راه‌اندازی یک کسب و کار جدید بسیار هیجان‌انگیز است. اگر رهبر یک کسب و کار کوچک هستید یا در فکر راه‌اندازی کسب و کار خودتان هستید، این نوشته می‌تواند به شما کمک کند که مسیر بهتری را در پیش بگیرید.

راه‌اندازی یک کسب و کار جدید بسیار هیجان‌انگیز است. هر کسی بعد از مدتی کار در حوزۀ تخصصی خود یا فراگرفتن دانش یک کار، اشتیاق پیدا می‌کند که دیگر برای دیگران کار نکند و کسب و کار خود را راه بیندازد.

شاید بسیاری از کسانی که به این مرحله می‌رسند واقعاً توان فکری، مالی و انگیزۀ کافی برای شروع را داشته باشند اما مهم‌ترین عامل موفقیت در شروع و ادامۀ کسب و کار جدید، مدیریت است.

اگر کسی بهترین ایده، بهترین کارمندان و بهترین سرمایه را در اختیار داشته باشد اما دانش و تجربۀ مدیریت نداشته باشد نمی‌تواند در این راه موفق شود.

برای مدیریت بهتر چه کنیم؟

اگر به نمونه‌های موفق کارآفرینی نگاه کنید می‌بینید که راز موفقیت آن‌ها مدیریت درست و گرفتن تصمیم‌های درست در زمان‌های مناسب بوده است.

در ادامه می‌خواهیم ببینیم رهبری کسب و کار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. و به شما بگوییم برای شروع و ادامۀ یک کسب و کار موفق باید به چه مواردی مسلط باشید.

 

رهبری کسب و کار

 

کسب و کار خود را خوب بشناسید

صاحبان کسب و کاری که موفق شده‌اند می‌دانند چه می‌کنند. شاید ساده به نظر برسد اما آگاهی از جایی که در آن ایستاده‌اید بسیار مهم است. باید جایگاه کسب و کار خود را بین سایر کسب و کارها و بین رقبای خود خوب بشناسید و با توجه به این جایگاه قدم بردارید. مشتریان خود را بشناسید و آمار بهترین تأمین‌کننده‌ها و توزیع‌کننده‌های کالا و خدمت خود را داشته باشید.

همچنین باید ببینید که نوآوری و تکنولوژی چه نقشی در کسب و کار شما دارد و چقدر استفاده از فناوری در کار شما تأثیر می‌گذارد.

به خودتان و کارتان باور داشته باشید

شاید شبیه این جمله را در سخنرانی‌های انگیزشی زیاد شنیده باشید. این جمله تکراری است اما باید همیشه در نظر داشته باشید که اگر با تمام وجود به کاری که می‌کنید ایمان نداشته باشید و با شک و تردید و تزلزل آغاز کنید موفق نمی‌شوید. کاری که می‌کنید باید در شما اشتیاق برانگیزد.

فقط در این صورت است که خسته نمی‌شوید و بر مشکلات غلبه می‌کنید.

 اصول مدیریت کسب و کار را یاد بگیرید

این یک اصل بسیار مهم و انکارناپذیر برای راه‌اندازی کسب و کار است. بدون دانش کافی دربارۀ تجارت، حسابداری، امورمالی، مدیریت، تولید و بازاریابی نمی‌توانید برای شروع یک کسب و کار تصمیم بگیرید.

بهترین ایده‌های شما بدون تسلط به این مفاهیم به نتیجۀ مطلوب نمی‌رسند.

یک مدیر هم باید فروشندۀ خوبی باشد هم بتواند خوب تصمیم بگیرد.

ارتباط‌های روشن داشته باشید

مدیریت یعنی گرفتن نتیجه از کار دیگران. وظیفۀ شما این است که کار هر کسی را برای خوب روشن کنید و همان را از او انتظار داشته باشید. ارتباط افراد یا هر بخش را با هم و با خودتان شفاف کنید. تیمی که تازه شروع به کار کرده است یا در حال پیشرفت است، کاملاً آگاه نیست که باید چه کند.

برنامه‌‎ریزی را در اولویت بگذارید

مهارت مهم یک مدیر این است که بتواند همه چیز را از قبل روی کاغذ بیاورد. به این فکر کند که چه کاری باید انجام شود و بتواند برنامۀ دقیق خود را به دیگران انتقال بدهد. به جای اینکه اول بر انجام‌شدن کارها تأکید کنید، برنامۀ انجام کار را روشن کنید.

بخش مهمی از آیندۀ کسب و کار بسیار به برنامه‌ریزی بستگی دارد. برنامه‌ریزی استراتژیک داشته باشید. معمولاً ۲۰ درصد از هزینه‌ها را باید برای این کار درنظر بگیرید.

قبل از این که شروع کنید سازمان‌دهی کنید

یکی از مشکلات مهم استارتاپ‌ها این است که اول شروع می‌کنند به کارکردن و بعد ساختار سازمان را مشخص می‌کنند. جمع‌آوری منابع، افراد مناسب و سپردن کار خاص به متخصص و تعیین معیارهای خاص یعنی سازمان‌دهی که باید قبل از شروع کار انجام شود.

مدیریت کسب و کار

 

استانداردها را بر اساس کارهای قابل مشاهده تعیین کنید

به فکر رشد باشید. از مشتری‌ها سؤال کنید، از اعضای تیم بازخورد و ایده بگیرید، به آن‌ها یاد بدهید و ازآن‌ها یاد بگیرید. و به این صورت به استانداردهایی برسید که بشود اثر آن‌ها را در کار دید و بررسی کرد.

این به شما و کارتان اعتبار می‌دهد و کمک می‌کند استانداردهای واقعی تعیین کنید.

به موقع تفویض اختیار کنید

سپردن کارها به دیگران و اعتماد به آن‌ها یکی از چالش‌های مهم رهبری کسب و کار است. بعضی از مدیران در سپردن کار به دیگران بسیار سخت‌گیر هستند و به دیگران اعتماد ندارند. بعضی از مدیران هم به راحتی کارهای خود را در زمان نامناسب به دیگران می‌سپارند.

 در آغاز کار یک استارتاپ سپردن کار به دیگران درست نیست. اما وقتی کار گسترش پیدا کرد لازم است که مهارت تفویض اختیار را در خودتان تقویت کنید و به دیگران اعتماد کنید و با دقت کارها را پیگیری کنید.

به بهره‌وری بیشتر فکر کنید

باید مدام به دنبال راه‌هایی باشید که باعث افزایش دامنۀ خدمات یا افزایش محصولات شما بشوند. برای هر قدمی که در این راه برمی‌دارید به سازماندهی دوباره، مهندسی دوباره و بازسازی نیاز دارید. این در حالی است که باید به فکر کم‌کردن هزینه‌ها هم باشید.

محدودیت‌ها و دلایل آن‌ها را بشناسید

قانون ۸۰ ۲۰ را که می‌شناسید. اغلب ۸۰ درصد از محدودیت‌ها از داخل سازمان به وجود می‌آیند و ۲۰ درصد از آن‌ها از بیرون. باید هر محدودیت داخلی و خارجی که در راه شما وجود دارد خوب شناسایی کنید و منبع آن‌ها را بفهمید تا بتوانید ادامه بدهید.

 کارهای مهم را زودتر انجام بدهید

شاید با انجام کارهای ساده‌تر یا اولویت پایین‌تر حس بهتری داشته باشید اما مهم است که کارهایی را اول انجام بدهید که مهم‌تر هستند بعد به سراغ کارهای بعدی بروید. چون به این صورت است که کار خوب پیش خواهد رفت.

هزینه‌ها را مدیریت کنید

یک مدیر باید پاسخگوی نیاز کارمندان و نیاز اولیۀ سازمان باشد. هزینۀ مواد اولیه و سرمایۀ مورد نیاز، کسب درآمد، پرداخت حقوق کارمندان، پرداخت قبض‌های خدماتی و چندین مورد دیگر که به اصطلاح دخل و خرج سازمان است در دستان شماست. باید یاد بگیرید که چطور این هزینه‌ها را کنترل کنید و ورودی و خروجی سازمان را با توجه به معیارهای مالی استاندارد بررسی کنید.

 

مدیریت هزینه‌ها

 

مشتری را راضی نگه دارید

ممکن است برای جذب سرمایه و تبلیغات وقت و هزینۀ بسیاری صرف کنید اما در اولین خروجی با بازخورد منفی از مشتری روبه‌رو شوید. اگر مشتری از محصول و خدمت شما راضی نباشد همۀ زحمات شما هدر می‌رود.

 اصول رقابت را یاد بگیرید

از عملکرد رقبای کسب و کار خودتان کاملاً آگاه باشید و همیشه در جریان اخبار مربوط به کسب و کارتان باشید. تغییرات بازار را رصد کنید و همگام با آن‌ها پیش بروید. باید طوری قدم بردارید که در بدترین بحران‌ها و نوسانات بازار برای واکنش درست آمادگی کامل داشته باشید.

سرمایه جذب کنید

در ابتدای کار بهتر است با سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان ارتباط بگیرید. در زمینۀ جذب سرمایه هوشمندانه عمل کنید. قبل از اینکه از جذب سرمایۀ کافی مطمئن شوید کار را گسترش ندهید. حتی اعلام حضور جدی در بازار نداشته باشید. بعد از اینکه مطمئن شدید می‌توانید سرمایه را درست به کار بگیرید موقعیت خود را در بازار اعلام و تثبیت کنید.

مدیریت آموختنی است

شاید با خواندن این مطلب کمی ناامید شده باشید. شاید با خودتان بگویید من همۀ این توانایی‌ها را ندارم و چطور می‌توانم مطمئن باشم که خوب پیش می‌روم.

اما مهم است که بدانید مدیریت هم مانند بسیاری از مهارت‌های دیگر آموختنی است. انواع فیلم‌های آموزش از مدیران کسب و کارهای بزرگ در اینترنت در دسترس است. دوره‌های آموزشی مفید و معتبری وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند یک مدیر آگاه و خبره بشوید.

این واقعیت را هم بپذیرید که بخشی از این مهارت‌ها و توانایی‌ها با دوره و آموزش و کارگاه به دست نمی‌آید. تا حدی به شخصیت و نوع تعامل شما با اطرافیان مربوط است. بخشی از آن هم با گذشت زمان و تجربه به دست می‌آید.

رهبران موفق کسب و کار چه می‌کنند؟

آن‌ها با آگاهی به توانایی‌هایی که باید داشته باشند ناامید نمی‌شوند. مهارت‌ها را می‌آموزند. سعی می‌کنند آن‌ها را به کار بگیرند. ریسک‌پذیر هستند و خود را برای هر اتفاقی آماده نگه می‌دارند. آن‌ها شکست را هم بخشی از مسیر خود می‌دانند و ازتجربۀ آن برای پیشرفت استفاده می‌کنند.

کارآفرینان و مدیران بزرگ عمل‌گرا و نتیجه‌گرا هستند. چابک عمل می‌کنند و به موقع واکنش نشان می‌دهند.

شما هم می‌توانید یک رهبر موفق کسب و کار باشید اگر بتوانید مجموعه‌ای از دانش و مهارت‌های عملی را در کنار هم به کار بگیرید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: