اشتباه‌هایی که هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار باید از آن‌ها اجتناب کنید

اگر می‌خواهید در ابتدای مسیر کارآفرینی با شکست‌های سنگین و نابودی سرمایه مواجه نشوید، این اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار را انجام ندهید!

اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار، می‌توانند زحماتتان را بسیار ساده‌تر از آنچه حتی تصور کنید، بر باد دهند. موفقیت در هر کار، مستلزم پیروی از یک سری بایدها و نبایدهاست. اگر مهارت‌های نرم برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق را نمونه‌ای از این بایدها بدانیم، اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار، جزء همان نبایدهایی هستند که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید. در این مطلب از تینت می‌خواهیم شما را با 9 مورد از مهم‌ترین خطاهای راه‌اندازی استارتاپ آشنا کنیم. خطاهایی که متاسفانه، بسیاری از کارآفرینان و افرادی که قصد راه‌اندازی یک استارتاپ را دارند، مرتکب آن‌ها می‌شوند. پس بیایید بدون توضیح بیشتر، به سراغ این 9 مورد برویم!

۱- نداشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن)

از بین اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار، نداشتن طرح و برنامه، اولین و مهم‌ترین آن‌هاست. راه‌اندازی کسب‌وکار، بدون داشتن یک طرح تجاری منسجم، شبیه آن است که روی آب، خانه بسازید! تا وقتی درک روشنی از الزامات و اهداف راه‌اندازی کسب‌وکار نداشته باشید و ندانید قرار است چه کالا یا خدمتی تولید کنید و درباره مسائلی مثل تأمین نیروی انسانی، مدل تجاری و ... ایده‌ای نداشته باشید، واضح است که از همان ابتدا شکست خواهید خورد.

 

خطاهای راه اندازی استارتاپ

 

هرچند تدوین یک طرح تجاری، فرایندی وقت‌گیر است که تلاش و تحقیقات زیادی را می‌طلبد، اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد. یک بیزینس پلن جامع و عاری از ابهام، در ادامه مسیر به صرفه‌جویی زمان و پول، کمک زیادی می‌کند.

۲- انجام هر کاری که فقط دوستش دارید!

حتما شما هم بارها عبارت معروف "کاری را که دوست داری انجام بده" به گوشتان خورده! اما متاسفانه بسیاری از کارآفرینان، با تکیه بر همین توصیه و به دلیل سوءتعبیر آن، مرتکب خطاهای فاحشی می‌شوند.

یکی از اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار این است که همه ما عاشق انجام دادن کارهایی باشیم که در آن‌ها مهارتی نداریم اما صرفا به دلیل علاقه، آن‌ها را انتخاب می‌کنیم! ممکن است فردی فکر کند که یک آشپز خیلی خوب است؛ درحالی‌که نیست! تردید نداشته باشید که اگر بدون مهارت کافی، قدم در یک مسیر تجاری بگذارید، خیلی زود ماجرا برایتان تمام می‌شود!

لابد می‌پرسید پس چه کاری انجام دهیم؟ ما توصیه می‌کنیم کاری را صرفا به این دلیل که دوستش دارید، انجام ندهید. بلکه کاری را انجام دهید که هم در آن مهارت خوبی دارید و هم مردم حاضرند در ازای دریافت خروجی آن، به شما پول پرداخت کنند! شاید چنین ایده‌ای در نگاه اول، چندان جذاب نباشد اما قطعاً سودآور است؛ صدالبته که اگر در کنار مهارت، عشق و علاقه هم باشد که دیگر نور علی نور است و حسابی خوش به حالتان می‌شود!

۳- عدم انجام تحقیقات بازار

یکی دیگر از فاحش‌ترین اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار، عدم انجام تحقیقات بازار است. چه بسیارند کارآفرینانی که با دریایی از شور و انرژی، مسیر جدیدشان را آغاز کرده‌اند اما چیزی جز خستگی و ناکامی نصیبشان نمی‌شوند. پس برای آنکه جزو این دسته نباشید، ابتدا به آزمایش بازار و تحلیل واکنش آن نسبت به کالاها یا خدماتتان بپردازید.

 

اشتباه‌هایی که هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار باید از آن‌ها اجتناب کنید

 

اگر چنین کاری انجام ندهید، آنگاه درباره قصد خرید مردم و میزان استقبال آن‌ها از آنچه عرضه می‌کنید، هیچ ذهنیتی نخواهید داشت. اگر کسب‌وکارتان به صنعت مواد غذایی مربوط باشد، ممکن است خودتان فکر کنید که خوشمزه‌ترین محصول دنیا را تولید کرده‌اید! اما باید ببینید که آیا دیگران نیز همین نظر را دارند؟ بنابراین قبل از تولید انبوه هر محصولی، ابتدا آن را در بازار، آزمایش کنید. نتیجه این آزمایش می‌تواند به شما در مورد تولید یا عدم تولید انبوه آن محصول، سیگنال‌های درستی دهد.

۴- نادیده گرفتن رقابت

عدم توجه به موضوع رقابت، یکی از مهلک‌ترین اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار است. بگذارید یک سوال ساده بپرسیم: اگر محصولتان را با قیمت 50 هزار تومان می‌فروشید و خریدار بتواند محصولی مشابه را با قیمت 20 هزار تومان بخرد، به نظرتان چند عدد از محصولتان را خواهید فروخت؟!آیا از کیفیت محصولات مشابهی که رقبا عرضه می‌کنند، آگاهی دارید؟ در بحث رقابت باید به سوالاتی ازاین‌دست پاسخ دهید.

اشباع بازار، جنبه مهم دیگری است که در ارتباط با موضوع رقابت، باید به آن توجه داشته باشید. فرض کنید قصد ارائه خدمت خاصی را در منطقه مشخصی از شهر داشته باشید اما قبل از آغاز کار، باید مطمئن شوید که جایی برای فعالیت شما باقی ‌مانده باشد و بازار از آن خدمت خاص، اشباع نشده باشد.

۵- عدم توجه به نقاط قوت و ضعف

بی‌توجهی به نقاط قوت و ضعف، از دیگر اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار است. همه ما نقاط ضعف و قوتی داریم و گاهی این نقاط با مدل تجاری مدنظرمان، مطابقت ندارند و همین باعث حصول نتایج ناامیدکننده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اگر شخصیتی صمیمی نداشته باشید و نتوانید ارتباط موثری با سایرین برقرار کنید، آنگاه راه‌اندازی یک خرده‌فروشی نمی‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد. مهم نیست چند سال آرزوی راه‌اندازی آن شغل را داشته‌اید، درهرصورت باید بپذیرید که این شغل با ویژگی‌هایتان انطباق ندارد.

 

اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار

 

البته این به آن معنا نیست که شما تحت هیچ شرایطی نتوانید چنین مشاغلی را راه‌اندازی کنید؛ بلکه منظورمان این است که اگر می‌خواهید در شغل مدنظرتان موفق شوید، خودتان نباید مسئولیت تعامل با مشتریان را بر عهده بگیرید و برای این کار باید فرد دیگری را استخدام کنید.

۶- عدم اطمینان از منابع مالی کافی

در فهرست اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار باید برای اقدام بی‌پشتوانه نیز جایی در نظر بگیریم. 95 درصد از مشاغل جدید، در بدو آغاز کار، هیچ درآمدی ندارند و درصد عمده‌ای از آن‌ها نیز تا چند سال، درآمد قابل‌توجهی نخواهند داشت. این بدان معناست که شما و همین‌طور خانواده‌تان باید از بنیه‌ی مالی لازم برخوردار باشید تا هم بتوانید کسب‌وکارتان را ساپورت مالی کنید و هم زندگی برایتان بیش‌ازحد سخت نشود. بنابراین از بابت تامین منابع مالی کافی قبل از آغاز یک کسب‌وکار، اطمینان حاصل کنید. ما قبلا در تینت مطلبی را به موضوع جذب حمایت مالی برای استارت‌آپ اختصاص داده‌ایم که خواندنش برای شما عزیزان نیز خالی از لطف نخواهد بود.

۷- عدم سرمایه‌گذاری در بازاریابی

متاسفانه اکثر مشاغل کوچک، تمایلی به صرف هزینه‌های بازاریابی از خود نشان نمی‌دهند و این یکی دیگر از اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار است. البته بازاریابی رایگان، می‌تواند ایده خوبی باشد اما پیاده‌سازی بیشتر استراتژی‌های مربوط به بازاریابی رایگان مثل بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی یا بازاریابی حضوری، معمولاً به صرف زمان و انرژی بسیار زیادی نیاز دارند.

بنابراین برای تسهیل و تسریع موفقیت کسب‌وکارتان، مبلغی را به فعالیت‌های بازاریابی اختصاص دهید. یک پلن بازاریابی ایجاد کنید و کمپین‌های مناسبی را بر اساس این پلن پایه‌ریزی کنید. بهتر است زودتر از آغاز رسمی کارتان، فعالیت‌های بازاریابی را شروع کنید تا آنچه عرضه می‌کنید، به‌واسطه یک پشتوانه‌ی محکم، حضور مقتدرانه‌ای در بازار داشته باشد.

۸- عدم توجه به بازاریابی آنلاین

از دیگر اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار، خالی کردن سنگرهای آنلاین است! این روزها به‌سختی می‌توان تصور کرد که یک کسب‌وکار، بدون حضور در فضای آنلاین، به موفقیت قابل‌توجهی دست پیدا کند. در مورد کسب‌وکارهای کوچک که چنین امری، تقریباً محال است. بنابراین شما احتمالا به یک وب‌سایت یا چند صفحه در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیاز دارید تا کسب‌وکارتان، بیشتر و بیشتر دیده شود. اگر می‌خواهید کسب‌وکار کوچکتان را در جاده موفقیت حفظ کنید، باید از همان ابتدا، برای بازاریابی دیجیتال و آنلاین محصولاتی که عرضه می‌کنید، برنامه مشخصی داشته باشید.

۹- تلاش برای انجام همه کارها به‌تنهایی

تصور همه‌فن‌حریف بودن، مهم‌ترین دلیل ارتکاب یکی دیگر از رایج‌ترین اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار است. مطمئن باشید نمی‌توانید همه کارها را خودتان انجام دهید چون شما سوپرمن نیستید! مدیریت یک کسب‌وکار کوچک، حتی یک کسب‌وکار تک‌نفره، مستلزم انجام کارهای زیادی است که هیچ‌کس نمی‌تواند به‌تنهایی همه آن کارها را به‌خوبی انجام دهد. حتی اگر هم در همه جنبه‌های مربوط به کسب‌وکارمان، مهارت فوق‌العاده‌ای داشته باشیم، باز هم با محدودیتی به نام زمان روبرو هستیم.

بنابراین در دام این خطا نیفتید و هر جایی که در مدیریت کسب‌وکار لازم می‌بینید، برای انجام بهتر کارها، از افراد شایسته کمک بگیرید. تفویض اختیار، استخدام نیروی کمکی و برون‌سپاری، از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند ضمن ارتقای کیفیت انجام کارها، در صرفه‌جویی زمان و انرژی نیز بسیار موثر باشند. اعتمادبه‌نفس، خیلی خوب است اما نباید باعث شود که مرتکب یکی از وسوسه‌انگیزترین اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار شوید!

سخن آخر

حالا که با رایج‌ترین اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار آشنا شدید، باید تمام تلاشتان را برای دوری از آن‌ها به کار بگیرید. ممکن است شما به همه‌ی بایدهای موفقیت در تجارت عمل کرده باشید، اما گاهی ارتکاب یک و فقط یک "نباید" شما را از رسیدن به اهدافتان منع می‌کند. بنابراین این 9 مورد از اشتباه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار را خوب به خاطر بسپارید تا آفت شکست را از خوشه‌های طلایی ثروت و موفقیت، دور کنید!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: