دومین دوره طرح توانمندسازی صدف در نیمه اول سال ۹۸ با حضور بیش از ۱۰۰۰ نفر در چهار استان تهران، اصفهان، یزد و کرمانشاه برگزار شد.

چارچوب اصلی دومین دوره طرح بر اساس ۴ کمپ طراحی و اجرا شد. کمپ‌های طرح عبارت بودند از:

کمپ اول) خودشناسی و شناخت سبک‌های شغلی: در این مرحله، کارگاه شخصیت‌شناسی شغلی و آزمون‌های شخصیت‌شناسی برگزار شد. به‌طورکلی آزمون‌های شخصیت‌شناسی به افراد کمک می‌کنند تا علائق و استعدادهای خود را بهتر بشناسند و متناسب با آن، شغل بهتری انتخاب نمایند و با تقویت برخی ویژگی‌های شخصیتی، خود را برای شغل فعلی آماده‌تر کنند. در این کارگاه سعی شد ابتدا افراد به خودشناسی برسند و این کار از طریق برگزاری آزمون‌های شخصیت‌شناسی مانند EQ, NEO, HOLLAND, MBTI, DISC و خروجی‌های این آزمون‌ها به دست آمد. همچنین در این کارگاه افراد با تیپ‌های مختلف شخصیتی و درنهایت با تیپ شخصیتی مناسب خود آشنا شدند.

کمپ دوم) مهارت افزایی در زمینه مهارت‌های نرم (Soft Skills): هدف از این مرحله، برگزاری کارگاه‌هایی برای افزایش توانمندی‌ها و مهارت‌های نرم افراد بود. برخی از این کارگاه‌ها عبارت بودند از: کارگاه‌های آشنایی با سبک‌های شغلی (هدف این کارگاه شناخت سبک‌های شغلی توسط افراد و همچنین توانایی تشخیص سبک شغلی مناسب خودشان بر اساس ویژگی‌های شخصیتی‌شان بود)؛ کارگاه روندهای بازار کار و مهارت‌های موردنیاز شغلی (هدف این کارگاه شناساندن فضای بازار کار و مهارت‌های موردنیاز بازار کار در حال حاضر و در آینده بود)؛ کارگاه آشنایی با مدل‌های کسب‌وکار (هدف این کارگاه آشنا کردن افراد با مفاهیم اولیه مدل کسب‌وکار که بسیار برای شرکت‌ها نیز مهم می‌باشد، بود)؛ رزومه‌نویسی حرفه‌ای (هدف این کارگاه کسب مهارت افراد در زمینه طراحی رزومه حرفه‌ای و استاندارد بود)؛ کارگاه مصاحبه شغلی (هدف این کارگاه آشنا شدن افراد با نحوه حاضر شدن در جلسات مصاحبه و نحوه پاسخ دادن به سؤالات مصاحبه بود)؛ کارگاه اصول و فنون مذاکره (هدف این کارگاه آشنا شدن افراد با روش‌های مذاکره و نحوه ارتباطات بود)؛ کارگاه ارائه مؤثر، رفتار سازمانی و کار تیمی (هدف این کارگاه آشنا کردن افراد با نحوه ارائه توانمندی‌های خود، نحوه رفتار با مدیران و همکاران و نحوه کار در سازمان بود).

کمپ سوم) طراحی مسیر حرفه‌ای شغلی: لابراتوار طراحی زندگی دانشگاه استنفورد، خاستگاه اصلی دوره طراحی مسیر زندگی بود. بیل بورنت و دیوید ایوانز سال‌ها مدرس دوره طراحی زندگی در دانشگاه استنفورد بوده‌اند. هدف از دوره طراحی مسیر زندگی که در قالب پک 12 ساعته و به‌صورت کاملاً کاربردی به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود کمک به افراد برای برخورداری از مهارت یادگیری، کمک به افراد برای پیدا کردن علاقه‌ شغلی خود، کسب دیدگاهی جدید در مورد دنیای شغلی امروز، برخورداری از توانایی ارائه برنامه‌های 5 ساله برای خود، ایجاد تعادل در کار و زندگی و برخورداری از توانایی شبکه‌سازی بود. همچنین یکی دیگر از اهداف مهم این دوره توانایی افراد برای شروع یک فعالیت شغلی در قالب پروژه عملی می‌باشد که از این طریق باورهای شغلی آن‌ها اصلاح و با واقعیت‌های بازار کار آشنا می‌شوند.

کمپ چهارم) شناخت اکوسیستم فناوری و نوآوری و محیط کسب‌و‌کار: در این مرحله برای شرکت‌کنندگان اردوی یک‌روزه برنامه‌ریزی شد. بدین ترتیب که ابتدا شرکت‌کنندگان به‌طور کامل با اکوسیستم پارک فناوری پردیس و بخش‌های مختلف آن آشنا شدند و در ادامه افراد بر اساس رشته‌های تحصیلی خود تقسیم‌بندی و با حضور در شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها توانستند با محیط و اجزای آن‌ها آشنا شوند. همچنین برخی دیگر از  شرکت‌کنندگان با حضور در مراکز صنعتی، از نزدیک بازدیدی از شرکت‌ها داشتند. بخش دیگر برنامه مربوط به برگزاری پانلی با عنوان «پانل از کارمندی تا کارآفرینی» بود. هدف از برگزاری این پانل حضور کارآفرینان موفق و آشنایی شرکت‌کنندگان با آن‌ها و استفاده از تجربیات کارآفرینان بود.

همچنین در ادامه طرح، برنامه مشاوره شغلی برای همه شرکت‌کنندگان اجرا شد. هدف از اجرای مشاوره شغلی، شناساندن محیط پیرامونی و فضای بازار کار به افراد بود. به‌طوری‌که افراد در قالب گروه‌های 10 نفره و به‌صورت رودررو با خبرگان و متخصصین رشته‌‌ تحصیلی خود در صنایع مختلف هم‎صحبت شدند و درباره‌ وضعیت آینده‌ شغلی خود و انتخاب‌هایی که دارند بیشتر مطلع شدند.

آیین اختتامیه دومین دوره طرح:

آیین اختتامیه دومین دوره طرح، در آبان 98 با برنامه‌هایی ازجمله گزارش طرح، تقدیر و تشکر از مدرسان برتر طرح، تقدیر و تشکر از برگزیدگان برتر طرح، سخنرانی آقای مهندس رضا ریاضی (مؤسس و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان صنعت اندیشه‌مدار)، برگزاری پانل جذاب کار نکن (با ارائه آقای امین آرامش)، و با حضور چند تن از مدیران استارتاپ‌ها در سالن همایش جابربن‌حیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: