راهنمای مدیریت تغییر برای کسب و کارهای کوچک

مدیریت تغییر در کسب‌وکارهای کوچک، به نظر مدیران ارشد سازمان‌ها و بیزینس‌های بزرگ بسیار ساده و پیشِ پا افتاده می‌آید. اما حقیقت این است که تغییر در هر ابعادی سختی‌های خاص خودش را خواهد داشت.

تغییر برای کسب‌وکارهای کوچک یک مزیت است

اگرچه تغییر برای کسب‌وکارهای کوچک می‌تواند خطرات بیشتری در قیاس با سازمان‌های بزرگ در پی داشته باشد و حتی منجر به تعطیلی و افول آنها شود، اما مدیریت تغییر در کسب‌وکار کوچک ساده‌تر است. همین موضوع برای این قبیل فعالیت‌های تجاری می‌تواند یک برگ برنده باشد. وقتی طوفان آغاز می‌شود، معمولا شاخه‌های درختان بزرگ و کهنسال می‌شکنند و آسیب می‌بینند اما علف‌ها در برابر تغییرات جوی تنها اندکی به این سو و آن سو جابه‌جا می‌شوند. پس کسب‌وکارهای کوچک نباید وقتی شرایطی متغیر پیش می‌آید یا نیاز به تغییر احساس می‌شود، از نگاه به تحول به‌عنوان یک فرصت، غافل شوند. کسب‌وکارهای کوچک معمولا ارتباط مستقیمی با مشتریان خود دارند و از علایق و سلایق آنها مطلع‌اند. به همین دلیل می‌توانند بسیار ساده‌تر از سازمان‌ها و بیزینس‌های بزرگ نیازهای مشتریان و مخاطبان خود را رصد کنند.

همچنین حین مدیریت تغییر در کسب‌وکار کوچک، تا حد بیشتری نسبت به فعالیت‌های تجاری بزرگ می‌توان روی آزمون و خطا حساب باز کرد. وقتی ابعاد یک مجموعه کوچک باشد، میزان خسارت ناشی از اعمال تغییر در آن نیز به نسبت اندازه‌اش کاهش می‌یابد. نتیجه تغییر و تحول را بسیار سریع و راحت می‌توان نظاره و حتی مسیر آن را تصحیح کرد. کسب‌وکارهای کوچک چابک هستند و بسیار راحت می‌توانند فعالیت‌های تیم‌محور را درون خود نهادینه کنند. بنابراین اگر یک کسب‌وکار کوچک دارید و نیاز به تغییر را با توجه به شرایط محیطی یا پیشرفت فناوری احساس می‌کنید، هرگز نترسید. با اعتمادبه‌نفس تغییر را شروع کنید. شک نکنید اگر شناخت مناسبی از فضای کسب‌وکار و مشتریان خود داشته باشید، می‌توانید به‌آسانی طی زمانی کوتاه چالش‌های تحول را پشت سر بگذارید.

 

مدیریت تغییر در کسب و کار کوچک

 

نوآوری کلید مدیریت تغییر در کسب‌وکار کوچک

اگر یک کسب‌وکار کوچک را مدیریت می‌کنید، هرگز تحت هیچ شرایطی نباید مدیریت نوآوری و کاربرد خلاقیت را از یاد ببرید. برای این‌که بتوانید کسب‌وکارتان را در برابر تغییر حفظ و حتی تحول بازار و محیط کاری خود را از یک تهدید به فرصت تبدیل کنید، نوآوری مستمر بهترین گزینه است.

برای این منظور باید پیش از هر اقدامی فرهنگ نوآوری را در کسب‌وکار خود نهادینه کنید. آزادی عمل و تفکر برای منابع انسانی در هر سازمان با هر اندازه، بسیار پراهمیت است اما در کسب‌وکارهای کوچک این اهمیت چند برابر خواهد بود. باید بتوانید در محیط کار خود، روابط مدیر و کارمند یا به‌اصطلاح رئیس و مرئوسی را بشکنید. کارکنان مجموعه شما باید کاملا احساس کنند از نظر شما ایده صرفا خوب یا بد وجود ندارد و آنها می‌توانند هر کجا ایده‌ای در ذهن خود یافتند که فکر می‌کنند می‌تواند برای بهبود شرایط کسب‌وکار کارآمد باشد، ایده خود را بدون لکنت بیان کنند. حتی بد نیست جلسات طوفان فکری (ایده‌پردازی خلاقانه) به راه بیندازید، برنامه‌های تفریحی برای گروه کاری کوچک خود برگزار کنید و حتی برای ایده‌های کارآمد جوایز نقدی و اضافه حقوق در نظر بگیرید.

اگر کارکنان یک کسب‌وکار کوچک احساس آزادی عمل داشته باشند و مزایایی چون ساعت کاری منعطف، پاداش و اضافه حقوق بابت اقدامات نوآورانه، امکان دریافت درصدی از سهام مجموعه پس از رشد کسب‌وکار، اختیار کافی برای تصمیم‌گیری و... را در برابر خود ببینند، قطعا خودشان را بخشی جداناشدنی از کسب‌وکار شما می‌پندارند و برای رشد آن کوشش خواهند کرد. همچنین باید همواره حین مدیریت تغییر در کسب‌وکار کوچک، به این موضوع توجه داشته باشید که سود مالی و دستاوردهای تغییرات مثبت باید برای کارکنان نیز ملموس باشد. هرگز نباید شرایطی ایجاد کنید که با وجود رشد ناشی از تغییر، دریافتی و مزایای کارمندان ارتقاء نیابد.

افزون بر اینها برای این‌که بتوانید کسب‌وکار کوچک خود را از سد تغییر به‌آسانی عبور بدهید، باید یک مجموعه چابک و نوآور از منابع انسانی را در اطراف خود جمع کنید. شما پولی ندارید که برای نیروهای کم‌تحرک و خالی از ایده و انگیزه هزینه کنید. باید افرادی را به استخدام خود دربیاورید که همواره در کمال جاه‌طلبی به فکر پیشرفت باشند، از نوآوری و تغییر وحشت نکنند و حتی برعکس، با آغوش باز به استقبال آن بروند. با کمک این افراد به‌سادگی می‌توانید تیم‌های خلاق و ایده‌پرداز بسازید و برای هر مشکلی راه‌حلی ویژه و اختصاصی بیابید. مدیریت تغییر در کسب‌وکار کوچک با استفاده از کارکنان بزرگ و توانمند بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که در ذهن خود دارید.

همچنین برای مدیریت تغییر استفاده از فناوری را فراموش نکنید. درست است که شما مجموعه‌ای کوچک با ظرفیت محدود دارید، اما نباید این کوچکی موجب شود از کارکرد هوش مصنوعی و شبکه‌های اجتماعی در پیشرفت و عبور از شرایط نامطمئن تغییر غافل شوید. استفاده از ابزارهای دیجیتال و شبکه گسترده کسب‌وکارها در فضای مجازی می‌تواند به هریک از کارکنان شما بال‌هایی برای پرواز بدهد و ظرفیت او را از یک نفر به 2 یا حتی چند نیروی فعال برساند، البته بدون این‌که برایش کار اضافه‌ای تراشیده شود و شرایط استهلاک و خستگی‌ او فراهم بیاید. دنیای دیجیتال یک تیغ دولبه است که استفاده بیش از اندازه از آن نیز می‌تواند کسب‌وکار کوچک شما را با مخاطرات جدی روبه‌رو کند. از جمله این‌که چنان‌چه تعامل رودررو میان اعضای مجموعه شما از بین برود، آثار زیان‌بار آن می‌تواند مخصوصا در شرایط گذار و تغییر، غیرقابل جبران باشد.

 

مدیریت تغییر چیست

 

کارکنان کسب‌وکار خود را توانمند کنید

همواره بکوشید شرایطی برای کارکنان فراهم بیاورید که در ساعاتی که با وظایف فشرده مواجه نیستند، بتوانند یادگیری هدفمند را دنبال کنند و در جهت توانمندسازی بیشتر خود بکوشند. در اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند گروه‌هایی با حضور همه کارکنان بسازید و از همه بخواهید مطالب جذابی را که با موضوعات مرتبط با فعالیت شما در شبکه‌های مختلف اجتماعی به چشم‌شان می‌خورد، با بقیه به اشتراک بگذارند. حتی بد نیست درباره برخی موضوعات جنجالی در همان گروه بحث و تبادل نظر به راه بیندازید و قوه تخیل و خلاقیت نیروهای‌تان را تقویت کنید. چنان‌چه لازم می‌دانید، از مشاوران و استادان فعال در زمینه بهبود شرایط کسب‌وکارها برای افزایش دایره دید و توانمندی‌های کارمندان خود بهره بگیرید. چنین هزینه‌هایی با یک ایده‌پردازی ساده تا چندین برابر بازگشت خواهند داشت. البته یادگیری، تنها نباید به کارکنان محدود شود و خود شما نیز به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار ملزم به تحقیق و افزایش اطلاعات خود در همه زمینه‌های مدیریتی و بازاریابی هستید. اگر می‌خواهید در برابر تغییر کمر خم نکنید، باید به دانش روز مسلح شوید.

پیشنهاد نهایی

زمانی‌که قصد دارید یک پروژه تغییر را در کسب‌وکار کوچک خود مدیریت کنید، بی‌گدار به آب نزنید. سعی کنید تا حد معقول از مدل‌های مدیریتی برای تحلیل شرایط بهره بگیرید و از مشورت مشاوران کسب‌وکار استفاده کنید. تدوین یک استراتژی علمی اما مبتنی بر تجربیات خود و کارکنان‌تان را از یاد نبرید. اطلاعاتی که از مشتریان در ذهن دارید را یادداشت کنید و از نیروهای خود نیز بخواهید آن‌چه که درباره مشتریان وفادار کسب‌وکار شما می‌دانند را روی کاغذ بیاورند. تحلیل این اطلاعات می‌تواند به‌آسانی برگ‌های برنده و مزیت‌ها و صدالبته نقاط ضعف شما را پیشِ روی‌تان ترسیم کند و در تدوین یک بیزینس‌پلن کارآمد یاورتان باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: