وجود یک فرهنگ غنی از بازخورد در یک شرکت، جاییکه افراد به راحتی از همکاران و مدیران خود بازخورد دریافت میکنند، واقعاً میتواند روند کار را متحول کند. آیا بهعنوان یک کارمند، آخرین باری که شخصی در محل کار در مورد عملکرد شما بازخورد داد را به خاطر میآورید؟ اگر مجبور هستید بیش از چند ثانیه در مورد آن فکر کنید، احتمالاً مدتها قبل بوده است. البته جای تعجب نیست زیرا طبق مطالعات صورتگرفته، در اغلب شرکتها فقط یکبار در سال آن هم در طی بررسیها یا ارزیابیهای سالانه بازخوردهای لازم ارائه میشوند.
بهعنوان یک مدیر باید بدانید که اگرچه دریافت بازخورد برای کارکنان دلهرهآور است اما اگر میخواهید تیمی باانگیزه و با عملکرد بالا داشته باشید باید بهصورت منظم انواع بازخوردهای خود را ارائه دهید.
از انواع بازخوردهای سازنده میتوان به بازخورد منفی، بازخورد مثبت، بازخورد منفی پیشنگر و بازخورد مثبت پیشنگر اشاره کرد که معمولا هرکدام با هدف مشخصی ارائه میشوند. در ادامه به جزئیات آنها خواهیم پرداخت.
بازخورد منفی به نوعی شبیه انتقاد است. البته میتوان آن را به گونهای ارائه داد که برای شخص مقابل مخرب نباشد. اساس این نوع بازخورد تمرکز بر روی اصلاح موارد اشتباهی است که مطابق با استانداردهای شرکت نیستند و احتمالا در گذشته رخ دادهاند. شما باید با ارائه بازخورد این موارد را ارزیابی کنید تا از تکرار آنها در آینده جلوگیری شود.
بازخورد مثبت معمولا با هدف ستایش یک رفتار خوب یا انجام وظایف خاص ارائه میشود. این نوع بازخورد باید در صورت لزوم و متناسب با ارائه بازخوردهای منفی مطرح شود. بدین شکل، بیشازحد مورد استفاده قرار نمیگیرد و کارمندان مجبور نیستند بار بازخوردهای منفی را به تنهایی به دوش بکشند.
اساس ارائه این نوع بازخورد بر این نکته متمرکز است که چه رفتارها یا کارهایی باید در آینده متوقف شوند. بنابراین به کارمندان کمک میکند تا زمان صرف شده برای انجام کارهایی که به نتیجه نمیرسند را به حداقل برسانند.
این نوع بازخورد با هدف تحریک ادامه روند خاصی توسط کارمندان ارائه میشود. به این ترتیب کارمندان شما میتوانند فواید وظایف موثری را که انجام میدهند بیشتر درک کنند و احتمال پیشروی آنها به همین شکل در آینده نیز بیشتر خواهد بود.
ارائه بازخورد سازنده یکی از مهمترین مسائلی است که یک مدیر میتواند برای کارمندان خود در نظر بگیرد. اصولا وجود بازخورد نه تنها برای رسیدن به موفقیت و بهبود عملکرد کارکنان ضروری است بلکه برای موفقیت سازمان یا شرکت نیز مهم است. اگر نسبت به این موضوع کنجکاو هستید، در ادامه به دلایل اهمیت ارائه بازخورد در سازمان اشاره خواهیم کرد.
ارائه بازخورد به افراد فرصتی میدهد تا با نگاهی متفاوت به خود نگاه کنند. کمک میکند تا متوجه شوند که دیگران چگونه آنها را میبینند و تأثیر سبک رفتاری و شیوه کار آنها بر دیگر افراد حاضر در تیم تا چه حد است. این امر به ویژه برای رهبران اهمیت بیشتری دارد زیرا به آنها در زمینه تشخیص روشهایی برای جلب اعتماد بیشتر و بهبود عملکرد کارکنان کمک میکند. اکثر کارمندان به احتمال زیاد از کیفیت عملکرد خود آگاهی ندارند، مگر اینکه مدیران درباره عملکردشان به آنها بازخورد دهند. اگر کارمندان بخواهند بدانند که عملکرد آنها مطابق با استانداردهای سازمان است یا خیر یا بخواهند از استانداردهای سازمانی فراتر روند، نیاز به دریافت بازخورد دارند. اینجاست که اهمیت ارائه بازخورد در سازمان بیشتر حس میشود!
معمولا بیشتر افراد به طور طبیعی میخواهند در کار خود موفق شوند و در نتیجه اغلب پذیرای بازخورد سازنده هستند. طبق نتایج مطالعه معتبری که اخیرا انجام شد، 72٪ از افراد احساس میكنند كه اگر مدیران آنها بازخورد مناسبی ارائه دهند، عملكرد آنها بهتر میشود. در واقع، همان نظرسنجی نشان داد که 57٪ از افراد بازخورد سازنده را به تمجید و ستایش بیدلیل کاملاً ترجیح میدهند. مطمئن باشید که ارائه بازخوردهای منظم، از کارمند شما یک همکار بهتر نیز خواهد ساخت.
بهعنوان یک انسان، اکثر ما احساس میکنیم کاری که میکنیم ارزشمند است و میدانیم عضوی از تیم گستردهتری هستیم که همه در جهت اهداف یکسان کار میکنند. در واقع همین احساس است که ما را هدفمند کرده و به کارهای ما معنا بخشیده است. تجربه نشان داده است که ارائه انواع بازخوردهای سازنده میتواند این احساس را تقویت کند و کمک کند تا کارکنان احساس ارزشمندی بیشتری کنند. حتی ارائه بازخورد منفی میتواند افراد را ترغیب کند که از این به بعد بهتر عمل کنند.
نتایج یک تحقیق نشان داده است که از هر 10 کارمند، وقتی بازخورد کمی دریافت میکنند یا هیچ بازخوردی دریافت نمیکنند، 4 نفر به طور فعال از چرخه مشارکت خارج میشوند. اگرچه دریافت بازخورد منظم برای کارمندان اهمیت ویژهای دارد اما هنوز هم 43٪ از کارمندان بسیار متعهد حداقل هفتهای یکبار بازخورد دریافت میکنند. جالب است بدانید که امروزه بسیاری از کارمندان جوان معتقدند با وجود بازخوردها میتوانند کسب تجربه کنند، به طور مداوم یاد بگیرند و بهتر عمل کنند.
بسیاری از مدیران معتقدند که اهمیت ارائه بازخورد به کارکنان به این دلیل است که کانالهای ارتباطی بین کارمندان را گسترش میدهد. این امر میتواند به طور ویژه در صورت بروز اختلاف و تنش بین همکاران بسیار مفید باشد. ارائه بازخورد منظم میتواند از وقوع درگیریها نیز جلوگیری کند. مسائل كوچك را میتوان قبل از اینكه فرصتی برای تبدیل شدن به مسائل بزرگتر پیدا كنند، حل و فصل کرد.
مطالعات نشان دادهاند، کارکنانی که به طور منظم بازخورد سازنده دریافت میکنند اعتماد به نفس آنها در مورد موقعیت شغلی و وظایفشان افزایش مییابد.
مدیرانی که بازخورد ارائه میدهند، کنترل بیشتری بر نتایج پیشرفت کارکنان خود خواهند داشت و در این شرایط کارکنان نیز احساس حمایت بیشتری میکنند. این مسئله باعث صرفهجویی در وقت و هزینه شرکت نیز میشود. بنابراین رهبران با در نظر گرفتن اهمیت ارائه بازخورد به کارکنان، خودشان نیز منفعت میبرند.
به طور کلی با توجه به نکات ذکر شده، شما بهعنوان یک مدیر نباید اهمیت ارائه بازخورد به کارکنان خود را نادیده بگیرید. مطمئنا با وجود انواع بازخوردها کارمندان دقیقاً میفهمند که به چه نحو بهتری باید کارشان انجام شود و در چه زمانی وظایف خاصی باید انجام دهند. این مسئله استرس کلی کارمندان را کاهش میدهد. البته کارمندان نیز باید نسبت به این مسئله حساس باشند و مدام اهمیت ارائه بازخورد در سازمان را به مقامات بالادستی خود گوشزد کنند. بدین شکل نه تنها عملکرد آنها بهتر خواهد شد بلکه محل کار برای آنها به نوعی موسسه آموزشی تبدیل خواهد شد.