مرکز نوآوری و شتاب دهی کسب وکارهای نوپا راه‌اندازی شد

مرکز نوآوری و شتاب دهی رسانه‌ای کسب وکارهای دیجیتالی با هدف حمایت از استارتاپ ها و کسب وکارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات و تبدیل آنها به شرکت های متوسط و بزرگ اقتصادی، راه‌اندازی شد.

مرکز نوآوری و شتاب دهی رسانه‌ای کسب وکارهای دیجیتالی امروز با هدف حمایت از استارتاپ ها و کسب وکارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات و تبدیل آنها به شرکت های متوسط و بزرگ اقتصادی، راه‌اندازی شد و در حاشیه افتتاح این مرکز، تفاهم نامه ای میان مسوولان حاضر از مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات، وزارت کار و وزارت بهداشت، معاونت علمی ریاست جمهوری و همراه اول با هدف ایجاد بستری برای حمایت از کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تقویت ظرفیت‌های این حوزه به امضا رسید.
همکاری، هماهنگی و هم‏ افزایی در موضوع کسب وکارهای نوپا به ویژه از نوع دیجیتال با لحاظ توانمندی، نقش و جایگاه این کسب و کارها برای تسهیل و توانمند سازی عام و خاص جامعه و نخبگان در تأسیس، راه‏ اندازی، شناسایی و اعتماد به این نوع کسب و کارها و حمایت از آنها با هدف اجرای سیاست‏های کلان جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فن‏اوری، توسعه فضای کارآفرینی، حمایت از کالای ایرانی در راستای الزامات ناشی از اقتصاد مقاومتی دانش بنیان، ارتقای ظرفیت های بومی و بهره‏برداری از این ظرفیت ها، ورود به بازارهای جهانی و اجرای قوانین و مقررات مربوطه، از مهمترین محورهای این تفاهمنامه چندجانبه محسوب می شوند.
براین اساس این دستگاه‌ها ملزم به معرفی این نوع کسب و کارها و فرهنگ‏سازی عمومی، تدوین و اجرای آموزش‏های الکترونیکی و برقراری همایش، سمینار و کنفرانس مورد نیاز برای ارتقای سطح دانش فعالان و تسهیل و زمینه سازی حضور فعالان ایرانی در دوره های علمی و آموزشی خارجی، تدوین و اجرای کانال ارتباطی میان فعالان با یکدیگر من جمله سرمایه‏ گذار و بهره‏ بردار داخلی و خارجی ، تدوین کدهای رفتاری لازم برای تسهیل، تسریع، نظام مند سازی کسب و کارهای نوپا و یکپارچه، هوشمند و یکسان سازی رویه‏های مربوط به صدور مجوز یا نحوه و استمرار فعالیت یا اعطای تسهیلات یا بهره‏برداری از توانمندی های عمومی و بومی یا حمایت از مالکیت مادی و معنوی مربوط یا اختصاص فضای فیزیکی و ارایه به نهادهای ذیصلاح از جمله شورای عالی فضای مجازی، هیأت دولت و مجلس برای تصویب، ابلاغ و اجرا شدند.
شناسایی نهادها و دستگاه های عمومی، حکومتی، حاکمیتی و مالی موثر و مذاکره و تفاهم با آنان برای بسترسازی، تأمین زیرساخت‏ها و افزارها، اعطای تسهیلات، ارائه فرصت‏های تبلیغانی، بسته‏های حمایتی یا هر اقدام دیگر لازم و مقتضی متناسب، شناسایی و دسته بندی فرصت ها و آسیب ها و نیز تقویت و رفع آنها و ارائه مشاوره‏های تخصصی فنی، علمی، اقتصادی و حقوقی به ویژه از طریق راه اندازی مرکز حمایت، شتابدهی و نوآوری و صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر تخصصی و شکل‏ دهی و به روزرسانی زیست بوم توسعه کسب و کارهای نوپا از دیگر ملزوماتی است که این دستگاه ها باید بر اساس این تفاهم‌نامه آنها را اجرا کنند.
این تفاهم‌نامه که در6  ماده و 3 تبصره و در 7 نسخه به امضا و مبادله طرفین رسید از امروز به مدت دو سال معتبر است.
در همین حال مرکز ملی فضای مجازی درخصوص تدوین و تصویب پیش نیازها و آیین نامه های توسعه زیست بوم دیجیتال در مرکز ملی و کمیته‏های اجرایی و حمایت از فرایند های تولید محتوای دیجیتال متعهد شد.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به همکاری در تامین زیرساخت های فنی مورد نیاز کسب وکارهای نوپای دیجیتال و همکاری در اختصاص تسهیلات و وجوه اداره شده به استارت‏ آپ‏های دیجیتال متعهد شد.
اختصاص سهمیه تبلیغی صداوسیما به کسب وکارهای نوپا با استفاده از ظرفیت های مرکز توسعه کسب و کار جهت معرفی کسب وکارهای نوپا در قبال دریافت درآمد، سود سهام یا سهم و انجام تبلیغات ویژه کسب وکارهای کوچک و نوپای دیجیتال در صداوسیما با تخفیف مصوب از جمله تعهدات همراه اول در این تفاهمنامه است.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز متعهد به همکاری در تدوین نقشه راه توسعه کسب وکارهای نوپای دیجیتال کشور و کمک در تامین حداقل 10 درصد از منابع مالی معرفی کسب وکارهای نوپای کوچک شد.
در این تفاهمنامه وزارت بهداشت نیز متعهد به شناسایی و معرفی استارت ‏آپ‏های توانمند سلامت دیجیتال و تدوین آیین نامه‏ های نظارتی و حمایتی از استارت‏ آپ‏های سلامت دیجیتال و نیز تامین امکان دسترسی به بانک های اطلاعاتی مجاز جهت تسهیل کسب و کارهای دیجیتال حوزه سلامت شده است.
همکاری درایجاد کمیته فعال جهت پیگیری امور مربوط به چالش ها و موانع پیش روی کسب وکارهای نوپای دیجیتال و همکاری و حمایت از شیوه تامین مالی جمعی ( Crowd Funding ) با ابزارهای تضمینی جهت کسب وکارهای با رویکرد اجتماعی وعام المنعفه درحوزه کسب وکارهای دیجیتال از جمله تعهدات وزارت کار است.
تعهدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این تفاهمنامه به مشارکت فعال در صدور مجوز کسب و کارهای دیجیتال، زمینه‌سازی ایجاد و گسترش کسب و کارهای فرهنگ و هنر در فضای دیجیتال و  حمایت از بهبود دسترسی و رشد مصرف کالاهای فرهنگی و هنری ایرانی - اسلامی در فضای مجازی بر می گردد.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: