جذب استعدادها در کسب‌وکار می‌تواند برای هر مدیری یک برگ برنده باشد. زمانی که خیال شما از توانایی‌های افراد تیم راحت باشید، می‌توانید برای آینده تصمیمات بهتری بگیرید.

جذب استعدادها در کسب‌وکار و بهره‌گیری از قابلیت‌های افراد توانمند، نقش انکارناپذیری در موفقیت یک استارتاپ ایفا می‌کند. جذب بهترین نیروی انسانی، آرزوی همه سازمان‌ها یا شرکت‌هاست اما تحقق این امر، مستلزم آن است که بتوانید نظر نیروی کار را برای فعالیت در مجموعه‌تان جلب کنید.

 

جذب استعدادها در کسب و کار

 

برای آنکه یک استعداد برتر به استارتاپ شما ملحق شود باید به دو چیز باور داشته باشد:

  •       شرکت یا سازمان نوپای شما می‌تواند بازدهی مدنظرش را از جنبه‌های اقتصادی، حرفه‌ای یا زندگی شخصی برای او فراهم کند.
  •       استارتاپ شما آن‌قدر دوام می‌آورد که او بتواند به منافع حاصل از همکاری‌اش دست یابد.

اگر در بازاری فعالیت می‌کنید که رقبای قدرتمندی در آن حضور دارند، آنگاه توضیح مورد دوم با هدف جذب استعدادها در کسب‌وکار می‌تواند قدری پیچیده باشد. مثلا اگر قرار است استارتاپ شما در حوزه بارگذاری و پخش آنلاین ویدئو فعالیت کند، آنگاه باید برای جذب نیروی نخبه، گزینه‌های مدنظرش را متقاعد کند که حتی با وجود رقبایی آپارات باز هم می‌تواند موفق شود. این گزاره در همه بازارهایی که رقبای زیاد و قدرتمندی در آن حضور دارند، صدق می‌کند.

در ادامه این مطلب از تینت قصد داریم سه نکته طلایی را درباره جذب استعدادها در کسب‌وکار با شما همیشگی‌مان در میان بگذاریم. نکاتی که با توجه نسبت به آن‌ها، با احتمال بیشتری می‌توانید استعدادهای برتر را با کسب‌وکارتان همراه کنید.

۱- چشم‌انداز: رقبایتان نمی‌توانند شما را بکشند!

برای جذب استعدادها در کسب‌وکار، چشم‌انداز، اولین و مهم‌ترین عامل است. نخستین چیزی که یک استعداد کاری باید قبل از پیوستن به استارتاپ شما به آن باور داشته باشد این است که شما در حال ساخت یا ارائه‌ی محصولی هستید که بهتر از رقباست یا رقبا نمی‌توانند شبیه به محصول شما را عرضه کنند. برای تحقق این امر، شما باید چشم‌اندازی برای شرکتتان داشته باشید که بر نوعی فناوری یا استراتژی منحصربه‌فرد مبتنی باشد. یعنی آنچه رقبا آن را ندارند.

به‌عنوان‌مثال، Plastiq یک سرویس پردازش کارت اعتباری است اما سازوکار و فناوری متفاوتی با سرویس‌های متعارف دارد. این سرویس به مشتریان کمک می‌کند تا بتوانند صورت‌حساب‌هایی مثل رهن، شهریه، حقوق و دستمزد را که پرداخت مبالغ آن‌ها با استفاده از کارت‌های اعتباری دشوار است، به‌آسانی انجام دهند. درواقع Plastiq مشتریان را به یک پلتفرم پرداخت متصل می‌کند تا به‌واسطه آن قادر به انجام هر نوع عملیات پرداخت با استفاده از Credit Card باشند.

ازآنجاکه Plastiq بر فناوری و روشی متمرکز است که مستقیما به رقبای بزرگ‌تر حمله نمی‌کند، مدیران آن، سرویس‌دهنده‌های بزرگ‌تر در حوزه پرداخت را رقبای غیرمستقیمشان می‌دانند. آن‌ها می‌دانند که حوزه کاری آن‌ها در بعضی جنبه‌ها ممکن است با رقبا همپوشانی داشته باشد و حتی احتمال اینکه رقبا، محصولی مشابه با Plastiq عرضه کنند، روی کاغذ صفر نیست. اما به این باور دارند که می‌توانند چشم‌انداز جذابی از موفقیت شرکت برای جذب استعدادهای برتر ترسیم کنند. چشم‌اندازی از موفقیت که برای تحقق آن الزامی برای سبقت گرفتن از رقبای بزرگ‌تر یا شکست دادن آن‌ها وجود ندارد.

ترسیم چشم‌انداز موفقیت و توضیح وجه تمایز شما از بازار، می‌تواند فرایند جذب استعدادها در کسب‌وکار را تسهیل کند. استعداد مدنظر شما باید توجیه شود که کسب‌وکاری که راه‌اندازی کرده‌اید، نه یک مقابله‌ی مستقیم با رقبای بزرگ‌ و گردن‌کلفت، بلکه یک فرصت عالی و منحصربه‌فرد است. برای جذب استعدادها در کسب‌وکار با محوریت چشم‌انداز، باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  •       چشم‌انداز موفقیت شما چه تفاوتی با چشم‌انداز رقبا دارد؟
  •       کدام فناوری یا استراتژی، استارتاپ شما را متمایز می‌کند؟
  •       بازار مدنظرتان چقدر بزرگ است و چطور می‌خواهید آن را در اختیار بگیرید؟

۲- تاثیر: نیروی جدید چه تفاوتی می‌تواند رقم بزند؟

قابلیت ایجاد تاثیر معنادار در یک تیم کاری، یکی از ویژگی‌هایی است که در اغلب مواقع می‌تواند استعدادها را برای پیوستن به استارتاپ شما ترغیب کند. یک نیروی کار برتر مایل است بداند که آیا در شرکت، فرصتی برای او وجود دارد که بتواند تاثیر معناداری ایجاد کند؟ چنین افرادی ترجیح می‌دهند با مشکلات کلیدی کسب‌وکار مواجه شوند و می‌خواهند قدرت تصمیم‌گیری واقعی داشته باشند. آن‌ها دوست دارند در دایره تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران، جایگاه شاخصی داشته باشند و بتوانند در امور مختلفی مثل اجرای ایده‌ها، انتخاب فناوری، تدوین استراتژی و ... نقش‌آفرینی کنند.

 

جذب نیرو برای استارتاپ

 

برای این منظور و در راستای افزایش احتمال جذب استعدادها در کسب‌وکار باید به پرسش‌های زیر، جواب دهید:

  •       به اعضای تیم، به‌ویژه در ارتباط با حوزه‌های اصلی کسب‌وکار، چقدر قدرت تصمیم‌گیری داده می‌شود؟
  •       نیروی کاری که قصد جذبش را دارید چطور می‌تواند بر مشتریان شما تاثیر مثبت بگذارد؟
  •       نیروی کار تا چه اندازه در جریان امور و تصمیمات سطح بالا قرار می‌گیرد؟
  •       نیروی کار چه نقش معناداری در جهت‌گیری کلی استارتاپ ایفا می‌کند؟

۳- فرهنگ: چه کسی باید در تیم احساس راحتی کند؟

در سال 2017، طی تحقیقی که موسسه Korn Ferry با شرکت 14000 مسئول استخدام انجام داد از آن‌ها سوال شد که افراد هنگام انتخاب یک شرکت برای کار کردن، بیش از همه به چه چیزی اهمیت می‌دهند؟ درصد عمده‌ی شرکت‌کنندگان در پاسخ به این سوال، به فرهنگ سازمان یا شرکت اشاره کردند. یک استارتاپ نوپا برای جذب استعدادها در کسب‌وکار، با اهرم فرهنگ است که می‌تواند در برابر رقبای بزرگ‌تری که احتمالا پول بیشتری برای متقاعدسازی نیروی کار خرج می‌کنند، موفق عمل کند.

بهترین روش برای ارائه و معرفی فرهنگ سازمان برای جذب استعدادها در کسب‌وکار این است که به‌وضوح توضیح دهید چه افرادی در مسیر تجاری‌تان موفق شده و چه افرادی در این راه شکست می‌خورند؟

بنیان‌گذار شرکت Figma می‌گوید: شخصیت‌های زیادی وجود دارند که در عین شایستگی، نمی‌توانند در شرکت ما موفق شوند. اگر در جستجوی یک محیط فوق رقابتی برای کار کردن هستید، آنگاه Figma جذابیتی برایتان ندارد. اما اگر شخصیت سربه‌زیری دارید، پس Figma می‌تواند یک فرصت حرفه‌ای فوق‌العاده برایتان باشد. البته باید تاکید کنم که مولفه‌هایی مثل همکاری و تلاش‌های جمعی در فرهنگ شرکت ما، از ارزش و اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

در این شرکت، تعادل اهمیت ویژه‌ای دارد. بنیان‌گذار شرکت معتقد است که روحیه‌ی رقابت‌طلبی یا تنها کار کردن، به‌خودی‌خود، اصلا چیز بدی نیست، اما هیچ‌یک از حالاتِ افراطیِ این دو ترجیح در فرهنگ سازمانی Figma جایی ندارد. چنین صداقت و صراحتی در تشریح فرهنگ سازمان، به افرادی که قصد پیوستن به Figma را دارند اجازه می‌دهد تا با آگاهی کافی، در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

نکته کلیدی دیگر در رابطه با فرهنگ سازمان یا شرکت این است که بتوانید برای نیروی کار توضیح دهید که آن‌ها چطور می‌توانند در این فرهنگ مشارکت موثری داشته باشند؟ فرهنگ را نباید با مجموعه‌ای از قواعد و قوانین مستبدانه که از بالا به پایین به کارکنان تحمیل می‌شود، اشتباه بگیریم. بلکه فرهنگ باید به‌مثابه مفهومی دیده شود که کارکنان می‌توانند بر آن تاثیر بگذارند. نیروی کار جدید را باید عنصر جدیدی دانست که به ترکیب فرهنگ هر سازمان یا شرکت اضافه می‌شوند. به این معنا که کارکنان جدید باید در محیط کار و نسبت به فرهنگ حاکم بر آن، احساس امنیت کنند و بدانند می‌توانند بانی تغییرات جدید و موثر باشند. این قدرت اثرگذاری بر فرهنگ، شانس جذب استعدادها در کسب‌وکار را به شکل معناداری افزایش می‌دهد.

برای جذب استعدادها در کسب‌وکار با محوریت فرهنگ، سوالات زیر مطرح می‌شوند:

  •       اعضای تیم چطور در فرهنگ شما نقش‌آفرینی می‌کنند و چگونه می‌توانند آن را تغییر دهند؟
  •       چه نوع افرادی با چه شخصیت، نگرش یا ترجیحی می‌توانند در تیمتان موفق شوند؟
  •       چه نوع افرادی با چه شخصیت، نگرش یا ترجیحی، نمی‌توانند در استارتاپ شما راضی و موفق باشند؟

سخن آخر

جذب استعدادها در کسب‌وکار، مخصوصا اگر یک استارتاپ تازه‌تاسیس باشید، می‌تواند چالش دشواری باشد. سرمایه انسانی و نیروی کار نخبه، کالایی گران‌بهاست که شرکت‌ها پیوسته در تلاش هستند تا در رقابت جذب آن‌ها، از یکدیگر پیشی بگیرند. اگر یک شرکت بتواند نیروی انسانی توانمند را از سه جنبه‌ی چشم‌انداز، اثرگذاری و فرهنگ سازمان، به‌خوبی توجیه کند آنگاه شانسش برای جذب استعدادها در کسب‌وکار را به حداکثر می‌رساند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: