معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهوری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مهمان زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری شدند

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و همراه با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از تازه‌ترین دستاوردهای نوآورانه و فناورانه ناحیه نوآوری شریف، واحدهای فناور ایستگاه نوآوری شریف و کارخانه نوآوری آزادی و شریف استیشن دیدن کردند.

 
 
به گزارش شبکه نوآوری تهران، ناحیه نوآوری شریف، 6 اسفندماه میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص بود.
ستاری و آقامحمدی نخست به مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف رفتند و با اساتید و فعالان خلاق و ایده‌پرداز مستقر در این مرکز به گفت‌وگو نشستند.
مجید دهبیدی‌پور رئیس پارک علم و فناوری شریف از فعالیت‌های فناورانه‌ای دستاوردهایی که این مرکز در دل خود جای داده است، گفت و اضافه کرد که در این مجتمع، با تعامل میان دانشگاهیان دانشکده‌های مختلف و بر پایه یک همکاری تیمی انجام می‌شود، همچنین اساتید و دانشجویان می‌آموزند کسب و کار نوآورانه صرفاً محدود به کار با هم دانشگاهی‌ها نیست و تعامل با دیگر دانشگاهیان بر بستر یک فضای کار تیمی را به دانشجوها آموزش می‌دهد.
 
به گفته او، علاوه بر دفاتر خدمات فناوری، دفاتر ستادی و پژوهشی مربوط به سایر فعالیت های معاونت پژوهشی دانشگاه از قبیل دفتر ستاک، مرکز کارآفرینی دانشگاه، دفتر تجاری سازی دستاورد های دانشجویی و همچنین دفتر انتقال توسعه تکنولوژی در زمینه فعالیت های دانشجویی و طرح های فناورانه اعضای هیات علمی دانشگاه در این مجتمع فعالیت دارند.
 
مرکزی برای دانشجویان نوآور دانشگاه شریف
راهرویی در زیر زمین دانشگاه شریف که زمانی پناهگاه نامیده می‌شد، حالا مرکز شده است مرکز نوآوری دانشجویی شریف و آندرگراند  روبه روی سالن جابرین‌حیان جاخوش کرده است. راهرویی که ورودی آن در نگاه اول چیزی بیش از یک زیرزمین را به ذهن متبادر نکند، اکنون محلی برای گرد هم آمدن جوان‌های دانشجویی است که قرار است کار نوآورانه‌شان را از زیرِ زمین شروع کنند اما نتیجه کارشان در صحنه بازار تجاری برجسته باشد.
«باکس» واقع در ضلع شمال غربی دانشگاه شریف مقصد دیگر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری  و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. باشگاه کسب و کارهای دانش بنیان، ساختمانی سنگ‌فرش و شیشه‌ای حوالی دانشگاه صنعتی شریف که زمانی سوله‌ای متروک و از دست افتاده بود حالا شده است جایی برای رونق کارهای نوآورانه.
باکس با هدف کمک به ایجاد توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری‌های نوین، در نزدیکی دانشگاه صنعتی شریف به مساحت 3600 متر مربع تأسیس شده است.
حضور فعالان حوزه فناوری در این باشگاه از صاحبان سرمایه گرفته تا شرکت‌های کارآفرین، قرار است تکانی به فضای کسب و کار دانش‌بنیان بدهد.
 
بازدید از ایستگاه نوآوری
ستاری و آقامحمدی در ادامه حضورشان به یک «ایستگاه» سر می‌زنند. این ایستگاه، از جنس ایستگاه‌های مرسوم نیست و فضایش، با ایستگاه‌های دیگر متفاوت است. ایستگاه نوآوری شریف، محلی است برای نوآوری ها و رسیدنشان به مقصد بازار تجاری دانش‌بنیان.
مجید دهنوی، توضیح می‌دهد که برنامه‌ای بلندمدت با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ساخت این ایستگاه تدارک دیده شده است و در ادامه، فعالیت‌های فاز یک ایستگاه نوآوری شریف را تشریح می‌کند.
از موتورسیکلت های هیبریدی و برقی  تا کسب و کارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، قرار است در این ایستگاه به تجاری‌سازی برسد. فاز نخست این ایستگاه، بیش از 20 استارتاپ و واحد فناور را در دل خود جای داده است. ایستگاهی که قرار است در آینده بزرگ‌ترین مجتمع استارت‌آپی تهران شودو  ظرف یک و نیم سال آینده ۵۰۰ استارت‌آپ و شرکت در فضای ۴۰ هزار متر مربعی این ایستگاه مستقر می‌شوند.
 
کارخانه‌ای نوآوری آزادی
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و مشاور مقام معظم رهبری به کارخانه نوآوری آزادی رفتند و از سوله‌هایی دیدن کردند که زمانی متروکه و خاک‌خورده بود اما حالا خط تولید نوآوری و فناوری شده است. سوله‌ها به استارتاپی‌ها فرصتی داده‌اند تا با استفاده از امکانات این شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری، ایده‌هایشان را به کسب‌وکارهای خلاق و فناورانه تبدیل کنند.
در حاشیه این بازدید، مهدی عظیمیان مدیر کارخانه نوآوری آزادی با اشاره به راه اندازی شعبه دوم پارک فناوری پردیس معاونت علمی با نام کارخانه نوآوری، بیان کرد: این کارخانه پس از عملیات بازسازی و تجهیز، فعالیت خود را از اوایل سال آینده با تمام ظرفیت آغاز خواهد کرد.
به گفته مدیر کارخانه نوآوری آزادی، این کارخانه با مساحت حدود ۱۸ هزار متر مربعی‌اش،  با همکاری معاونت علمی و فناوری بخش خصوصی و شهرداری تهران ایجاد شده است، و برنامه‌ریزی شده تا سوله‌های ۱۰گانه این کارخانه نوآوری توسط یکی از شرکت‌های بزرگ و شناخته‌شده بخش خصوصی به یک شتابدهنده یا مرکز نوآوری بدل شود.
 
وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، با ایجاد این کارخانه، فرصت مناسبی برای حضور صاحبان ایده و تیم‌های استارت‌آپی در فضاهای کاری اشتراکی فراهم ‌شده است.
به گفته عظیمیان، در کارخانه نوآوری آزادی امکان حضور شتابدهنده ها، سرمایه گذاران خطرپذیر و فرشتگان کسب‌وکار، شرکتهای خدمات مشاوره، مربیان و منتورها و افراد آزادکار نیز وجود دارد.
او درباره خدمات ارائه شده توسط این کارخانه، گفت: ایجاد فرصت هم‌افزایی بین استارت‌آپ‌ها، استفاده از خدمات مربیان مجرب، ارتباط با شبکه سرمایه‌گذاران، صندوق‌ها و سرمایه‌گذاری جسورانه، با نظارت معاونت علمی و فناوری بخشی از حمایت‌های این کارخانه از استارتاپ‌ها است.
مدیر کارخانه نوآوری آزادی ادامه داد: خدمات و امکانات رفاهی از قبیل کافه، رستوران، اتاق‌های جلسات و غیره ازجمله مزایای فراهم‌ شده برای حضور استارت‌آپ‌ها در کارخانه نوآوری «آزادی» است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: