چقدر درباره برند کارفرمایی و اهمیت آن میدانید؟ آیا شرکت شما میتواند مقصدی برای استعدادهای برتر کاری باشد؟ درحالیکه برخی شرکتها، تلاش برای جذب استعدادها را کماکان یک چالش بزرگ میدانند، شرکتهای دیگری وجود دارند که با درخواستهای بسیار زیادی از سوی استعدادهای برتر روبرو هستند.
اما بهراستی بین شرکتی که برای متقاعد کردن نیروی انسانی شایسته، باید تقلا کند با شرکتی که استعدادهای برتر را بهسادگی جذب میکند، چه تفاوتی وجود دارد؟ البته که حقوق و مزایا، گاهی میتوانند تفاوتها را رقم بزنند اما در اغلب اوقات، شرکتهای موفق، دارای برندی هستند که آنها را بهعنوان یک کارفرمای منتخب، از شرکتهای دیگر متمایز میسازد. درواقع این شرکتها، برند کارفرمایی مختص خودشان را دارند.
بنابراین اگر شما هم میخواهید گلهای سرسبد بازار کار را جذب شرکتتان کنید، باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. نکاتی که با بهبود پرستیژ کارفرمایی شما، شرکتتان را به یک مقصد حرفهای و جذاب برای استعدادهای برتر تبدیل میکند.
میدانیم که یک شرکت تجاری، سالها در راستای ایجاد یک برند قوی برای کالاها و خدماتش، به شکلی بیوقفه تلاش میکند. برندی که تداعیکننده داستانی جذاب بوده و منحصربهفرد بودن و مزایای متمایز محصولات شرکت را به تصویر بکشید. صدالبته که چنین تلاشی برای مشتریان، بسیار هم ارزشمند است اما درباره کارکنان چطور؟
برند کارفرمایی، به معنای تدوین همین استراتژیها و بهکارگیری آنها در راستای ایجاد آگاهی از سبک رهبری، ارزشها و فرهنگ سازمانی شرکت شماست تا بهموازات بهبود شهرت مجموعه، کارکنان و کاندیداهای شغلی نیز درک خوشایندتری از آن داشته باشند. ایجاد یک شأن کارفرمایی مطلوب، جایگاه مناسبی در بازار کار برای شرکت شما ایجاد میکند و هر چقدر این برند، تصویر بهتری از شرکتتان ترسیم کند، شانستان در جذب استعدادهای برتر نیز افزایش مییابد.
اگر درباره اهمیت برند کارفرمایی، تردید دارید، وقت آن رسیده که تردیدتان را کنار بگذارید. گزارش اخیر لینکدین نشان میدهد که یک برند خوب کارفرمایی میتواند نرخ ترک شغل در شرکت را تا 28% تقلیل داده و هزینههای فرایند استخدام را نیز تا 50% کاهش دهد. علاوه بر این، چنانچه هر شرکت، برند کارفرماییاش را به شکلی صحیح مدیریت کند، برای هر پُست خالی، احتمالاً با استقبال بیش از 75 درصدی کارجویان مواجه میشود.
صرف وقت و هزینه، دو لازمه مهم برای ایجاد یک پرستیژ کارفرمایی مناسب هستند. با این وجود، تبدیل شدن به یک کارفرمای منتخب، خلق ارزش و صرفهجوییهای چشمگیری را برایتان به همراه دارد.
تردیدی نیست که توسعه برند کارفرمایی بهواسطه انجام اقداماتی مثل تبلیغات، تولید محتوا، اجاره غرفه در نمایشگاههای کار و ... به صرف هزینه و تلاش زیادی نیاز دارد. بااینحال، اگر بتوانید تصویری از یک کارفرمای منتخب را برای شرکتتان در بازار کار ایجاد کنید، دیگر با معضل فقدان یا کمبود کاندیدای شغلی مناسب روبرو نخواهید بود زیرا به جای اینکه شما در جستجوی استعدادهای کاری باشید، آنها به سوی شما میآیند. بهاینترتیب میتوانید صرفهجوییهای سالانه چشمگیری در زمینه کارمند یابی و همینطور هزینههای بازاریابی داشته باشید.
از سوی دیگر، قطعاً از هزینههای سنگینی که یک شرکت بابت استخدام، مصاحبه کردن، همسوسازی و آموزش و توسعه کارکنان متحمل میشود، مطلع هستید. بعضی شرکتها گاهی فقط برای این که بتوانند پستهای شغلیشان را برای مدتی کوتاه، پُر نگه دارند، هر سال متحمل چنین هزینههایی میشوند. وقتی برند کارفرمایی مناسبی داشته باشید، شانس بیشتری در جذب استعداد خواهید داشت. استعدادهایی که علاوه بر خلق ارزش واقعی، هزینههای ترک شغل، استخدام مجدد و جایگزینی کارکنان را به حداقل میرسانند. وقتی یک نیروی کارآمد جذب یک شرکت کارآمد شود، طبعاً زمینه یک همکاری بلندمدت هم بین آنها به وجود میآید.
برداشتهای اولیه نقش بسیار مهمی در ادراک افراد و شرکتها از یکدیگر دارند. یک داوطلب شغلی باید قبل از جلسه مصاحبه یا استخدام در شرکت شما، بتواند برندتان را پیدا کند و احساس خوبی نسبت به آن داشته باشد. برای اینکه به مقصد مطلوبی برای استعدادهای شغلی تبدیل شوید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
وبسایت شرکت شما و همینطور کانالها و صفحات آن در رسانههای اجتماعی، به اندازه بسترهای دیگر بازاریابی، اهمیت دارند و به همین سبب، باید روی آنها سرمایهگذاری کنید. بعضی شرکتها در تبلیغات، صرفاً روی محصولات و نه عواملی که باعث ارتقا و تمایز آنها میشوند، تمرکز میکنند. چنین اشتباهی را درباره برند کارفرماییتان و فرایند استخدام مرتکب نشوید. تلاش کنید تا تعامل افراد در فضای آنلاین با شرکت شما، تجربهای خوشایند را برای آنها رقم بزند.
برای تقویت هر چه بیشتر و اثربخشتر حضور آنلاینتان با هدف بهبود برند کارفرمایی، باید بر آنچه دیگران دربارهتان میگویند، نظارت داشته باشید. این گفتهها میتواند از جانب کارکنان فعلی، کارکنان سابق و بهطورکلی، همه افرادی باشد که هر کدام به شکلی، تعامل با شرکت شما را تجربه کردهاند. بنابراین زمان بگذارید و نظرات مختلف را در بسترهای متفاوت اعم از لینکدین، اینستاگرام، فیسبوک و ... با دقت بخوانید.
در عصر حاضر با نسل جدیدی از نیروی کار روبرو هستیم. نسلی که اکثریت آنها را ملنیالها یعنی متولدین دهههای 70 و 80 تشکیل میدهند. جالب است که بخش عمدهای از این نسل جدید، معتقدند که در صورت حاکمیت یک فرهنگ سازمانی مطلوب، وجود یک محیط نوآورانه و رضایتبخش بودن کارِ، حاضر هستند حتی با حقوق کمتر در یک شرکت کار کنند.
بنابراین در راستای ایجاد یک فضای پویا، متفاوت و مشارکتی برای شرکت که همه کارکنان بتوانند در آن ایفای نقش کنند، تا میتوانید تلاش کنید. وقتی صحبت از "همه کارکنان" میشود به این معناست که کارکنان پارهوقت و دورکار و همچنین فریلنسرها نیز نباید از این حلقه بیرون بمانند. فراموش نکنید هر فردی که با شرکتتان ارتباط دارد، میتواند به سهم خودش، تأثیر قابلتوجهی روی کیفیت برند کارفرمایی شما داشته باشد.
گوگل، یک شرکت جهانی با شهرت و اعتبار وصفناپذیر است که نیازی به معرفی ندارد. این شرکت، با سیل تقاضای استعدادهای کاری مواجه است و از این میان، فقط 1% از بهترین آنها را گلچین میکند. همه کارکنان گوگل، افرادی باهوش، مبتکر و مشارکتی هستند و مهمتر اینکه، به شرکتی که در آن مشغول به کار هستند، افتخار میکنند. این شرکت میتواند الگوی بینظیری برای بهبود پرستیژ کارفرمایی باشد.
آیا آگهیهای شغلیتان با استقبال خوبی مواجه میشوند؟ آیا کارکنان شما در برخورد با دیگران، از کار کردن برای شرکت شما افتخار میکنند؟ آیا آنها خودشان را استعدادی میدانند که بین جمعی از استعدادهای دیگر محاصره شدهاند؟ اگر پاسخ این سؤالات مثبت است، به شما بابت داشتن یک برند کارفرمایی معتبر تبریک میگوییم.
اما اگر به جای اینکه داوطلبان شغلی به سمت شما بیایند، شما برای پیدا کردن و جلبتوجه آنها تلاش میکنید، این بدان معناست که عملکرد مناسبی در ارتباط با ایجاد یک برند کارفرمایی مطلوب نداشتهاید. در این صورت، باید هر چه سریعتر دستبهکار شوید تا بتوانید جایگاه مناسبی در بازار کار برای شرکتتان پیدا کنید. امیدواریم آنچه در این مطلب از تینت خواندید در مسیر ارتقای پرستیژ کارفرماییتان مفید واقع شود.