دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی گفت: حمایت از دانشمندان برجسته‌ علم و فناوری که مرزهای دانش را برای ارتقای رفاه عمومی گسترش داده اند، مهم ترین هدف بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) است.

به گزارش تینت، مهدی صفاری نیا در آیین رونمایی از کتاب «جنوب، جنوب در عمل؛ صلح و رفاه از مسیر توسعه علم و فناوری» با اشاره به اهداف بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) گفت: این بنیاد با چشم انداز گسترش صلح، امنیت و رفاه بشریت، فعالیت خود را آغاز کرده و رسالت خود را توسعه علم و فناوری در جهان اسلام قرار داده و برای تحقق آن، شناسایی و تجلیل از دانشمندان برجسته، زمینه‌سازی برای توسعه تعاملات پژوهشگران و افزایش همکاری و هم‌افزایی کشورهای اسلامی را به عنوان بخشی قابل توجه در جغرافیای جنوب، جنوب در حوزه‌های علم و فناوری، با تاکید بر فناوری‌های پیشرفته در دستور کار دارد. به همین منظور جایزه مصطفی (ص) را به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان اعطا می‌کند.
رییس پارک علم و فناوری پردیس افزود: هم اکنون شخصیت‌ های برجسته‌ علم و فناوری که مرزهای دانش را برای ارتقای رفاه عمومی گسترش داده و نقشی ارزنده‌ در جامعه ایفا می‌کنند با اعطای جایزه بین المللی مصطفی (ص) به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری در علم و فناوری در صحنه بین‌الملل تقدیر می شوند.
به گفته وی، این مهم نه تنها ارزش‌ آفرینی را به دلیل پیشرفت علم و فناوری تحسین می‌کند، بلکه با محترم شمردن آموزه‌ های ادیان به عنوان حافظان کرامت، عزت و ارزش‌‌های انسانی زمینه رونق امنیت و سلامت نوع بشر را فراهم می‌آورد و بشریت را به بهره‌ مندی از علم و فناوری در خدمت صلح و رفاه عمومی دعوت می کند. 
دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی افزود: همچنین این بنیاد با توجه به رسالت تبیین شده، اقدام به برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از علم و فناوری در رده‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ ها در قالب برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور، رقابت علمی کنز و برنامه تبادل علم و فناوری (STEP) کرده است. 
وی فعالیت‌های بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) را تشریح کرد و گفت: در راستای توسعه همکاری‌های کشورهای اسلامی به عنوان بخش مهمی از کشورهای در حال توسعه با پاره‌ای از اهداف اداره همکاری‌ های جنوب - جنوب سازمان ملل متحد (UNOSSC) همراستا بوده که می‌تواند در تحقق رسالت و اهداف این بنیاد منشـا اثر قرار گیرد و زمینه‌ هم‌افزایی بیشتری میان کشورهای عضو شود. 
وی ادامه داد: همکاری‌های جنوب جنوب به چهارچوبی کلی برای همکاری‌کشورهای به اصطلاح جنوب در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست و حوزه‌های فنی اطلاق می‌شود که توسط آن اداره مورد حمایت قرار گرفته است.
صفاری نیا گفت: بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) با اتکا به شبکه‌ ایجاد شده به دلیل ارتباطات وسیع بین‌المللی در حوزه علم و فناوری، امکان افزایش سطح بهره‌مندی جامعه مخاطب را فراهم آورده است. فرصت تدوین این تجربه گرانب‌ها در قالب کتابی با عنوان «جنوب جنوب در عمل؛ صلح و رفاه از مسیر توسعه علم و فناوری» توسط اداره مذکور در سازمان ملل متحد فراهم شد.
گفتنی است، جایزه مصطفی (ص) با هدف برداشتن گام هایی موثر در راستای توسعه علم و فناوری در جهان اسلام، هر دو سال یکبار به دانشمندان مسلمان برگزیده در سراسر دنیا اهدا می شود.
این جایزه در دور اول (سال 94) به دو دانشمند مسلمان؛ خانم پروفسور جکی یینگ از سنگاپور و عمریاغی شیمیدان برجسته اردنی تعلق گرفت. دور دوم جایزه مصطفی (سال 96) به پروفسور سامی ارول گل نبی در رشته رایانه، الکترونیک و ریاضی دان کاربردی اهل ترکیه و محمدامین شکراللهی دانشمند علوم رایانه و ارتباطات‌ ایرانی ساکن سوییس اهدا شد.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: