همه‌گیری کووید 19 و تغییراتی که در شرایط کاری سازمان‌ها و شرکت‌ها به وجود آورده، رضایت شغلی در زمان کرونا را به مسئله‌ای مهم تبدیل کرده است. تغییر شرایط کاری می‌تواند تأثیرات منفی زیادی روی شادی، رضایت و مشارکت کارکنان داشته باشد و به همین دلیل، مدیران مجموعه‌ها باید در جستجوی راهکارهایی برای گذار از این بحران باشند.

افزایش رضایت شغلی در زمان کرونا، یکی از چالش‌های کاری بسیار مهم است. بسیاری از سازمان‌ها در سراسر دنیا در واکنش به شیوع ویروس کرونا، مجبور شده‌اند که برای ادامه فعالیت‌های تجاری و درعین‌حال، حفظ سلامت و ایمنی کارکنانشان، به دورکاری متوسل شده و کار کردن در یک محیط کاملاً جدید را تجربه کنند. در این شرایط عدم اطمینان و در عصر فاصله‌گذاری اجتماعی که مجله تایمز، آن را "بزرگ‌ترین آزمون کار در خانه" می‌نامد، سازمان‌ها در جستجوی راهکارهایی برای ارتقای روحیه کارکنان و افزایش رضایت شغلی در زمان کرونا هستند.

 

رضایت شغلی در زمان کرونا

 

حالا دورکاری یا همان کار کردن از راه دور، در فرهنگ سازمانی بسیاری از مجموعه‌ها ریشه دوانده است. بااین‌حال در شروع ماجرا و زمانی که موضوع همه‌گیری کووید 19 جدی‌تر شد، بسیاری از سازمان‌ها برای اولین بار بود که شرایط دورکاری را تجربه می‌کردند و همین مسئله باعث شد تا در زمینه ارتقای روحیه کارکنان و افزایش رضایت شغلی در زمان کرونا، با چالش‌های زیاد و متنوعی مواجه شوند. دسترسی محدود به فناوری، فرصت کمتر برای تعاملات رودررو، احساس انزوا و افسردگی، حواس‌پرتی و ... را می‌توان از مهم‌ترین چالش‌های مرتبط با شرایط کاری در دوران کرونا دانست. با توجه به این توضیحات، در شرایط فعلی، موضوعاتی مثل انگیزه، رضایت و شادی کارکنان، بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کنند. ما در این مطلب از تینت، 6 راهکار مؤثر را در این ارتباط خدمتتان معرفی می‌کنیم.

۱- ایجاد خطوط باز ارتباطی

پایش شرایط از نزدیک و ابلاغ دستورالعمل‌ها و به‌روزرسانی‌های دقیق و به‌موقع به کارکنان برای افزایش رضایت شغلی در زمان کرونا اهمیت بسیار زیادی دارد و در این بین، گشودگی خطوط ارتباطی در سازمان تا حد زیادی می‌تواند به انجام این مهم کمک کند. حین ابلاغ دستورالعمل‌ها به کارکنان، از کانال‌های ارتباطی موجود به بهترین شکل ممکن بهره بگیرید و در صورت لزوم، نسبت به ایجاد کانال‌های ارتباطی جدید که قابلیت تعامل بیشتری ارائه می‌دهند، اقدام کنید. حین ارتباط با کارکنان، اجازه دهید دیالوگ برقرار شود و کارکنان بتوانند ضمن ارائه بازخورد و پرسیدن سؤالات احتمالی‌شان، نگرانی‌های خود را ابزار نموده و چنانچه لازم باشد، از شما کمک و مشاوره بگیرند.

۲- برگزاری جلسات منظم

در شرایط بحرانی که شیوع کرونا نیز نمونه‌ای از آن است، گاهی اولویت‌ها به‌سرعت تغییر می‌کنند و لازم است کارکنان در جریان این تغییرات قرار بگیرند. در چنین موقعیت‌هایی، برگزاری جلسات منظم می‌تواند در افزایش رضایت شغلی در زمان کرونا، تحقق اتفاق‌نظر، دستیابی به ایده‌های جدید، رفع تعارضات درباره اولویت‌ها و ایجاد برنامه‌های عملیاتی کارآمد، بسیار مؤثر باشد. بنابراین تا آنجا که ممکن است، استفاده از کنفرانس‌های ویدئویی را بین کارکنان تشویق کنید تا آن‌ها بتوانند در تعاملات رودررو، مشارکت مطلوبی داشته باشند.

۳- ایجاد فضا برای تعاملات غیررسمی

در شرایط عادی، اغلب کارکنان زمان زیادی را به گفتگو درباره موضوعات متفرقه مثل ورزش، سینما، سیاست، حیوانات و ... اختصاص می‌دهند. بنابراین در راستای افزایش رضایت شغلی در زمان کرونا هم باید در جستجوی راه‌هایی باشید تا این تعاملات غیررسمی، کماکان بخشی از فرایندهای کاری باقی بمانند. انجام این کار تا حد زیادی به شرایط و البته خلاقیت شما به‌عنوان مدیر سازمان بستگی دارد. اگر بتوانید زمینه مناسبی برای حفظ تعاملات رسمی ایجاد کنید، آنگاه به کارکنان کمک کرده‌اید تا علی‌رغم جدایی و دوری فیزیکی، از لحاظ اجتماعی با یکدیگر در ارتباط باشند.

 

کار در کرونا

 

۴- ارتقای سلامت روحی و جسمی کارکنان

مشارکت فعال در کار، هم‌زمان با استرس و اضطراب، برای اغلب کارکنان، بسیار دشوار است. در چنین شرایطی، درک، همدلی و پشتیبانی، از بهترین اقداماتی هستند که یک سازمان می‌تواند و "باید" در راستای افزایش رضایت شغلی در زمان کرونا انجام دهد. بنابراین به ارتقای روحی و جسمی کارکنان، توجه ویژه‌ای داشته باشید و برای آن‌ها انعطاف‌پذیری و اختیاری در نظر بگیرید تا به‌واسطه آن‌ها بتوانند بهترین عملکرد را در انجام امور از خود نشان دهند. ارائه چنین مزایایی به کارکنان اجازه می‌دهد تا با استراحت کافی و پرداختن به مدیتیشن، تفریح و فعالیت‌های بدنی مناسب، سلامت روحی و جسمی‌شان را ارتقا دهند.

علاوه بر موارد فوق، اهدای بسته‌های بهداشتی به کارکنان هم می‌تواند گامی نمادین و درعین‌حال مؤثر در راستای ارتقای سلامت جسمی و افزایش رضایت شغلی در زمان کرونا باشد. ماسک، دستکش، پد، مایع یا ژل ضدعفونی‌کننده ازجمله اقلامی هستند که شاید خرید آن‌ها برای شرکت چندان هزینه زا نباشد اما اهدای آن‌ها می‌تواند از نگاه کارکنان، اقدامی بسیار ارزشمند تلقی شود. البته تصمیم‌گیری در این باره و هزینه‌ای که صرف این کار می‌کنید، تا حدی به تعداد کارکنان شاغل و شرایط اقتصادی مجموعه بستگی دارد.

۵- جشن گرفتن به شیوه‌های خلاقانه

یک سازمان می‌تواند دلایل مختلفی برای جشن گرفتن یک رویداد داشته باشد. این دلیل می‌تواند تکمیل یک پروژه، تولد یکی از اعضای سازمان، سالگرد تأسیس مجموعه و مواردی از این قبیل باشد. شیوع ویروس کرونا و فاصله‌ای که بین انسان‌ها ایجاد کرده، نباید حواستان را از جشن گرفتن رویدادها پرت کند. شاید جشن گرفتن در نگاه اول، اولویت مهمی در شرایط بحرانی نباشد اما برعکس، در عمل می‌تواند نقش بسیار سازنده‌ای در افزایش رضایت شغلی در زمان کرونا ایفا کند. بااین‌حال واضح است که برای جشن گرفتن لحظات، باید راهکارهای جدیدی پیدا کنید. خوشبختانه در این راستا، فناوری کمک زیادی به ما می‌کند و ویدئوکنفرانس‌ها، به‌شرط اینکه ایده جذابی در پس آن‌ها باشد، می‌توانند لحظاتی به‌یادماندنی را در ذهنمان رقم بزنند.

تصور کنید در روز تولد یکی از کارکنان، به بهانه برگزاری یک جلسه مهم کاری، یک قرار کنفرانس ویدئویی با اعضای شرکت می‌گذارید و فکر همه چیزش را هم از قبل کرده‌اید و اتفاقاً هدیه‌ای را هم به هر شکلی که در موردش به توافق رسیده‌اید، برای آن عضو خاص سازمان، تدارک دیده‌اید. غافلگیری آن عضو در شروع جلسه و حس و حال خوبی که در آن لحظات جاری می‌شود، به قدری زیباست که به‌مثابه نوعی دوپینگ روحی برای افزایش رضایت شغلی در زمان کرونا عمل می‌کند.

۶- ترویج فعالیت‌های خیرخواهانه

مشارکت در امور خیرخواهانه، همیشه امری پسندیده بوده که هرگز به زمان و مکان محدود نمی‌شود. اما می‌دانیم که شیوع بیماری کرونا، شرایط را از جنبه‌های مختلفی برای بسیاری از انسان‌ها سخت‌تر از همیشه کرده است. بسیاری از همنوعان ما به دلیل ایجاد شرایط فعلی، شغلشان را از دست داده‌اند یا بازارشان از رونق افتاده است. برخی دیگر خودشان و حتی اعضای خانواده‌شان به بیماری مبتلا شده‌اند و می‌دانیم که به‌راحتی از عهده پرداخت هزینه‌های درمان، برنمی‌آیند. همین موضوع می‌تواند زمینه‌ای عالی برای مشارکت ارزشمند اعضای سازمان و متعاقباً افزایش رضایت شغلی در زمان کرونا فراهم کند تا سازمان به‌موازات اهداف اصلی‌اش، در راستای تحقق اهداف متعالی و سازنده دیگری هم تلاش کند.

 

کارمندان در زمان کرونا

 

سخن آخر

شادی، رضایتمندی و مشارکت کارکنان از موضوعاتی محسوب می‌شوند که همیشه برای موفقیت یک مجموعه، حائز اهمیت حیاتی هستند و پرواضح است که این موارد، در شرایط بحرانی، اهمیت مضاعفی می‌یابند. در این مطلب 6 راهکار مهم را در راستای ارتقای روحیه کارکنان و افزایش رضایت شغلی در زمان کرونا معرفی کردیم که به‌واسطه آن‌ها می‌توانید به بهترین شکل ممکن از بحران پیش‌آمده عبور کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: