چرا برای توسعه کسب و کار به داستان سرایی نیاز دارید؟

قصه‌گویی از بهترین روش‌هایی است که وفاداری مشتریان و سرمایه عاطفی کسب‌وکار شما را افزایش می‌دهد. وفاداری مشتری، بزرگ‌ترین پشتوانه‌ای است که به بالا بردن نرخ فروش و سودآوری هر چه بیش‌تر کمک می‌کند. مجموع عوامل یاد شده، اهمیت داستان سرایی برای کسب و کار را اثبات می‌کنند.

اهمیت داستان سرایی برای کسب و کار را می‌توان در تمرکز بر افزایش سرمایه عاطفی مشتریان با برند و سازمان شما خلاصه کرد. این امر می‌تواند در ایجاد تمایز با سایر رقیبان تاثیرگذار باشد. داستان‌سرایی از موثرترین روش‌هایی است که در طولانی‌مدت به افزایش وفاداری مشتریان کمک می‌کند. اغلب افراد از طریق داستان‌ها با برندها و محصولات ارتباط برقرار می‌کنند. گسترش فضای دیجیتالی و عدم برقراری ارتباط نزدیک، اهمیت قصه گویی برای کسب و کار را دو چندان کرده است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند از بهترین روش‌های انتقال داستان برندها به حساب آید. در این مطلب، قصد داریم دلایل اهمیت داستان سرایی برای کسب و کار و ویژگی‌های یک داستان خوب را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

اهمیت داستان سرایی برای کسب و کار

 

اهمیت داستان سرایی برای کسب و کار چیست؟

به منظور آشنایی با اهمیت داستان سرایی برای کسب و کار، کافی است تاریخ حیات و تمدن بشر را از ابتدا تا امروز بررسی کنید. زندگی موفق‌ترین افراد، ایجاد معروف‌ترین برندها و راه‌اندازی بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای جهان با داستان‌های عمیق و گاه تکان‌دهنده‌ای همراه است که هر یک از آن‌ها هدف و معنای خاصی را به شنونده القا می‌کنند. همه انسان‌ها فارغ از سن و سال و موقعیت اجتماعی خود از شنیدن داستان لذت می‌برند. از زمان‌های بسیار دور تا کنون، قصه‌گویی یکی از بهترین و موثرترین روش‌هایی بوده که برای آموزش مطالب مختلف و انتقال تجربیات به‌کار می‌رفته است.

اهمیت قصه گویی برای کسب و کار شما این است که می‌تواند الهام‌بخش‌ترین اتفاقات را برای مخاطبان روایت کرده و تجارت شما را از سایر رقیبان متمایز کند. داستان‌سرایی یک رویکرد استراتژیک است که می‌تواند اهداف تجاری را به گفت‌وگویی معنی‌دار تبدیل کرده و موفقیت‌های بعدی را برای شما به ارمغان آورد.

ویژگی‌های یک داستان موثر برای کسب‌وکار

از ویژگی‌های یک داستان موثر برای کسب‌وکار می‌توان موارد زیر را نام برد:

صداقت

صداقت از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که اهمیت داستان سرایی برای کسب و کار را به بهترین شکلی نشان می‌دهد. در واقع، داستان‌های تجاری باید قصه ثبات، پایداری و خویشتن‌داری را به صادقانه‌ترین نحو ممکن روایت کنند. صداقت از مهم‌ترین خصوصیاتی است که با گذشت زمان وفاداری مشتری به برند را افزایش می‌دهد. بنابراین، در عین استفاده از روش‌های خلاقانه و تاثیرگذار، لازم است همواره با مخاطبان صادق باشید.

انطباق با شخصیت برند

به قول «جف مید» (Geoff Mead)، نویسنده کتاب «داستان‌سرایی؛ عامل اصلی موفقیت در رهبری» (Telling the Story – the heart and soul of successful leadership)، «داستان یک برند در عین صحت و اعتبار نباید تبلیغاتی باشد.»

پیشنهاد می‌کنیم یک واقعیت بسیار ساده را به خاطر بسپارید. ایجاد ارتباط عاطفی در موفقیت کسب‌وکار شما تاثیرگذار است. به عبارت ساده‌تر، مردم از کسی خرید می‌کنند که دوستش داشته باشند. ایجاد شخصیت برند و معرفی آن به بهترین شکل ممکن، مهم‌ترین مرحله به وجود آوردن پیوند عاطفی با مشتریان به حساب می‌آید. بنابراین، لحن و محتوای داستان شما باید با شخصیت برند تطابق داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم در ابتدای امر شخصیت برند خود را به گونه‌ای ایجاد و معرفی کنید که مخاطبان به راحتی یتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

ایجاد ارتباطی انسانی

گسترش فناوری و توسعه جهان دیجیتالی فواید بسیار زیادی را به‌دنبال داشته است. با این حال، روند دیجیتالی شدن زندگی انسان‌ها را به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده و تمایل برای برقراری ارتباطی انسانی با محیط اطراف را دو چندان کرده است. بنابراین، هنگام بررسی اهمیت قصه گویی برای کسب و کار لازم است به این نیاز فزاینده توجه داشته و داستان برند خود را به شکلی موثر و ملموس بیان کنید. برای این منظور، کافی است نحوه آغاز کار خود را به ساده‌ترین شکل ممکن با مخاطبان به اشتراک گذاشته و به آن‌ها بگویید، چرا به کاری که انجام می‌دهید ایمان دارید و چگونه می‌توانید از این طریق در دنیا تغییراتی ایجاد کنید.

 

اهمیت قصه گویی برای کسب و کار

 

تمرکز بر اهداف مشترک

چنان که گفته شد، اهمیت داستان سرایی برای کسب و کار شما این است که از این طریق می‌توانید تعاملات خود را با مخاطبان افزایش داده و با آن‌ها ارتباطی عاطفی برقرار کنید. این امر در افزایش وفاداری مشتریان موثر بوده و در نهایت می‌تواند موجبات موفقیت برند شما را فراهم کند. با این حال، دستیابی به اهداف یاد شده مستلزم آن است که با مشتریان بالقوه اهدافی مشترک داشته و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید. به عبارت ساده‌تر، قصه کسب‌وکار شما باید روایت‌گر آرزوها، نیازها و خواسته‌های مشتریان بوده و تا حدودی بتواند به پرسش‌های آن‌ها پاسخ گوید.

ارائه پیامی ساده، واضح و تکرارپذیر

اهمیت داستان سرایی برای کسب و کار این است که مسیر آشنایی با برند را هموار کرده و در صورت موفقیت، می‌تواند ارزش محصول یا خدمات شما را افزایش دهد. دستیابی به این اهداف مستلزم آن است که داستان خود را به شیوه‌ای جذاب و در عین حال، ساده و واضح بیان کنید. در هنگام قصه‌گویی از به‌کار بردن اصطلاحات فنی، خاص و پیچیده اجتناب کرده و روی پیام اصلی داستان تمرکز کنید. به خاطر داشته باشید، تنها هدف قصه‌گویی، برقراری ارتباطی صمیمانه و شناسایی راه‌حلی ساده برای رفع یک مشکل مشترک است.

به اشتراک‌گذاری داستان از طریق کلیه کانال‌های ارتباطی

داستان بسیاری از کسب‌وکارها بسیار جذاب و شنیدنی است. با این حال، عدم استفاده از کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی مناسب موجب می‌شود قصه آن‌ها به گوش طیف گسترده‌ای از مخاطبان نرسد. بنابراین، لازم است با استفاده از کمپین‌های مختلف و با بهره‌گیری از کلیه روش‌های ارتباطی، داستان کسب‌وکار خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید.

داستان‌سرایی از آغاز

بسیاری از افراد، اهمیت داستان سرایی برای کسب و کار را چندان جدی نگرفته و بیش‌تر بر روی تولید یا ارائه خدمات نهایی تمرکز می‌کنند. داستان‌سرایی در واقع روایت چالش‌ها و فراز‌ و نشیب‌هایی است که تولد یک کسب‌وکار را زیبا و ارزشمند می‌کند. به همین دلیل، با شروع نخستین گام‌ها لازم است کلیه مراحل را موبه‌مو ثبت کرده و با متولیان امر مصاحبه کنید. فیلم بگیرید یا پادکست راه‌اندازی کنید. انجام این کار، علاوه بر کمک به درک و ترسیم بهتر چشم‌اندازهای پیش رو، داستان برند شما را ثبت خواهد کرد. به این ترتیب، مشتریان نیز در فرآیند تولد کسب‌وکارتان با شما سهیم شده، چالش‌های شما را درک کرده و به فعالیت‌های شما اعتماد خواهند کرد. این بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که به موفقیت تجاری و سودآوری بیش‌تر شما کمک می‌کند.

سخن آخر

با توجه به آن چه گفته شد، اهمیت داستان سرایی برای کسب و کار موضوعی ملموس و قابل درک است. قصه‌گویی در ایجاد یک پیوند مستحکم و عاطفی با مخاطبان تاثیرگذار است. اغلب مردم قصه شکست‌ها و پیروزی‌های افرادی نظیر استیو جابز و بیل گیتس یا برندهایی نظیر Adidas، Nike یا Apple را شنیده و با آن‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند. بسیاری از مردم، فارغ از کیفیت یا قیمت محصولات ارائه شده توسط این افراد یا شرکت‌ها آن چنان به آن‌ها وفادارند که به هیچ عنوان حاضر نیستند این محصولات را با موارد مشابه و گاه، حتی باکیفیت‌تر جایگزین کنند. این موضوع، اهمیت قصه گویی برای کسب و کار را نشان می‌دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: