استارت آپ(Start-Up) مقوله‌ای به نسبت جدید است که در راستای فرهنگ سازی توسعه کار آفرینی و به عمل نشاندن ایده‌های ذهنی صورت گرفته و در کمتر از یک دهه توانسته است در دنیای کارآفرینی، انقلاب بزرگی ایجاد کند؛ انقلابی که می تواند بر اساس یک ایده درآمدزا، سیستم یا سازمانی را متولد کند و به آستانه رشد و سرمایه گذاری برساند.


استارت آپ(Start-Up) مقوله‌ای به نسبت جدید است که در راستای فرهنگ سازی توسعه کار آفرینی و به عمل نشاندن ایده‌های ذهنی صورت گرفته و در کمتر از یک دهه توانسته است در دنیای کارآفرینی، انقلاب بزرگی ایجاد کند؛ انقلابی که می تواند بر اساس یک ایده درآمدزا، سیستم یا سازمانی را متولد کند و به آستانه رشد و سرمایه گذاری برساند.
هم اکنون استارتاپ‌ها با مزیت کم بودن هزینه اولیه سرمایه‌گذاری در ‌جهان شکل گرفته‌اند؛ معیار شناخت استارتاپ‌ها، ایده‌های خلاقانه و کم‌‌هزینه است‌. در ایران نیز طی چندین سال گذشته شرکت‌هایی از این دست به خوبی توانسته‌اند جای خود را در بازار پیدا کنند و به موفقیت‌های چشم گیری برسند. به طور مثال استارت آپ‌های موفقی در بخش حمل و نقل، خرید اینترنتی، اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند و … در بازار مشغول به کار هستند که روزانه استقبال افراد از آنها بیش از پیش می‌شود.
این در حالی است که هیچ تضمینی برای موفقیت این شرکت های نوپا که با ایده ای ساده آغاز به کار کرده اند و در صدد رشد و توسعه ایده و در آمدزایی از طریق پیدا کردن راه حلی جدید برای یک مساله هستند، وجود ندارد و آنها برای ادامه حیات شان نیاز به استراتژی خاص برای پس انداز سرمایه مالی خود دارند اما استارتاپ ها باید چه کارهایی در محل کارشان انجام دهند تا بتوانند پول بیشتری پس انداز کنند؟ در این مقاله به بهترین راهکارهای کاهش هزینه استارتاپ ها اشاره می شود که در ادامه آن را می خوانید.
نیازی به خرید یا اجاره مکانی بزرگ ندارید: هزینه اجاره و خرید ساختمان برای کسب و کارهای نوپا به ویژه آنهایی که در شهرهای گران مستقر هستند هزینه ای قابل توجه است. اگر فضایی که در اختیار دارید از میزان نیاز شما بیشتر است می توانید از سه ترفند زیر بهره ببرید؛ به یک دفتر کوچکتر با قیمت و هزینه کمتر نقل مکان کنید یا بخشی از دفتر خود را به یک شرکت کوچکتر اجاره بدهید. علاوه بر کاهش هزینه ها ممکن است این همسایگی و همکاری برای شما منافع دیگری نیز داشته باشد. اینکه دفتر خود را با کسی به شراکت بگذارید شاید ناخوش آیند باشد اما می تواند در کاهش هزینه هایی مانند آب، برق، تلفن و... به شما کمک شایان توجهی کند. همچنین برای راه اندازی یک استارتاپ نیازی به اجاره یا خرید مکانی بزرگ نیست. شما می‌توانید برای شروع  کار استارتاپ تان از فضایی که مدت ها غیر قابل استفاده باقی مانده است، استفاده کنید. با این کار می‌توانید مخارج تان را به طور شگفت آوری کاهش دهید.
به دنبال یک سرمایه گذار برای پوشش برخی هزینه‌هایتان بگردید: هر کسب و کاری مخصوصا اگر از یک ابزار اینترنتی مانند سایت هم بهره برد، می تواند با یک سازمان، شرکت، تولیدکننده یا هر کسب و کار دیگری وارد معامله شود و قرار بگذارد که در ازای پرداخت برخی هزینه هایش توسط آن سازمان از اسم و لوگوی آن سازمان در سایت، کارت ویزیت، تبلیغات و ... استفاده کند و به نوعی برای آن سازمان تبلیغات رایگان انجام دهد.
 
کارآموز استخدام کنید: یکی از هزینه های سرسام آور کارآفرینی، پرداخت حقوق کارمندان و متخصصان است. به جای چنین نیروهای کاری می توانید کارآموزانی را به طور پاره وقت استخدام کرده و کارها را خودتان مدیریت کنید. به این صورت که کارهای مهم را خود و دیگر کارهای ضروری ولی غیر مهم را به آنها محول کنید. با این کار حتی می توانید با آموزش کارآموزان، نیروهای کار متخصصی با کمترین هزینه برای آینده استخدام کنید.
از نرم افزارهای حسابداری استفاده کنید: با استفاده از این نرم افزارها نیروی کار کمتری استخدام کنید و به خوبی به کارهای‌تان برسید. فقط کافی است در انتخاب نرم افزار مناسب دقت کنید.
از دستگاه‌های کم مصرف استفاده کنید: به جای استفاده از دستگاه های برقی دست دوم که علاوه بر تعمیر مداوم شان برق زیادی نیز مصرف می کنند، از وسایل نو و کم مصرف استفاده کنید تا قبض برق زیادی برای تان نیاید.
کاغذ را حذف کنید و به سمت سیستم های بدون کاغذ بروید: سیستم کاغذی هزینه های مختلف و بسیار زیادی را به شما تحمیل می کند. مدیریت اسناد و مدارک کاغذی نیز وقت گیر است و گران تمام می‌شود. طبقه بندی، پرکردن و تکمیل فرم‌ها و برگه‌ها، بایگانی و همچنین جستجو و پیداکردن آن‌ها در وقت نیاز به زمان، مکان، منشی و خیلی چیزهای دیگر احتیاج دارد. این در حالی است که همه مدارک و اسناد را می توانید در کامپیوتر ثبت کنید و هزینه های نیروی انسانی و خرید کاغذ را کاهش بدهید. اگر مصرف کاغذ را در محل کار تان کم کنید، نه تنها پولی که بابت کاغذ داده می شد به حساب بانکی تان برمی گردد بلکه هزینه شارژ کردن کارتریج پرینتر نیز کاهش می یابد.
عمده نخرید: شاید خریدن ابزار و وسایلی مانند کاغذ، مداد، خودکار و غیره به طور عمده به سود شرکت های بزرگ باشد اما ایده خوبی برای شرکت های کوچک نیست. زیرا سفارش‌ها  بر اساس کوچکی یا بزرگی شرکت تقبل می شوند از اینرو تا زمانی که شرکت تان بزرگ نشده سعی کنید عمده نخرید.
با کمی چانه زنی بابت پرداخت های نقدی تخفیف بگیرید: اگر روزهای سختی را از نظر مالی می گذرانید، از تامین کنندگان خود تقاضای تخفیف و فرصت کنید. شاید بتوانید با پیشنهاد پرداخت سریعتر و نقدی از آنها تخفیف بگیرید. اغلب شرکت ها این کار را برای اعتبار شرکت خوب نمی دانند اما با تخفیف گرفتن می توانید پول زیادی را ذخیره کنید.
شراکتی استفاده کنید: همانند شما شرکت های کوچک دیگری نیز هستند که به وسایل، ابزار و اینترنت نیاز دارند. می توانید یک سرویس اینترنتی را اشتراکی بخرید یا وسایل مورد نیاز تان را به طور عمده خرید کرده و آنها را تقسیم کنید. از این طریق می توانید در هزینه های تان صرفه جویی کنید.
کاهش هزینه‌ها از طریق فروش آنلاین: شاید تا کنون حتی فکرش را هم نکرده باشید، ولی امروزه فروش اینترنتی یکی از آسانترین، کم هزینه‌ترین و سودآورترین روش‌های تجارت است. کافی است یک سایت راه اندازی کنید و محصولاتتان را به نمایش بگذارید. آنگاه خواهید دهید که چگونه مخاطبان از سراسر جهان به سوی شما سرازیر می‌شوند.
اگر بدهی با بهره کم دارید آن را تمدید کنید: البته اگر چنین وام یا تسهیلاتی دارید! در شرایط کنونی که پول نقد، پادشاه است. وقتی که پول نقد داشته باشید با قدرت مانور بیشتر خیلی کارهای مثبتی را می توانید انجام دهید، فعالیت های سودآور را پی ریزی کنید. پول نقد به شما انعطاف پذیری، انتخاب های گوناگون و توان تصمیم گیری می دهد.
استفاده از خط تلفن مجازی: استفاده از خطوط تلفن سنتی می‌تواند موجب تحمیل هزینه‌های گران قیمت و گاهی اوقات غیر ضروری شود. صاحبان کسب و کارهای کوچک با استفاده از تلفن‌های همراه، VoIP  و خطوط تلفن مجازی و… به جای خطوط تلفن سنتی می‌توانند هزینه‌های کسب و کار خود را کاهش دهند.
 هزینه‎های تبلیغات و بازاریابی را کاهش دهید: خبرنامه‎ها و بروشورهای پروژه‌هایتان را حذف، کمتر یا با هم ادغام کنید. در کل به سمت چاپ الکترونیکی بروید. فقط در صورتی‌که قصدتان جمع‌آوری کمک مالی است یا در راستای اهداف اصلی ماموریت سازمان کاری انجام می‌دهید، اقدام به بازاریابی کنید. اگر فروشنده یا تولید کننده‌ای را می شناسید که کالاهایی را تولید کرده یا خدماتی ارایه می‌دهد که مکمل خدمات یا کالاهای شماست و اگر امکانپذیر است با آن‌ها تبلیغات را به صورت مشترک انجام دهید. 
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: