بازاریابی یکی از بخش‌های مهم و حیاتی در موفقیت کلی یک کسب‌وکار است. بازاریابی شامل همه قدم‌هایی است که برای معرفی محصول، ارائه خدمات مشتری، حراج‌ها و تخفیف‌ها برمی‌دارید. همه این تلاش‌ها در جهت کسب رضایت مهم‌ترین دارایی هر کسب‌وکار، یعنی مشتری است.

ویدیو مارکتینگ چیست؟

روش‌های زیادی برای بازاریابی کسب‌وکار وجود دارد به خصوص در دنیای امروز که پلتفرم‌های دیجیتال، گسترش قابل توجهی پیدا کرده‌اند. ویدیومارکتینگ یکی از روش‌های سریع و تاثیرگذار برای بازاریابی محصولات و خدمات است. برخلاف تبلیغات ویدیویی که تلاش می‌کند فروش را افزایش دهد، ویدیومارکتینگ در تلاش است تا با مخاطبان یک کسب‌وکار، ارتباط عمیق‌تری برقرار کند.

 

نکاتی در مورد ویدیو مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک

 

ویدیومارکتینگ، حضور آنلاین شما را ارتقا می‌دهد و آگاهی از برند ایجاد می‌کند که نتیجه آن، جلب اعتماد مشتری است. تبلیغات ویدیویی در واقع زیرمجموعه‌ای از ویدیومارکتینگ است.

فرمت ویدیویی، ماهیتی جذاب دارد، مخاطب را به تعامل وا می‌دارد و توجه او را جلب می‌کند. در دنیای امروز، بیشتر ما به محتوای تصویری تمایل بیشتری نشان می‌دهیم. در دنیای شبکه‌های اجتماعی و موبایل، ویدیو به راحتی می‌تواند وایرال شود و برند شما را به طیف وسیعی از مردم بشناساند.

مزایای ویدیومارکتینگ

ویدیومارکتینگ مزایای متعددی دارد که باعث شده به یکی از عناصر حیاتی در تبلیغات و بازاریابی کسب‌وکارها تبدیل شود. این روزها تقریبا همه در حال تولید محتوا برای جلب نظر مخاطب هستند. برای اینکه بتوانید از میان این همه محتوا، متمایز باشید و نظر مخاطب را جلب کنید باید از همه ابزارهای موجود استفاده کنید. در ادامه به چند مورد از مزایای ویدیمارکتینگ اشاره می‌کنیم:

کمک به برقراری راحت‌تر ارتباط

محتوای ویدیویی می‌تواند سرگرم‌کننده، الهام بخش، انگیزه دهنده و دلگرم‌کننده باشد. اگر به درستی و از روی اصول، طراحی و ساخته می‌شود، توجه مخاطب را جلب می‌کند و پیام شما را بهتر از سایر مدیوم‌ها، به مخاطب منتقل می‌کند. مخاطب با ویدیو راحت‌تر از هر محتوای دیگری ارتباط برقرار می‌کند. احتمال به‌اشتراک‌گذاری ویدیو از هر محتوای دیگری بیشتر است و به همین خاطر به سرعت، پیام شما به دست افراد زیادی می‌رسد.

فروش بیشتر و راحت‌تر

ویدیو یکی از عواملی است که نقش موثری در ایجاد آگاهی از برند دارد. برخلاف محتوای بلند متنی، ویدیو خیلی راحت‌تر می‌تواند پیام شما را به مخاطب منتقل کند. ویدیوی جذاب، مخاطبان را به تعامل بیشتر با کسب‌وکار شما وا می‌دارد و در نتیجه موجب افزایش فروش و سود کسب‌وکار می‌شود.

تبلیغ و ارتقاء کسب‌وکار

با ویدیو می‌توانید محصولات و خدامت خود را بسیار دقیق و کامل معرفی کنید و از این طریق، مشتری احتمالی را به خریدار واقعی تبدیل کنید. ویدیوها اگر با خلاقیت و به درستی ساخته شوند، می‌توانند به راحتی در معرض دید میلیون‌ها نفر قرار بگیرند و افراد بیشتری را متوجه کسب‌‌وکار شما کنند. علاوه بر این، پلتفرم‌های فراوانی برای انتشار ویدیو وجود دارد که باعث می‌شود بتوانید مخاطبانی با سلیقه‌ها و علایق گوناگون پیدا کنید.

افزایش ترافیک سایت

اگر برای کسب‌وکار خود یک سایت راه‌اندازی کرده باشید، ویدیو بهترین ابزار برای افزایش ترافیک سایت است. ساخت ویدیوهای توضیح و نقد محصول یا آموزش‌های ویدیویی دو نمونه از ویدیوهایی است که طرفداران زیادی دارد و زیاد جست‌وجو می‌شوند. با تهیه کردن بهترین ویدیوها در این زمینه، می‌توانید افراد بیشتری را به سایت خود بکشید که احتمال تبدیل شدن آنها به مشتری، افزایش پیدا می‌کند.

نکاتی در مورد ویدیو مارکتینگ

اگر کسب‌وکاری در دنیای آنلاین داشته باشید احتمالا وبلاگی درست کرده‌اید و مرتب برای آن محتوا تولید می‌کنید. ممکن است یک فهرست ایمیل هم تدارک دیده باشید. هر دوی این کارها برای موفقیت کسب‌وکار شما ضروری است ولی یک چیز مهم را فراموش کرده‌اید: ویدیو.

 

نکاتی در مورد ویدیو مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک

 

البته انتشار انواع دیگر محتوا مهم است اما اخیرا ویدیو به یکی از مهم‌ترین مدیوم‌ها برای بازاریابی تبدیل شده؛ هم برای کسب‌وکارهای کوچک و هم برای کسب‌وکارهای بزرگ. لازم به تکرار این واقعیت نیست که مخاطبان با محتوای تصویری بیشتر و سریع‌تر از سایر مدیوم‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. ولی ساخت ویدیوهای موفق در زمینه مارکتینگ، کار ساده‌ای نیست به خصوص اگر در آن تجربه نداشته باشید. در ادامه چند نکته در مورد ویدیومارکتینگ می‌خوانید که به شما کمک می‌کند ویدیوهای بهتری برای مخاطب بسازید؛ ویدیوهایی که آنها را راضی به خرید محصولات و خدمات شما می‌کند.

شروع با برنامه‌ریزی و استراتژی

اولین و مهم‌ترین قدم در ویدیومارکتینگ، این است که یک برنامه‌ریزی مشخص داشته باشید. البته شروع کردن کار بدون ساعت‌ها تحقیق و بررسی و در نظر گرفتن استراتژی، بسیار راحت‌تر است ولی یک اشتباه بزرگ است. قبل از اینکه کار خود را شروع کنید باید برای آن استراتژی و برنامه داشته باشید. این استراتژی راهنمای شما برای حرکت در مسیر است. با این استراتژی، زمان زیادی را برای ساخت ویدیوهایی تلف نمی‌کنید که نظر مخاطب هدف را جلب نمی‌کند.

 

نکاتی در مورد ویدیو مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک

 

در ابتدا باید مشخص کنید که مخاطب شما چه ویژگی‌هایی دارد. در واقع باید پرسونای خریدار را ایجاد کنید که ابزاری است که با کمک آن کشف می‌کنید که قرار است محصولات و خدمات خود ا به چه کسانی معرفی کنید. با توجه به شناختی که از مخاطب پیدا می‌کنید، باید محتوای مورد نظرتان را ایجاد کنید یا تغییر دهید. با دانستن این مطلب که مخاطب کیست و دنبال چه می‌گردد، بهتر می‌توانید با کمک ویدیو، مخاطب مورد نظر را هدف بگیرید.

استفاده از زیرنویس و توضیحات متنی روی ویدیو

یکی از جنبه‌های ویدیومارکتینگ که معمولا از آن صرف نظر می‌شود، استفاده از زیرنویس است. با کمک زیرنویس، هر مطلبی که در ویدیو مطح می‌شود، به شکل متنی هم روی ویدیو به نمایش درمی‌آید. ولی چرا برای بازاریابی محصولات خود به ویدیوهایی با زیرنویس نیاز دارید؟ پاسخ این سوال ساده است. بیشتر ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌شوند مثلا در فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام. هر کدام از این پلتفرم‌ها در ابتدا ویدیوی شما را بدون صدا پخش می‌کنند. فقط وقتی مخاطب روی آن کلیک کند، صدای ویدیو را می‌شنود.

اگر کسی موقع چک کردن فید در شبکه‌های اجتماعی خود با ویدیوی شما برخورد کند، نمی‌داند در مورد چیست مگر اینکه تصمیم بگیرد تا روی آن کلیک کند. اگر آنها از قبل به محتوای برند شما علاقه نداشته باشند و دنبال‌کننده جدی آن نباشند، خیلی راحت ممکن است از دیدن ویدیو صرف نظر کنند. ولی اگر تیتر جذاب ویدیو و زیرنویسی برای آن تهیه کنید، حتی اگر صدای ویدیو قطع باشد، باز هم به مخاطب نشان می‌دهد که در مورد چیست و احتمال دیده شدن ویدیوی شما در بین این همه ویدیو در فضای اینترنت، بالا می‌رود.

