راه‌اندازی کسب‌وکار هم مثل بسیاری از کارهای دیگر برای رسیدن به موفقیت روش‌ها و فرمول‌هایی دارد که در این پست به آنها پرداخته‌ایم.

برای آنکه در جاده راه‌اندازی کسب‌وکار به مقصد موفقیت برسید، غیر از داشتن یک بیزنس پلن خوب، باید هم‌زمان با انعطاف‌پذیری، در حوزه‌های برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی هم از مهارت خوبی برخوردار باشید. کم نیستند افرادی که روزی فکر می‌کردند فقط با روشن کردن کامپیوتر یا افتتاح مغازه می‌توانند پول پارو کنند! اما همه آن‌ها خیلی زود به این نتیجه رسیدند که فضای کسب‌وکار، بارها سخت‌تر و چالشی‌تر از آن است که تصور می‌کردند.

 

راه اندازی کسب و کار

 

برای اینکه در راه‌اندازی کسب‌وکار، موفق عمل کنید باید زمان بگذارید و برای همه مراحلی که پیش رو دارید، به بهترین شکل ممکن برنامه‌ریزی کنید. در این مطلب از تینت می‌خواهیم 12 نکته طلایی را با شما همراهان همیشگی به اشتراک بگذاریم که آگاهی از آن‌ها می‌تواند شانس موفقیتتان را در دنیای تجارت به حداکثر برساند.

۱- سازمان‌دهی، یکی از عناصر اصلی موفقیت است

برای موفقیت در راه‌اندازی کسب‌وکار، سازمان‌یافتگی را باید در سرلوحه امور قرار دهید. این ویژگی کمکتان می‌کند تا کارها را به‌موقع تکمیل کنید و همواره یک گام از برنامه‌هایتان جلوتر باشید. برای آنکه بتوانید امور را به بهترین شکل، سازمان‌دهی کنید، ایجاد فهرستی از کارهای روزانه می‌تواند ایده خوبی باشد. پس از انجام هر کاری که در این فهرست یادداشت کرده‌اید، کنار آن تیک بزنید. با این روش اطمینان حاصل می‌کنید که هیچ کار مهمی از قلم نمی‌افتد و همه اقداماتی که برای کسب‌وکارتان، اهمیت زیادی دارند، انجام می‌شوند.

۲- جزئیات سوابق مالی را ثبت کنید

کسب‌وکارهای موفق، جزئیات مهم مالی را که به گذشته مربوط هستند، ثبت و ضبط می‌کنند. این کار کمکتان می‌کند تا از وضعیت مالی فعلی کسب‌وکارتان، درک بهتری داشته باشید و بدانید با چه چالش‌های بالقوه‌ای روبرو هستید؟ آگاهی از این موارد در تدوین استراتژی مناسب برای رویارویی با چالش‌ها، بسیار کارساز است.

۳- از رقبا غافل نشوید

این رقابت است که باعث حصول بهترین نتایج می‌شود. در راه‌اندازی کسب‌وکار و برای موفقیت در آن، نباید از تحلیل رقبا و حتی یادگیری از آن‌ها بترسید یا اکراه داشته باشید. رفتار رقبا معمولاً می‌تواند منبع خوبی برای ایده‌یابی باشد. آن‌ها ممکن است کار درستی را انجام دهند که شما در انجام آن کار، مهارت بیشتری دارید. گاهی هم رقبا ایده‌های خوبی دارند اما در مرحله اجرا، ضعیف عمل می‌کنند و شما باید از این فرصت، نهایت استفاده را ببرید!

۴- ریسک‌ها و منافع بالقوه را تجزیه‌وتحلیل کنید

برای آنکه راه‌اندازی کسب‌وکار را به تجربه‌ای موفق تبدیل کنید، باید بدانید که گاهی لازمه‌ی رشد، آن است که به ریسک‌های معقول و حساب‌شده، تن دهید. بنابراین چشمتان را روی مخاطرات نبندید و در حباب امنیتِ ذهنی، خودتان را محبوس نکنید. قبل از پذیرش هر ریسک از خودتان بپرسید که بدترین حالت ممکن چه می‌تواند باشد و آیا منافع حاصل از موفقیت، ارزش ریسک کردن دارد؟ چنین رویکردی کمکتان می‌کند تا روحیه‌ای ریسک‌پذیر داشته باشید و از ریسک‌های سنجیده و منطقی، استقبال کنید.

۵- خلاق باشید

در مدیریت کسب‌وکار، همیشه در جستجوی راه‌هایی برای بهبود اوضاع باشید. این را بپذیرید که همه چیز را نمی‌دانید و به همین دلیل باید در مواجهه با ایده‌ها و رویکردهای جدید، ذهنیتی پذیرا داشته باشید. تا می‌توانید از قدرت خلاقیتتان استفاده کنید و در این راه استفاده از نظرات دیگران را فراموش نکنید.

 

دلایل موفقیت در کار

 

۶- تمرکزتان را حفظ کنید

جمله قدیمی و معروف "رم در یک روز ساخته نشد" را شنیده‌اید؟! درستی این جمله درباره راه‌اندازی کسب‌وکار هم صدق می‌کند. آغاز یک تجارت به این معنا نیست که ثروت، فوراً به‌سوی شما می‌دود! زمان می‌برد تا مشتریان شما را بشناسند و از وجود محصولات یا خدماتتان آگاه شوند. بنابراین صبر داشته باشید و به‌جای اهداف بلندمدت، روی تحققِ مرحله‌به‌مرحله‌ی اهداف کوتاه‌مدتتان تمرکز کنید.

۷- روحیه فداکارانه داشته باشید

باید بپذیریم که کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار، فرایندی پیچیده و دشوار است اما فراموش نکنید که قسمت اصلی کارتان، تازه بعد از افتتاح کسب‌وکار، آغاز می‌شود! وقتی عنوان یک کارآفرین را یدک می‌کشید، معمولاً مجبورید در مقایسه با زمانی که به‌عنوان یک کارمند، برای دیگران کار می‌کردید، وقت و انرژی بسیار بیشتری صرف کنید. این یعنی شاید لازم باشد زمان کمتری را به تفریح یا بودن در کنار اعضای خانواده و جمع دوستان اختصاص دهید. به‌عبارت‌دیگر، باید تا مدتی، قدری به خودتان سخت بگیرید. مطمئن باشید که این روحیه فداکارانه، در آینده بی‌پاسخ نمی‌ماند! البته دراین‌بین باید با اعضای خانواده هم به توافق برسید تا آن‌ها نیز شرایط را درک کرده و برای گذار از این دوره‌ی موقتی اما مهم با شما همکاری کنند.

۸- خدمات عالی به مشتریان ارائه دهید

از همان ابتدای راه‌اندازی کسب‌وکار باید از مفهوم مشتری و رضایت او، درک درستی داشته باشید و برای ارائه خدمات شایسته به مشتریان، اهمیت زیادی قائل باشید. متأسفانه مشاغل زیادی وجود دارند که از اهمیت موضوع ارائه خدمات مناسب به مشتری غافل هستند. وقتی علاوه بر محصول باکیفیت، خدمات مناسبی هم به مشتری ارائه دهید، در او احساس خشنودی ایجاد می‌کنید و همین می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد وفاداری در او نسبت به محصولاتتان فراهم کند.

۹- پشتکار داشته باشید

پشتکار و ثبات، از دیگر عناصر اساسی موفقیت در راه‌اندازی کسب‌وکار هستند. کارهای زیادی هستند که شما باید برای مدتی طولانی، آن‌ها را به‌طور روزمره انجام دهید. این کارها که پس از مدتی به نوعی عادات حرفه‌ای تبدیل می‌شوند، درواقع پلی به‌سوی درآمد و ثروت هستند. بنابراین در انجام آن‌ها، ثبات رویه داشته باشید و اجازه ندهید عوامل حاشیه‌ای، در عزم و جدیت شما نسبت به انجام این کارها، خللی ایجاد کنند.

 

کسب و کار موفق

 

‍۱۰- کمک خواستن را عار ندانید

راه‌اندازی کسب‌وکار معنایش این نیست که باید در همه جنبه‌های حوزه‌ای که وارد آن شده‌اید، متخصص باشید! بنابراین اصرار نداشته باشید که همه کارها را خودتان انجام دهید و هر جا که لازم است، از دیگران کمک بخواهید.

اگر سررشته‌ای در امور حسابداری ندارید، از یک حسابدار کمک بگیرید. اگر چیزی درباره تنظیم قراردادهای حقوقی نمی‌دانید، یک وکیل استخدام کنید. مطمئن باشید وقتی بدون آگاهی و تخصص، کاری را انجام دهید، هزینه خرابکاری‌هایتان در بلندمدت، به‌مراتب بیشتر از هزینه استخدام یک کارشناس خواهد بود!

۱۱- انعطاف‌پذیر باشید

قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار باید با این واقعیت کنار آمده باشید که وارد فضای بسیار متلاطم و ناپایداری می‌شوید. فضایی که هر تغییری در آن می‌تواند منشأ بروز تغییرات گسترده‌ای باشد که ممکن است جنبه‌های مختلفی از کسب‌وکارتان را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین باید همیشه برای رویارویی با این تغییرات آمادگی کافی داشته باشید. انعطاف‌پذیری به این معناست که بهتر و زودتر از رقبا با تغییرات جدید سازگار شوید و در تبدیل یک تهدید بالقوه به یک فرصت طلایی، ماهرانه‌تر عمل کنید.

 

چطور استارتاپ بزنیم

 

۱۲- بدون ارزیابی، از پیشرفت خبری نیست

برای آنکه بتوانید بعد از راه‌اندازی کسب‌وکار، به‌طور مستمر در جاده پیشرفت قدم بردارید، باید بدانید که کجا بودید و حالا کجا هستید و در آینده می‌خواهید کجا باشید؟ چنین اِشرافی بدون انجام ارزیابی‌های دوره‌ای، حاصل نخواهد شد. وقتی عملکردتان را ارزیابی می‌کنید، می‌توانید ببینید چقدر پیشرفت کرده‌اید و با کشف انحرافات و بررسی دلایل، تدابیر لازم را برای اصلاح آن‌ها اتخاذ کنید.

سخن آخر

راه‌اندازی استارتاپ و نیل به موفقیت در تجارت، مستلزم آن است که از قواعد خاصی پیروی کنید. باوجودآنکه هر کسب‌وکار، شرایط خاص خودش را دارد، اما نکاتی هم هستند که رعایت آن‌ها صرف‌نظر از زمینه‌ی فعالیت، در مدیریت کسب‌وکار موفق تأثیر به سزایی دارد که در این مطلب به 12 مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. این موارد را به خاطر بسپارید تا طعم شیرین موفقیت تجاری را بچشید!

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: