بر اساس اعلام ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور، یکی از ماموریت های معاونت علمی و فناوری سامان‌دهی فن بازارهای عمومی و ایجاد فن بازارهای تخصصی است که می تواند نقش مهمی در جذب ایده های فناوری داشته باشد.

به گزارش شبکه نوآوری تهران، معاونت علمی و فناوری را می‌توان از جمله جدیدترین نهادهای تاسیسی انقلاب اسلامی در حوزه پیشرفت و توسعه علمی برشمرد که برای نیل به این هدف، وظایف مختلفی از سوی نهادهای بالادستی برای این نهاد حامی پیشرفت و توسعه علم و فناوری در کشور تعریف شده است.

از جمله وظایف تعیین شده برای معاونت علمی و فناوری توسط ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور، می توان به ایجاد بازار فرابورس شرکت های دانش بنیان، سامان دهی فن بازارهای عمومی و ایجاد فن بازارهای تخصصی، ایجاد مراکز ارائه خدمات پشتیبان "ایده بازار" و نهاد های  واسط حقوقی، مالی، فنی و اداری در موضوعات اولویت دار علم و فناوری و کمک به بازاریابی، صادرات و خدمات پس از فروش محصولات فناورانه و دانش بنیان اشاره کرد.

فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال حاضر بر اساس چهار نوع از قوانین و مقررات جریان دارد. برخی از این قوانین توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعیین می شود. نوع دوم این مقررات، مصوبات مجلس شورای اسلامی و نوع سوم آن، مصوبات هیات وزیران است.

در این میان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز خود اقدام به تعیین وظایفی در چارچوب اسناد بالادستی برای خود کرده است، از جمله این وظایف می توان به وضع و تصویب مجموعه ای از آیین نامه ها، شیوه نامه ها و دستورالعمل های مختلف کرده است. برخی از آراء صادر شده از مراجع قضایی نظیر هیات عمومی و دیوان عدالت اداری اشاره کرد. 

ماموریت معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در حوزه توسعه فناوری های اولویت دار نیز شامل برنامه ریزی، اجرا، پایش و نظارت بر برنامه ها و اقدامات ملی این حوزه می شود. این وظایف توسط ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بر عهده معاونت علمی قرار داده شده است. 

اسناد بالا دستی این حوزه شامل سند سیاستهای و راهبردهای ارتقا و توسعه فناوری نانو، سند تشکیل ستاد توسعه زیست فناوری، سند جامع توسعه هوافضا کشور، سند راهبردی علوم و فناوری های شناختی، سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی ، سند ملی علوم و فناوری و سلول های بنیادی می شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: