نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ایران با تاکید بر اینکه باید حمایت بخش خصوصی از شرکت‌های دانش‌بنیان قانونمند شود، گفت: بودجه پارک‌های علم و فناوری سال آینده 50 درصد افزایش می یابد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ایران با تاکید بر اینکه باید حمایت بخش خصوصی از شرکت‌های دانش‌بنیان قانونمند شود، گفت: بودجه پارک‌های علم و فناوری سال آینده 50 درصد افزایش می یابد.
علی نوبخت حقیقی در آیین جشن پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه امسال به دلیل تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت پژوهش های علمی، بودجه پارک های علم و فناوری را پنجاه درصد افزایش داده است.
وی به برخی چالش های امر پژوهش پرداخت و افزود: برخی از مهمترین چالش‌ها در این عرصه شامل نقش پررنگ دولت در تامین منابع مالی و کمرنگ بودن نقش بخش خصوصی مربوط به توجه کافی به طرف تقاضای علم و فناوری، نبود ساز و کارهای لازم در بخش‌ها، سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی برای تشخیص توانایی‌های پژوهشی و بهره برداری از آنها و عدم شناسایی نیازمندی‌های پژوهشی و مدیریتی آن، نقد نظام ارزیابی اثربخش سیاست‌های پژوهش در توسعه فناوری، کمبود سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای تامین بودجه و ضعف مشتری‌گرایی و تقاضا محوری است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ایران به راهکارهای موثر برای رفع این چالش‌ها پرداخت و تصریح کرد: از جمله این راهکارها که در لایحه بودجه ۹۸ و برنامه ششم توسعه نیز ترتیب داده شده، می‌توان به حمایت دولت از تعاملات بین‌المللی مراکز پژوهشی و فناوری، پشتیبانی بهره‌گیری از ظرفیت بنگاه‌های بزرگ برای کاربست محصولات دانش بنیان و ورود آنها به بازار، جلوگیری از افت شتاب تولید علم کشور، حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان، حمایت از گسترش و توسعه پارک‌های علم و فناوری به منظور شکل‌گیری شرکت‌های نوپا و تسهیل فعالیت‌های تجاری‌سازی، اولویت مسایل پژوهشی به پروژه‌های مساله محور در راستای تامین مالی پژوهش، ارتقای توانمندی مدیران پژوهشی و انتخاب مدیران خودباور به تولید ملی برای هدایت مجموعه‌های پژوهشی اشاره کرد.
نوبخت حقیقی اظهار داشت: هم اکنون بخش خصوصی آنطور که باید و شاید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت نمی‌کند. این حمایت باید قانونمند شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: