شروع کار در بازاریابی محتوا، به خصوص اگر در یک استارتاپ مشغول به کار باشید، می تواند دلهره‌آور به نظر برسد. بازاریابی محتوا چیزی فراتر از صرفا خلق نوشته‌های وبلاگ، ویدیوها، و اینفوگرافیک‌های تحریک کننده و تعامل برانگیز برای افزایش فروش است. کاری که به اندازه کافی دشوار است، اما باید در گسترش آگاهی در سرتاسر دنیای دیجیتال نیز تخصص داشته باشید.

شما باید فراتر از نگارش نوشته های لذت بخش یا خلق تصاویر با کیفیت، از ابزارهای مدیریت محتوا، داده‌های وب سایت، و الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی به منظور تقویت عملکرد محتوای خود استفاده کنید. اگر می خواهید استراتژی‌تان در خصوص بازاریابی محتوا موفقیت آمیز باشد، باید تجربه زیادی کسب کنید.

این کار به خود ارزیابی فراوانی نیز نیاز دارد. چگونه استراتژی‌تان در خصوص پژوهش محتوا به موفقیت می رسد؟ آیا محتوای شما مطابق با انتظارات است؟ آیا می توانید دلایل این را موضوع که چرا یک چیز ناموفق بوده است، در حالی که چیز دیگر موفق بوده است، تحلیل کنید؟ آیا اهداف فروش نهایتا برآورده می شوند؟ آن دسته از افرادی که قادر به درک هر دو جنبه‌ی بازاریابی محتوا، یعنی جنبه‌های خلاقیتی و تحلیلی، هستند، افرادی خواهند بود که واقعاً می توانند از قدرت خلق محتوا بهره بگیرند.

اگر بتوانید این کار را انجام دهید، مطمئن باشید که همزمان با رشد شرکت‌تان، دستاوردهای عظیمی را خواهید دید. مطالعات حاکی از آنند که هزینه‌های بازاریابی محتوا ۶۲٪ کمتر از هزینه‌های بازاریابی سنتی هستند، با این حال سه برابر بیشتر از آن مشتری جذب می کنند. شرکت‌های بزرگ از عهده هزینه‌های هر دو روش قدیمی و مدرن بازاریابی بر می آیند، اما استارتاپ‌ها مجبورند که مبتکرتر باشند. در اینجا نکاتی ساده و در عین حال حیاتی برای بازاریابی محتوا برای شرکت‌های استارتاپ آمده است.

اهداف واضحی را در خصوص بازاریابی محتوا تعیین کنید

این یک اشتباه رایج در میان استارتاپ‌هایی است که ممکن است استراتژیِ به وضوح مشخصی در خصوص بازاریابی محتوا نداشته باشند. خلق محتوا بدون تعیین هدف و از بین بردن انرژی پس از صرف منابع برای چیزی که به تغذیه مداوم نیاز دارد، بدون کسب نتایج قابل توجه، می تواند هر کسی را دیوانه کند. آنچه که باید انجام دهید تشخیص نحوه سنجش موفقیت به روشی معنادار و قابل دستیابی است. تعیین کنید که شاخص‌های کلیدی برای عملکردتان چه خواهند بود و از آنجا شروع کنید. به یاد داشته باشید که فروش باید هدف اصلی باشد، نه ترافیک وب سایت یا تعداد هم‌رسانی‌ها در رسانه های اجتماعی.

در اینجا چند گام ساده برای کمک به شما در تعیین اهداف واضح در خصوص بازاریابی محتوا ارائه شده است.

هدف خود را پیدا کنید

با بازاریابی محتوا به چه چیزی می خواهید دست پیدا کنید؟ فرض کنید که می خواهید در صنعت خود یک رهبر فکری باشید تا بتوانید اعتبار خود را به عنوان یک تأثیرگذار در حوزه خود تقویت کنید. بوووم! حالا یک هدف در ذهن دارید. متمرکز بمانید و کاری را انجام دهید که نیاز است برای دستیابی به این وضعیت انجام شود.

هدف خود را شناسایی کنید

اهداف را قابل سنجش کنید

مهم است که اطمینان حاصل کنید که اهداف‌تان قابل سنجش هستند. این کار به شما این فرصت را می دهد تا دریابید که چه چیزهایی جواب می دهند و چه چیزهایی می توانند بهبود داده شوند. همچنین تاثیر روانی مثبتی دارد. اگر بتوانید نتایج کار سخت خود را ببینید، این کار شما را ترغیب به ادامه رشد و پیشرفت شدیدتر می کند. باید درکی از حس موفقیت به دست آورید.

با مثال فوق ادامه می دهیم - می خواهید یک رهبر فکری باشید - می توان موفقیت را با شمارش تعداد دفعاتی که برای کسب اطلاعات به شما مراجعه شده است یا تعداد دفعاتی که منبع برای یک روایت خبری بوده اید اندازه گیری کرد. همچنان که اعتبار شما به رشد خود ادامه می دهد، قادر نیز خواهید بود که ردیابی کنید که چه تعداد تبدیل از کانال های ورودی مختلف انجام شده اند.

اهداف باید قابل دستیابی باشند

همیشه هدف بالایی را تعیین کنید، اما سعی کنید واقع بین بمانید. خارق العاده خواهد بود که بتوانید در ماه اول کارتان یک میلیون دلار درآمد کسب کنید، اما، صادق باشید، آیا این امر امکان پذیر است؟ اگر اهداف قابل دستیابی را تعیین کنید، می توانید آزمایش کنید تا ببینید که آیا استراتژی‌تان واقعا بدون تنزل جواب می دهد یا خیر. داده‌های گذشته روشی ایمن برای دستیابی به یک استراتژی واقع بینانه هستند.

به اهداف مرتبط پایبند بمانید

هم‌رسانی‌ها در رسانه‌های اجتماعی می توانند راهی عالی برای تبلیغ برندتان و افزایش در دید بودن‌تان باشند، اما نهایتا ری‌توییت ها در توییتر و لایک‌های فیس بوک واقعا برای تان پول نمی سازند. عالی است که بتوانید دنبال کنندگان زیادی داشته باشید و اطلاعات مربوط به محصول یا خدمات تان را پخش کنید، اما آمار رسانه‌های اجتماعی همیشه معیار مفیدی نیستند. هدایت ترافیک به سمت سایت‌تان یک موضوع است، اما فروختن نیز موضوع دیگری است.

برای خودتان ضرب‌العجل تعیین کنید

به ضرب‌العجل برای اهداف‌تان پایبند بمانید. با تعیین چارچوب زمانی برای استراتژی‌تان در خصوص بازاریابی محتوا،  همیشه می توانید یک قدم رو به عقب بردارید و ارزیابی کنید که آیا جایی هستید که باید باشید یا نه. اگر خیلی از هدف‌تان فاصله دارید، تغییر امور را در نظر بگیرید تا به همه چیز سرعت دهید.

تعریف موفقیت باید سرراست باشد. هدفی را برای فروش تعیین کنید و یک چارچوب زمانی تعیین کنید. اگر هدف‌تان را برآورده نکرده باشید، باید دلیلش را مشخص کنید.

استراتژی‌ای را در خصوص بازاریابی محتوا تدوین کنید

داشتن استراتژی در خصوص بازاریابی محتوا باید بخشی از پایه و اساس کل سرمایه گذاری شما باشد، و مستند کردن طرح‌تان برای خلق محتوای دیجیتالی محور تلاش‌های‌تان برای بازاریابی است. این کار به همه چیز ساختار می دهد و به امور سازمان می دهد، و در عین حال چارچوبی را برای منسجم ماندن شما فراهم می کند. این کار یک چراغ راهنمایی است که تضمین می کند که کار را با دیدی طولانی مدت در ذهن‌تان انجام می دهید.

تدوین استراتژی

یک سیستم مدیریت محتوا انتخاب کنید

یکی از تصمیماتی که باید بگیرید این است که از کدام سیستم مدیریت محتوا می خواهید استفاده کنید. خواه وردپرس را انتخاب می کنید و خواه یک CMS حرفه ای دیگر، اطمینان حاصل کنید که رابط و نقاط قیمتی را انتخاب می کنید که بهترین جواب را برای برای شما می دهد. اگر نمی خواهید سرمایه گذاری خیلی زیادی در یک پلتفرم داشته باشید، حتی می توانید محتوا را روی پلتفرمی مانند Medium به اشتراک بگذارید. در هر صورت، CMS ای که استفاده می کند باید شهودی و مناسب باشد تا به شما در دستیابی به اهداف تان در خصوص بازاریابی محتوا کمک کند.

موضوعات را مورد بارش فکری قرار دهید

در مورد انواع محتوایی که می خواهید خلق کنید و موضوعات بحث مورد نظر خود، خیلی زود تصمیم گیری کنید. اگر با همکاران در هر دو بخش بازاریابی و فروش برای رسیدن به ایده‌های مختلف جلسه داشته باشید سودمند خواهد بود. فقط چند ایده را مطرح کنید، و به سرعت خواهید دید که افراد در موردشان صحبت خواهند کرد. هر موضوعی که جدال برانگیز می شود یا منجر به بحث شدید می شود، همان مشکلی است که باید به آن رسیدگی کنید. دلیلی برای این مساله وجود دارد که چرا افراد نمی توانند در برابر بحث در مورد مباحث داغ خودداری کنید. بارش فکری می تواند به تولید ایده های هجیب و غریب و خارج از چارچوب نیز کمک کند.

مسیر خریدار را پوشش دهید

یکی از راه‌های کمک به مشتری در پیشبرد فرایند فروش، انتشار محتوای مرتبط با مراحل مختلف مسیری است که خریدار باید طی کند. محتوایی را خلق کنید که به آن‌ها در تصمیم گیری‌ هایی که باید انجام شوند کمک می کند. حتماً دعوت به عمل را بگنجانید، که ممکن است خریداران بالقوه را به تصمیم گیری مجاب کند.

در رسانه های اجتماعی پخش کنید

آنهایی که شم رسانه‌های اجتماعی را دارند می توانند در خصوص به اشتراک گذاری محتوا و افزایش در دید بودن برندتان، بسیار کمک کننده باشند. دریابید که کدام پلت فرم‌ها بهترین عملکرد را برای انواع مختلف محتوا دارند و در صورت لزوم آن‌ها را تنظیم کنید. با مخاطبان هدف خود تعامل داشته باشید و در این جامعه فعال باشید. همه شبکه‌های اجتماعی را که مناسب قلمداد می کنید پوشش دهید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

تقویم ویراستاری ایجاد کنید

این کار ممکن است به تلاش زیادی نیاز داشته باشد، اما به ما اعتماد کنید، ارزشش را دارد. ایجاد یک تقویم ویراستاری می تواند مسیر حرکت تان را برای تولید محتوای دیجیتال در طی یک سال کامل فراهم کند. همچنین می تواند به شما در ایجاد زمان‌بندی انتشار کمک کند و می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد نحوه توزیع انواع مختلف محتوا کمک کند. همچنین اطمینان یابید که استراتژی‌تان هیچ شکافی ایجاد نمی کند.

در ابزارهای بازاریابی محتوا سرمایه گذاری کنید

برای ایجاد محتوای موثر و قابل هم‌رسانی، باید مرجع چیزهایی شوید که افراد صنعت تان در موردش صحبت می کنند. آن‌ها چه مشکلاتی دارند که باید حل شوند و چه نوع کمکی را درخواست می کنند؟ خوشبختانه، تعدادی گزینه نرم افزاری وجود دارند که به شما در تجزیه و تحلیل این اطلاعات کمک می کنند.

یک ابزار مناسب برای بازاریابی محتوا به شما کمک خواهد کرد تا ضمن اطمینان از وارد شدن محتوای مربوطه شما در گفتگوها، به روز بمانید. دریابید که در حال حاضر چه کلیدواژه هایی داغ هستند و از آنها در محتوای خود استفاده کنید تا رتبه جستجوی خود را ارتقا دهید. بهینه سازی موتور جستجو یکی از کلیدهای موفقیت است. صفحه اول گوگل سرزمین مقدس است.

همچنین مفید است که به چیزهایی که در محافل صنعتی باب هستند توجه داشته باشید. این یک روش عالی برای خلق ایده‌های محتوا است و ابزارهای‌تان برای بازاریابی محتوا باید بتوانند به آگاه شدن شما کمک کنند. علاوه بر این، اگر دید که یک محتوای محبوب توسط یکی از رقبای تان منتشر شده است، بینید که می توانید آن را بهتر انجام دهید یا خیر.

روابط ایجاد کند

استارتاپ‌ها معمولاً با بودجه محدودی کار می کنند، به این معنی که احتمالاً پولی برای روابط عمومی ندارید. به همین دلیل باید خلاقیت کسب کنید. اگر بتوانید از تأثیرگذاران (اینفلئونسرها) برای تبلیغ خودتان استفاده کنید، این کار می تواند رشد بزرگی را برای برندتان فراهم کند. بهترین راه برای تحقق این امر، ایجاد روابط با آن‌ها است. کمک و بینش خود را ارائه دهید، و شاید آن‌ها روزی به شما لطفی کنند.

فراموش نکنید که ویدیوهای خودتان را نمایش دهید

در ابتدا، خلق محتوا یک دردسر عظیم خواهد بود، اما در پایان می تواند واقعاً نتیجه بدهد. استارتاپ‌ها به خاطر ماهیت‌شان، برای بقا به بداهه پردازی، سازگار شدن و غلبه یافتن نیاز دارند. اما این‌ها همگی بخشی از تعقیب شکار هستند. اگر می خواهید در هر صنعتی دوام زیادی داشته باشید، یک استراتژی محتوای قوی و منسجم می تواند به هموار کردن راه برای آینده اقتصادی سودآور برای شرکت تان کمک کند.

ابزارها و فناوری‌های لازم برای رفع چالش‌های آینده را با دیپلم حرفه ای بازاریابی دیجیتال یاد بگیرید. همین امروز، بروشور را دانلود کنید!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: