با رقابتی شدن هر چه بیشتر فضای کسبوکار، موضوع افزایش مشارکت مشتریان، بیشازپیش اهمیت یافته است. برندها تلاش میکنند تا به شیوههای مختلف، ارتباط محکمتری با مشتریان برقرار سازند و حالا اپلیکیشنهای اختصاصی موبایل، نقش ویژهای در این صحنه ایفا میکنند.
اپلیکیشنهای تجاری، ضمن فراهم ساخته بستری مناسب برای حضور پررنگتر برندها در نگاه مشتریان، با ارائه رابطهای کاربری ویژه، تجربه آنها را از تعامل با برند بهبود میبخشند. در این مطلب از تینت میخواهیم به این موضوع که اپلیکیشنهای موبایل چطور میتوانند باعث افزایش مشارکت مشتریان و تعامل بیشتر آنها با برند شوند، بپردازیم که از شما عزیزان دعوت میکنیم با ما همراه باشید.
بسیاری از کسبوکارها، اپلیکیشنهای موبایلی را با هدف افزایش مشارکت مشتریان ارائه میدهند تا ضمن حفظ درگیری آنها با برند، خرید محصولات را در هر زمان و مکانی برای مشتریان امکانپذیر کنند.
این واقعیت که حالا حدود 2.6 میلیارد نفر در سراسر جهان، دارای موبایلهای پرقدرتی هستند که بخش عمدهای از زمان روزانهشان را با آنها میگذرانند، هر تردیدی را درباره ضرورت طراحی و عرضه اپلیکیشنهای اختصاصی از سوی کسبوکارها با هدف افزایش مشارکت مشتریان و بهبود تعامل آنها برطرف میکند. بهعنوانمثال، میزان فروش جمعه سیاه در سال 2016 از طریق دستگاههای موبایل، از مرز یک میلیارد دلار هم عبور کرد که این نشان میدهد ترجیح و تمایل افراد برای خرید محصولات موردنیازشان بهصورت آنلاین، روزبهروز در حال افزایش است.
حتماً ضربالمثل قدیمی " از دل برود هر آنچه از دیده برفت" را شنیدهاید! وقتی یک مشتری، اپلیکیشن اختصاصی شما را روی گوشیاش دانلود و نصب میکند، صِرفِ حضور آیکون اپلیکیشن در بین آیکونهای دیگر میتواند باعث تقویت شاخصهای آگاهی و یادآوری برند شود. بهعبارتدیگر، تا وقتی از دیده نروید، طبعاً فراموش هم نمیشوید! این مشاهده مکرر، نقش مؤثری در تعامل با اپلیکیشن و افزایش مشارکت مشتریان در آن ایفا میکند و تکرار تعامل با اپلیکیشن نیز بهنوبه خود، باعث افزایش اعتماد نسبت به برند میشود.
یکی از قابلیتهای مهم اپلیکیشنهای اختصاصی در راستای افزایش مشارکت مشتریان، توانایی ارسال اعلانها یا اصطلاحاً نوتیفیکیشنهای درون برنامهای برای کاربران است. این اعلانها با تحت تأثیر قرار دادن مشتریان، میتوانند موفقیت زیادی برای کسبوکار به ارمغان بیاورند؛ البته به شرطی که به معنای واقعی کلمه، محتوای آنها برای کاربر مفید باشد. هر چه مشتریان بیشتر به یک برند توجه نشان دهند، به پیشنهادهای تجاری آن برند با احتمال بیشتری پاسخ مثبت میدهند.
تدوین و اجرای برنامههای وفاداری مبتنی بر موبایل، باعث افزایش مشارکت مشتریان شده و شکاف بین حضور آنلاین و حضور فیزیکی یک برند را بهخوبی پُر میکند. همه ما، عناصر تشویقی را دوست داریم و وسوسهی برنده شدن جایزه، دلیل خوبی برای بازگشت به یک اپلیکیشن و ادامه استفاده از آن برای ماست.
اپلیکیشنهای موبایلی از طریق اعطای جوایز به اَشکال مختلف، مدیریت و پیادهسازی برنامههای وفاداری را تسهیل میکنند. فراموش نکنید که کسب امتیازات ویژه به ازای هر بار تعامل با برند، هسته اصلی یک برنامه وفاداری محسوب میشود.
وقتی مشتریان با هر بار خرید از یک فروشگاه، شاهد افزایش اعتبار یا امتیازشان هستند، مجدداً به فروشگاه بازمیگردند و همین سازوکار درباره یک اپلیکیشن هم صدق میکند. وقتی کاربر به ازای هر کاری که در محیط اپلیکیشن انجام دهد، امتیاز یا تشویقی دریافت کند، طبیعتاً مشارکت و تعاملش با برنامه نیز بیشتر و بیشتر میشود. استفاده از عناصر بازی و امتیازدهی بر اساس میزان موفقیت در آنها، یک ایده جذاب دیگر است که علاوه بر ایجاد سرگرمی، ارزش معناداری برای کاربر خلق میکند. بهاینترتیب کاربر میتواند مثلاً با رسیدن به حدنصاب امتیازی خاص، از امکان خرید رایگان یک محصول یا دریافت تخفیف بهرهمند شود.
یکی دیگر از جنبههای اپلیکیشنهای موبایلی در خصوص افزایش مشارکت مشتریان، جمعآوری دادههای ارزشمند برای تجزیهوتحلیل است. این دادهها نشان میدهند که کاربران چطور با اپلیکیشن تعامل برقرار میکنند.
مشارکتها و تراکنشهای انجامشده در محیط اپلیکیشن، دادههایی را در اختیار صاحبان کسبوکار قرار میدهند که با تجزیهوتحلیل آنها میتوانند درک بهتری از مشتریان خود داشته باشند. این دادهها همچنین میتوانند برای اخذ تصمیمات تجاری و استراتژیک به مبنایی محکم و قابل استناد تبدیل شوند. حالا جایگاهیابی محصول در بازار، انتخاب تکنیکهای بازاریابی و بسیاری از تصمیمات مهم دیگر، بر اساس خروجی آنالیز دادههای بهدستآمده از تعامل کاربر با اپلیکیشن اتخاذ میشوند.
با وجود همه مزایای حاصل از تجزیهوتحلیل تعامل مشتری با اپلیکیشن، هنوز بسیاری از کسبوکارها اهمیت این آنالیز را دستکم گرفته و توجه چندانی به آن ندارند. برندهای باهوش، حالا بهواسطه آنالیزهای بلادرنگ، تلاش میکنند تا تجربه خرید مشتریان را بهطور مستمر بهبود دهند. کمک به مشتریان در به دست آوردن اطلاعات بیشتر و لحظهای درباره محصول یا فهرست محصولاتی که بررسی میکنند و ارائه اطلاعات جالبی مثل اسامی سلبریتیهایی که یک محصول خاص را برای خرید انتخاب کردهاند، مثالهایی در راستای ارتقای تجربه خرید مشتری هستند. اپلیکیشنهای موبایل و وب، ارائه این اطلاعات مفید به مشتریان را به روشی یکپارچه و به شکلی که آزاردهنده نباشد، امکانپذیر میسازند.
یکی دیگر از پتانسیلهای الکترونیک که در ارتباط با افزایش مشارکت مشتریان، به اندازه کافی مورد توجه قرار نمیگیرد، استفاده از کلان دادههای تولیدشده توسط اپلیکیشن ها بهواسطه تعامل آنها با سایر پلتفرمهاست که Shazam (شازام) میتواند مثال خوبی در این باره باشد. این پلتفرم موسیقی از ترکیب دادههای مربوط به کاربران و تبلیغات تجاری استفاده میکند و بر اساس آن، بهترین و مؤثرترین هنرمندان و ژانرهای موسیقی را برای برندها شناسایی میکند تا بتوانند تبلیغاتی بسازند که با محوریت موسیقی، تأثیر قویتری در مشتریان بالقوه ایجاد کنند.
شبکههای اجتماعی به بازاریابان اجازه میدهند تا محتوای اختصاصی خودشان را با کاربران به اشتراک گذاشته و از این طریق مخاطبان بیشتری به دست بیاورند. اپلیکیشنها، گزینههای بهتر و اثربخشتری را برای این منظور و متعاقباً افزایش مشارکت مشتریان ارائه میدهند. بسیاری از اپلیکیشن ها کاربران را قادر میسازند تا تجربیاتشان را در قالب انواع محتوا در محیط برنامه با دیگران به اشتراک بگذارند. چنین قابلیتی، محبوبیت اپلیکیشنها را افزایش داده و باعث میشود کاربران بیشتری آنها را دانلود و روی گوشیهایشان نصب کنند.
پیوند عمیق کاربران با محتوای درون یک اپلیکیشن، امکان به اشتراکگذاری آسان محتوای آن اپلیکیشن در پلتفرمهای دیگر را فراهم میکند. نتیجه این پیوند، تعامل بیشتر کاربران با اپلیکیشن، افزایش آگاهی از برند، افزایش نرخ حفظ مشتری و بهبود تجربه کاربری خواهد بود.
کسبوکارهایی که درک درستی از پیچیدگی فضای تجاری دارند، بهطور مستمر در جستجوی راههایی برای افزایش مشارکت مشتریان و تعامل بیشتر آنها با برندشان هستند. ساخت و عرضه یک اپلیکیشن اختصاصی موبایل، ایدهای است که حالا دیگر بیش از آنکه یک اقدام اختیاری باشد، یک ضرورت تجاری به نظر میرسد.
با توجه به آنچه درباره مزایای اپلیکیشنهای تجاری و تأثیر آنها روی افزایش مشارکت مشتریان و پیادهسازی برنامههای وفاداری گفته شد، همه کسبوکارها باید از اهمیت روزافزون نقش این ابزارها در رونق تجاری آگاه بوده و با هدف افزایش تعامل مشتریان در اپلیکیشن موبایل، برای طراحی یک اپ اختصاصی، جذاب و کارآمد، برنامهریزی کنند.