بازار دارایی فکری فرابورس ایران (بورس ایده) با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری درنظر دارد ایده‌های فناورانه و همچنین اقتصاد دانش‌بنیان را در ایران گسترش دهد.

بازار دارایی فکری فرابورس ایران (بورس ایده) با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری درنظر دارد ایده‌های فناورانه و همچنین اقتصاد دانش‌بنیان را در ایران گسترش دهد.
باروری در عرصه علم وتولید بر اساس مفهوم درون‌زایی (نه درون‌گرایی) اقتصاد مقاومتی متکی به سرمایه‌های انسانی و اخلاقی دانش‌آموختگان و متفکران این سرزمین است. 

برمبنای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ‌ شده از سوی مقام معظم رهبری، تأمین شرایط و فعال‌سازی تمامی امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به‌ منظور توسعه کارآفرینی و شناسایی و به‌کارگیری ظرفیت‌های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان فنی و اقدامات مناسب از جمله اهداف اساسی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشوراست.
دراین راستا و طبق سال‌های اخیر، چندین برنامه توسعه‌ای در فرابورس ایران به‌منظور نیل به اهداف اقتصاد دانش‌بنیان آغاز شده که به مرحله پیاده‌سازی و توسعه مضاعف رسیده است که از جمله این برنامه ها:
***بازاردارایی فکری فرابورس ایران (بورس ایده)
با توجه به افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه در بنگاه‌های بزرگ اقتصادی دنیا و درج این هزینه‌ها به‌عنوان بخش مهمی از سرمایه فکری در مدل‌های رشد، توجه هر چه بیشتر به ایده‌های ناشی از فعالیت اندیشمندان، بدون هزینه‌های مادی هنگفت، به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد کرد.
بازار سرمایه درصدد جذب طرح‌ها، اختراعات و ایده‌های ثبت شده به‌عنوان سرمایه‌های فکری و عرضه آن به بنگاه‌های متناظر در یک سیستم نظام‌مند مذاکره است که موجبات رشد و توسعه بخش پژوهش و فناوری و متعاقباً، بخش تولید را در کشور فراهم آورد.
در این زمینه از یک سو باید محیط مناسبی با تضامین قدرتمند قانونی برای تولیدکنندگان علم و دانش (پدیدآورنگان آثار فکری) ایجاد شود تا با اطمینان و ضمانت خاطر از عدم سرقت ایده‌ها بتوانند فعالیت کرده و از نتایج تولید فکری خود منتفع شوند و به تولید و توسعه هرچه بیشتر دانش بپردازند.
از سوی دیگر حمایت از مخترعان و اندیشمندان نباید به گونه‌ای باشد که فضا برای رشد علمی محدود شود، چرا که همواره پیشرفت در یک علم بر استفاده از آثار پدیدآورندگان پیشین استوار است.
راه‌اندازی بازار دارایی فکری فرابورس ایران در این حوزه، علاوه بر توسعه تحقیق و پژوهش بر پایه نتیجه گیری‌های کاربردی در محیط علمی و افزایش بهره‌وری تولید با طرح‌های برآمده از تخصص دانش‌پژوهان، به پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به‌منظور ارتقا جایگاه جهانی کشور کمک شایانی خواهد کرد.
زمزمه‌های تشکیل بازار دارایی فکری به‌ عنوان یکی از بازارهای نوظهور فرابورس ایران، از سال 1391 و در راستای اجرای مفاد بند «د» ماده 17 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و حمایت مالی از ایجاد و توسعه بورس ایده و بازار فناوری به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های علمی برای پاسخگویی به نیاز بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات شکل‌گرفته است.
فرابورس ایران با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی این بازار را انجام و مقررات لازم را برای نقل و انتقالات انواع اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری شامل انواع اوراق گواهی ثبت اختراع، طرح صنعتی و علائم تجاری را از طریق بازار فرابورس ایران در 4 مدل فراهم آورد. 
****فستیوال‌های بازار دارایی فکری
به‌منظور افزایش بازاریابی و امکان ارائه حضوری ایده‌ها و اختراعات به سرمایه‌گذاران و صنعتگران، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک فناوری پردیس این معاونت با سازمان بورس و اوراق بهادار ' فستیوال‌های بازار دارایی فکری' برگزار کرد.
تاکنون 13 فستیوال در حوزه‌هایی چون مدیریت شهری؛ صنعت لوازم‌خانگی؛ تجهیزات پزشکی؛ صنعت پلاستیک و پلیمر شامل لاستیک، رنگ و رزین، پلاستیک‌ها و نوآوری‌های پلیمری؛ سنگ و صنایع وابسته؛ تجهیزات ورزشی و توان‌بخشی؛ صنایع شیمیایی و پلیمر؛ صنعت آرایشی و بهداشتی و نیز صنعت سلامت برگزار شده است.
در بازار دارایی فکری علاوه بر اختراعات، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی هم قابلیت خریدوفروش دارند. به‌هرحال هدف اصلی، آشنایی سرمایه‌گذاران با مخترعان صنعتی است. در این راه حمایت‌های قابل‌توجهی از طرف معاونت علمی در نظر گرفته‌شده که از آن جمله می‌توان به ارائه تسهیلات این بازار اشاره کرد.
این فستیوال‌ها باهدف خریدوفروش اختراعات و فناوری‌ها، کمک به جذب سرمایه‌گذاران و همکاری مشترک جهت تجاری‌سازی دارایی‌های فکری، ایجاد ساختاری شفاف و کارآمد برای تبادلات حوزه مالکیت فکری و همچنین ارزیابی فناوری اختراعات برگزار می‌شود. در پایان فستیوال، سرمایه‌گذاران برای تعاملات تجاری با صاحبان ایده‌های جدید مذاکره می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: