کارآفرینان باید علاوه بر مهارت‌های فنی و تکنیکی، مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم را هم برای رسیدن به موفقیت در خود تقویت کنند. انعطاف‌پذیری یکی از مهم‌ترین نیازهای یک مدیر حرفه‌ای است که در این پست به آن می‌پردازیم.

انعطاف‌پذیری، یکی از ضروری‌ترین مهارت‌های نرم کارآفرین محسوب می‌شود. شاید بسیاری از مدیران، اهمیت انعطاف در کارآفرینی را فقط به موقعیت‌های غیرمنتظره محدود بدانند. ممکن است این‌طور تصور شود که انعطاف‌پذیری، تنها زمانی به کار می‌آید که کسب‌وکار، تحت تأثیر تغییرات بزرگ و ناگهانی قرار بگیرد. اما چنین مهارتی، حتی در موقعیت‌هایی هم که به نظر می‌رسد اوضاع مرتب است و همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود، یک قابلیت بسیار مهم به شمار می‌رود.

 

اهمیت انعطاف در کارآفرینی

 

اهمیت انعطاف در کارآفرینی، تحت هر شرایطی باید درک شود. اگر به‌عنوان یک کارآفرین، شخصیتی منعطف نداشته باشید و نتوانید این انعطاف را به کالبد کسب‌وکار و همین‌طور شخصیت کارکنانتان تزریق کنید، آنگاه مطمئن باشید که چیزی جز شکست، انتظارتان را نمی‌کشد! روزانه شاهد وقوع تغییرات چشمگیر در حوزه‌های مختلفی اعم از فناوری و اقتصاد هستیم و این بدان معناست که در این کارزار، تنها سازمان‌ها و شرکت‌هایی می‌توانند دوام بیاورند، که انعطاف‌پذیری را به مؤلفه‌ای جدایی‌ناپذیر از رویکردشان تبدیل کرده باشند. کسب‌وکارهای منعطف در مقابل ضربات سهمگینی که تغییرات ممکن است به آن‌ها وارد کند، نرمش نشان داده و خود را به‌گونه‌ای سازگار می‌کنند که بتوانند با حفظ منافع، به فعالیتشان ادامه دهند. اما سازمان‌های غیر منعطف در مواجهه با این تغییرات، به‌جای تعامل، به تقابل می‌پردازند و واضح است که خیلی زود هم می‌شکنند و از صحنه رقابت کنار می‌روند.

یک مدیر، زمانی به درک اهمیت انعطاف در کارآفرینی نائل می‌شود که پیوسته و با جدیت، برای ارتقای این قابلیت در مجموعه تحت هدایتش، تلاش کند. او باید ضمن رصد دائمی فضای کسب‌وکار، کارکنان را به امتحان کردن روش‌های جدید در انجام کارهایشان تشویق کند و با اشتیاق، در جستجوی ایده‌های تازه باشد. ضمن آنکه کنار گذاشتن سیاست‌های بی‌فایده و روش‌های ناکارآمد، از دیگر نشانه‌های یک مدیر موفق است که توانسته اهمیت انعطاف در کارآفرینی را به‌درستی درک کند.

مزایای انعطاف‌پذیری در کسب‌وکار

شناخت اهمیت انعطاف در کارآفرینی، مزایای زیادی را برای کسب‌وکار به ارمغان می‌آورد که در ادامه به مهم‌ترین این مزایا اشاره می‌کنیم.

۱-افزایش رقابت‌پذیری

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کسب‌وکارهای غیر منعطف، عدم توانایی آن‌ها در سازگاری و انطباق است. سرانجام روزی این کسب‌وکارها، با چالش بزرگی مواجه می‌شوند که آن‌قدر جدی و گسترده است که بنیان و موجودیتشان را بر باد خواهد داد!

 

مهارت های نرم کارآفرین

 

تحولات فناوری، از بزرگ‌ترین عواملی هستند که می‌توانند کسب‌وکارها را تحت تأثیر قرار دهند. واضح است وقتی یک فناوری جدید ظهور می‌کند، شرکت‌هایی که تا قبل از آن، از مزایای فناوری قدیمی بهره می‌بردند، در معرض خطر و ضرر قرار می‌گیرند. این شرکت‌ها باید موفق به کشف راهکارهایی شوند که به‌واسطه آن‌ها، از فناوری قدیم در راستای اصلاح کارکردهای تجاری‌شان استفاده کنند و در مسیری قرار بگیرند که بتوانند به‌واسطه استفاده از فناوری جدید، دوباره برتری‌شان را در بازار رقابت، به رقبا دیکته کنند.

کسب‌وکارهای انعطاف‌پذیر، با تغییرات نمی‌جنگند بلکه سعی می‌کنند به‌واسطه آن‌ها، تکامل پیدا کنند. چنین سازمان‌هایی، تغییر را به‌عنوان یک واقعیت حتمی می‌پذیرند و یاد می‌گیرد چطور یک تهدید بالقوه را به یک فرصت تبدیل کنند. این یکی از ارزشمندترین بینش‌هایی می‌تواند باشد که درک اهمیت انعطاف در کارآفرینی برای مدیران به همراه دارد.

۲-بهبود کارایی

یک کسب‌وکار انعطاف‌پذیر نسبت به امتحان کردن روش‌ها و فرایندهای جدید، از خود علاقه نشان می‌دهد؛ حتی اگر فرایندها و روش‌های قدیمی، ظاهراً خوب کار کنند. مدیری که اهمیت انعطاف در کارآفرینی را درک کرده باشد، با عبارت معروف " تا خراب نشده، دست به آن نزن" میانه‌ای ندارد. بلکه پیوسته راه‌هایی را جستجو می‌کند تا بتواند مجموعه تحت هدایتش را به سطح بالاتری از کارایی برساند. چنین مدیری به فلسفه بهبود مستمر، تعهدی همیشگی دارد. اتخاذ چنین رویکردی می‌تواند در بلندمدت به افزایش معنادار درآمدها و کاهش چشمگیر هزینه‌های شرکت منجر شود.

۳-انعطاف در زمان‌بندی و انجام کارها

یکی دیگر از مزایای انعطاف‌پذیری برای یک کسب‌وکار، فراهم‌سازی میدان مانور وسیع‌تر برای کارکنان است. یک شرکت منعطف در صورت لزوم می‌تواند به کارکنانش این آزادی عمل را بدهد تا گاهی به‌جای حضور در محل کار، گزینه‌ی دورکاری را انتخاب کنند و از این طریق به آن‌ها در انجام بهتر وظایفشان در قبال خانواده یاری برساند.

 

انعطاف: یک مهارت نرم ضروری برای جعبه‌ابزار کارآفرینان

 

تقسیم یک کار بین دو کارمند، قابلیت دیگری است که شرکت‌های انعطاف‌پذیر خیلی خوب از عهده‌اش برمی‌آیند. به‌این‌ترتیب، به‌جای آنکه یک نفر به‌صورت تمام‌وقت، مسئول انجام آن کار باشد، در صورت لزوم دو نفر می‌توانند برای انجام آن با یکدیگر هماهنگ باشند و به‌واسطه آزادی عمل بیشتر، بهره‌وری بهتری در کار از خود نشان دهند.

وقتی با اتخاذ چنین رویکردهایی، به کارکنانتان نشان می‌دهید که چقدر برای آن‌ها ارزش قائل هستید، زمینه‌ای فراهم می‌کنید تا آن‌ها نیز به سازمان شما وفادارتر باشند و کیست که نداند یکی از ارکان ثابت موفقیت در کسب‌وکار، داشتن کارکنان وفادار و متعهد است؟

۴-ثبات در مواجهه با عدم اطمینان‌ها

یکی از مهم‌ترین مزایا و دلایل اهمیت انعطاف در کارآفرینی، آمادگی همیشگی مجموعه برای مواجهه با عدم اطمینان‌هاست. وقتی یک شرکت قادر به سازمان‌دهی کارکنانش در مشاغل و مسئولیت‌های مختلف باشد و بتواند در هر لحظه این چیدمان را به فراخور شرایط، تغییر دهد، آنگاه در مقایسه با یک سازمان غیر منعطف و ایستا، بهتر می‌تواند عدم اطمینان‌ها را مدیریت کند. چنین شرکتی همواره برای رویارویی با هر نوع عدم اطمینان محیطی آمادگی دارد و در صورت ایجاد هر تغییر معنادار، می‌تواند بلافاصله تدابیر لازم را اتخاذ کند.

۵-کاهش هزینه‌های استخدام نیروی کار

یکی از جنبه‌های اساسی در ارتباط با اهمیت انعطاف در کارآفرینی، تأثیر این قابلیت بر کارکنان است. یک سازمان انعطاف‌پذیر، زمینه رضایت و خشنودی کارکنانش را فراهم می‌آورد و با اعطای آزادی عمل لازم، به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین تعادل و توازن ممکن را بین کار و زندگی ایجاد کنند.

همان‌طور که گفتیم، رضایت و خشنودی می‌تواند موجب ایجاد حس وفاداری در کارکنان شود و این‌گونه، احتمال اینکه آن‌ها مجموعه‌تان را ترک کنند، به حداقل می‌رسد. به‌این‌ترتیب سازمان می‌تواند بهترین کارکنانش را حفظ کند و از افزایش مستمرِ بهره‌وری آن‌ها منتفع شود. درنتیجه، نرخ ترک خدمت مجموعه کاهش چشمگیری می‌یابد و سازمان مجبور نیست برای جایگزین کردن کارکنانی که سازمان را ترک کرده‌اند، متحمل هزینه‌های سنگین شود.

۶-رشد کسب‌وکار

یکی دیگر از مزایا و دلایل اهمیت انعطاف در کارآفرینی، سرعت رشد کسب‌وکارهای منعطف در مقایسه با کسب‌وکارهای ایستا و جامد است؛ زیرا همان‌طور که گفتیم این کسب‌وکارها، پیوسته در جستجوی فرایندها و روش‌های بهتری برای انجام کارها هستند.

 

انعطاف: یک مهارت نرم ضروری برای جعبه‌ابزار کارآفرینان

 

از سوی دیگر، یک سازمان منعطف، صرفاً در انتظار تغییرات نمی‌ماند بلکه پیشاپیش به استقبال آن‌ها می‌رود. به همین دلیل دائماً محیط کسب‌وکار را رصد می‌کند تا بتواند ضمن آگاهی از فرصت‌ها و تهدیدهای پنهان، جایگاهش را مستحکم‌تر کرده و پیوسته در یک مسیر رو به رشد، گام بردارد.

سخن آخر

مزایای حاصل از درک اهمیت انعطاف در کارآفرینی، بیشتر از آن است که در این مجال تنگ، امکان اشاره به همه آن‌ها مقدور باشد. بااین‌حال در این مطلب از تی‌نت تلاش کردیم که ضمن تشریح اهمیت انعطاف در کارآفرینی، به 6 مورد از مهم‌ترین مزایای چنین قابلیتی برای کسب‌وکارها نگاهی داشته باشیم.

انعطاف‌پذیری را به بخشی از DNA کسب‌وکارتان تبدیل کنید! وقوع تغییرات شدید و ناگهانی، گاهی خیلی زود قصه‌ی یک کسب‌وکار را به پایان می‌رسانند. مطمئن باشید چنین تغییراتی، همیشه استعداد آن را دارند که در غیرمنتظره‌ترین شرایط ممکن، غافلگیرتان کنند. یک کسب‌وکار منعطف، در مواجهه با تغییرات بنیادین، شاید خم شود اما یقیناً نخواهد شکست و خیلی زود مسیر پیشرفت را دوباره برای خودش هموار می‌کند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: