استارتاپی‌ها به امکانی برای شناخت توانمندی‌ها، نیازها و ارتباط با یکدیگر برای رسیدن به نقطه مشترک و همکاری نیاز دارند که این امکان توسط تینت فراهم شده است.

اکوسیستم استارت­اپی ایران درگیر مشکلات زیادی است و حل آن‌ها نیازمند همکاری و هماهنگی اعضای فعلی و پر کردن خلاهای این زیست بوم جدید و نوین است. شبکه فناوری برای حل این مشکلات و حمایت از استارت­اپ‌ها در اکوسیستم جاری تشکیل شده است.

نیازهای اکوسیستم استارتاپی

شاید شرایط فعلی کسب و کار در ایران برای رشد و گسترش استارت­اپ­‌ها ایده­‌آل نباشد اما نشانه‌­هایی از بهبود در آن دیده می­‌شود. یک اکوسیستم مناسب در برآورده کردن نیازها و شرایط مطلوب استارت­اپ­‌ها نقش به‌سزایی ایفا می‌­کند و نیازهایی مانند موارد زیر در آن به خوبی برآورده می‌­شود:

  • شناخت مناسب نیازهای مشتریان
  • اطلاعات صحیح از وضعیت بازار
  • متخصصان مورد نیاز در هر تیم استارتاپی
  • سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها
  • رسانه‌ها و بسترهای ارتباطی

مشکلات اکوسیستم اقتصادی

اکوسیستم اقتصادی ایران در حوزه‌­های مختلف با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌­کند که به عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم ریسک‌­پذیری سرمایه‌­گذاران خصوصی.
  • ضعف سازوکارها و سیستم حمایت و سرمایه‌­گذاری دولتی و عدم شکل­‌گیری مناسب صندوق­‌های سرمایه­‌گذار ریسک­‌پذیر در ایران.
  • عدم پیدا کردن سازوکارهای دقیق و کارآمدِ شرکت­‌های شتاب‌­دهنده و مراکز رشد (انکوباتورها) و همچنین عدم تناسب ظرفیت این مراکز با بازار استارت­اپی ایران و نبود بانک اطلاعاتی جامع از ایده­‌ها و نیازهای بازار در مناطق مختلف کشور و جهان
  • عدم پاسخگویی زیرساخت­‌های محیط کسب‌­وکار در ایران به خصوص در بخش تکنولوژی جدید با نیازهای جامعه­ استارت­اپی. شاید بتوان کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌هایی با تجهیزات حداقلی (مثلا در محیط‌های دانشگاهی یا صنعتی و یا نظامی) در اختیار تیم‌های استارت­اپی با ایده‌های بررسی شده قرار داد.
  • پیچیدگی قوانین و مقررات در ایران که مشکلات زیادی برای کسب‌­وکارهای نوپا ایجاد کرده است. از جمله مسائل حقوقی و مالیاتی، که با برخی راهکارها می‌توان بار آنها را از دوش تیم استارت­اپ ایرانی برداشت. یا قوانین را برای آنها تسهیل کرد و یا مشاوران متبحر، مشاوره‌های رایگان در اختیار استارت­اپ‌ها قرار دهند و هزینه‌ها تنها از استارت‌اپ‌هایی که به موفقیت چشم گیر می‌رسند، دریافت شود.
  • فقدان وجود حق مالکیت معنوی و کپی­رایت به صورت موثر و قانون­مند در ایران.

شبکه فناوری و نوآوری ایران چیست و چگونه کار می‌­کند؟

شبکه فناوری و نوآوری ایران (تینت) بازاری برای عرضه‌ی خدمات طیف‌های متفاوتی از استارت­اپ‌ها و بازیگران اکوسیستم نوآوری و فناوری است. افراد، چه حقیقی و چه شرکت‌ها و استارت­اپ‌ها، در صورتی که خدمات، ایده و مهارت خاصی برای عرضه داشته باشند یا نیاز به خدمات و مهارت‌های خاصی داشته باشند، با عضویت در تینت می‌توانند با دیگر بازیگران اکوسیستم ارتباط برقرار کرده و خدمات خود را به فروش برسانند و یا از خدمات مورد نیاز خود بهره مند شوند.

تلاش شبکه نوآوری بر آن است که فروش خدمات استارت­اپ‌‌‌ها را آسان‌تر کند و از طرفی با ایجاد امکان رقابت سالم، شرایط بهتری برای دسترسی استارتاپ‌ها به خدمات ارزان‌تر، باکیفیت‌تر و کارآمدتر فراهم سازد. همچنبن شرکت‌ها و استارت­اپ‌های عضو تینت می‌توانند از خدمات دیگر شرکت‌های عضو، با مزیت‌ها و تخفیف‌های ویژه‌ی اعضای تینت استفاده کنند.
در واقع تلاش تینت، تسهیل ارتباط و ایجاد هم‌افزایی بین استارت­اپ‌ها در راستای پویایی هرچه بیشتر و ایجاد محیط رقابتی در اکوسیستم استارت­اپی است.

شما با ثبت نام در شبکه نواوری در بازاری برابر و رقابتی برای فروش خدمات خود عضو می‌شوید. خدماتی که شما یا شرکت شما ارائه می‌‌دهد به همراه رزومه شما در بازار ثبت می‌شود و اطلاعات آن در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. دریافت‌کننده‌ خدمات شما می‌تواند شرکت یا یک فرد حقیقی باشد و همچنین می‌توانید خدمات خود را با خدمت­هایی از شرکت متقاضی مبادله کنید.

از مهم‌ترین اهداف تینت توسعه هرچه بیشتر شبکه‌ بین اعضاست. از فواید توسعه‌ی هرچه بیشتر این شبکه می‌توان به مواردی چون تسریع و تسهیل در دسترسی به خدمات، جامعیت و یک‌پارچگی دسترسی به عناصر زیست‌بوم و ایجاد شفافیت و جلوه‌گری مزیت‌های رقابتی عناصر نسبت به یک‌دیگر اشاره کرد.

شتاب‌دهنده‌ها

بدون شک شتاب‌دهنده‌ها یکی از بزرگترین بازیگران اصلی هر اکوسیستم استارت­ا­­پی هستند. شتاب‌ دهنده‌ها، استارت­اپ‌ها را در مراحل اولیه رشد تحت حمایت خود قرار می‌دهند. فضای کار اشتراکی، حمایت و امکانات مالی و اعتباری و خدمات مشاوره و پرورش ایده‎ برای استارت­اپ‌ها فراهم می‌کنند. با عضویت در تینت، استارت­اپ‌ها می‌توانند با شتاب‌ دهنده های عضو شبکه فناوری و نوآوری ایران ارتباط برقرار کنند و از حمایت‌ها و خدماتی که این شتاب­دهنده‌ها ارائه می‌کنند، برخوردار شوند. خدمات و حمایت‌های ویژه‌ای برای استارت­اپ‌های عضو تینت پیش‌بینی شده است تا آنها و صاحبان ایده‌های نوآورانه را در مسیر طولانی خود در جهت نیل به اهداف و تجاری‌سازی ایده‌ها و خدمات خود یاری کنند.

تینت با ایجاد بستر مناسب برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری و شبکه سازی و حمایت از شرکت‌های فناور و دانش بنیان و افراد نخبه و نوآور زنجیره ایده تا محصول را تکمیل می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: