رییس پارک علم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی از تبدیل ایده های علوم انسانی به محصول خبر داد و گفت: هم اکنون بسیاری از جوانانی که ایده‌های فرهنگی و هنری داشته‌اند در پارک علم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی مستقر شده اند. اگر روند فعالیت این افراد مثبت باشد، ایده‌های آنان به سرمایه گذاران پارک سپرده می‌شود.

محمد حسین ایمانی خوشخو، رییس پارک علم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی گفت: امروزه  ظرفیت‌های فرهنگی هر کشور جزء ظرفیت‌هایی است که اقتصاد کشورها ازآن بهره‌مند می‌شوند، در واقع بخش فرهنگی یک بخش مولد در اقتصاد است نه یک بخش که کمک بگیرد. ‌ما ظرف  ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته همیشه دغدغه‌ این را داشتیم که فرهنگ را به عنوان بخشی مولد در اقتصاد مطرح کنیم و کارهای زیادی برای تحقق این امر انجام دادیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید از الگوهای موجود داخلی استفاده کنیم.
وی اظهار کرد: هم اکنون راهکار پارک‌های علم و فناوری به گونه‌ای است که بخش‌های مختلف علمی را تحت پوشش قرار داده‌اند. ما سعی کردیم از این ظرفیت در بخش فرهنگ نیز استفاده کنیم که البته کار سختی بود اما بعد از دو سال و نیم پیگیری موفق شدیم در بهمن ۹۶ مجوز اولین پارک علوم و فن آوری‌های نرم و صنایع فرهنگی را از وزارت علوم تحقیقات و فناوری بگیریم. این پارک در دو بخش فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی فعالیت می‌کند که بخش فناوری‌های نرم آن مربوط به حوزه علوم انسانی است.
وی افزود: هم اکنون بسیاری از افراد در کشور بر این باورند که نوشته‌های علوم انسانی پول ساز نیستند در حالی که در کشورهای غربی چنین تفکری وجود ندارد و تمام رشته‌ها کانالی برای رسیدن علم به اقتصاد( به عنوان یک بخش مولد) هستند. از اینرو ما در این پارک سعی داریم ایده‌های علوم انسانی را که توسط دانشجویان و محققان مطرح می‌شود به محصول تبدیل کنیم.
رییس پارک علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی گفت: وقتی واژه صنعت را در کنار حوزه‌ای به کار می‌بریم یعنی قبول داریم که آن موضوع یک ظرفیت اقتصادی است. در همین راستا فرهنگ نیز یک بحث اقتصادی است. این پارک در یک گستره ملی تعریف شده است، پس سعی کردیم با وجود این پارک خلاء موجود در این زمینه را پر کنیم. اکنون کار استقرار پارک به سرعت پیش می‌رود و بسیاری از جوانانی که ایده‌های فرهنگی و هنری داشته‌اند در این پارک مستقر شده‌اند و اگر روند فعالیت آنها مثبت بود، آنها وارد مرحله بعدی می‌شوند و در پارک صاحب دفتر می‌شوند و سپس ایده‌های آنان به سرمایه گذارانی که پارک پیدا می‌کند سپرده می‌شود.
ایمانی درباره‌ برنامه‌های پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی توضیح داد: با هماهنگی معاونت علمی ریاست جمهور و وزارت علوم بیش از ۶۰ داوطلب برای شرکت در پارک اعلام آمادگی کردند تا سپس در چند مرحله توسط متخصصان و داوران مورد بررسی قرار گرفتند که در مجموع نزدیک به ۱۷ شرکت انتخاب شدند تا در پارک مستقر شوند. ما امروز دومین فراخوان را اعلام می‌کنیم تا کسانی که به این حوزه علاقمندند داوطلب شوند و مورد بررسی قرار گیرند تا از طریق انتقال تجربیات و مشاوره‌های تخصصی مورد حمایت پارک قرار گیرند و در نهایت اگر برگزیده شدند بتوانند کارشان را در پارک ادامه دهند.
وی از آمادگی پارک برای جذب ایده‌های استارتاپی خبر داد و گفت: ما برنامه‌هایی برای جذب فیلم‌های استارتاپی در حوزه فرهنگ و هنر و فناوری‌های نرم داریم و تاکنون چند مورد هم برگزار کرده‌ایم که می‌تواند شروعی برای جوانان خوش فکر باشد. در حیطه فرهنگ و هنر هم استارتاپ‌ها را آموزش می‌دهیم و هم این که فضایی را برای برقراری ارتباط در اختیارشان قرار می‌دهیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: