بسیاری از کارآفرینان جوان این تصور را دارند که پس از راهاندازی استارتاپ و مراحل اولیه طراحی، باید بهسرعت مبلغ زیادی برای افزایش سرمایه پیدا کنند تا محصول نهایی را تولید و آن را آزمایش کنند. چشمانداز مشترک این نوع از کارآفرینان این است که مبلغی برای حقوق خود و کارمندانشان جمعآوری کنند. این مبلغ عموما باید بتواند حقوق و دستمزد یک تا یک سال و نیم این افراد را پوشش دهد. کارشناسان بر این باورند که این طرز تفکر بسیار فاجعهآمیز است و میتواند منجر به ایجاد مشکلات بزرگی در استارتاپ شود.
چه زمانی سود عاید استارتاپها میشود؟
استارتاپها عموما به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول استارتاپهایی هستند که ابعاد کوچک تا متوسط دارند. این نوع از کسب و کارها عموما توسط خود موسسان سرمایهگذاری میشوند و مراحل اولیه تا رشد ابتدایی را بدون کمک خارجی طی میکنند. البته ممکن است شتابدهندهها، خیریههای استارتاپی، سرویسهای سرمایهگذاری جمعی و سرمایهگذاران خرد نیز به این نوع از استارتاپها علاقهمند شوند و برای رشد آنها سرمایهگذاری کنند.
بههرحال، نوع اول یعنی استارتاپهای کوچک تا متوسط، در صورت موفقیت درصد سود خوبی عاید سرمایهگذاران میکنند؛ چرا که با ابعاد کوچک و کارمندان کم، به درآمد بالایی میرسند اما موفقیت این نوع از کسب و کارهای نوپا، آنچنان تضمینشده نیست و علاوه بر آن، مقدار سود آنها نیز بهاندازهای نیست که سرمایهگذاران بزرگ را به خود جذب کند.
دسته دوم استارتاپها، شرکتهایی هستند که بازارهای بسیار بزرگ را هدف میگیرند و پتانسیل درآمدهای بسیار زیاد دارند. اگر میخواهید در این دسته از کسبوکارهای نوپا قرار بگیرید، باید بازاری بسیار بزرگ با مشتریان زیاد و درآمد بالا را نشانه بگیرید.
سرمایهگذاران برجسته و باسابقه، عموما به دنبال نوع دوم استارتاپها هستند. درصد زیادی از شرکتها موفق به دریافت سرمایه از این نوع سرمایهگذاران نمیشوند.
بهترین راهکار برای افزایش سرمایه استارتاپهای نو کدام است؟
اگر شما در مراحل اولیه راهاندازی استارتاپ قرار دارید، قطعا میدانید که منابع مالی محدود هستند. همچنین اگر جریانهای نقدی در مراحل اولیه کسبوکار شما آهسته باشند، این کاملا منطقی است که شما بتوانید سرمایه خود را افزایش دهید تا بتوانید از این طریق دارایی خود را افزایش داده و موجب پیشرفت شرکت خود شوید.
در ادامه این مطلب سه راه برای افزایش سرمایه استارتاپهای نوپا را ارایه کردهایم که در ادامه آن را می خوانید.
1) از وامهای کوچک کسبوکار بهره بگیرید: اولین چالش برای صاحبان کسبوکار جدید، کمبود بودجه است. به طور معمول صاحبان کسبوکار تجربه کافی ندارند و نمیتوانند از بانکهای اصلی وام دریافت کنند اما ممکن است استارتاپ شما بتواند از وامهای کوچک کسبوکار استفاده کند. این در واقع یک نوع تامین مالی است که اغلب توسط شرکتهای کوچک و تازهکارها مورد استفاده قرار میگیرد. وامهای کوچک کسب و کار منبع مهمی برای تامین مالی در اقتصاد امروز هستند و بدون آنها بسیاری از کسبوکارها از بین میروند. اگر بخواهید کسبوکار کوچکتان از این بازه زمانی حساس به راحتی عبور کند، ممکن است یک وام کوچک فقط چیزی باشد که شما برای این منظور به آن نیاز دارید.
2) سرمایهگذار خصوصی پیدا کنید: یکی از پرطرفدارترین گزینههای پرمنفعت برای استارتاپها، سرمایهگذار خصوصی است که به تجارت کوچک شما کمک میکند و منابع مالی را برای استارتاپ یا گسترش سرمایه آن ارایه میدهد. این سرمایهگذاران معمولا صاحبان مشاغل یا داراییهای دیگری هستند که به دنبال تنوع بخشیدن به اوراق بهادار خود هستند. یک سرمایهگذار به سرعت میتواند منابع مالی شما را تامین کنداما باید بدانید که نرخ بازگشت یا همان میزان سود آنها قابل توجه است. بیشتر سرمایهگذاران معمولا به دنبال بازگشت 25 درصد از سرمایه یا مقداری بیشتری از آن هستند.
3) هیاتی از سرمایهگذاران ایجاد کنید: داشتن یک گروه کوچک از افرادی که مایل به سرمایهگذاری در کسبوکار شما هستند، ممکن است بیشتر از سرمایهگذاران کارآمد باشد و همچنین به رونق و گسترش ریسک و دارایی در مقایسه با یک نفر کمک بیشتری میکند که میتواند منجر به حرکت امن کسبوکار شما شود.