رضایت شغلی کارکنان به چه معناست و چه اهمیتی برای کسب‌وکارها دارد؟

رضایت شغلی به معنای اشتیاق و علاقه افراد در انجام وظایف کاری است. عوامل مؤثر در افزایش رضایت شغلی کارکنان عبارتند از ارتقا شغلی، احترام متقابل، امنیت شغلی، دریافت حقوق و مزایا. احساس رضایت شغلی در کارمندان موجب افزایش سوددهی شرکت، افزایش وفاداری افراد به سازمان و بازده کاری آنها می‎شود.

«رضایت شغلی» اصطلاحی است که اغلب افراد در طول زندگی کاری خود بارها آن را می‎شنوند و به‎کار می‎برند؛ البته چگونگی ارزیابی آن در افراد مختلف با جایگاه اجتماعی متفاوت فرق می‎کند. در واقع رضایت شغلی، معیاری برای سازمان‎ها است که احساس کارمندان هنگام حضور در دفتر کار را تعیین می‎کند.

رضایت شغلی را نمی‎توان با عدد مشخصی ارزیابی کرد و بهترین روش گرفتن بازخورد مستقیم از پرسنل هر سازمان است. قطعا پاسخ افراد مختلف بر اساس معیارهای فردی متفاوت است؛ به‎عنوان مثال میزان درآمد، مزایا، امنیت شغلی، ارتباط مهارت‎ها و علایق شخصی با شغل می‎تواند برای افراد رضایت شغلی را به‎همراه داشته باشد. در ادامه در مورد عوامل تعیین‎کننده رضایت شغلی کارکنان خواهید خواند.

 

رضایت شغلی

 

عوامل تعیین‎‌کننده رضایت شغلی کارکنان

معمولا در سازمان‎های مختلف، معیارهایی برای ارزیابی رضایت شغلی کارکنان در نظر گرفته می‎شود؛ این معیارها به کارفرمایان کمک می‎کند تا احساس نزدیکی بیشتری به کارمندان داشته و گام‎هایی در جهت افزایش بازده کاری آنها بردارند.

  • ارزش قائل شدن برای کارمندان

یکی از عوامل مهم در افزایش رضایت شغلی، میزان اهمیتی است که هر سازمان برای کارمندان خود قائل است. کارفرمایان موظفند گاهی از طریق پرداخت پاداش نقدی یا دادن هدایا، در بالا بردن روحیه کاری کارمندان تلاش کنند.

  • ارتقاء شغلی

همه افراد به‎دنبال ارتقاء سطح شغلی خود هستند و اگر کارمندان به‎مدت طولانی هیچ پیشرفتی در کار خود احساس نکنند، انگیزه و اشتیاق خود را از دست می‎دهند. کارفرمایان موفق معمولا برای کارمندان، بستری فراهم می‎کنند تا مهارت‎های خود را در حوزه‎های مختلف آزمایش کرده و احساس رضایت شغلی خود را بالا ببرند.

  • بازخورد دوطرفه

رابطه کارمندان و کارفرمایان باید کاملا دوطرفه باشد و بتوانند در مورد مسائل مربوط به شرکت و آینده آن با هم گفتگو کنند و نظراتشان را با هم به‎اشتراک بگذارند.

  • احترام متقابل

قطعا اگر فردی در محیط کار با بی‎احترامی مواجه شود، نمی‎تواند فشارهای کاری را تحمل کند و در صدد تغییر شغل برمی‎آید. یک سازمان موفق، احترام متقابل را در زمره اولین اصول خود قرار می‎دهد. مدیران ارشد باید فضایی برای کارمندان ایجاد کنند تا آنها بتوانند نظرات و مشکلات خود را بیان کنند.

  • امنیت شغلی

برای افراد هیچ چیز مهم‎تر از داشتن امنیت شغلی نیست و این فاکتور رابطه کاملا مستقیمی با رضایت شغلی دارد. کارفرمایان می‎توانند از طریق روابط صادقانه و قراردادهای طولانی‎مدت با افراد، در جهت افزایش رضایت شغلی کارکنان گام بردارند.

  • ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کاری

مدیران شرکت‎ها معمولا اهداف مهمی برای خود تعریف می‎کنند و از کارمندان خود انتظار دارند در جهت برآورده شدن اهداف شرکت نهایت تلاش خود را انجام دهند. اگر افراد بیش‎ازجد در محیط کار حضور داشته باشند و نتوانند زمان لازم را برای خانواده بگذارند، اجساس رضایت نخواهند داشت. بنابراین برای کارمندان بسیار مهم است که بدانند شرکت، به زندگی شخصی آنها نیز اهمیت می‎دهد و با دادن مرخصی تشویقی، اضافه کار و مزایا در جهات افزایش رضایت شغلی کارکنان اقدام می‎کند.

  • رابطه کارمندان و مدیران

اکثر افراد به‎دلیل نوع رابطه‎شان با مدیران ارشد و مهیا نبودن فضای انتقاد، احساس نارضایتی کرده و شغل خود را ترک می‎کنند. بهترین روش برای ایحاد رضایت شغلی کارکنان، انجام نظرسنجی در بین آنهاست. مدیران موفق معمولا در محیط کار، افراد را در گروه‎های همسان دسته‎بندی کرده و برای هر گروه یک مدیر انتخاب می‎کنند. کار گروهی علاوه‎بر افزایش بهره‎وری موجب می‎شود که افراد نظرات و انتقادات خود را از طریق سرگروه به مدیر انتقال داده و احساس بهتری در محیط کار داشته باشند.

 

رضایت شغلی کارکنان

 

  • اتخاذ سیاست‎های عادلانه

معمولا کارمندان بر اساس سن، جنسیت، سابقه کاری یا معلولیت با تبعیض در محیط کار مواجه می‎شوند. این موارد تأثیر مستقیمی روی میزان رضایت شغلی افراد و پیشرفت کسب‎وکار می‎گذارد؛ بنابراین مدیران شرکت باید خط‌مشی عادلانه اتخاذ کنند تا بر اساس آن هر فرد با توجه به میزان مهارت و استعداد خود در جایگاه مناسب قرار گیرد.

  • خلاقیت حین کار

فقدان فضای خلاقانه موجب می‎شود که کارمندان بعد از مدتی از انجام کارهای روتین خسته شده و احساس رضایت شغلی نداشته باشند. کارفرمایان باید به کارمندان فرصت بیان ایده‎هایشان را بدهند، در این‎صورت احساس مفید بودن به افراد منتقل شده و موجب می‎شود که آنها در جهت پیشرفت شرگت گام بردارند.

  • سلامت و امنیت محیط کار

یکی از فاکتورهای مهم دیگر در افزایش رضایت شغلی کارکنان، امنیت محیط کار است. قطعا کارمندی که با انواع آزارهای زبانی و رفتاری مواجه است نمی‎تواند تمرکز لازم برای انجام وظایف خود را داشته باشد؛ بنابراین کارفرمایان باید محیطی سالم و امن برای کارکنان ایجاد کرده و به آنها اجازه دهند تا مسائل و مشکلاتشان را مطرح کنند.

چرا رضایت شغلی کارکنان اهمیت دارد؟

موفقیت هر سازمان رابطه مستقیمی با فعالیت کارکنان دارد، بنابراین داشتن رضایت شغلی موجب افزایش بهره‎وری افراد و عملکرد بهتر آنها می‎شود و در نتیجه هر فرد با توجه به مهارت و توانمندی خود در جهت پیشرفت سازمان گام برمی‎دارد. در ادامه به دلایل اهمیت رضایت شغلی در کسب‎وکارها اشاره می‎شود.

  • رضایت مشتریان

اگر شرکت شما در طول روز با مشتریان و مراجعه‎کنندگان تعامل دارد، بسیار مهم است که در صدد افزایش رضایت شغلی کارکنان اقدام کنید؛ چرا که کارمندان راضی و باانگیزه خدمات بهتری به مشتریان ارائه می‎دهند و این موضوع بی‎شک موفقیت شرکت و کسب‎وکار شما را تضمین می‎کند.

  • افزایش بهره‌‎وری

صرف‎نظر از عنوان شغلی و میزان دستمزد، رضایت شغلی در افراد موجب افزایش بهره‎وری و بازده آنها می‎شود و این امر تأثیر مستقیمی روی موفقیت و پیشرفت شرکت دارد.

  • افزایش وفاداری

وقتی کارمندان شغل خود را دوست باشند در هر شرایطی به شرکت و مدیران خود وفادار مانده و در جهت کسب منافع آنها عمل می‎کنند؛ افزایش رضایت شغلی کارکنان موجب می‎شود که آنها برای اهداف شرکت همانند اهداف خود ارزش قائل شده و برای دستیابی به آنها تلاش کنند.

  • کاهش درخواست استعفا در کارکنان

تصور کنید که شما زمان و هزینه زیادی صرف آموزش افراد کرده و آنها را برای انجام کارهای خاص پرورش دهید؛ اگر کارمندان احساس رضایت شغلی نداشته باشند، بعد از مدتی از کار استعفا داده و شرکت شما را ترک می‎کنند. در این‎صورت علاوه‎بر ضرر و زیان مالی، استخدام نیروی جدید نیز برای شما هزینه زیادی خواهد داشت؛ بنابراین بهتر است مدیران شرکت با کارمندان تعاول کرده و در جهات افزایش رضایت شغلی آنها اقدام کنند.

 

جلوگیری از استعفای کارمندان

 

  • افزایش سوددهی

بی‎شک کارمندانی که در محیط کار احساس آرامش و رضایت دارند، وظایف خود را بهتر انجام داده و در جهت افزایش سوددهی شرکت و کاهش هزینه‎های متفرقه نهایت تلاش خود را می‎کنند.

سخن پایانی

رضایت شغلی کارکنان، عامل مؤثری در پیشرفت و بهبود عملکرد سازمان‎هاست. مدیران موفق برای افزایش رضایت کارکنان و بازده کاری آنها معمولا از روش‎های گوناگونی مثل افزایش حقوق و مزایا، ایجاد رابطه محترمانه با کارمندان، ایجاد فرصت‎های شغلی، افزایش امنیت محیط کار و تشویق و ترغیب کارمندان استفاده می‎کنند.

کارمندانی که از شغل و جایگاه اجتماعی خود رضایت کافی را دارند، با عملکرد مناسب‎شان در جهت ارتقا و سودآوری شرکت گام برمی‎دارند. برای افزایش رضایت شغلی کارکنان، کارفرمایان باید محیطی عاری از استرس، آزار و اذیت‎، تبعیض و مسائل اخلاقی برای افراد فراهم کنند.

همچنین داشتن امنیت شغلی، در کاهش اضطراب و استرس کارکنان و افزایش عملکرد آنها تأثیر مستقیمی دارد؛ پس کارفرمایان باید به تعهدات خود پایبند بوده و در جهت کسب رضایت کارکنان تلاش کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: