فرقی ندارد که اندازهی کسبوکار شما چقدر باشد، بازاریابی کاری است که باید همیشه در اولویت قرار گیرد. زیرا داشتن یک استراتژی بازاریابی تثبیت شده و موثر، برای رشد و موفقیت کسبوکار در آینده امری حیاتی است. عناصر بسیاری در استراتژی بازاریابی وجود دارد، از جمله سئو، تولید سرنخ تجاری، بازاریابی شبکههای اجتماعی و تولید محتوا. بنابراین اگر یک دپارتمان بازاریابی مجزای تمام وقت درون سازمان خود نداشته باشید، رسیدگی به تمام این عناصر و بازاریابی کسبوکار شما دشوار خواهد بود. به همین دلیل، بسیاری از سازمانها به مزایایی که برونسپاری خدمات بازاریابی میتواند برای کسبوکار آنها داشته باشد، نگاه میکنند و ترجیح میدهند که برای برونسپاری فعالیت های بازاریابی خود اقدام کنند. در این مقاله به بررسی مزایای برونسپاری بازاریابی میپردازیم.
برونسپاری بازاریابی (Outsourced Marketing) به معنای استفاده از خدمات آژانسهای تخصصی خارج از سازمان خود برای مدیریت فعالیتهای بازاریابی کسبوکار شماست. برونسپاری بازاریابی به دو روش قابل اجراست؛ شما میتوانید بهطور کامل از یک تیم بازاریابی خارجی استفاده کرده و آن را جایگزین تیم داخلی خود کنید (برونسپاری کلی)، یا میتوانید از یک آژانس خارجی فقط برای تکمیل تیم بازاریابی داخلی خود استفاده کنید (برونسپاری جزئی).
این مهم است که آژانسهای ارائهدهندهی خدمات بازاریابی، اهداف تجاری و نتایجی را که میخواهید از فعالیت بازاریابی خود بگیرید، به طور صحیح و کامل درک کنند. سپس این آژانسها پیش از شروع فعالیت بازاریابی شما، یک استراتژی بازاریابی مناسب تدوین میکنند و در نهایت پس از توافق روی استراتژی تدوین شده، فعالیتهای بازاریابی برنامهریزی شده را اجرا خواهند کرد. یک آژانس موثر تمام نتایج را حین پروژهی بازاریابی، اندازهگیری و گزارش میکند و در صورت لزوم، استراتژی را برای اطمینان از نرخ بازگشت سرمایه به تجارت (ROI) تطبیق میدهد.
برونسپاری بازاریابی برای هر کسبوکاری که به دنبال ایجاد و یا اجرای یک استراتژی بازاریابی جهت کمک به تعامل به مخاطبان هدفشان است، مفید است. اگر کسبوکار شما جدید یا استارتاپی است یا مجبورید تجارت فعلی خود را دوباره شکل دهید، فرآیند بازاریابی شما به زمان، مهارت و تجربه نیاز دارد و این ممکن است چیزی باشد که شما از آن بی بهرهاید. بنابراین برونسپاری بازاریابی برای شما انتخاب منطقیتری بهنظر میرسد. از جمله مزایای این کار عبارتند از:
بازاریابی برونسپاری شده برای مشاغلی که به دنبال رشد هستند ارزشمند است. آژانسهای بازاریابی، معمولا انعطافپذیری و مقیاسپذیری بیشتری را نسبت یک تیم بازاریابی داخلی به شما ارائه میدهند.
هنگامی که ددلاینها محدود یا حجم بار کاری درون سازمان پر هستند، با برونسپاری بازاریابی میتوانید به راحتی به اهداف تجاری خود دست یابید. بازاریابی همیشه در حال تغییر است و برای تازه نگه داشتن بازاریابی خود به زمان نیاز دارید تا با آخرین ترندهای بازار همگام بمانید. علاوه بر این، هنگام اجرای ابتکارات جدید بازاریابی، آموزش کارمندان ممکن است زمان ببرد. این ممکن است منجر به از دست رفتن فرصتها در تأمین امنیت فروش سازمان شود. با برونسپاری فعالیت های بازاریابی، میتوانید منابع داخلی سازمان خود را به جاهایی که بیشترین کارآیی را دارند یا سایر فعالیتهایی که بیشتر به نیروی کار نیاز دارند، اختصاص دهید. یک آژانس بازاریابی فعال در صدر ترندهای بازار قرار میگیرد، ددلاینهای تعیین شده برای بازاریابی شما را رعایت میکند و در زمانهای مناسب، موثرترین استراتژیها را اجرا میکند. همهی اینها در حالی است که در منابع داخلی شما از جمله هزینه، سرمایه و نیروی کار نیز صرفهجویی میکند.
اگر از کمپینهای فعلی بازاریابی خود نتیجه نمیگیرید، بهتر است با یک آژانس بازاریابی مشورت کرده و اقدام به برونسپاری این فعالیت کنید تا متخصصین آن، مهارت بیشتری در اختیار شما قرار دهند. این کار نه تنها چشمانداز تازهای به شما میدهد، بلکه استراتژی روشنی را برای بدست آوردن نتایج مطلوب ارائه میدهد.
یک تیم بازاریابی درون سازمانی ممکن است برای مدتی عادت کنند که کارها را با یک روش ثابت و همیشگی انجام دهند و تمایلی به تغییر نداشته باشند. حتی اگر افراد جدیدی با دیدگاه تازه را استخدام کنید هم به راحتی میتوانند طرز فکر تیم موجود را در پیش بگیرند. اما برونسپاری بازاریابی باعث میشود که کسبوکار شما با روشهای بهروز و جدید پیشرفت کند و هیچگاه عقب نماند. تیم بازاریابی برونسپاری یک نظر صادقانه و بی طرفانه در مورد استراتژیهای موجود در شرکت شما ارائه میدهد و از ایجاد تغییراتی برای اطمینان از بهروز بودن استراتژیهای بازاریابی شما نمیترسد و به شرکت شما این امکان را میدهد تا کارها به روشهای مختلفی انجام شوند.
انجام عملیات بازاریابی معمولا از جمله کارهایی است که در انتهای لیست اولویتهای مدیران کسبوکارها قرار میگیرد، به ویژه هنگامی که صحبت از منابع و فناوری میشود. تیم شما ممکن است با ترکیبی از ابزارهای ناسازگار فناوری بازاریابی، کار کند که میتواند موفقیت شما را حتی بیشتر عقب بیندازد. سرمایهگذاری در فناوری ممکن است گران تمام شود و حتی آموزش کارمندان خود در مورد جدیدترین فناوری نیز هزینه بیشتری دارد. اما با سرمایهگذاری در یک آژانس برونسپاری بازاریابی، با سرعت و به راحتی از فناوری و تخصص آنها بهرهمند میشوید.
نرخ بالای حذف و جایگزینی کارمندان میتواند بر روی تجارت شرکت شما تأثیر بدی بگذارد، زیرا برای استخدام و آموزش کارمندان جدید به زمان و بودجه بیشتری نیاز دارید. از طرفی بازاریابان جدید و جوان تمایل دارند که خدمات ومتدهای جدیدی را در کار خود تجربه کنند؛ این بدان معناست که قبل از اقدام به امتحان کردن چالشهای جدید، این امکان وجود دارد که برای چند سال با شما کار کنند. بنابراین با برونسپاری فعالیت های بازاریابی خود، بر جایگزینی کارمندان در بخش بازاریابی سازمان خود غلبه میکنید و هزینههای آموزش داخلی را کاهش میدهید.
ممکن است برخی از شرکتها از تخصص داده محور برای اجرای یک استراتژی بازاریابی موثر، برخوردار نباشند. ممکن است کسبوکار شما خیلی کوچک باشد یا در حال تغییر ساختار سازمان باشید که این بدان معناست که منابع و نیروی کار داخلی شما، وقت و تخصص لازم برای مدیریت فعالیت های بازاریابی شما را ندارند. بنابراین، تأمین نیرو از خارج سازمان و برونسپاری میتواند جایگزینی مقرون به صرفه برای جذب و آموزش نیرو باشد.
با توجه به نکات و مزایای گفته شده درباره برونسپاری بازاریابی، ممکن است هر یک از سوالات زیر برای شما پیش آید:
یکی از مهمترین مزایای داشتن تیم بازاریابی برونسپاری شده این است که باعث صرفهجویی در هزینههای شما میشود. بسیاری از مشاغل معتقدند که برونسپاری هر فعالیتی اعم از بازاریابی، فناوری اطلاعات یا امور مالی برایشان گران تمام میشود و هزینهی بیشتری نسبت به انجام این امور درون خود سازمان، خواهد داشت. اما این تصور درست نیست، زیار استفاده از یک تیم برونسپاری علاوه بر صرفهجویی در هزینهها، بازده سرمایه شما را نیز افزایش خواهد داد. به این معنا که با برونسپاری جزئی یا کلی فعالیتهای بازاریابی خود، میتوانید در سرمایهی بسیاری از مشتریان خود صرفهجویی کنید.
اگر از خود میپرسید که آیا برونسپاری تمام یا فقط بخشی از فعالیتهای بازاریابیتان، تصمیم درستی برای کسبوکار شماست، باید بدانید که به بهترین تصمیم ممکن فکر کردهاید! یکی دیگر از بزرگترین مزایای برونسپاری خدمات بازاریابی این است که امکان دسترسی به مهارتهای متنوعی را به شما میدهد. به این معنا که اگرتصمیم به برونسپاری بازاریابی خود بگیرید، میتوانید به چندین متخصص بازاریابی دسترسی پیدا کنید که بهترین تصمیمات را برای تجارت شما درک کرده و اجرا میکنند. آنها همچنین قادر خواهند بود که با استفاده از فنون صحیح و استراتژیهای بازاریابی، شرکت شما را در مسیر درست هدایت کنند تا به رشد شما در بازار کمک کنند.
شما بسته به نیازهای فردی خود، میتوانید برخی یا همه خدمات بازاریابی زیر را برونسپاری کنید:
یکی از آژانسهای خوب ارائه دهندهی خدمات بازاریابی که میتوانید برای برونسپاری به آن اعتماد کنید تینت است. بازار فناوری اطلاعات تینت علاوه بر خدمات بازاریابی، خدمات و محصولات متنوع دیگری نیز در حوزههای مختلف فناوری اطلاعات، ارتباطات، توسعه نرمافزار و ... ارائه میدهد. این خدمات توسط شرکتها و افراد متخصص فعال در این حوزهها که به عنوان کارگزاران شبکه شناخته میشوند، با توجه به نیازهای مشتری ارائه میشوند.
برای پذیرش و انجام فعالیتهای بازاریابی شما، تینت قبل از شروع هر کاری ابتدا استراتژی بازاریابیتان را متناسب با اهداف کسبوکار شما تنظیم کرده و توسعه میدهد. به این ترتیب، قبل از شروع تولید محتوای عالی برای شما، میتوانید مطمئن شوید که استراتژی بازاریابی تدوین شده به اهداف بازاریابی شما دست مییابد و به تینت امکان میدهد که عملکرد پروژه را کنترل کرده و به شما گزارش دهد و برای نیازهای آینده بازاریابی برنامهریزی کند.