تغییر کاربری سایر محتواها

یکی از ترفندهایی که مالکان کسب وکارها معمولا فراموش می‌کنند، تغییر کاربری محتوایی است که قبلا تولید شده است. لازم نیست برای شروع ویدیومارکتینگ از صفر شروع کنید و محتوای کاملا جدیدی تولید کنید بلکه می‌توانید از محتواهای قبلی برای تهیه ویدیو استفاده کنید. مثلا فرض کنید که مدت‌ها است یک وبلاگ برای سایت خود تهیه کرده‌اید. مطالب این وبلاگ پر از ایده و منبع برای تولید محتوای ویدیویی است. حتی استفاده از محتواهای قبلی باعث می‌شود که بتوانید مخاطبانی پیدا کنید که قبلا با مطالب وبلاگ شما ارتباط برقرار نکرده‌اند. افراد زیادی هستند که برای خواندن مطالب وبلاگ‌ها وقت نمی‌گذارند ولی ویدیوهای کوتاه را تماشا می‌کنند. این کار باعث می‌شود که برند شما در معرض دید مخاطبان بیشتری با سلیقه‌های مختلف قرار بگیرد.

توجه به عنوان و معرفی ویدیو

معرفی و عنوان هر فیلم، مهم‌ترین بخش تولید ویدیو است. قسمت ابتدایی هر ویدیو مشخص می‌کند که یک بیننده آن را تا آخر تماشا خواهد کرد یا آن را رها می‌کند. فقط ۶۵ درصد از کسانی که سه ثانیه اول یک ویدیو را ببینند برای دیدن حداقل ده ثانیه دیگر، تماشای ویدیو را ادامه می‌دهند. پس، زمان کوتاهی در اختیار دارید تا توجه مخاطب را جلب کنید. یکی از روش‌ها برای جلی توجه مخاطب، این است که ویدیو خود را با یک سوال شروع کنید. این کار باعث می‌شود که برای پیدا کردن جواب، ادامه ویدیو را دنبال کنند. سعی کنید سوالی باشد که پیدا کردن جواب آن برای مخاطبان شما جالب باشد. همان ابتدا قول بدهید که تا آخر ویدیو، جواب سوال را می‌گیرند.

ویدیوی زنده

ویدیوی زنده این روزها جایگاه مهمی در بازاریابی آنلاین پیدا کرده است. در واقع اینکه بتوانید مستقیما با مخاطبان خود صحبت کنید بهترین راه برای این است که ارتباط خود را حفظ کنید و نشان دهید که برای مخاطب ارزش قائلید. ویدیوی زنده فرصتی فراهم می‌کند تا کسب‌وکار شما، ارتباطی مستقیم و بدون واسطه با مخاطب اصلی خود داشته باشد. فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب همگی قابلیت پخش زنده ویدیو دارند. حتی نرم‌افزارهایی وجود دارد که با کمک آن می‌توانید در کانال‌های مختلف، به طور هم‌زمان ویدیوی زنده پخش کنید. مدت زمان ویدیوی زنده را با توجه به نیاز و علاقه مخاطب تعیین کنید.

نکاتی در مورد ویدیو مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک

یکی از بهترین ایده‌ها برای اجرای ویدیو زنده، اجرای جلسات پرسش و پاسخ است. با این ویدیوها، مخاطبان از طریق امکان چت، سوال‌های خود را می‌پرسند و همان لحظه پاسخ خود را دریافت می‌کنند. اگر در لحظه جواب را نمی‌دانید، به مخاطب قول بدهید که بعدا مفصل پاسخ خواهید داد. همین سوال‌ها می‌تواند منبعی برای تولید محتواهای بعدی باشد.

برقراری ارتباط با مخاطب، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر کسب‌وکار است. مردم از کسانی محصولات و خدمات می‌خرند که آنها را خوب بشناسند، به آنها اطمینان داشته باشند و محتوای تولیدی آنها را بپسندند. ویدیو یکی از بهترین ابزارهایی است که کمک می‌کند در مخاطب خود اطمینان ایجاد کنید. به کار بردن این نکات در ویدیو مارکتینگ کمک می‌کند که ارتباطی عمیق‌تر و موثرتر با مخاطب برقرار کنید و کسب‌وکار خود را توسعه دهید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: