سورنا ستاری: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جهان امروز، جهان دانایی است. جهانی که در آن، علم، فناوری و نوآوری به کلید بی بدیل توسعه و پیشرفت کشورها تبدیل شده است. اقتصاد دانش بنیان، سایه خود را بر تمامی ارکان زندگی بشر مستولی ساخته است و سربلندی و شکوفایی هر ملتی با دانش، پیوندی ناگسستنی یافته است.

سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور: جهان امروز، جهان دانایی است. جهانی که در آن، علم، فناوری و نوآوری به کلید بی بدیل توسعه و پیشرفت کشورها تبدیل شده است. اقتصاد دانش بنیان، سایه خود را بر تمامی ارکان زندگی بشر مستولی ساخته است و سربلندی و شکوفایی هر ملتی با دانش، پیوندی ناگسستنی یافته است. ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود و مسیر شکوفایی و بالندگی کشور جز از رهگذر علم، فناوری و نوآوری نمی گذرد. اقتصاد مقاومتی به طور حتم ترسیم مسیر تعالی به سمت قله های افتخار دانایی و توانایی است، اقتصادی درونزا، برون گرا، دانش بنیان، مردمی و عدالت محور که در پی آن است تا اقتصاد کشور را از «نفرین منابع» رهایی بخشد و به جای آن، بر علم و عمل دانشمندان و جوانان استوار سازد و با به میدان آوردن تفکر، اقدام و عمل دانشگاهیان، صنعتگران، فناوران، خیرین و عموم مردم بزرگ ایران، راه دشوار شکوفایی علم و فناوری را تسهیل کند.

با توجه به تأکیدات داهیانه مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت علم و فناوری و دستاوردهای قابل توجه جمهوری اسلامی ایران در این حوزه، امروزه صحبت از علم، فناوری و نوآوری دیگر صحبت از ناشناخته ها نیست. همه افراد جامعه به نحوی از اهمیت این رکن مهم در توسعه و رشد واقف شده و بسیار به توان آن در حل چالش های پیش رو امید بسته اند با توجه به سرمایه عظیم و ارزشمند نیروی انسانی دانش آموخته در کشور، و با در نظر داشتن اقبال جامعه به علم، فناوری و نوآوری که خود مرهون انقلاب اسلامی است، می توان دهه آینده را دهه شکوفایی علم، فناوری و نوآوری در کشور دانست. چراکه جامعه امروز می تواند از ثمره تلاش های ۴ دهه گذشته در توسعه منابع و زیرساختهای علم، فناوری و نوآوری بهره مند شود.

با ظهور فناوری های جدیدِ دارای توان خلق ارزش افزوده قابل توجه و با ظهور زیست بوم جدید کارآفرینی دانش بنیان، دیگر وقت آن رسیده است که صنایع بالغ کشور بیش از پیش به شرکت‌های دانش محور و مبتنی بر فناوری اعتماد کرده و بپذیرند که این زیست بوم جدید، توان تغییر هر کسب و کاری را دارد. حال انتخاب با بازیگران قدیمی تر این حوزه هاست که زیست بوم جدید را به عنوان همکار در کنار خود داشته باشند و یا به عنوان رقیبی پیش روی خود. در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند ملت ایران، با توسعه زیست بوم استارتاپی و نقش آفرینی شرکتهای دانش بنیان، لزوم متناسب سازی فضای کسب و کار و به روز کردن قواعد و تنظیم گری ها به منظور مساعدسازی نقش آفرینی این بازیگران بیشتر از هر زمان دیگری حس می شود و باید با همکاری بین دستگاهی و با هدف مهیا ساختن شرایط برای تحقق اقتصاد دانش بنیان، سهم دانش و فناوری را در تولید ناخالص کشور بالا برده و بار دیگر توانمندی این زیست بوم نوظهور را به همگان اثبات کنیم. با توجه به شواهدی که از توان اشتغال زایی زیست بوم جدید دانش محور در سال های اخیر سراغ داریم و با توانی که این زیست بوم در حل مسائل از خود نشان داده است، بر همه ما فرض است که با امید و ایمان، و با حمایت خود از گام برداشتن به سمت جامعه دانشی که حامی به کارگیری علم، فناوری و نوآوری در مسائل مختلف و توسعه دهنده فرهنگ کار آفرینی دانش بنیان است، ایفای نقش کنیم.

زیست بوم جدید که مبتنی بر دانش و فناوری جوانان این مرز و بوم است و نه متکی بر ساختمان‌ها و تجهیزات و زمین های بسیار وسیع، دیگر حائلی بین خود و زندگی اجتماعی قائل نیست و با استقرار و گسترده شدن فعالیت آن در کالبد شهری و ورود به زیست بوم زندگی شهری، مسائل و چالش ها و همچنین فرصت ها را از نزدیک حس می کند. در واقع با دمیدن روح استارتاپی در کالبد شهر، ضمن حل مسائل موجود به افزایش اشتغال و خلق ارزش در جامعه کمک شایانی خواهد شد باید باور داشته باشیم که بسیاری از چالش های موجود در زمینه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به دست جوانان و فرزندان ما و با سلاح علم، فناوری و نوآوری قابل حل شدن است. این مهم زمانی اتفاق خواهد افتاد که همه ما در هر جایگاه و هر نقشی، بپذیریم که همانند جوانان سرافراز سال های جنگ تحمیلی، جوانان عصر علم، فناوری و نوآوری نیز بارای ایستادن در برابر محدودیتها و پیشبرد اقتصاد کشور را دارند. کاری که در این چهل سال کردیم: «ما می توانیم».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: