با ادامه یافتن اپیدمی ویروس کرونا و لزوم انجام وظایف شغلی به‌صورت دورکاری، مهم سلامت خود را حفظ کنید. برای دستیابی به این هدف، نکاتی برای داشتن یک احساس خوب و عالی در هنگام کار در خانه به منظور افزایش بهره وری در دورکاری ارائه شده.

با ادامه یافتن اپیدمی ویروس کرونا و لزوم انجام کارها و وظایف شغلی به‌صورت دورکاری، بسیار مهم است که در چنین شرایطی بتوانید همچنان ثمربخش و پربازده باقی بمانید و سلامت خود را به‌طور مؤثری مدیریت و حفظ کنید. برای کمک به شما در دستیابی به این هدف، نکات مهمی را آماده کرده‌ایم که می‌توانید برای داشتن یک احساس خوب و عالی در هنگام کار در خانه به منظور افزایش بهره وری در دورکاری خود از آنها استفاده کنید.

 

دورکاری و محیط کار در خانه

 

افزایش بهره وری در دورکاری، اگر از خانه کار می‌کنید این نکات را رعایت کنید

 

یک فضای کاری مناسب ایجاد کنید

همان‌طور که کار کردن روی تخت یا روی مبل راحتی موردعلاقه‌تان دلپذیر به نظر می‌رسد، انتخاب یک فضای خاص برای کار کردن نیز بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد. در صورت امکان، یک اتاق مجزا که منبع نور طبیعی مناسبی داشته باشد را انتخاب کنید که می‌تواند به دفتر کار خانگی شما تبدیل شود. استفاده از یک فضای مجزا در خانه برای کار کردن، می‌تواند به ایجاد تمایز فیزیکی بین کار و استراحت کمک کند و مرزهای بین زندگی در خانه و فعالیت در فضای کاری را مشخص‌تر کند. اگر چنین گزینه‌ای برای شما در دسترس نیست، قسمتی از خانه را انتخاب کنید که دور از سروصدا و مزاحمت‌های خانواده باشد. همچنین متفاوت بودن دکوراسیون محلی که در آن کار می‌کنید، می‌تواند در ایجاد تفاوت بین محیط کاری و محیط زندگی به شما کمک کند.

 

میز خود را به روش صحیح بچینید و وضعیت بدن خود را به‌خوبی حفظ کنید

برای کارمندانی که هر روز چندین ساعت را پشت میز خود می‌گذرانند، بررسی عوامل ارگونومیک مربوط به چیدمان میز ضروری است. ایجاد بهینه‌سازی‌های کوچک در مورد میز کار می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، از کاهش احتمال کمردرد و سردردهای تنشی گرفته تا افزایش سطح انرژی و افزایش اعتمادبه‌نفس. بنابراین، تنظیم صحیح میز کار و همچنین استفاده از وسایل مناسب برای بهبود راحتی و وضعیت بدنی به منظور بهره وری در دورکاری را مدنظر داشته باشید.

 

سعی کنید عوامل حواس‌پرتی در داخل خانه را محدود کنید

درعین‌حالی که کار کردن در خانه فواید زیادی به همراه دارد، اما همچنین شما را با تعدادی از عوامل حواس‌پرتی جدید مواجه می‌کند. ممکن است در ساعات کاری برای انجام کارهای خانه یا روشن کردن تلویزیون وسوسه شوید. برای غلبه بر این حواس‌پرتی‌های احتمالی، سعی کنید زمان مشخصی را به انجام کارهای خانه اختصاص دهید و قبل از شروع ساعات کاری از تمیز و مرتب بودن فضای کاری خود اطمینان حاصل کنید. به‌جای روشن کردن تلویزیون، سعی کنید به موسیقی گوش دهید. تحقیقات دانشگاه هاروارد توضیح می‌دهد که چگونه گوش دادن به انواع خاصی از موسیقی در زمان‌های مختلف می‌تواند خلق‌وخوی شما را تقویت کرده، سطح استرس را کاهش داده و بازدهی را افزایش دهد. نه‌تنها بر حواس‌پرتی غلبه خواهید کرد، بلکه راه‌حل‌هایی که می‌توانند تأثیر مثبتی بر بهره وری در دورکاری داشته باشند را نیز کشف خواهید کرد.

 

خودت را با شبکه‌های اجتماعی فرسوده نکن

همچنان که زمان بیشتری صرف کار کردن با وسایل دیجیتالی می‌شود، یکی از محبوب‌ترین منابع حواس‌پرتی افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی است، که در نبود محدودیت‌های معمول دسترسی در محیط اداری می‌تواند اعتیادآور شود. اگر زمان زیادی را برای شبکه‌های اجتماعی از دست می‌دهید، توصیه می‌کنیم که در ساعات کاری از تمام حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود خارج شوید یا حداقل اعلان‌های آنها را خاموش کنید، مخصوصاً در دستگاه‌های تلفن همراه. علاوه‌براین، حذف لینک‌های شبکه‌های اجتماعی از مرورگر دسکتاپ می‌تواند به کاهش وسوسه کمک کند و شما را تشویق کند تا در مورد اینکه چه زمانی می‌خواهید به‌روزرسانی‌ها را مرور یا منتشر کنید، تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید.

 

برای خانواده‌ی خود حد و مرز شدیدی تعیین کنید

برای اعضای خانواده، دوستان و هم‌خانه‌ها، فراموش کردن اینکه وقتی شما در خانه هستید در حال کار کردن نیز هستید، بسیار آسان است. برای حفظ روابط سالم و به حداقل رساندن اختلال، از قبل با خانواده‌ی خود صحبت کنید تا آنها از ساعات کاری شما مطلع باشند و از شما حمایت کنند. اگر نمی‌توانید از الگوی معمول خود پیروی کنید، بسته به شرایط فردی، تغییر ساعات کاری و انجام مسئولیت‌های شما می‌تواند به عنوان یک گزینه در نظر گرفته شود. در وهله اول این موضوع را با مدیر مستقیم خود در میان بگذارید و در صورت لزوم هرگونه تغییر را با همکاران خود نیز مطرح کنید. با رعایت این موارد می‌توانید مرزهای بین زندگی کاری و زندگی خانوادگی خود را مشخص و از هم جدا کنید.

 

یک روال دورکاری ایجاد کنید

 

روز خود را با آماده شدن برای کار شروع کنید

با وجود اینکه در هنگام دورکاری هیچ فشاری برای «آماده شدن» وجود ندارد (مگر اینکه تماس ویدیویی برنامه‌ریزی شده‌ای داشته باشید)، فکر خوبی است که لباس خواب خود را عوض کنید و روال معمول نظافت و بهداشت صبحگاهی خود را نیز انجام دهید. همان‌طور که اختصاص دادن فضایی برای کار کردن به تعیین مرزها کمک می‌کند، آماده شدن در صبح علاوه بر اینکه شروع روز کاری شما را مشخص می‌کند، به شما کمک می‌کند تا رفتار و طرز فکری حرفه‌ای داشته باشید.

 

یک برنامه زمانی مناسب خودتان تنظیم کنید

داشتن یک برنامه زمانی به کارمندان کمک می‌کند تا حجم کاری خود را مدیریت کنند، وظایف واگذار شده را به موقع انجام دهند و تشخیص دهند که چه زمانی می‌توانند کارهای بیشتری را انجام دهند. در حالی که الگوهای زیادی برای کمک به شما در برنامه‌ریزی روزانه وجود دارد، و ما همیشه استفاده از یکی از آنها را توصیه می‌کنیم، اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که یک برنامه زمانی را شخصاً برای خودتان تنظیم کنید؟ با توجه به ژن‌ها، سن و محیط، هر فرد ریتم بیولوژیکی خاص خودش را دارد (کرونوتایپ)، که تعیین میکند چه زمانی بیشتر احساس بیدار بودن می‌کند، صبح‌ها در چه ساعتی آماده‌ی بیدار شدن است و شب‌ها چه ساعتی باید به خواب برود. کرونوتایپ خود را شناسایی کنید و آن را با پیشنهادات انجام کارهای دورکاری ترکیب کنید، تا یک برنامه زمانی مؤثر و متناسب با نیازهای ساعت داخلی خودتان تنظیم کنید.

 

افزایش بهره وری در دورکاری، اگر از خانه کار می‌کنید این نکات را رعایت کنید

 

یک روال کوتاه برای پایان دادن به روز کاری ایجاد کنید

پایان دادن به روز کاری بدون ترک محل کار خود و رفتن به سمت خانه می‌تواند دشوار باشد. برای مبارزه با این تهدید، توصیه می‌کنیم یک روال کوتاه برای پایان روز کاری خود ایجاد کنید تا جایگزین آن نقطه‌ی پایانی باشد که با رفتن به سمت خانه فراهم می‌شد. با نزدیک شدن به پایان روز کاری، لیست کارهای خود را مرور و به‌روزرسانی کنید، برنامه‌ی فردا را بررسی کنید و سعی کنید با یک نکته‌ی مثبت کار خود را به پایان برسانید تا احساس آرامش و آمادگی بیشتری برای روز بعد داشته باشید. قبل از تعطیل کردن کار، با همکارانتان خداحافظی کنید تا بدانند که شما در حال رفتن هستید. محل کار خود را مرتب کنید و مطمئن شوید که همه‌ی تجهیزات خاموش شده است. اگر اتاق اختصاصی برای کار کردن ندارید، این پیشنهاد آخر بسیار مهم است، زیرا کمک می‌کند محیطی که در آن هستید دوباره به خانه تبدیل شود.

 

سخن آخر

با مطرح کردن این امیدواریم که توانسته باشیم شما را با ایده‌های جدیدی که می‌تواند باعث افزایش سطح رفاه شما شود آشنا کرده باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: