راهنمای تدوین برنامه آموزشی برای کارمندان جدید

تدوین برنامه آموزش کارکنان جدید به کارآمدترین شکل ممکن، یکی از اصلی‌ترین مراحلی است که ارتقاء مهارت‌های فردی و گروهی، آشنایی با فرهنگ سازمانی، برقراری ارتباط با همکاران و نهایتا، موفقیت کسب‌وکار شما را امکان‌پذیر می‌کند.

آموزش کارکنان جدید از ضروری‌ترین فرآیندهایی است که پس از جذب نیرو باید به آن توجه کرد. تدوین برنامه‌های آموزشی به کارکنان تازه‌نفس کمک می‌کند با سرعت بیش‌تری مسئولیت‌های خویش را پذیرا شده و با وظایف جدید خود سازگار شوند. در ضمن، اجرا و پیاده‌سازی دوره‌های آموزشی در ارتقاء دانش و مهارت‌های کارکنان فعلی نیز موثر بوده و علاوه بر افزایش میزان رضایت کارمندان در اصلاح قابلیت‌های آن‌ها هم موثر خواهد بود.

واقعیت این است که در هنگام جذب نیرو، سازمان‌ها تلاش می‌کنند ماهرترین افراد را برای همکاری انتخاب کنند. با این حال، ادغام در سازمان جدید و پذیرش مسئولیت‌ها و استانداردهای تازه همچنان مستلزم ارائه آموزش کافی به نیروهای متخصص است. در این مطلب، قصد داریم راهنمای تدوین برنامه آموزشی برای کارمندان جدید را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

آموزش کارکنان جدید

 

برنامه آموزش کارکنان جدید چیست؟

برنامه آموزش کارکنان جدید فرآیندی است که به انطباق نیروهای تازه با استانداردهای سازمانی کمک کرده و یادگیری اساسی‌ترین اصول کسب‌وکار را برای آن‌ها امکان‌پذیر می‌کند. اجرا و پیاده‌سازی این دوره‌های آموزشی در شناسایی ابزارهای لازم برای انجام امور و نحوه برقراری ارتباط با سایر اعضاء تیم موثر بوده و همچنین، درک مفاهیمی نظیر ماموریت شرکت، ساختار و فرهنگ سازمانی را امکان‌پذیر می‌کند.

تدوین برنامه آموزش کارکنان جدید به شکل قابل توجهی در همسوسازی کارمندان و آشنایی آن‌ها با نرم‌افزارها و سایر فناوری‌های مرتبط تاثیرگذار است. اجرای چنین برنامه‌هایی به برطرف کردن سوءتفاهمات کمک کرده و مطابقت کارمندان با مسئولیت‌های جدید و آشنایی آن‌ها با منابع پشتیبانی درون سازمانی را ممکن می‌کند.

در ایده‌آل‌ترین شکل ممکن، برنامه آموزش کارکنان جدید تنها چند هفته به طول انجامیده و به نیروهای جذب شده کمک می‌کند با وظایف سازمانی خود آشناتر شوند. انجام این کار در بالا بردن روحیه، افزایش احساس استقلال و بهبود اعتماد به‌نفس اعضاء تیم تاثیرگذار است.

برنامه آموزش کارکنان جدید شامل برخی فرآیندهای عملی نظیر معرفی سیاست‌های شرکت، وظایف روزانه و همچنین عناصر انتزاعی پیچیده‌تری نظیر فرهنگ سازمانی و پویایی تیمی است.

اهمیت برنامه آموزش کارکنان جدید

آموزش کارکنان جدید یکی از مهم‌ترین مراحل آنبوردینگ است و به اعضاء تازه‌نفس تیم کمک می‌کند هر چه سریع‌تر خود را عضوی از مجموعه سازمانی قلمداد کرده و در موقعیت شغلی جدید خویش احساس راحتی کنند. به علاوه، با انجام این کار مهارت و دانش کارکنان تازه با خواسته‌های سازمان تطابق یافته و وظایف و مسئولیت‌ها به شکل واضح‌تری تبیین می‌شوند. به خاطر داشته باشید، آموزش اعضاء تیم از اصلی‌ترین عوامل موثر در افزایش بازدهی به حساب می‌آید.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیروهای جدید یکی از اساسی‌ترین بخش‌های رشد و توسعه کسب‌وکارها و از ضروری‌ترین عوامل موفقیت مجموعه است. این امر در بهبود گردش کار اعضاء تیم موثر بوده و به حفظ کارمندان و بالا بردن رضایتمندی شغلی آن‌ها کمک می‌کند. براساس مطالعات، آموزش کارکنان جدید به شکل قابل توجهی نرخ از دست رفتن آن‌ها را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید، ترک خدمت هر یک از اعضاء مجموعه هزینه هنگفتی را به سازمان تحمیل خواهد کرد.

روش ایجاد برنامه آموزش کارکنان جدید

ایجاد برنامه آموزشی و بهینه‌سازی آنبوردینگ با رعایت نکات زیر امکان‌پذیر خواهد بود:

مشورت با کارمندان فعلی

مشورت با کارکنان فعلی و افرادی که پیش از این در دوره‌های آموزشی سازمان شما شرکت کرده‌اند از بهترین اقداماتی است که به بهبود فرآیند آموزش کمک می‌کند. در این میان، استفاده از نظرات اعضاء موفق‌ و سرآمد تیم به شما کمک خواهد کرد برنامه آموزشی مورد نظر را به بهترین نحوی طراحی کنید.

تنظیم برنامه آموزش کارکنان جدید می‌تواند دلهره‌آور و پیچیده باشد. در واقع، شما باید مهم‌ترین جنبه‌های هر یک از موقعیت‌های شغلی سازمان را شناسایی کرده و کوچک‌ترین جزئیات آن‌ها را در نظر داشته باشید. تنها با این روش می‌توانید به بهبود مهارت‌ها و ارتقاء دانش تیمی کمک کنید. با توجه به آن چه گفته شد، مشورت با کارکنان فعلی بهترین راه برای آگاهی از چنین جزئیاتی به حساب می‌آید. انجام این کار در تشخیص خلاء‌های آموزشی دوره‌های پیشین نیز تاثیرگذار خواهد بود.

تمرکز بر انعطاف‌پذیری و وظیفه‌محور بودن برنامه آموزشی

به خاطر داشته باشید، هر فردی با سایرین متفاوت بوده و از ویژگی‌ها و قابلیت‌های متنوعی برخوردار است. بنابراین، برنامه‌های آموزشی کارکنان جدید باید به اندازه کافی انعطاف‌پذیر بوده و با نقاط ضعف و قوت هر یک از افراد سازگار باشند. طبیعتا، اصول کلی آموزش برای همگان یکسان خواهد بود. با این حال، لازم است عناصر منحصر به فرد و متناسب با سابقه حرفه‌ای و ویژگی‌های شغلی هر فرد هم در این دوره‌ها گنجانده شوند. برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن، می‌توانید برنامه آموزشی خود را به صورت وظیفه‌محور تنظیم کرده و بر اساسی‌ترین الزامات هر یک از موقعیت‌های شغلی تمرکز داشته باشید. فراموش نکنید، آموزش روندی مستمر است که تنها به مراحل اولیه همکاری خلاصه نشده و باید در طول زمان تداوم داشته باشد.

 

برنامه آموزش کارکنان

 

تلفیق آموزش تیمی با آموزش انفرادی

تلفیق آموزش تیمی با آموزش انفرادی به شکل قابل توجهی در ارتقاء مهارت‌های سازمانی و انتقال تجربیات کلیدی تاثیرگذار است. انجام این کار به آشنایی با فرهنگ سازمانی کمک کرده و برقراری ارتباط با سایر اعضاء تیم را امکان‌پذیر می‌کند.

استفاده از روش‌های مختلف آموزش

استفاده از روش‌های مختلف آموزش در تسریع یادگیری و بهبود فرآیند انتقال مفاهیم تاثیرگذار است. برای این منظور، پیشنهاد می‌کنیم از تکنیک‌های زیر بهره جوئید:

آموزش بصری

برخی از افراد، تنها از طریق مشاهده فرآیندها می‌توانند آن‌ها را فرابگیرند. بنابراین، آموزش بصری می‌تواند برای این افراد مفید باشد.

تکرار

به عنوان بخشی از فرآیند آموزش، می‌توانید به تدریج انجام بعضی وظایف را به کارکنان جدید محول کنید. به این ترتیب، اعضاء جدید تیم از طریق تکرار امور و طرح سوالات احتمالی می‌توانند روند کار را فرابگیرند.

مطالعه

برخی از افراد تنها از طریق مطالعه دستورالعمل‌های کتبی می‌توانند روند انجام امور را فرابگیرند. بنابراین، لازم است مواد آموزشی به صورت نسخه‌های کتبی نیز در دسترس این افراد قرار گیرند.

مشارکت اعضاء برتر در روند آموزش

 علاوه بر موارد یاد شده، لازم است از قابلیت‌های بهترین اعضاء تیم خود نیز بهره جسته و بخشی از وظایف آموزشی را به آن‌ها محول کنید. برای این منظور، پیشنهاد می‌کنیم کارمند جدید را با یکی از موفق‌ترین کارکنان فعلی خود مرتبط کرده و از وی بخواهید برای همکار تازه نقش راهنما و مربی را ایفا کند.

سخن آخر

رعایت نکات یاد شده، متضمن موفقیت برنامه آموزش کارکنان جدید خواهد بود. برای اصلاح و بهبود برنامه‌های آتی لازم است پس از برگزاری دوره‌های آموزشی با انجام نظرسنجی بازخورد افراد را دریافت کنید. اطمینان داشته باشید، رشد و تکامل سازمان شما در گرو پیشرفت قابلیت‌ها و مهارت‌های نیروهای سازمانی است. در عین حال، با گسترش کار لازم است برنامه‌های آموزشی خود را نیز بهبود بخشیده و تغییراتی را در آن اعمال کنید. به خاطر داشته باشید، مشارکت کارمندان فعلی در فرآیند آموزش در افزایش اعتماد به‌نفس آن‌ها تاثیرگذار بوده و می‌تواند روند آشنایی با فرهنگ سازمانی و برقراری ارتباط دوستانه با همکاران را تسهیل و تسریع کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: