جذب حمایت مالی برای استارتاپ از کلیدی‌ترین مراحل توسعه کسب‌وکار است. در این مطلب مهم‌ترین نکاتی که در این مورد نیاز دارید بدانید را آورده‌ایم.

جذب حمایت مالی برای استارتاپ، یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال حیاتی‌ترین مراحل در راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپاست. اطمینان از تأمین مالی استارتاپ، نقطه عطفی است که پیاده‌سازی ایده‌های تجاری جذاب را امکان‌پذیر می‌کند. باید بدانید که هر قدر هم روی کاغذ ایده‌های خوبی داشته باشید، باز هم برای اجرایی کردن این ایده‌ها به پول و سرمایه نیاز دارید. بدون جذب حمایت مالی برای استارتاپ، حتی بهترین کارآفرینان و ایده پردازهای تجاری هم در رسیدن به اهدافشان شکست خواهند خورد. ساخت نمونه‌های اولیه محصول، تحقیق و توسعه، آزمون بازار و ... از اقدامات مهمی هستند که اجرای آن‌ها جز با پشتوانه‌ی منابع مالی کافی امکان‌پذیر نیست.

 

جذب حمایت مالی برای استارتاپ

 

واقعیت این است که جذب حمایت مالی برای استارتاپ، یکی از چالش‌های دشوار کارآفرینان است. متقاعد کردن یک سرمایه‌گذار باتجربه به اینکه شما و تیمتان، از هوش و توانمندی لازم برای تولید یک محصول یا خدمت جذاب و پرفروش برخوردار هستید، کار ساده‌ای نیست! سرمایه‌گذاران برای آنکه منابعشان را صرف یک ایده تجاری کنند، تحقیقات دقیق و مفصلی انجام می‌دهند. طرحی که یک کارآفرین در راستای جذب حمایت مالی برای استارتاپ به سرمایه‌گذار ارائه می‌کند، باید او را مجاب کند که پولش را در جای درستی سرمایه‌گذاری می‌کند. چنین طرح‌هایی از نگاه سرمایه‌گذاران، باید ارزش، تمایز، جذابیت و همین‌طور توجیه اقتصادی داشته باشند تا آن‌ها نسبت به مشارکت در آن، از خود تمایل نشان دهند.

متأسفانه طرح‌های زیادی وجود دارند که علی‌رغم جذابیت فوق‌العاده و ایده‌های تجاری بکر، فقط به دلیل عدم توانایی در جذب حمایت مالی برای استارتاپ، هرگز به مرحله اجرا نرسیدند. طرح‌هایی که بسیاری از آن‌ها، در صورت رعایت قواعد اصولی فرایند تأمین مالی، می‌توانستند عملی شوند و نتایج فوق‌العاده‌ای را هم برای صاحبان کسب‌وکار و هم برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورند. نظر به اهمیت موضوع، در این مطلب از تینت قصد داریم مراحل صحیح فرایند جذب حمایت مالی برای استارتاپ را توضیح دهیم.

مراحل فرایند تأمین مالی استارتاپ

آیا برای شروع استارتاپ و پیاده‌سازی ایده‌های تجاری‌تان به حمایت مالی نیاز دارید؟ این چهار مرحله از فرایند جذب حمایت مالی را قدم‌به‌قدم دنبال کنید تا بتوانید پتانسیل سرمایه‌گذاری‌تان برای اجرای طرح‌های کسب‌وکار را به حداکثر برسانید.

۱- اهداف تأمین سرمایه را مشخص کنید

تعیین اهداف، نخستین گام در فرایند جذب حمایت مالی برای استارتاپ است. این اهداف در طرح استارتاپ و همین‌طور در سندی به نام ارائه کوتاه (Pitch Deck) بیان می‌شوند. چنین اسنادی به‌مثابه نقشه‌ی راه هستند و در اموری مثل مقیاس‌گذاری، رتبه‌بندی و ارزیابی اهداف و همین‌طور دستیابی به نتایج مطلوب از آن‌ها استفاده می‌شود.

اگر اهداف پروژه به‌روشنی در طرح توجیهی و اسناد دیگر، مشخص نشوند، سرمایه‌گذاران از اینکه منابع مالی‌شان قرار است به چه اموری تخصیص پیدا کند، درک درستی نخواهند داشت. شما باید با هدف‌گذاری و تدوین طرح‌های توجیهی مناسب، به سرمایه‌گذاران نشان دهید که منابع مالی آن‌ها چطور به موفقیت استارتاپ شما کمک می‌کند؟ باید آن‌ها را توجیه کنید که می‌خواهید با منابع مالی‌شان چه کاری انجام دهید؟ این منابع صرف چه مواردی می‌شوند؟ فراموش نکنید که موفقیت در جذب حمایت مالی برای استارتاپ، تا حد بسیار زیادی به ارائه جزئیات دقیق و روشن درباره طرح و اهداف آن بستگی دارد.

۲- بودجه مورد نیاز را تعیین کنید

تعیین بودجه لازم برای آغاز یک استارتاپ یکی از سخت‌ترین مراحل کار است. چون در مراحل اولیه، جز داده‌های تاریخی، چیزی برای استناد ندارید تا به‌واسطه آن، منابع مالی لازم را برآورد کنید. در این مرحله از فرایند تامین مالی، باید مشخص کنید که به چه میزان سرمایه نیاز دارید؟

 

تامین بودجه برای استارتاپ و کسب و کار

 

برای آنکه بتوانید بودجه لازم را به‌منظور جذب حمایت مالی برای استارتاپ، به بهترین شکل تخمین بزنید، باید یک برگ یا سند بودجه تهیه کنید و موارد زیر را در آن بگنجانید:

  •       هزینه تجهیزات: بسته به ماهیت شغلتان، هزینه مربوط به تجهیزات می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مالی باشد. با توجه به ماهیت مدرن استارتاپ‌ها، هزینه خرید کامپیوتر، سرور و سایر تجهیزات فنی، از مهم‌ترین مواردی هستند که باید آن‌ها را لحاظ کنید.
  •       هزینه منابع انسانی: گاهی پیش می‌آید که شرکت‌های نوپا تا 25% از کل درآمدشان را برای هزینه‌های مربوط به مدیریت منابع انسانی مثل استخدام، حقوق و دستمزد، آموزش، مزایا و ... صرف می‌کنند. بنابراین باید به هزینه‌های مرتبط با نیروی انسانی هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. البته گاهی هم استارتاپ‌ها آن‌قدر کوچک هستند که این نوع هزینه، در آن‌ها لحاظ نمی‌شود.
  •       هزینه قانونی (حقوقی): این دسته از هزینه‌ها مثل هزینه‌های بیمه و اساساً هر هزینه‌ای که ریشه یا ماهیت قانونی داشته باشد، با وجود اهمیت بسیار زیاد، گاهی در بحث بودجه‌بندی و جذب حمایت مالی برای استارتاپ، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. استفاده از وکلا یا مشاوران حقوقی خبره کمکتان می‌کند تا چنین هزینه‌هایی را به حداقل برسانید و کسب‌وکارتان، یک مسیر قانونی درست و بی‌دردسر را طی کند.
  •       هزینه بازاریابی: هزینه‌های بازاریابی، سهم چشمگیری در بودجه‌بندی دارند. با توجه به فضای رقابتی حاکم بر صنایع و بازارها و همین‌طور تنوع ابزارهای بازاریابی، باید توجه ویژه‌ای به این نوع هزینه داشته باشید و برای انجام امور تبلیغاتی و بازاریابی در وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و ... مبالغ ویژه‌ای در نظر بگیرید. فراموش نکنید که بازاریابی، یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر موفقیت کسب‌وکار یا استارتاپ شما در بلندمدت است.

۳- درباره سرمایه‌گذاران بالقوه، تحقیق کنید

حالا که اهداف و مقاصد جذب حمایت مالی برای استارتاپ را تعیین کرده و مرحله تخمین بودجه را نیز گذرانده‌اید، وقت آن رسیده که سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران واجد شرایط و مطلوبتان را پیدا کنید. برای این منظور می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  •       برقراری ارتباط با مُعرِّف‌ها: بهترین راه برای آنکه در رادار یک سرمایه‌گذار قرار بگیرید، برقراری ارتباط با مُعرف‌های برجسته‌ای است که می‌توانند شما را به سرمایه‌گذاران زیادی لینک کنند. هر سرمایه‌گذار برای مشارکت در یک طرح کسب‌وکار، معیارهای خاص خودش را دارد. بااین‌حال، افراد زیادی هم هستند که حاضرند برای تأمین مالی طرح‌هایی که از سوی عده‌ای خاص به آن‌ها پیشنهاد می‌شود، سر کیسه را شُل کنند! برقراری ارتباط با رهبران صنعت، بازاریان برجسته، اساتید دانشگاهی و به‌طورکلی هر فردی که تجربه حضور در فعالیت‌های مشابه را دارد، شانستان در یافتن سرمایه‌گذار را تا حد زیادی بالا می‌برد.
  •       استفاده از انجمن‌های آنلاین: انجمن‌های اینترنتی داخلی و خارجی زیادی وجود دارند که شما می‌توانید با تشریح طرح‌هایتان، آن‌ها را به دست کسانی که باید برسند، برسانید که SeedInvest، Crunchbase و Gust از آن جمله‌اند.
  •       مشاوره با وکلا: وکلا معمولاً به‌واسطه ماهیت کاری‌شان، حداقل چند سرمایه‌گذار معتبر را می‌شناسند؛ سرمایه‌گذارانی که به‌واسطه مسائل کاری، ارتباط صمیمی و نزدیکی با آن‌ها دارند. بنابراین می‌توانید از آن‌ها بخواهید که یک یا چند مورد از موکلین سرمایه‌گذارشان را به شما معرفی کنند.

۴- مدارک و مستندات خود را کامل کنید!

می‌رسیم به آخرین مرحله از فرایند جذب حمایت مالی برای استارتاپ! پس‌ازآنکه سرمایه‌گذار موردنظر را یافتید، وقت آن رسیده که با دست پُر نزد او بروید! همه اسناد و مدارک اعم از طرح توجیهی، ارائه‌ی کوتاه، بودجه‌بندی و ... را جمع‌آوری نموده و آن‌ها را به سرمایه‌گذار ارائه دهید. آنچه به سرمایه‌گذار ارائه می‌دهید، تلاشی در این راستاست تا وی را متقاعد کنید که ایده و طرحتان، ارزش سرمایه‌گذاری دارد. داستان جذابی برای برندتان خلق کنید و همه تلاشتان را به کار بگیرید تا سرمایه‌گذار، ارزش و اهمیت آنچه را در فکرتان می‌گذرد، درک کند. برایش توضیح دهید که چرا باید به شما کمک کند و اگر این کار را نکند، چه چیزی را از دست می‌دهد؟ برای هر کدام از سوالاتی که در ذهن سرمایه‌گذار وجود دارند، پاسخ‌هایی شنیدنی و مبتنی بر استدلال‌های قانع‌کننده داشته باشید.

سخن آخر

جذب حمایت مالی برای استارتاپ، بزرگ‌ترین دغدغه کارآفرینان است که در صورت عدم تحقق می‌تواند مانعی در مسیر رویاپردازی آن‌ها باشد. به همین دلیل در این مطلب سعی کردیم نکات مهم در این خصوص را با شما همراهان گرامی به اشتراک بگذاریم و با ترسیم یک فرایند چهار مرحله‌ای، کمکتان کنیم تا برای ایده‌های جذاب تجاری‌تان، پشتوانه اقتصادی لازم را ایجاد کنید.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: