آگاهی از نکات مصاحبه شغلی موفق، شانستان را برای احراز شغل مدنظرتان به شکل چشمگیری افزایش میدهد. استخدامکنندگان در فرایند گزینش، معیارهایی را مورد توجه قرار میدهند که شاید تا حالا درباره آنها فکر هم نکرده باشید. برخی از این معیارها مستقیماً به جلسات مصاحبه مربوط هستند و بعضی دیگر هم بهطور غیرمستقیم با این جلسات ارتباط دارند.
این معیارها، شبیه به رازهایی هستند که مصاحبهکنندگان یا مسئولان استخدام هرگز درباره آنها چیزی به شما نمیگویند. ولی ما در این مقاله با تشریح 6 مورد از مهمترین نکات مصاحبه شغلی موفق، این رازها را برای شما برملا میکنیم!
یک مصاحبه شغلی موفق، تا حد زیادی با توجه به دستاوردهای مالی و مزایای آن ارزیابی میشود. مذاکرات مربوط به حقوق و مزایا به بازی پوکر شباهت زیادی دارد چون هم کارجویان و هم استخدامکنندگان در این فرایند تلاش میکنند که ضمن حفظ کنترل شرایط، نهایتاً پیروز شوند. بسیار بعید است که یک استخدامکننده آنقدر بیملاحظه باشد که علناً بگوید برای شما و آنچه ارائه میدهید، ارزش زیادی قائل نیست. چنین گونههایی اگر هم وجود داشته باشند، تعدادشان بسیار کم است! واقعیت این است که در اغلب مواقع، استخدامکنندگان برای هر پُست، یک بازه یا دامنه حقوقی را در نظر میگیرند. طبیعتاً کم پیش میآید که پیشنهاد اولیه آنها، بیشترین مقدارِ این دامنه باشد. بنابراین حقوق پایه و همینطور مزایایی مثل تعطیلات، ساعات کاری متغیر (انعطافپذیر) ازجمله مسائل قابل گفتگویی هستند که اگر هنر مذاکره کردن را بدانید، میتوانید روی شرایط مطلوبتری درباره آنها توافق کنید.
اینکه برخی کلیدواژههای خاص را در سوابق کاریتان بگنجانید و با استفاده از آنها خود را بهعنوان یک نامزد شغلی ایدهآل از دیگران متمایز کنید، خیلی هم خوب است. بااینحال، سعی نکنید باهوشتر از آنچه واقعاً هستید، به نظر برسید! اصالت و واقعی بودن شما، یکی از کلیدیترین نکات مصاحبه شغلی موفق است. کارفرمایان و استخدامکنندگان ترجیح میدهند که به جای توانایی شما در استفاده از کلمات قلمبهسلمبهای مثل سینرژی (همافزایی)، برند کارفرمایی، آنبوردینگ و ...، شخصیت واقعیتان را ببینند. البته واضح است که اگر در مقام پاسخ به یک سؤال حرفهای قرار بگیرید، استفاده از این اصطلاحات میتواند نشاندهنده تخصص و اِشرافتان روی موضوع باشد. اما مهم این است که از چنین اصطلاحاتی به شکل افراطی و بدون دلیل موجه، استفاده نکنید.
برداشتهای اولیه، مبنای محکمی برای قضاوتها و رفتارهای بعدی انسان هستند و نقش مهمی در یک مصاحبه شغلی موفق ایفا میکنند. تعداد کارفرمایانی که بتوانند در مقابل برداشتهای اولیه نامطلوبی که از یک داوطلب شغلی دارند، مقاومت کنند، انگشتشمار است. تماسهای تلفنی بیپاسخی که با تماس متقابل شما همراه نیستند، رفتارهای نامناسب، پوشیدن لباس نامتعارف و مصاحبههای ناشیانه ازجمله عواملی هستند که شانستان را برای رفتن به مراحل بعدی مصاحبه کاهش میدهند. اغلب استخدامکنندگان، تلاش زیادی میکنند که به یک نامزد شغلی نامناسب (بهزعم خودشان) مستقیماً نگویند که او را نپسندیدهاند! باید بدانید که اصلاح یک برداشت اولیه و تبدیل یک نشست نهچندان خوشایند به یک مصاحبه شغلی موفق، غیرممکن نیست اما برای انجام این کار، باید خبرگی و مهارت بسیار زیادی داشته باشید.
مصاحبهکنندگان در وهله نخست، برای خوشایند بودن شخصیت یک نامزد شغلی، اهمیت بیشتری در مقایسه با صلاحیتهای حرفهای او در احراز شغل، قائل هستند. بههرحال فرد مصاحبهکننده احتمالاً قرار است در آیندهای نزدیک، همکار یا مافوق شما باشد و اینکه بخواهد فردی را استخدام کند که از لحاظ شخصیت و رفتار، دلنشین و خوشایند به نظر برسد، اصلاً عجیب نیست. یکی دیگر از نکات مصاحبه شغلی موفق این است که بتوانید ارتباط مؤثری با مصاحبهکننده برقرار کنید. ارتباطی که مانند یک ربات، صرفاً به پاسخگویی سؤالات خلاصه نشود و از طریق آن بتوانید شخصیتتان را به طرف مقابل نشان دهید و حتی کمی شخصی رفتار کنید.
اگر مصاحبهکننده درباره صلاحیت شما تردید داشته باشد، هرگز به شما نمیگوید که معرفهایتان با اظهارات نهچندان جذابشان، این شک را به یقین تبدیل کردهاند! معرفهای شما باید علاوه بر ارائه اطلاعات اساسی و اولیه، درباره نقاط قوت خاص و متمایز شما صحبت کنند. آنها باید قادر به ارائه مثالهایی واقعی از موقعیتها یا پروژههایی باشند که شما توانستهاید در آنها فراتر از حد انتظار عمل کنید.
همانطور که معرفهای مناسب میتوانند شرایط را به نفع شما عوض کنند، معرفهای نامناسب هم میتوانند شانستان را برای یک مصاحبه شغلی موفق کاهش دهند. بنابراین در فرم مصاحبه، تنها نام افرادی را ذکر کنید که نگاه و گفتههای مثبتی درباره شما دارند. در همین راستا همواره تلاش کنید که رابطه خوبی با کارفرما و همکاران فعلیتان داشته باشید. حالت ایدهآل این است که همه دیدگاه مثبت و درعینحال مؤثری درباره شما داشته باشند. البته این روابط خوب باید مبتنی بر شایستگیهای واقعی شما باشند نه ظاهرسازی و مواردی از این قبیل!
متأسفانه صدور آگهی استخدام برای شغلی که تصدی آن توسط یکی از افراد خودِ شرکت، از قبل محرز شده، غیرقانونی نیست. تحقیقات نشان میدهند که استخدام نیروهای داخلی، معمولاً نتایج بهتری در مقایسه با استخدام یک فرد از خارج مجموعه دارد. بااینحال درک میکنیم که پستهای فانتوم یا خیالی، تا چه حد میتوانند باعث ناامیدی و آزردگی یک نامزد شغلی شوند. در این حالت، یک مصاحبه شغلی موفق، اساساً معنا و مفهومی ندارد.
بسیاری از واحدهای منابع انسانی برای نشان دادن عادلانه بودن فرایند استخدام، چند پُست را در یک بورد شغلی فهرست میکنند. پستهایی که ظاهراً همه میتوانند برای احراز آنها اقدام کنند اما شبکههای غیررسمی و روابط درونسازمانی، تکلیف این پستها را از قبل روشن کردهاند. بنابراین انتظار نداشته باشید که استخدامکننده بیاید و به شما بگوید که آنچه دیدید، یک رژه زیبا بود تا مدیریت ببیند که ما برای استخدام، یک فرایند اصولی را اجرا میکنیم. طبیعتاً او به شما نمیگوید که همه چیز ساختگی بود و شما اساساً از همان اول هم گزینه جدی ما نبودید!
باز هم تأکید میکنیم که مواجهه با این سناریو آسان نیست. اما اعصابتان را بیشازحد بابت این موضوع، خُرد نکنید! مسیرتان را با قدرت هرچهتمامتر ادامه دهید و یادتان باشد که فرصتهای زیادی برای یک مصاحبه شغلی موفق وجود دارند که شاید با بعضی از آنها فقط بهاندازه چند کلیک ساده فاصله داشته باشید.
شبکههای اجتماعی میتوانند تأثیر معناداری روی یک مصاحبه شغلی موفق یا ناموفق داشته باشند. پژوهشها نشان میدهد که حدود 80% از مسئولان استخدام برای تحقیق درباره نامزدهای شغلی از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و این امر، ضرورت حضور و فعالیت حرفهای در بستر پلتفرمهای سوشیال مدیا را آشکار میسازد. آنها از این طریق، ضمن آشنایی با پیشینهی فرد، درباره برند شخصی و همینطور موارد هشداردهنده، اطلاعات مهمی کسب میکنند. آنها میخواهند مطمئن شوند که یک نامزد شغلی، خودش را به درستترین شکل ممکن عرضه و معرفی کرده است.
با توجه به اهمیت موضوع، باید اطمینان حاصل کنید که حسابهای کاربری و فعالیتهایتان در شبکههای اجتماعی مختلف مثل توییتر، فیسبوک، لینکدین و اینستاگرام با آنچه در رزومه، توصیهنامه یا ادعاهایتان مطرح شده، مطابقت و همخوانی داشته باشند. توصیه میکنیم که صفحات حرفهایتان در شبکههای اجتماعی عاری از گرایشهای سیاسی، تعصبات عقیدتی، پیامهای تحریکآمیز و ... باشد. اینها را بگذارید برای حسابهای شخصی و مخاطبان خودمانیتر!
حالا که با افشای این رازها، مهمترین نکات مصاحبه شغلی موفق را شناختید، بهتر میتوانید خودتان را بهعنوان یک نامزد شغلی شایسته، آماده حضور در جلسات مصاحبه کنید. در آخر یادتان باشد که هیچ استخدامکنندهای با شما خصومت شخصی ندارد؛ بلکه هر آنچه انجام میدهد در راستای بهبود وضعیت شرکتی است که برای آن کار میکند.