معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با تعداد قابل توجه نیروی انسانی جوان و خلاق به مثابه ارزنده ترین سرمایه کشور، راه را برای تحقق شعار امسال مبتنی بر رونق تولید هموار می‌کند؛ همه باید با هم دلی تلاش کنیم تا این سرمایه ارزشمند در خدمت رونق تولید قرار گیرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری که دوشنبه 19 فروردین ماه با هدف توسعه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری به استان کرمان سفر کرده بود، در جمع مدیران استانی حاضر و در نشست شورای اداری از ضرورت‌های حرکت استان برای شکل دادن زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری و نقش محوری اقتصاد دانش‌بنیان در رونق تولید سخن گفت.

ستاری، با بیان این‌که تأکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید و بیان شعار محوری سال بر همین مبنا، معطوف به تولید دانش‌بنیان و بومی است، ادامه داد: وقتی بر روی رونق تولید تاکید می شود تولیدی مد نظر است که با تکیه به توانمندی داخلی و با استفاده از نوآوری داخلی ایجاد شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معتقد است: صنعتی که به دنبال طراحی، ماشین سازی، بهینه سازی باشد و طراحی خط و محصول را به مدد نوآوری و دانش نیروی انسانی خلاق و جوانش ممکن می‌کند، رونق‌بخش تولید خواهد بود. صنعت صرفاً مونتاژی اگرچه در نوع خود صنعت است اما پیشرفت را به ارمغان نمی آورد.
«صنعت طراح و خلاق» رونق‌بخش تولید

به بیان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری مفاهیمی چون صنعت، نیازمند بازنگری جدی است. صنایعی که به اتکای خام فروشی منابع زیرزمینی ایجاد شده، از کارخانه فراتر نرفته و ماحصل این دست صنایع، تا رقابت‌پذیری و کارآمدی لازم برای جامعه فاصله دارد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، مثالی ملموس از دوران جنگ و نیروی هوایی را دستمایه بیان اهمیت توانمندی در طراحی و تولید کرد و ادامه داد: پیش ازپیروزی انقلاب اسلامی، نیروی هوایی جزو تنها دارندگان بسیاری از برتری‌ها بود؛ رفتن مستشارهای آمریکایی این نکته را به ما آموخت که آموختن دانش فنی ما را صاحب تولید می‌کند. فرهنگ خریدنی بودن دانش و فناوری، از عارضه‌های اقتصاد مبتنی بر نفت است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب بر شرکت‌های دانش‌بنیان، جوانان و تولید ملی را یادآوری کرد و ادامه داد: مقام معظم رهبری، همواره عنایت ویژه‌ای به موضوعاتی چون اقتصاد دانش‌بنیان؛ نوآوری و تأکیدی ویژه بر جوانان خلاق و کارآفرین دارند؛ با این حال جای شگفتی است در کشوری که رهبرش چنین نگاه باز و توجهی دلسوزانه به آینده جوانان و کشور دارد، برخی از افراد با نگرش‌های ناصواب راه را بر کارآفرینی و نوآوری سد می‌کنند.
ستاری علاج این عارضه را آموختن فناوری با تکیه به فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و نوآور دانست و گفت: تحول‌آفرین عرصه کسب و کار، صنعت و اقتصاد، وجود یک محیط با فضای تنفس و اندیشه تازه است؛ اقتصاد دانش‌بنیان در پی ایجاد همین زیست‌بوم است تا کارآفرین جوان، خلاق و بلندپرواز، بتواند ایده‌های نوآورانه خود را دنبال کند و به دور از موانع دست‌وپاگیر، سرکوب کارآفرینی و فرآیندهای پیچیده اداری به سرانجام مطلوب برساند.

ستاری با بیان این‌که مانع‌تراشی و سرکوب کارآفرینی، تفکری زاییده اقتصاد نفتی است اظهار کرد: در کشوی میز قانون‌گذار، هم آیین نامه‌های تسهیل گر و همچنین قوانین دست وپاگیر وجود دارد که می‌تواند در حمایت یا علیه کارآفرین به کار بسته شود؛ انتخاب این دو راه بستگی به نوع نگاه حاکم بر جامعه دارد و فرهنگ دانش‌بنیان در تلاش است تا این فرهنگ را به سوی کمک به نیروی انسانی و کارآفرینی اش رهنمون کند.
معاون علمی و فناوری بر این که جامعه باید رسالت مهم خود را در قبال کارآفرین ادا کند، تأکید داشت و ادامه داد: دردآور و ناراحت‌کننده است این‌که یک شرکت دانش بنیان به واسطه موانع دست و پاگیر، ناچار شود نیروی انسانی خود را از 300 نفر به 100 نفر کاهش دهد؛ کارآفرینی که چراغ 300 خانه را روشن نگاه داشته است، کاری مقدس انجام داده است باید حمایت شود و چنین موضوعاتی نشان می‌دهد استان هنوز تا پذیشرش اهمیت و جایگاه والای کارآفرینی فاصله دارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این‌که شرکت های دانش بنیان ایرانی و زیست بومی که ایجاد شده، در منطقه حرف اول را می‌زند، اظهار کرد: حوزه های فناوری مانند زیست فناوری و نانو ظرفیت های ارزشمندی برای توسعه و پیشرفت دارد اما همه این ها منوط به ایجاد محیطی مساعد برای کارآفرینی و ترغیب کردن سرمایه گذار بخش خصوصی است.

به اعتقاد ستاری، نمونه های موفق این تحول در پایتخت ملموس است؛ کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی راه تازه‌ای را فراروی شهروندان قرار داده است و هر روز با یک نوآوری تازه،  زندگی بهتری را به ارمغان می‌آورد.

این کسب و کارها علیرغم آن که جوان‌اند و حتی تا چند سال پیش وجود نداشتند روی تابلوهای بورس با ارزش های میلیارد دلاری به عرضه درآمده است.

ستاری ادامه داد: این مفهوم هم راستا با شهر هوشمند است. آموزش نیز در آینده دچار تحول جدی می شود و شهرهای هوشمند که مفهوم  آموزش را تا لحظه مرگ به ارمغان می‌آورد. دانش بنیان می تواند داروهای خود را به بازارهای منطقه صادر کند و تنها یک شرکت دانش بنیان با 5 نمونه دارو تنها به وزن 70 کیلوگرم ضمن قبضه کردن 100 درصدی بازار روسیه صدها میلیون دلار درآمد دارد.
پارک های علمی و فناوری هسته نیروبخش زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری استان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری راه تحول استان و قرار گرفتن در مدار نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان را محور قرار گرفتن پارک های علم و فناوری و حضور پررنگ بخش خصوصی دانست و ادامه داد: پارک علم و فناوری باید به عنوان هسته مرکزی محوری برای فعالیت های دانش بنیان استان حمایت شود. اکنون راه جدیدی برای توسعه خدمات پارک‌ها گشوده شده است؛ این پارک ها، با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی و حمایت می شود و گستره ارائه خدمات به دانش‌بنیان‌ها توسط این پارک‌ها نامحدود است.

به گفته رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، یکی از پایه های رونق تولید دانش بنیان در استان ها سرمایه گذاری های خطرپذیر است که با شناخت شفاف از توانایی نیروی انسانی برای آینده ای روشن روی نوآوری‌ها و خلاقیت جوان تحصیل کرده و خلاق سرمایه گذاری کند. خلاقیتی که بر خلاف اقتصاد نفتی که پول و دارایی مادی در اولویت است و جایی برای نوآوری نیست، در اقتصاد دانش بنیان حرف اول را می زند.
تقدیر و رونمایی

در حاشیه نشست شورای اداری استان کرمان با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و استاندار کرمان، ازفعالان دانش بنیان و فناور استانی تقدیر همچنین 5 محصول دانش بنیان رونمایی شد.
این محصولات، در حوزه هایی چون شیرهای هیدرولیک، شبیه ساز و کنترل کننده، موتورهای میکروتوربو مورد استفاده در صنایع نظامی و غیر نظامی، عملگرهای غیر الکترونیک هوشمند و پودرهای میکرونیزه بود

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: