افزایش انگیزه کارکنان، کلید ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی در سازمان‌هاست. مدیران توانمند از این واقعیت به‌خوبی آگاه هستند و به‌موازات این آگاهی، برای یافتن راهکارهایی مؤثر برای انگیزش بهتر کارکنان تلاش می‌کنند.

افزایش انگیزه کارکنان، گام‌های سازمان را در مسیر دستیابی به اهدافش، بلندتر و استوارتر می‌کند. همه می‌دانیم که یکی از الزامات ضروری برای بهبود بهره‌وری کارکنان، ایجاد انگیزه در آن‌هاست. اما این انگیزه را چطور باید ایجاد کرد؟

در این مطلب می‌خواهیم چند راهکار عالی را برای افزایش انگیزه کارکنان به شما مخاطبان همیشگی تینت معرفی کنیم. آیا می‌خواهید سازمانتان یک منبع انگیزشی قوی برای اعضایش باشد؟ با خواندن 10 راهکار زیر و عمل کردن به آن‌ها، هر یک از کارکنانتان را به یک بمب انگیزه تبدیل کنید!

 

افزایش انگیزه کارمندان

 

۱- از تلاش کارکنان قدردانی کنید

حتی اگر شغل افراد، همان شغل رؤیایی و دلخواه دوران کودکی‌شان نباشد، اما باز هم اغلب آن‌ها مایل هستند در مقابل کاری که برای سازمان انجام می‌دهند، مورد تقدیر قرار بگیرند و به همین سبب، قدردانی یکی از اهرم‌های مؤثر افزایش انگیزه کارکنان است. البته در این بین، شیوه قدردانی از کارکنان نیز اهمیت زیادی دارد. اَشکال مختلف قدردانی می‌توانند روی کارکنان مختلف، اثرات متفاوتی داشته باشند. یک تشکر ساده زبانی گاهی می‌تواند انگیزه کارکنان را به شکل چشمگیری افزایش دهد و درعین‌حال ممکن است روی برخی کارکنان دیگر، تأثیر چندانی نداشته باشد. برای اینکه بدانیم هر یک از کارکنان نسبت به کدام شیوه قدردانی، بهترین واکنش را نشان می‌دهند، باید شناخت خوبی از آن‌ها داشته باشیم و کسب شناخت خوب، مستلزم برقراری ارتباط مؤثر و نزدیک با آن‌هاست.

۲- مسیر پیشرفت را برای کارکنان هموار کنید

امکان ارتقا به مناصب بالاتر، داشتن پرستیژ کاری بهتر و کسب درآمد بیشتر، منابع بسیار قدرتمندی برای افزایش انگیزه کارکنان هستند. وقتی کارکنان بدانند که تلاش و عملکرد آن‌ها، می‌تواند موقعیت بهتری را در سازمان نصیبشان کند، قطعاً با انگیزه بیشتری کار می‌کنند. شما باید برنامه مُدونی برای پیشرفت شغلی کارکنانِ پست‌های مختلف سازمان داشته باشید و امکان پیشرفت را برای همه فراهم کنید. با وجود اینکه همه کارکنان، پیشرفت کردن را دوست دارند اما اهداف آن‌ها برای پیشرفت می‌تواند متفاوت باشد. مثلاً برخی کارکنان مایل هستند به پست‌هایی ارتقا پیدا کنند که ساعات کاری انعطاف‌پذیرتری داشته باشند و برخی دیگر به مناصبی که استقلال یا کنترل بیشتری را در اختیارشان قرار می‌دهند، علاقه بیشتری دارند.

۳- به کارکنانتان اعتماد کنید

افراد وقتی بدانند که مورد اعتماد قرار دارند، کارها را بهتر انجام می‌دهند؛ بنابراین یکی از عوامل بسیار مهم دیگر در افزایش انگیزه کارکنان این است که نشان دهید به آن‌ها و قابلیت‌هایشان اعتماد و اطمینان دارید. برای اثبات این حُسن اعتماد باید در انجام امور، آزادی عمل کافی و منطقی به کارکنانتان دهید. به‌عبارت‌دیگر، هرگز نباید یک "میکرو مدیر" باشید و در همه جزئیات دخالت کنید. چنین کاری می‌تواند علاوه بر کُشتن اعتمادبه‌نفس و کاهش شدید انگیزه کارکنان، بهره‌وری آن‌ها را به‌شدت کم کند. یادتان نرود که کارکنان شما، افرادی بالغ هستند و نباید آن‌ها را با کودکانی که نیاز به مربی دارند، اشتباه بگیرید!

 

اعتماد به کارمندان

 

۴- از گیمیفیکیشن استفاده کنید

از نقش خلاقیت در افزایش انگیزه کارکنان غافل نشوید. چرا بخشی از امور کاری در سازمان را به یک بازی شبیه نمی‌کنید؟ انجام چنین کاری، درواقع همان گیمیفیکیشن (Gamification) است. در اینجا شما بخش‌هایی از کار را به نوعی بازی تبدیل می‌کنید که کارکنان به ازای انجام برخی وظایف یا مأموریت‌های بازی، امتیاز یا پوینت می‌گیرند. چنین کاری تأثیر شگفت‌آوری روی انگیزه کارکنان دارد. علاوه بر این، گیمیفیکیشن می‌تواند یک وظیفه به‌ظاهر پیش‌پاافتاده را به یک رقابت جالب تبدیل کند و کارمندان را برای کسب امتیازات بیشتر در بازی، به رقابت با همکاران یا حتی خودشان ترغیب کند.

۵- بین کار و زندگی تعادل برقرار کنید

افزایش انگیزه کارکنان تا حد زیادی به کیفیت زندگی شخصی آن‌ها مربوط می‌شود. کارکنان علاوه بر رضایتمندی حرفه‌ای، باید از زندگی شخصی و غیرحرفه‌ای‌شان نیز رضایت کافی داشته باشند و این رضایت دوجانبه، تنها در صورتی ایجاد می‌شود که بین کار و زندگی، تعادل و توازنی منطقی برقرار بوده و مرز پررنگی بین این دو، وجود داشته باشد؛ بنابراین درگیری کارکنان با امور سازمان آن هم بعد از پایان ساعت کار و حضور در منزل باید به حداقل برسد. به‌این‌ترتیب، کارکنان هر روز با انرژی و انگیزه مضاعفی در محل کار حاضر می‌شوند.

۶- به ایجاد تفاوت کمک کنید

تأثیرگذاری بر محیط و جامعه، مؤلفه‌ای است که برای بسیاری از کارکنان به‌عنوان یک عامل انگیزشی قوی عمل می‌کند و هر چه می‌گذرد، افراد بیشتری به درستی این گزاره درباره خودشان اعتراف می‌کنند. این پندار که شما به‌واسطه آنچه انجام می‌دهید، تغییری هرچند کوچک در جهان ایجاد کنید، احساس فوق‌العاده‌ای درونتان خلق می‌کند. بنابراین برای افزایش انگیزه کارکنان، خوب است تا آنجا که می‌توانید، اهداف سازمان را با اهداف و آرمان‌های اجتماعی، همسو ساخته و کارکنان را از تأثیر عملکردشان بر جامعه آگاه کنید. برای این منظور، لزوماً نباید دست به اقدامات عجیب‌وغریب بزنید! کمک به مؤسسات خیریه یا مشارکت در حفاظت از محیط‌زیست ازجمله اقدامات ساده‌ای هستند که یقیناً هر سازمانی می‌تواند جایی برای آن‌ها در فعالیت‌هایش در نظر بگیرد.

۷- اهداف هفتگی تعیین کنید

درک تأثیر بر موفقیت سازمان در بلندمدت، برای اغلب کارکنان، دشوار است و به همین دلیل، بهتر است به جای صحبت کردن از چشم‌اندازهای خیلی دور، تصاویر نزدیکی از مشارکت و نتیجه عملکردشان را به آن‌ها نشان دهید و هدف‌گذاری هفتگی، می‌تواند راهکار خوبی برای این منظور باشد. تعیین اهداف هفتگی کمک می‌کند تا بتوانید یک پروژه بزرگ را به اجزای کوچک‌تر بشکنید. به‌این‌ترتیب، کارکنان در پایان هر هفته با انجام قسمتی از یک پروژه، درک بهتری از مشارکتشان در انجام امور سازمان خواهند داشت و رضایتمندی بیشتری احساس می‌کنند و این رضایت‌مندی، انگیزه بیشتری برای آن‌ها ایجاد می‌کند. اهداف کوچک‌تر، ترسناک یا بعید به نظر نمی‌رسند و به همین علت، همواره دست‌یافتنی‌تر هستند.

 

راه های ایجاد انگیزه در کارکنان

 

۸- با کارکنان ارتباط شفاف برقرار کنید

از دیگر اهرم‌های افزایش انگیزه کارکنان، برقراری ارتباط شفاف و آزاد با آن‌هاست. کارکنان باید در جریان امور مهم سازمان قرار بگیرند و مخفی‌کاری می‌تواند، باعث ایجاد احساس نگرانی یا حتی ترس در آن‌ها شود. شفافیت درباره تصمیمات اتخاذشده در سطوح بالای سازمان باعث می‌شود تا افراد احساس مشارکت و ارزش بیشتری داشته باشند که این به‌ نوبه خود، افزایش انگیزه کارکنان را در پی دارد.

۹- از کارکنان بازخورد بخواهید

یکی از مؤثرترین راه‌های افزایش انگیزه کارکنان، سؤال پرسیدن از آن‌هاست. ازآنجایی‌که عوامل مختلف به اَشکال مختلف در افراد، انگیزه ایجاد می‌کنند، خوب است برای یافتن بهترین اهرم‌های انگیزشی از خود کارکنان هم کمک بگیرید. مثلاً می‌توانید از آن‌ها بپرسید که چه عوامل یا شرایطی می‌توانند به آن‌ها در انجام بهتر وظایفشان کمک کنند؟ پاسخ‌های دریافتی، سرنخ‌های خوبی برای پی بردن به سازوکار ایجاد انگیزش در هر یک از کارکنان هستند. به‌عبارت‌دیگر می‌توانید از این پاسخ‌ها برای سفارشی‌سازی راه‌های ایجاد انگیزه در کارکنان به بهترین شکل ممکن بهره بگیرید.

۱۰- به کارکنانتان فرصت رهبری دهید

کارکنان وقتی احساس کنند که سهم یا مسئولیت بیشتری در انجام امور دارند، با انگیزه قوی‌تری کار می‌کنند. یکی از بهترین راه‌های افزایش انگیزه کارکنان، این است که هر از گاهی به آن‌ها فرصت دهید تا در لباس یک رهبر، ایفای نقش کنند. هدایت یک پروژه یا سپردن مسئولیت برگزاری یک جلسه مهم به آن‌ها، مثال‌های خوبی برای عملی کردن این ایده هستند.

سخن آخر

افزایش انگیزه کارکنان، فرایندی است که سازمان‌ها باید در راستای ارتقا و اجرای مستمر آن، بی‌وقفه تلاش کنند. کارکنان باانگیزه، بهره‌وری بیشتری در کار دارند و بهره‌وری بیشتر به نوبه خود می‌تواند به افزایش رضایت شغلی آن‌ها منجر شود. آنچه خواندید، گزیده‌ای از بهترین روش‌های ایجاد انگیزه در کارکنان بود. روش‌هایی که در عین سادگی، در ترغیب هر چه بیشتر کارکنان برای ایفای نقش در سازمان، اثربخشی بسیار زیادی دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: