داشتن قدرت تصمیم گیری، یکی از وظایف مهم افراد در تمام محیطهای کاری و ایجاد یک تجارت موفق است. اما این وظیفه برای مدیران کسبوکارها از جایگاه و اهمیت بالاتری نسبت به سایر کارکنان برخوردار است. رهبران مشاغل باید تصمیمات درستی بگیرند و آنها را بهصورت قانعكننده برای دیگران شرح دهند. خوشبختانه مهارت تصمیم گیری مهارتی است که میتوان آن را آموخت و تقویت کرد. این مقاله نحوه توسعه مهارت تصمیم گیری را به شما میآموزد و فهرستی از مهارتهایی را که میتوانید روی آنها کار کنید تا یک مدیر و رهبر قویتر باشید، برایتان شرح میدهد.
مدیران مختلف به دنبال چیزهای مختلف هستند، اما مهارتهای تصمیم گیری از مواردی هستند که تمام مدیران و مشاغل در جستجوی یادگیری آنها هستند. دلیل این امر آن است که همه کارفرمایان و کارمندان، هر روز در محل کار کوچک و یا بزرگ خود با تصمیمات مختلفی روبرو میشوند.
به طور کلی، افرادی که میتوانند توانایی شناسایی همه گزینههای ممکن و مقایسه آنها از نظر هزینه و اثربخشی را ار خود نشان دهند، نسبت به کسانی که قادر به انجام چنین کاری نیستند، برتری دارند.
چه این که سوال مدیران از خود، مربوط به تصمیم گیری در مورد استخدام کاندیدای شغلی مناسب باشد و چه استفاده از مشاور و یا اجرای یک برنامه تجاری، در هر صورت توانایی و ظرفیت گرفتن بهترین تصمیم برای سازمانها بسیار مهم و حیاتی است. فرهنگ سازمانی و سبک رهبری در کنار هم، مهارت تصمیم گیری برای مدیران در هر سازمان را تعریف میکنند.
بسیاری از سازمانها از ترکیبی از سبکهای متمرکز و مبتنی بر اجماع استفاده میکنند. در حالی که تصمیم گیری برخی دیگر به مدیر یا گروه مدیریتی بستگی دارند تا تمام تصمیمات اصلی را برای شرکت بگیرند. در هر حال، چگونگی مشارکت یک کارمند منفرد در فرایند تصمیم گیری بستگی به موقعیت وی در ساختار کلی شرکت دارد.
انتخابهایی که مدیران در طول کسبوکار خود میکنند، میتواند هر روز بر تجارت آنها تأثیر بگذارد. شما به عنوان یک مدیر، برای اطمینان از اینکه مسیر درستی را ترسیم کردهاید یا خیر، باید مسئله موردنظر را کاملاً بررسی کنید، از مناسبترین اطلاعات استفاده کنید و تأثیراتی که میخواهید از تصمیم خود بگیرید را ارائه دهید و سپس اقدام به تصمیم گیری کنید. چارچوب گام به گام ذکر شده در ادامه مطلب، بهترین نتایج را برای تصمیمات شما تضمین کرده و باعث تقویت و توسعه مهارت تصمیم گیری شما میشود؛ چه یک تیم کوچک را تحت تاثیر قرار دهد و چه کل کسبوکارتان:
سوال بپرسید، از افراد اصلی درگیر در این مسئله بازخورد بگیرید، از همه زوایای ممکن به وضعیت نگاه کنید. هرچه سناریو را به طور کاملتری درک کنید، تصمیم شما آگاهانهتر خواهد بود.
تا آنجا که ممکن است دادههای مرتبط به مسئله را جمع آوری کنید. اگر تصمیم بزرگتری را در نظر دارید، وظیفه جمعآوری داده را به اعضای تیمی که حوزه کار را میدانند و میفهمند که باید چه چیزهایی را جستجو کنند، واگذار کنید.
جوانب مثبت و منفی هر یک از اقدامات احتمالی را در نظر بگیرید تا مشخص شود کدام مسیرها بهترین شانس موفقیت را دارند.
پس از ارزیابی تمام گزینهها، در نهایت یک گزینه را انتخاب کنید و به جلو بروید.
یک برنامه واضح، مشخص و عملی تنظیم کنید. به وضوح با کارمندان خود ارتباط برقرار کنید و سوالات و نگرانیهای موجود را برطرف کنید.
هر عملی که انجام میدهید یک فرصت یادگیری است. نتایج را کنترل کنید تا مشخص کنید کدام مهارت تصمیم گیری شما نیاز به پیشرفت دارند. برای مثال، آیا شما:
تغییراتی را ایجاد کنید که برای جهتگیری مجدد اقداماتی که انجام میدهید، در آینده نیاز دارید. توجه داشته باشید چه عواملی موثر بوده و چه عواملی موثر نبوده تا بتوانید در آینده تصمیمات بهتری بگیرید.
این تواناییها، باعث توسعه مهارت تصمیم گیری شما و تصمیم گیری موثر میشوند:
استراتژیهایی وجود دارد که میتوانید با استفاده از آنها از افتادن در دامهای متداول جلوگیری کرده و مهارتهای تصمیم گیری خود را تقویت کنید. تصمیم گیری بهتر و سریعتر به شما کمک میکند تا از فرصتهای تجاری خود استفاده کرده و از بروز مشکلات جلوگیری کنید. در ادامه چهار نمونه از نکات و پیشنهاداتی که میتوانید برای تقویت مهارتهای تصمیمگیری خود بکار ببرید ذکر شدهاند.
نگهداری اطلاعات گذشته گاهی بهترین راه برای حرکت به جلو و دریافت اطلاعات جدید است. پس وقتی مشکلی برایتان پیش آمد، یک قدم به عقب بردارید و به زمینه کامل آن فکر کنید. سعی کنید تا آنجا که ممکن است، مسئله را از زوایای مختلف مشاهده کنید. این به شما کمک خواهد کرد که بر یک جنبه مسئله تأکید نکنید و از جنبههای دیگر غافل نشوید. سعی کنید ابتدا حداقل به سه روش مختلف برای بررسی مسئله فکر کنید.
هدف از مدیریت مبتنی بر شواهد (Evidence-Based Management - EBM) هنگام تصمیم گیری، استفاده از شواهد علمی به جای اعتماد ساده به غرایز است. مانند بیشتر افراد، شما هم ممکن است تمایل داشته باشید که از قضاوت خود استفاده کنید و تصمیمات خود را بر اساس آنچه برایتان آشناست، بنا کنید. اما باید بدانید تجربیاتی که در شرکتهای دیگر یا در شرایط مختلف داشتهاید ممکن است در شرایط موجود صدق نکند.
برای درج شواهد در تصمیم گیری خود میتوانید از مراحل زیر استفاده کنید:
ما معمولا تمایل داریم وقت و هزینه خود را برای رفع مشکلات گذشته صرف کنیم، درصورتی که تصدیق اشتباه و فراموش کردن آن و ادامه کار مفیدتر خواهد بود.
تصمیم گیری درست به معنای در نظر گرفتن شواهد موجود در آن زمان است. گاهی اوقات زمینه مسئله تغییر میکند و آن تصمیم دیگر معتبر نیست. تشخیص دهید که در چنین شرایطی بهترین تصمیم ممکن را گرفتهاید و سپس وضعیت را بررسی کنید تا ببینید آیا اکنون تصمیم دیگری گرفته شدهاست یا خیر.
قبل از جمعآوری شواهد برای تصمیم گیری، زمانی را برای بررسی انگیزههای خود اختصاص دهید. آیا ذهن شما از قبلا ساخته شده است؟ آیا شما واقعاً شواهد را به صورت عینی جمع میکنید یا به دنبال تأیید یک ایدهی موجود فعلی هستید؟ آگاهی از انگیزه های خود می تواند به شما در حفظ عینی و تمرکز بر یافتن بهترین راه حل ممکن برای تجارت کمک کند.
تصمیم گیری یک فرایند حیاتی برای هر مدیر یک کسبوکار است. یک تصمیم گیری زمانی هوشمندانه انجام شده است که شامل شواهد و ترکیب آن با تجربههای گذشته باشد. برای یادگیری مراحل مهارتهای تصمیم گیری وقت بگذارید و به اندازه کافی تمرین کنید. هرچه تجربه بیشتری در این زمینه کسب کنید، تصمیمات راحتتر و موثرتری خواهید گرفت.