وقتی نیروی جدیدی را استخدام می‌کنید، هفته‌ها و ماه‌های اولی که در استارتاپ یا شرکتی مشغول به کار است، نقشی کلیدی در موفقیت طولانی‌مدت او در سازمان دارد. به همین دلیل است که فرایند آنبوردینگ یا جا انداختن نیروی جدید در محیط کار، بسیار اهمیت دارد. برای اینکه نیروی جدید استخدام شده، احساس بهتری در محیط کار داشته باشد، باید چه کرد؟

۱. آنها را بهتر بشناسید

برای اینکه کاری کنید که نیروی جدید احساس بهتری در محیط کاری جدیدش داشته باشد، باید در مورد آنها پرس و جو کنید تا آنها را بهتر بشناسید. برای این کار، با خودشان وارد گفت‌وگوی صمیمی شوید. این روش برای برقراری روابط محکم و صمیمانه با همکاران، بسیار مهم است، به خصوص اگر تازه به تیمی پیوسته باشند. بدون اینکه سوال‌های شخصی و بی‌ربط بپرسید یا فضولی کنید، سعی کنید علایق آنها را بپرسید تا بفهمید که چه وجه شباهت‌هایی با هم دارید.

۲. نیروی جدید را با سایر اعضای تیم آشنا کنید

در یک شرکت، مسئول منابع انسانی وظیفه دارد که رابطه‌ بین نیروی جدید و سایر اعضای تیم را تسهیل کند. رابطه گروهی عالی، فرهنگ یک استارتاپ و مجموعه را تشکیل می‌دهد. هیچ روشی بهتر از این نیست که شخصا، نیروی جدید را با سایر اعضای تیم آشنا کنید. جلسات خصوصی و گروهی بگذارید و نیروی جدید را به هم‌تیمی‌های قدیمی و نیروهای قدیمی را به عضو جدید گروه معرفی کنید. همچنین بهتر است که نیروی جدید با ابزارهایی که قرار است کار کند، آشنا شود تا سیستم‌های جدیدی که با آنها سر و کار دارد، بهتر بشناسد.

چکار کنیم که نیروی جدید احساس بهتری در مجموعه داشته باشد؟

۳. نقاط قوت آنها را تحسین کنید

هر زمانی که لازم است، به نیروی کار خود اعتبار دهید. اعتبار دادن به آنها، قدردانستن نقاط قوت آنها و تاکید بر توانایی آنها باعث می‌شود که احساس خوبی از حضور در تیم شما داشته باشند. تحسین کردن نقاط قوت نه تنها باعث می‌شود که در بدو ورود احساس خوبی داشته باشند، بلکه فضایی مثبت و امیدبخش برای همه ایجاد می‌کند. این کار دو جنبه مثبت در اعضای تیم ایجاد می‌کند؛ یکی ایجاد رقابت مثبت درونی برای بهتر کردن ویژگی‌ها و دیگری ایجاد زمینه برای استانداردهای جدید.

۴. دستورالعمل‌های دوستانه در مورد محیط کار ارائه کنید

نیروی جدیدی را فرض کنید که در بدو ورود با یک کتاب راهنمای بزرگ پر از دستورات، سیاست‌های سازمان و قوانین ریز و درشت مواجه می‌شود. با یک تغییر کوچک می‌توانید حس بهتری به کارمند جدید بدهید. برای او دستورالعمل و کتاب راهنمایی دوستانه تهیه کنید. این راهنما باید شامل خلاصه‌ای از سوابق شرکت و استارتاپ، مشتریان شما، افرادی که باید بشناسد، نحوه مدیریت و فرهنگ سازمانی باشد ولی با زبانی دوستانه‌تر و ساده‌تر. کارمند جدید نباید هفته‌ها وقت خود را صرف یاد گرفتن قوانین و سیاست‌های مدیریتی یک مجموعه جدید کند.

۵. از آنها در مورد کار پرس‌وجو کنید

حتی اگر یک پیام کوتاه باشد مثل این: کارها چطور پیش میره؟

پرس‌وجوهای کوچک حتی در همین اندازه، تغییرات بزرگی در نحوه تعامل نیروی جدید با سایر اعضای تیم ایجاد می‌کند. در بدو ورود یک عضو جدید، سعی کنید از او گاهی در مورد شرایط بپرسید. سوال کنید که آیا مشکلی دارد یا نه. به آنها نشان دهید که سوالات و مشکلات‌شان برایتان اهمیت دارد و پیگیر آن هستید.

۶. محل کار آنها را از قبل آماده کنید

برای همکار جدیدتان محل کاری در نظر بگیرید و آن را از قبل، با هر وسیله‌ای که نیاز دارد تجهیز کنید. آن را اماده کنید و حتی برای تهیه وسایل مورد نیاز می‌توانید با خود او مشورت کنید. در اختیار داشتن یک جای منحصربه‌فرد که قبلا برای آماده کردن آن وقت گذاشته شده، به کارمند جدید حس خوبی می‌دهد و خودش را جزیی از از محیط کار جدیدش می‌بیند.

۷. برای همه‌چیز، دستورالعمل‌های دقیق با جزییات تهیه کنید حتی اگر بدیهی به نظر می‌رسد

هر آنچه که همکار جدید برای جا افتادن در محیط جدید لازم دارد به او یاد بدهید. این مورد حتی می‌تواند در مورد بدیهی‌ترین مسائل مثلا یاد دادن مکان استراحت و... باشد. برای آنها دستورالعمل‌هایی تهیه کنید که کاملا واضح و دقیق باشد. فرهنگ استارتاپ شما ممکن است با محل کار قبلی او متفاوت باشد بنابراین هر چیزی که در مورد استارتاپ و دفتر شرکت شما باید بداند، در اختیارش بگذارید.

۸. گفت‌وگوی رو در رو با عضو جدید تیم داشته باشید

شما به عنوان پایه گذار یک استارتاپ یا به عنوان یکی از همکاران تیم، باید رابطه رودررو با همکار جدید داشته باشید. هر چقدر بیشتر در هفته‌های اول برای برقراری ارتباط رودررو وقت بگذارید، نتیجه بهتری می‌گیرید. با این کار، همکار جدید متوجه می‌شود که واقعا بخشی از یک سازمان و یکی از اعضای مهم گروه است. کم کم با همه همکاران آشنا می‌شود. دیگر حس جدا بودن یا نیروی آزمایشی بودن را نخواهد داشت. لازم به گفتن نیست که ایجاد حس خوب در همکاران، باعث افزایش بهره‌وری آنها می‌شود.

۹. از آنها بازخورد بخواهید

همکاران جدید معمولا با ایده‌ها و تفکرات جدید، پا به محیط کاری جدید می‌گذارند. بعد از یک هفته که از آغاز کارشان گذشت، از آنها در مورد نظراتشان بپرسید. از کدام قسمت کار و محیط کار لذت می‌برند؟ فکر می‌کنند کدام بخش نیاز به بهبود دارد؟ بازخورد گرفتن از فردی که با نگاه جدیدی به اوضاع اطراف می‌نگرد، می‌تواند اطلاعات جالب و جدیدی در مورد محیط یک استارتاپ بدهد. دیگر مزیت بازخورد گرفتن، این است که همکار جدید احساس راحتی می‌کند و می‌داند که نظراتش برای دیگران، بااهمیت است.

۱۰. پروژه‌های گروهی برای همکار جدید و یکی دیگر از اعضای تیم تعیین کنید

مردم در محیط جدید احساس بهتری پیدا می‌کنند اگر با فرد دیگری بلافاصله وارد همکاری و تعامل شوند. برای اینکه عضو جدید تیم حس بهتری داشته باشد، با یکی از اعضای قدیمی‌تر یک پروژه مشترک برای او در نظر بگیرید. با این روش، آنها فرصتی برای برقراری ارتباط در محیط کار پیدا می‌کنند. با یکی از اعضای تیم احساس نزدیکی و صمیمیمت می‌کنند و خودشان را واقعا به عنوان جزیی از تیم می‌شناسند. با همکاری و مشورت یک فرد آشنا به محیط، وارد کار می‌شوند.

چکار کنیم که نیروی جدید احساس بهتری در مجموعه داشته باشد؟

۱۱. کمک کنید که با محیط آشنا شوند

اگر همکار جدید شما از شهر دیگری آمده و علاوه بر نیروی کار جدید، همشهری جدیدتان هم محسوب می‌شود، کمک کنید تا زودتر با محیط بیرون از محل کار هم ارتباط برقرار کند و با آن آشنا شود. می‌توانید برایش وقت بگذارید و اطراف شهر را نشان دهید، بهترین رستوران‌ها را معرفی کنید و او را راهنمایی کنید تا خدمات مورد نیازش را از کجا پیدا کند. خوشحال و راحت بودن در خارج از محیط کار، نقش مهمی در افزایش تمرکز و بهره‌روی نیروها در محیط کار دارد.

۱۲. نگرش مثبت به همکار جدید داشته باشید

داشتن نگرش مثبت ناخودآگاه روی رفتار شما با همکار جدید تاثیر می‌گذارد. باعث می‌شود که برای حمایت از عضو جدید گروه، آماده باشید. برای بسیاری از افراد، وارد شدن به محیط جدید و غریبه، تجربه‌ی سختی است ولی اگر احساس کنند که در محیط جدید، پشتیبان و دوستانی دارند، به راحتی با ابتدای این مسیر سخت، کنار می‌آیند.

۱۳. راه ارتباطی را باز بگذارید

اگر پایه‌گذار و مدیر یک استارتاپ یا شرکت هستید، برای همکاران جدید خود همیشه راهی برای برقراری ارتباط بگذارید. به آنها اطلاع دهید که در دفترتان همیشه به روی آنها باز است و آماده شنیدن حرف‌ها، نظرات و پیشنهادات آنها هستید. حتی انتقادات آنها را بشنوید و همیشه فرصتی برای صحبت کردن با آنها داشته باشید.

آشنا شدن نیروی کار با محیط جدید، با توجه به ویژگی‌های فردی همکار جدید، می‌تواند فرایندی سخت باشد ولی اگر به خوبی پیش برود، نیروی جدید به راحتی با محیط کار خود تطابق پیدا می‌کند. تطابق با محیط، تاثیر مستقیمی روی عملکرد او دارد. داشتن احساس خوب در بدو ورود به محیط کاری جدید، بهره‌وری کارکنان را افزایش می‌دهد و به موفقیت بیشتر استارتاپ منجر می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: