شتابدهنده ی کسب و کار چیست؟ و آیا میتواند برای شما مفید باشد؟
بیگمان با شنیدن نام «شتابدهنده» سوالاتی از قبیل شتابدهندههای کسب و کار چیستند؟ آنها چگونه کار میکنند؟ چه نیازی به آنها وجود دارد؟ آیا آنها واقعا مسیر هوشمندی برای استارتآپ هستند؟ را از خود پرسیدهاید.
در چند سال گذشته، شتابدهندهها توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. اولین و یکی از بزرگترین شتابدهندههای مطرح دنیا، شتابدهندهی Y Combinator است که در سال 2005 توسط پل گراهام و در منطقهی کوهستانی کالیفرنیا تاسیس شد و شامل شرکتهایی چون Airbnb و Dropbox است. شتابدهندهها با ساختاری منسجم و مشخص به طور معمول از کسب و کارهای نوپا حمایت میکنند و اغلب به عنوان مسیری برای کوتاه کردن روند توسعهی یک کسب و کار نوپا و به دست آوردن بودجه و سرمایه شناخته میشوند. مراحل عضویت یک استارتآپ در شتابدهندهها عبارت است از:
1. درخواست و پذیرش در دورهی پیش شتابدهی:
از شتابدهندههای مطرح و شناخته شده به سختی میتوان پذیرش گرفت؛ به طور معمول تنها 1 تا 3% استارتآپها میتوانند عضوی از آنها شوند. استارتآپها در حالیکه هیچ تهعدی به شتابدهندهها ندادهاند میتوانند در دورهی پیش شتابدهی با منتورها ارتباط بیشتری برقرار کرده و از جزئیات کار آنها بدانند و سپس قرارداد ببندند. در این دوره برخی از بنیانگذاران با وجود آنکه از شتابدهندهها پذیرش گرفتهاند، انصراف میدهند.
2. جذب سرمایه:
یکی از دلایلی که کارآفرینان و استارتآپها به سراغ شتابدهندهها میروند، جذب سرمایه است. شتابدهندهها به طور معمول سرمایه بذری (seed money) را در اختیار استارتآپها قرار میدهند. این پول ممکن است از 10،000 تا 120،000 دلار بسته به استارتآپتان باشد.
3. تمرکز:
یکی از بزرگترین مزایای این سیستم، تمرکز بر کارآفرینان است. بر طبق نظرسنجی کسب و کار هاروارد، آنها به طور معمول یک روند 3 تا 6 ماهه را میگذرانند. این زمان فشردهای است که شرکتکنندگان مجبور به تمرکز و پیشرفت کار خود هستند.
4. یادگیری:
یادگیری قسمت بزرگی از این فرآیند است. در سمینارها، کارگاهها و ایونتها شرکت کنید و از مربیانی باتجربه که سالها در یک حوزهی مشخص فعالیت داشتهاند و آشنا به محیط و حوزهی کاری خودشان هستند، کمک بگیرید.
5. شبکهسازی:
در طول دورهی شتابدهی، کارآفرینان برای همکاری با همتایان خود، ارائهدهندگان خدمات پشتیبانی صنعت و سرمایهگذاران بالقوه فرصتهای زیادی که بسیار ارزشمند و مهم هستند، خواهند داشت و شبکهسازی میکنند.
6. Demo Day:
در نهایت به «Demo Day» میرسیم. در این روز اعضای تیمهای استارتآپی که دورهی شتابدهی را به پایان رساندهاند، در فرصتی که در اختیارشان قرار داده میشوند میتوانند ایدههای کسب و کاری و فعالیتی که در حال انجام آن هستند را به سرمایهگذاران توضیح دهند.
آیا شتابدهنده میتواند برای شما مفید باشد؟
شتابدهنده یک پیش شرط اجباری برای راهاندازی یا رشد یک استارتآپ موفق نیست. در حقیقت، بسیاری از برجستهترین کارآفرینان و بزرگترین استارتآپها عضو هیچ شتابدهندهای نبودهاند و این، آنها را از فروش میلیون و میلیارد دلاری باز نداشته است.
یک شتابدهنده میتواند برای شما مفید باشد اگر:
اگر تصمیم گرفتهاید که عضوی از یک شتابدهنده شوید، حتما اطمینان حاصل کنید که به درستی ارزش و ریسک آن را متوجه شدهاید. آیا سرمایهگذاران آنها با استارتآپ و ایدهی شما هماهنگ خواهند شد؟ چه درصدی در روز دمو به شما تعلق خواهد گرفت؟ پاسخ سوالاتی از این دست را بیابید. یک شتابدهندهی موفق میتواند مزایای بسیاری در اختیار شما بگذارد. زمانی برای ارزیابی آنها بگذراید و سپس به آنها ملحق شوید.
- How Startup Accelerators Work?; Alejandro Cremades.