برای تبدیل شدن به یک کارافرین موفق علاوه بر تخصص و دانش نیاز دارید تا مهم‌ترین مهارت‌های نرم کارافرین که در این مطلب به آنها پرداخته‌ایم را در خود تقویت کنید.

مهارت‌های نرم کارآفرین، لازمه‌های بسیار مهمی هستند که در کنار فاکتورهای دیگر موفقیت، باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود. تجارت یا کسب‌وکار، شباهت جالبی با بدن یک انسان زنده دارد! اینکه مغز انسان چه قدرت خارق‌العاده‌ای داشته باشد، چندان مهم نیست؛ چون باز هم این قلب است که با پمپاژ خون و اکسیژن، در وهله اول، انسان را زنده نگه می‌دارد. به طریق مشابه، مهارت‌هایی مثل مهارت‌های فنی، فروش، بازاریابی و ...، در واقع همان مغز کسب‌وکار هستند. اما آنچه نقش قلب تجارت را ایفا می‌کند، چیزی جز مهارت‌های نرم کارآفرین نیست. بنابراین مهارت‌های کارآفرین موفق به مهارت‌های سخت، خلاصه نمی‌شود.

 

مهارت‌های نرم برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق

مهارت‌های نرم کارآفرین، مهارت‌هایی هستند که قبل از آنکه به تجارت مربوط شوند، به مؤلفه‌های شخصی کارآفرین و میزان توسعه‌یافتگیِ فردی او در تعامل با افراد و رویدادها ارتباط دارند. این مهارت‌ها تعیین می‌کنند که یک مدیر، رهبر یا کارآفرین چقدر خوب می‌تواند با دیگران کار کند و از بین مهارت‌های سه‌گانه‌ی مدیریتی، بیش از همه با مهارت‌های انسانی سروکار دارد. تا انتهای مطلب با تینت همراه باشید تا هفت مورد از مهم‌ترین مهارت‌های نرم کارآفرین را بشناسید!

۱- ارتباطات

ارتباطات، یکی از مهم‌ترین ارکان مهارت‌های نرم کارآفرین محسوب می‌شود. این رکن اساسی، فصل مشترک اصلی شما در سفرهای کاری و جلسات روزانه با رهبران صنعت، تیم‌های کاری، مشتریان و ... است. کوچک‌ترین مشکلی در هر یک از این جلسات، می‌تواند کل ماجرا را به شکلی معنادار، تحت تأثیر قرار دهد. حتی اگر مدیر یک کسب‌وکار آنلاین هستید، باز هم باید برای تعامل با تیم کاری‌تان وقت بگذارید و درباره نکات و جنبه‌های مختلف کار با آن‌ها گفتگو کنید. مثلاً می‌توانید روز را با یک مکالمه تلفنی آغاز کرده و درباره اقداماتی که آن روز باید انجام شوند و همچنین موانعی که در مسیر انجام آن‌ها ممکن است وجود داشته باشند، صحبت کنید. وجود چنین تعاملی به کل مجموعه کمک می‌کند تا حرکت در مسیر درست را ادامه دهد.

حاکمیت یک محیط باز و مبتنی بر ارتباطات سازنده، علاوه بر همفکری بهتر، به حل بهتر مسائل نیز کمک می‌کند. وقتی ارتباط خوبی بین اعضای تیم برقرار باشد، هنگام بروز یک مشکل یا شکست، به‌جای آنکه فقط برای آن دنبال راه‌حل بگردیم، می‌توانیم بررسی دقیقی انجام دهیم که اساساً چه چیزی، باعث بروز مسئله شده و از طریق یک همفکری مبتنی بر هم‌افزایی، مسئله را به بهترین شکل ممکن حل کنیم.

۲- مذاکره

از بین مهارت‌های نرم کارآفرین، مذاکره از دید افراد، شاید محبوب‌ترین مهارت نباشد، اما بی‌تردید یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. مذاکره، گفتگویی است که با هدف دستیابی به توافق با شخصی صورت می‌گیرد که منافعش، سازگاری کاملی با منافع شما ندارد. مهارت مذاکره، وابستگی زیادی به مهارت برقراری ارتباط مؤثر دارد.

برای آنکه بتوانید بهتر مذاکره کنید، باید مهارت خوبی در درک طرف مقابل داشته باشید. واضح است که گفتار و کلام، بخش بسیار مهمی از مذاکره را تشکیل می‌دهند اما یادتان باشد که اهمیت زبان بدن، کمتر از کلماتی نیست که بر زبان می‌آورید. وقتی از زبان بدن مثبت و غیرتقابلی استفاده می‌کنید، خود را فردی بااعتمادبه‌نفس و تأثیرگذار نشان می‌دهید. از طرف دیگر، مهارت در ترجمه زبان بدن دیگران، به شما کمک می‌کند تا سیگنال‌هایی را که آن‌ها، آگاهانه یا ناخودآگاه حین گفتگو با شما ارسال می‌کنند، درک کنید. یادتان باشد که هرگز با ذهنیت برنده- بازنده وارد مذاکره نشوید. چنین رویکردی، مذاکره را خیلی زود به بن‌بست خواهد رساند.

۳- مثبت بودن

یکی دیگر از مهارت‌های نرم کارآفرین، مثبت بودن است. اشتباه نکنید! مثبت بودن به تعداد استیکرهای خنده‌ای که ضمیمه پیام‌هایتان می‌کنید یا بی‌خیالی و سهل‌انگاری در شناسایی مشکلات و تحلیل شکست‌ها، ربطی ندارد! ذهنیت مثبت، به معنای انعطاف‌پذیری و شخصیت شما و تیمتان در فرایندهای حل مسئله است.

مهم‌ترین دلیل اهمیت مثبت‌اندیشی، نحوه مواجهه با تغییرات است. ازآنجاکه تغییر، یکی از رویدادهای اجتناب‌ناپذیر در فضای رقابتی و متلاطم کسب‌وکارهای امروز است، باید ظرفیت پذیرش آن را در همه اعضای تیم کاری، ایجاد کرد. وقتی ذهنیت مثبت بر فضای کار حاکم باشد، اعضای تیم نسبت به تغییرات، رویکرد بدبینانه نخواهند داشت و به‌واسطه انعطاف‌پذیری که دارند، از آن استقبال می‌کنند. آن‌ها با نگاهی مبتنی بر خوش‌بینی و ذهنیت مثبت، باور دارند که این تغییر، به نفع آن‌ها و سازمان است و به همین دلیل، نهایت تلاششان را برای سازگاری با شرایط جدید به کار می‌گیرند.

۴- گوش دادن فعال

یادتان هست در دوران کودکی، والدینتان چطور به حرف‌هایتان گوش می‌دادند؟ آن‌ها کاملاً به آنچه شما را ناراحت می‌کرد، توجه نشان می‌دادند و به معنای واقعی کلمه با آن درگیر می‌شدند. اختصاص وقت برای شنیدن حرف‌های اعضای تیم، مشتریان و ... هم به مهارت و هم به خویشتن‌داری نیاز دارد. متأسفانه اغلب افراد به‌جای تلاش برای درک گفته‌های طرف مقابل، صرفاً بر اساس اطلاعات جزئی یا استنباط‌های شخصی، نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. اینجاست که ضرورت یکی دیگر از مهارت‌های نرم کارآفرین، به‌خوبی احساس می‌شود.

گوش دادن فعال، یکی از مهارت‌های نرم کارآفرینی در ارتباط با دریافت بازخوردهای سازنده از همکاران، زیردستان و مشتریان است. این مهارت، مستلزم پرسیدن سؤالات درست است تا بتوانیم همه جوانب مسئله را به‌خوبی درک کنیم. وقتی اطلاعات کاملی داشته باشیم، آنگاه دیگر بر اساس اطلاعات ناقص، نسبت به آنچه می‌شنویم، واکنش نشان نخواهیم داد. یک مدیر باید علاوه بر تقویت مهارت گوش دادن فعال، این ویژگی را در همه اعضای تیمش پرورش داده یا تقویت کند. وقتی به حرف‌های مخاطبمان، فعالانه گوش می‌دهیم، او نیز اهمیتش برای ما و همین‌طور حُسن نیتمان را برای حل مسئله درک می‌کند.

۵- دیسیپلین

برای تجارت عواملی مثل استعداد، شور و اشتیاق به‌تنهایی کافی نیستند. ستون فقرات مدیریت و رهبری موفق، نظم و انضباط ثابتی است که در فراز و نشیب، هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند. با نظم و انضباط می‌توانید به همه چیزهایی که می‌خواهید، برسید. هر مهارتی اعم از سخت یا نرم، به‌واسطه اتخاذ یک رویکرد منظم حاصل می‌شود. وقتی دیسیپلین را بر فضای کار حاکم می‌کنید، همه اعضای تیم و همکارانتان ملزم به تبعیت از یک سری قواعد می‌شوند و رعایت همین قواعد است که در طی زمان، به رفتار آن‌ها شکل می‌دهد.

فراموش نکنید که جهان مبتنی بر نظم است و هر آنچه در پیرامونتان می‌بینید، حتی اگر ظاهراً بی‌نظم به نظر برسد، باز هم به پشتوانه‌ی نظمی پنهان، بنا شده؛ پس اهمیت پنجمین مورد از مهارت‌های نرم کارآفرین را جدی بگیرید!

۶- شفافیت

اگر مدیر یا رهبر نتواند دستورالعمل‌های واضح و شفافی صادر کند، خیلی زود کنترل امور از دستانش خارج می‌شود. این شفافیت، به ویژه درباره کسب‌وکارهای آنلاین اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شما باید یک رویکرد مدیریتی مختصر و ساده داشته باشید و شفافیت را به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین مهارت‌های نرم کارآفرین در دستور کار قرار دهید. وقتی یک کسب‌وکار آنلاین را به‌واسطه اعضای یک تیم که هر کدام از آن‌ها از نظر جغرافیایی، پراکنده هستند، اداره می‌کنید، بسیار مهم است که از بروز ابهام و تردید جلوگیری کنید و ترتیبی دهید تا وقتی چیزی می‌گویید، به همان شکلی که مدنظر خودتان است، درک و تفسیر شود.

انتشار یک کتابچه راهنما و توزیع آن در بین اعضای تیم، می‌تواند یک ایده خوب باشد. در این کتاب می‌توانید به زبانی موجز و واضح، موضوعات مختلفی مثل رویکردهای حل مسئله، انتظارات اعضای تیم، روش‌های ارتباطی بین اعضا و مواردی ازاین‌دست را تشریح کنید. وقتی اعضای تیم، درک درستی از شرح وظایفشان درباره موضوعات مختلف داشته باشند، می‌توانند با کارایی بالا و بدون اتلاف وقت، همان کاری را در شرایط بحرانی انجام دهند که شما می‌خواهید.

۷- مواجهه با سختی‌ها

آخرین مورد از مهارت‌های نرم کارآفرینی، بیش از آنکه به افراد مربوط باشد، روی چالش‌های محیطی متمرکز است. اگر می‌خواهید در دنیای تجارت موفق شوید، باید آماده خروج از ناحیه‌ی امنتان باشید! مدیریت شرایط سخت، اهمیت تصمیم‌گیری تحلیلی و درعین‌حال شجاعانه را به افراد می‌آموزد. چنین مهارتی به رهبران و مدیران قدرتمند کمک می‌کند تا قوانین جاری را به بهای خلق قوانین جدیدی که شرایط را به نفع آن‌ها برمی‌گرداند، کنار بگذارند.

 

مهارت های مورد نیاز برای کارافرین

 

قابلیت مواجهه با سختی‌ها و مشکلات، مهارتی اکتسابی است که هر کارآفرین باید آن را درون خود پرورش دهد. برای تقویت هفتمین مورد از مهارت‌های نرم کارآفرین، نباید در برخورد با مشکلات، زود میدان را خالی کنید! اینکه پس از خروج از ناحیه‌ی امن به‌محض رویارویی با یک مشکل، عقب‌نشینی کرده  و به همان جایی بازگردید که قبلاً بودید، خیلی وسوسه‌انگیز است. اما اگر قرار به ادامه‌ی همین رویکرد باشد، بی‌تردید راه به جایی نخواهید برد. شما باید دلیرانه با چالشی که مواجه شده‌اید، روبرو شوید و آن را حل‌وفصل کنید. با هر بار غلبه بر شرایط، اعتمادبه‌نفستان افزایش می‌یابد و طولی نمی‌کشد که آن‌قدر مهارت پیدا می‌کنید که از عهده انجام کارهایی برمی‌آیید که هرگز تصورش را هم نمی‌کردید! یادتان باشد که شجاعت رویارویی با مشکلات به این معنی نیست که همیشه تنها به دل مشکلات بزنید؛ پس هر جا لازم بود، حتماً از فرد یا افرادی که فکر می‌کنید بتوانند یاری‌تان کنند، کمک بخواهید.

سخن آخر

اگر سودای کارآفرینی در سر دارید، تقویت این هفت مورد از مهارت‌های نرم کارآفرین، تا حد زیادی، موفقیتتان را تضمین می‌کند. البته همه مواردی که تحت عنوان مهارت‌های نرم کارآفرین در این مطلب خدمتتان عرض کردیم، ازجمله مهارت‌هایی هستند که یک مدیر یا رهبر نیز باید واجد آن‌ها باشد تا بتواند مجموعه تحت هدایتش را به بهترین شکل ممکن، راهبری کند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: