دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال، «جهت‌دهی» به تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در توسعه استارتاپ‌ها را اولین قدم به ثمر نشستن طرح تحول اکوسیستم استارتاپی کشور می‌داند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال، «جهت‌دهی» به تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در توسعه استارتاپ‌ها را اولین قدم به ثمر نشستن طرح تحول اکوسیستم استارتاپی کشور می‌داند.

به گزارش شبکه نوآوی تهران، اولین رویداد «نوروز نوآوری» با محوریت متنوع‌سازی اکوسیستم استارتاپی و نوآوری ایران بعد از ظهر سه‌شنبه 14 اسفند در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد. 
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال در این رویداد به مرور گام‌هایی پرداخت که برای رسیدن به اقتصاد دیجیتال باید آن را طی کرد. 
«مهدی محمدی» در سخنرانی خود با موضوع متنوع‌سازی اکوسیستم استارتاپی گفت: طرح تحول اکوسیستم استارتاپی کشور هدفی است که ما در رویداد نوروز نوآوری دنبال خواهیم کرد. 
وی افزود: عمده استارتاپ‌ها اکنون در حوزه خدمات، سرویس می‌دهند و در این حوزه بزرگ شده‌اند، سرمایه‌گذاران نیز به این سمت رفته‌اند که همان استارتاپ‌های قدیمی را راه بیندازند، درحالیکه در این موارد احتمال موفقیت به شدت پایین و احتمال شکستشان بالاست؛ مانند تاکسی‌های اینترنتی که حتی به مدد چهره مشهور ملی هم نتوانستند موفق شوند و این کار موجب یک سیکل معیوب می‌شود. 
محمدی ادامه داد: از همین رو «جهت‌دهی» به تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در توسعه استارتاپ‌ها اولین قدم به ثمر نشستن این طرح است، تعهدآفرینی در خصوص حمایت از استارتاپ‌ها، ترویج تجربیات موفق جهانی در کشور، شبکه‌سازی فعالان جامعه دانش‌بنیان و کارآفرین، مدل کسب‌وکار و در نهایت توسعه اکوسیستم استارتاپی کشور قدم‌های مهمی است که باید در این طرح آنها را دنبال کرد و به نتیجه رساند.
او در خصوص تحقیقی که در ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی انجام شده است، گفت: در یک مطالعه 2500 استارتاپ جهانی را مطالعه کردیم و یک هزار حوزه را معرفی کردیم که می‌توان به آنها ورود کرد.
محمدی افزود: تجربیات خوبی در حوزه‌های مختلف همچون آلودگی هوا، مدیریت پسماند و خشکسالی داریم که اگر آنها را در قالب استارتاپ‌ به کار بگیریم قطعا موفق خواهیم شد.
وی خاطرنشان کرد: استارتاپ‌های فعال در بخش‌های صنعتی مانند بیمه، معدن، آموزش، کشاورزی، فناوری بلاک‌چِین، هوش مصنوعی، کلان‌داده، رایانش ابری و اینترنت اشیا از دیگر بخش‌هایی است که می‌توان در آنها ورود کرد.
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: مجموعه مطالعاتی که انجام دادیم ما را به این نتیجه رساند که سه موضوع مهم «هوشمندسازی»، «دیجیتال‌سازی» و «توسعه پایدار» در جریان‌های استارتاپی همیشه تِرِند هستند و این سه، ترندهای مهم در 10-15 سال آینده هستند و استارتاپ‌ها در این سه حوزه، نقش‌آفرینی اصلی را برعهده خواهند داشت.
وی گفت: واسطه‌گری، فروش مستقیم و حق اشتراک از جمله طرح‌های کسب‌وکار است که استارتاپ‌های ما از ان استفاده می‌کنند.
محمدی در خصوص مسیر تغییر برنامه‎های ستاد اقتصاد دیجیتال در آینده گفت: چند برنامه مهم برای حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال داریم که براساس آن، اولین قدم این است که به جای حمایت مستقیم از استارتاپ‌ها به حمایت از اکوسیستم‌ها خواهیم پرداخت و به توانمندسازی افراد کمک خواهیم کرد، در گام دوم، تجهیزات لازم برای راه‌اندازی استارتاپ مانند فضای کار و مربی را برای آن‌ها فراهم خواهیم کرد و در همین راستا به شرکت‌هایی که در دل شتابدهنده‌ها مستقر می‌شوند وام‌های کم بهره خواهیم داد. 
او تصریح کرد: همکاری در سطح بین‌المللی در جهت تعامل و بهره‌گیری از بازارهای جهانی، جهت‌دهی به پژوهش‌ها، تعامل سازنده با شرکت‌های بزرگ و پیشگامان اقتصاد دیجیتال، ترویج توانمندسازی تخصصی، جهت‌دهی تامین مالی اکوسیستم از دیگر قدم‌هایی است که قصد داریم با طی کردن آن‌ها مسیر تغییر برنامه‌های ستاد اقتصاد دیجیتال را مهیا خواهیم کرد.
اولین رویداد «نوروز نوآوری» با هدف آشنایی فعالان اکوسیستم با محوریت نیاز جامعه و نحوه فعالیت استارتاپ‌ها در حوزه‌های متنوع و مورد نیاز کشور مانند پسماند، سلامت، آلودگی و بیوتکنولوژی است. 
در این رویداد که هم‌زمان با اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در حال برگزاری است، صاحب‌نظران و متخصصان این حوزه‌ها و استارتاپ‌های موفق از تجربیات خود می‌گویند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: