ویروس کرونا این روزها به همه جای دنیا رفته و تقریبا هیچ کشوری در دنیا نیست که با تبعات آن دست و پنجه نرم نکند. برای اینکه بدانید در زمان همه‌گیری کرونا چطور باید محیط کار را برای امنیت و سلامت کارکنان آماده کنید، این مطلب را دنبال کنید.

ویروس کرونا این روزها به همه جای دنیا رفته و تقریبا هیچ کشوری در دنیا نیست که با تبعات آن دست و پنجه نرم نکند. در ایران هم با باز شدن کسب‌وکارها، ادارات و شرکت‌ها و نیاز مردم به استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی شلوغ برای رسیدن به محل کار، نگرانی‌ها را در مورد افزایش خط ابتلا به کرونا بیشتر کرده است. بیشتر مردم از سفرهای غیرضروری و حضور در اماکن عمومی اجتناب کرده‌اند ولی عده زیادی هم مجبور هستند تا روزانه ۸ ساعت و بیشتر را در محل کار بگذارنند. در این شرایط، کار کردن از خانه و در قالب دورکاری می‌تواند یک جایگزین عالی باشد که خطر بیماری را برای کارکنان یک مجموعه کاهش دهد ولی اگر کار از راه دور امکان‌پذیر نباشد، این وظیفه استارتاپ‌ها است که محیطی سالم و بهداشتی برای کارکنان خود فراهم کنند.

کسب اطلاعات صحیح از منابع معتبر

ترس از کرونا که عبارت پزشکی coranxiety برای آن انتخاب شده، به قدری این روزها افزایش پیدا کرده که باعث دامن زدن به انتشار بیشتر اطلاعات نادرست و اخبار جعلی در مورد آن شده است. با افزایش تعداد مبتلایان، تعداد خبرهای نادرست و اطلاعات غلط هم در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود. با این شرایط، مهم‌ترین سلاح ما برای مبارزه با کرونا، داشتن اطلاعات دقیق و صحیح از منابع معتبر است.

 

استفاده از منابع معتبر

 

برای اینکه بتوانید در محیط کار از ابتلای خود و کارکنان دیگر به این بیماری پیشگیری کنید باید به خوبی در مورد آن اطلاع داشته باشید و اقدامات لازم را با توجه به این اطلاعات صحیح، انجام دهید. قبل از هر چیز این مراحل را دنبال کنید:

۱. برای اجرای اقدامات پیشگیرانه، بهترین منبع برای کسب اطلاعات، سایت‌های سازمان جهانی بهداشت و یونیسف است.

۲. اگر به هر گونه رفع شک و شبهه و توضیحات بیشتر نیاز دارید، با یک پزشک قابل اطمینان مشورت کنید. پزشکان، اولین کسانی هستند که از جدیدترین اطلاعات در مورد این ویروس باخبر می‌شوند.

۳. به توصیه‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکنید و در شبکه‌های اجتماعی چیزی در مورد این ویروس منتشر نکنید حتی اگر ادعا می‌شود که درست باشد.

۴. شایعه پخش نکنید. شما پزشک یا متخصص سلامت نیستید. هیچ محصول یا برندی را که ادعا می‌کند درمان کرونا است، خریداری نکنید.

۵. شبهات خود را از طریق تماس با مسئولان پزشکی منطقه برطرف کنید چون آنها اطلاعات جدیدتری در مورد وضعیت بیماری در محل سکونت‌تان دارند.

راهنمای سازمان جانی بهداشت برای محل کار

 

سازمان بهداشت جهانی

 

۱. دست‌های خود را مرتب بشویید: دست‌های خود را به طور مرتب و کامل و دقیق بشویید. این کار را می‌توانید با شوینده‌های دست بر پایه الکل انجام دهید یا با آب و صابون.

۲. فاصله‌گیری اجتماعی را حفظ کنید: بین خودتان و هر فرد دیگری که سرفه و عطسه می‌کند، حداقل فاصله یک متری را رعایت کنید.

۳. از دست زدن به چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید: در محیط کار دست‌های ما با سطوح و اشیای زیادی در تماس است و می‌تواند ویروس را منتقل کند. اگر دست‌های شما آلوده به ویروس شود از طریق بینی، دهان و چشم وارد بدن می‌شود.

۴. رعایت بهداشت فردی را گوشزد کنید: خودتان و همه همکاران و افرادی که در یک محیط حضور دارند باید بهداشت فردی را رعایت کنند. وقتی عطسه یا سرفه می‌کنید باید بینی و دهان خود را با دستمال یا با بازو بپوشانید. دستمال مورد استفاده را سریعا دور بیاندازید.

۵. اگر علائمی مثل تب، سرفه، تنگی نفس دارید فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید: اگر احساس بیماری می‌کنید، در خانه بمانید. اگر تب، سرفه و تنگی نفس دارید حتما باید مراقبت‌های پزشکی دریافت کنید و قبل از حضور در مراکز درمانی، با آنها تماس بگیرید. به توصیه‌های پزشکان و مسئولان سلامت محل زندگی خود توجه کنید.

۶. پیگیر اطلاعات جدید باشید و توصیه‌های متخصصان را دنبال کنید: در مورد اخرین اطلاعات مرتبط با کرونا پیگیر اخبار باشید و به توصیه‌های متخصصان در مورد نحوه پیشگیری از این بیماری را دنبال کنید.

آماده کردن محل کار برای مبارزه با کرونا

اگر در محیط کار شما امکان دورکاری وجود ندارد و در هر صورت مجبور هستید که چند ساعتی از روز را در محیط کار حاضر شوید، محل کارتان را برای این شرایط آماده کنید. با توجه به پروتکل‌های بهداشتی ارائه شده توسط متخصصان، با این روش‌ها، محیط امن‌تر و سالم‌تری برای مکانان خود ایجاد کنید.

در اختیار گذاشتن امکانات ضدعفونی دست و رعایت بهداشت

در محیط کار باید محصولات مرتبط با ضدعفونی دست و محیط به راحتی در اختیار همه باشد و در دسترس قرار داشته باشد به خصوص در مناطقی که رفت و آمد زیاد است و سطوحی دارد که توسط افراد زیادی لمس می‌شود. هر جایی که این لوازم قرار دارد حتما از طریق پوسترها، در مورد استفاده از آنها آموزش‌ها و اخطارهای لازم ارائه شود و همواره یادآوری شود. تمامی کارمندان به محض ورود به محیط کار باید در سرویس بهداشتی دست‌های خود را بشویند و در زمان انجام کار نیز هر چند ساعت، شستن دست را تکرار کنند.

ضدعفونی کردن سطوح و اشیای پرکاربرد هر سه ساعت

در محیط کار، غیر از سطوحی که دائما در تماس با دست افراد مختلف است، اشیایی هم وجود دارد که ممکن است توسط عده زیادی مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله خودکار، موس، صفحه کلید، کلیدها و پریزها و... این اشیا و سطوح باید مرتبا مثلا هر سه ساعت یک بار با یک ماده مناسب، کاملا ضدعفونی شود.

 

ضدعفونی کردن محل کار

 

آموزش کارمندان و مسئولان آشپزخانه

اگر استارتاپ و شرکت بزرگی دارید که بخش‌های متعددی دارد، کارتان سخت‌تر می‌شود. باید مسئولان هر بخش را در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش دهید. حتی اگر آشپزخانه و سرآشپز ندارید حتما در محیط کارتان بخشی وجود دارد که کارکنان در آن غذا می‌خورند و استراحت می‌کنند. این قسمت باید به دقت ضدعفونی و تمیز شود و نکات بهداشتی در مورد آن رعایت شود. اگر برای کارمندان غذا سرو می‌کنید حتما در نظر داشته باشید که سرو غذاهای سرد را متوقف کنید، سایر مواد غذایی باید به خوبی پخته شوند. ظرف‌ها، سطوح و همه قسمت‌های سرو و پخت غذا باید تمیز شود. البته در این شرایط، بهتر است که از کارمندان بخواهید هر کسی غذای خودش را همراه بیاورد. هر کسی باید از وسایل شخصی خودش استفاده کند که شامل لیوان، قاشق و چنگال است.

تمیز کردن میزها قبل از شروع کار

همه‌ی میزها و وسایل روی آن شامل لپتاپ‌ها، موبایل‌ها و مونیتورها  باید هر چند ساعت یک بار ضدعفونی شوند. قبل از شروع کار اولین کاری که هر فرد باید انجام دهد این است که با دستمال‌های مرطوب آغشته به ایزوپروپیل الکل، سطوح را ضدعفونی کند. ویروس کرونا وقتی روی سطوح فلزی قرار بگیرد می‌تواند تا ۱۲ ساعت زنده و فعال باقی بماند.

برگزاری کارگاه‌های اطلاع‌رسانی

به کارکنان خود باید در مورد کرونا و خطرات آن اطلاع دهید. این کار را می‌توانید به کمک یک متخصص انجام دهید و برای جلوگیری از هر گونه تجمع می‌توانید این کارگاه‌های اطلاع‌رسانی را به شکل آنلاین برگزار کنید. از متخصصان بخواهید تا اطلاعات دقیق و جدید را در مورد این ویروس، نحوه انتقال و نحوه مقابله با آن در اختیار کارمندان بگذارند. این اطلاعات نباید موجب نگرانی و اضطراب آنها شود بلکه باید جنبه آگاهی‌بخشی برای رفتار معقولانه داشته باشد.

کنار آمدن با شرایط سخت کارمندان

ممکن است بعضی از کارمندان در این روزها با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کنند. مثلا شاید یکی از کارکنان از راه دوری در محل کار حاضر می‌شود و طی کردن این مسیر، مستلزم سوار شدن و پیاده شدن دائم و استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی داشته باشد. در این شرایط، نه تنها آن کارمند بیشتر در معرض ابتلا قرار می‌گیرد بلکه احتمال انتقال ویروس به محیط کار هم بیشتر می‌شود. اگر امکان‌پذیر است، امکان دورکاری این دسته از کارمندان را فراهم کنید. اگر امکان‌پذیر نیست، شرایطی را فراهم کنید تا با سهولت بیشتری به محل کار برسند.

توجه به شرایط مادی و روحی کارمندان

کارمندان یک استارتاپ، بخش مهمی از این مجموعه هستند که روحیه و انگیزه و توانمندی آنها، تاثیر مستقیمی در موفقیت یک سازمان دارد. اگر دچار مشکلات روحی هستند، اگر در حال مراقبت از اعضای خانواده هستند که بیمار شده‌اند، یا اینکه از بچه‌ها مراقبت می‌کنند، شرایط آنها را در نظر بگیرید. اگر می‌توانید باری از دوش آنها بردارید و اگر نمی‌توانید سعی کنید با رفتاری صحیح، به آنها کمک کنید که از این شرایط عبور کنند.

تعیین قوانین بهداشتی در محیط کار

برای محل کار خود قوانین بهداشتی بگذارید و سخت به آن پایبند باشید. حتی می‌توانید برای آن جریمه هم در نظر بگیرید. مثلا دست دادن تحت هر شرایطی ممنوع!

 

دست دادن ممنوع!

 

تهیه ماسک صورت و دستمال کاغذی به مقدار کافی

در محیط کار حتما به اندازه کافی ماسک و دستمال کاغذی داشته باشید. به خصوص برای کسانی که علائمی مثل سرفه و آبریزش از بینی دارند. دستمال‌ها بعد از استفاده باید بلافاصله دور انداخته شوند.

کمک به کارمندانی که علائم بیماری دارند

اگر یکی از کارمندان علائم بیماری را دارد برای مرخصی دادن به او همکاری کنید. اگر دور از خانواده زندگی می‌کند، از او حمایت کنید تا احساس تنهایی نکند. فرایند مراجعه به مراجع پزشکی، مرخصی و درمان را برای او راحت‌ کنید. حتی اگر پشتیبانی فیزیکی و پرستاری ممکن باشد، پشتیبانی عاطفی از هم‌تیمی‌های خود را فراموش نکنید.

حمایت از کارکنان باردار

اگر تعدادی از کارمندان شما در انتظار مادر شدن هستند، به مراقبت و حمایت بیشتری نیاز دارند. با افراد باردار همکاری بیشتری داشته باشید. اجازه دهید تا این دسته از کارکنان در خانه و در کنار خانواده از راه دور کار کنند. زنان باردار باید بیشتر از همیشه مراقب سلامتی خود باشند تا جان خودشان و فرزندی که انتظارش را می‌کشند، از بیماری در امان بماند.

محدود کردن یا لغو کردن سفرهای کاری و رویدادهای جمعی

یکی از مشکلاتی که این روزها استارتاپ‌ها در سراسر دنیا با آن مواجه هستند، محدود شدن سفرها و عدم مکان برگزاری رویدادهای جمعی است. برای برگزاری کنفرانس‌ها و رویدادهای جمعی از سرویس‌های آنلاین استفاده کنید و اگر ضرورتی ندارند، فعلا آنها را لغو کنید.

فراهم کردن تهویه مناسب

درها و پنجره‌های محیط کار را تا جایی که ممکن است باز بگذارید و اجازه دهید که هوا در محیط جریان پیدا کند. اگر امکان آن وجود دارد، پرده‌ها را کنار بزنید تا نور آفتاب به داخل محیط کار بتابد.

آموزش نیروهای تحویل

اگر استارتاپی دارید که کار آن تحویل دادن محصولات یا خدمات به شکل فیزیکی است، باید بیشتر از قبل و بیشتر از کارمندان داخل فضای کار، مراقب این دسته از کارمندانی باشید که کار تحویل را انجام می‌دهند. آنها در فضای بیرون از محل کار با افراد زیادی در ارتباط هستند. برایشان تجهیزات لازم را فراهم کنید. ماسک و دستکش باید به مقدار کافی در اختیار داشته باشند. رفت و آمد آنها را تسهیل کنید تا کارشان با سرعت بیشتری انجام شود و کمتر در معرض آلودگی قرار بگیرند.

سخن آخر

استارتاپ‌ها و صاحبان کسب‌وکارها باید بدانند که توجه به سلامتی کارمندان، در این دوره حساس بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد. همه‌ی ما در مشکلات، استرس‌ها، نگرانی‌ها و آسیب‌های شیوع کرونا شرایط مشابهی داریم. صاحبان کسب‌وکارها و مدیران استارتاپ‌ها با تمهیداتی می‌توانند نقش موثری در کاهش شیوع این ویروس داشته باشند و با حمایت‌های معنوی و اگر ممکن بود با حمایت‌های مادی، باعث ایجاد انگیزه و شوق بیشتری در کارمندان شوند.  

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: