دوران کرونا، بسیاری از افراد را به‌واسطه دورکاری، سوی یک انزوای اجباریِ غم‌انگیز و بعضاً فلج‌کننده سوق داده و در این شرایط، درک اهمیت کار تیمی از جانب مدیران، می‌تواند نقش مؤثری در احیای روانی و بهبود عملکرد نیروی انسانی ایفا کند.

اهمیت کار تیمی در دوران کرونا، بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. بروز بحران ناگهانی ناشی از شیوع ویروس کووید-19، بسیاری از شرکت‌ها را مجبور کرد تا نیروی انسانی‌شان را مجدداً سازمان‌دهی کنند. بسیاری از آن‌ها راهی جز ادامه فعالیت از طریق دورکاری نداشتند و دورکاری در کنار همه مزایایش، می‌تواند بسیاری از کارکنان را در یک احساس انزوای عمیق گرفتار کند.

این احساس انزوا، مستقیماً روی جنبه‌هایی مثل تعهد، رضایت، ارتباط و بهره‌وری شغلی تأثیر می‌گذارد و این اثرات ناخوشایند فردی می‌تواند، کیفیت عملکرد کل یک مجموعه را کاهش دهند. بنابراین مدیران باید برای رفع معضل "انزوای کارکنان" در دوران دورکاری فکری کنند. اهمیت کار تیمی، اینجاست که بیش‌ازپیش آشکار می‌شود. درواقع تشکیل تیم، باعث می‌شود که کارکنان علی‌رغم فاصله فیزیکی از یکدیگر، کماکان خود را عضو یک نهاد جمعی بدانند و به‌واسطه تعامل با سایر اعضای تیم، انگیزه و میلشان برای مشارکت فعالانه در امور، حفظ شده و حتی افزایش یابد.

 

اهمیت کار تیمی

 

حالا که یک درک اولیه از اهمیت کار تیمی در دوران کرونا پیدا کردیم، بد نیست با مزایای این شکل از کار هم بیشتر آشنا شویم. به همین سبب، در ادامه این مطلب از تینت می‌خواهیم 9 مزیت تشکیل تیم‌های کاری را نام برده و درباره هر کدام از آن‌ها به شکلی مختصر و مفید توضیحاتی ارائه دهیم. ناگفته نماند که کار تیمی، در هر شرایطی می‌تواند ارزشمند و بعضاً ضروری باشد و تأکید ما روی اهمیت این موضوع در دوران کرونا، به معنای نفی ارزش آن در شرایط عادی نیست.

۱- بهبود مهارت حل مسئله

از قدیم هم گفته‌اند که همه چیز را همگان دانند! یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت کار تیمی این است افراد مختلف، دیدگاه‌ها و نقطه نظرات مختلفی دارند و این تفاوت‌های فردی از نظر نوع نگاه، اغلب به یافتن راه‌کارهای بهتر برای حل مسائل می‌انجامد. ایده‌ها و پیشنهادهایی که نتیجه خرد جمعی هستند، به افزایش کیفیت راهکارهای حل مسئله کمک زیادی می‌کند. ضمناً تفاوت‌های فردی بین اعضای تیم از نظر سن، جنس، قومیت و تجربه، در اغلب موارد، باعث بهبود نوآوری در تیم می‌شود.

۲- افزایش رضایت از کار

افزایش رضایت شغلی، از مهم‌ترین جنبه‌های اهمیت کار تیمی محسوب می‌شود. وقتی یک تیم از انرژی و هم‌افزایی خوبی برخوردار باشد، کار جمعی باعث دلگرمی و الهام بخشی اعضای تیم به یکدیگر می‌شود. این جوِ مطلوب و سازنده به کاهش استرس و بهبود کیفیت شغلی افراد کمک زیادی می‌کند. در تیمی که افراد به‌خوبی با یکدیگر کار می‌کنند و از تعامل با یکدیگر لذت می‌برند، میزان رضایت، مشارکت و تعهد شخصی آن‌ها، بالاتر است و بهره‌وری هم افزایش می‌یابد.

۳- فراهم شدن فرصت‌های یادگیری

یکی دیگر از دلایل اهمیت کار تیمی این است که فرصت‌های طلایی متعددی را برای یادگیری هر چه بیشتر اعضا ایجاد می‌کند. به‌این‌ترتیب، هر یک از اعضای تیم می‌توانند مهارت یا دانش خاصی را از دیگران آموخته و در آن حوزه پیشرفت کنند. هنگام حل مسائل پیچیده، اعضای تیم در قالب یک مجموعه‌ی واحد می‌آموزند که چه راهکارهایی مؤثر هستند و چه راهکارهایی برای حل مسئله جواب نمی‌دهند؟ یادگیری از دیگران و یادگیری با دیگران، دو مؤلفه‌ای هستند که به اعضای تیم کمک می‌کنند که ظرفیت و پتانسیل حرفه‌ای‌شان را ارتقا دهند.

۴- بهبود فرایندهای ارتباطی

اگر کارکنان ضمن درک اهمیت کار تیمی، به این باور مهم برسند که هدف از کار کردن، بهبود و پیشرفت مستمر است، باید به یکدیگر بازخورد دهند. وقتی صراحت و گشودگی در یک تیم کاری، ارزشمند و محترم شمرده شوند، اعضای تیم نیز این جسارت و تمایل را در خودشان احساس می‌کنند تا ضمن پرسیدن سؤالات، ایده‌های درجه‌یکشان را ارائه داده و با هدف بهبود کیفیت راهکارهای حل مسئله، از اختلاف‌نظر و انتقاد استقبال کنند.

 

کار تیمی در دورکاری

 

۵- ایجاد مسئولیت مشترک

وقتی اعضای یک تیم همراه با هم برای دستیابی به اهداف مشترک تلاش می‌کنند، برای حمایت از یکدیگر و با هدف ارائه بهترین عملکرد، مسئولیت نتایج را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. این امر سبب می‌شود که هر یک از اعضا، به جای تمرکز بر اهداف فردی، در وهله نخست، اهداف مشترک و جمعی را در اولویت قرار دهند.

۶- افزایش حس قدردانی

درک اهمیت کار تیمی، حس قدردانی از عملکرد کارکنان را به بخشی از فرهنگ کار تبدیل می‌کند. در تیمی که تلاش‌های اعضا به‌طور مرتب دیده شده و مورد تقدیر قرار می‌گیرد، به هر یک از آن‌ها احساس ارزشمند بودن دست می‌دهد. وقتی افراد حس کنند که برای یک مجموعه ارزشمند هستند، انگیزه آن‌ها برای مشارکت در انجام امور بیشتر شده و روحیه فردی‌شان بهبود می‌یابد. علاوه بر این، شناخت و قدردانی از تلاش‌ اعضای تیم، ضمن ارتقای روحیه‌ی وحدت و پشتیبانی، بهره‌وری کاری را نیز افزایش می‌دهد.

۷- افزایش ریسک‌پذیری

اهمیت کار تیمی را باید از جنبه افزایش ریسک‌پذیری کارکنان نیز بررسی کنیم. وقتی افراد به‌تنهایی کار می‌کنند، تمایل بیشتری به ریسک‌ گریزی دارند زیرا زمینه و احتمال شکست برایشان بیشتر است. اما وقتی فرد، عضوی از یک تیم خوب و کارآمد باشد، می‌داند که اعضای دیگر تیم برای دستیابی به نتایج بهتر، از او و تلاش‌هایش حمایت و پشتیبانی می‌کنند. چنین تیمی پتانسیل و جسارت بیشتری برای ریسک‌پذیری پیدا می‌کند و این امر سبب می‌شود بتواند نتایجی را حاصل کند که دستیابی به آن‌ها به‌صورت انفرادی، دور از ذهن به نظر می‌رسد. البته یک تیم کارآمد، هرگز بی گذار به آب نمی‌زند و همواره قبل از پذیرش یک ریسک، همه جوانب را به‌دقت مورد بررسی قرار می‌دهد.

۸- افزایش اعتماد افراد به یکدیگر

وقتی همه اعضای یک تیم ضمن درک اهمیت کار تیمی، از طریق برقراری ارتباطات سازنده و به اشتراک‌گذاری کارها، برای دستیابی به یک هدف مشترک، احساس تعهد کنند، اعتمادشان به یکدیگر افزایش می‌یابد و در هر محیطی که اعتماد زیاد باشد، حس همکاری، تعامل و پشتیبانی نیز تقویت می‌شود. تقویت این سه عامل نیز به‌نوبه خود، احتمال موفقیت تیم را به شکل چشمگیری بالا می‌برد.

 

کار تیمی در کرونا

 

۹- کاهش زمان مدیریت

وقتی افراد در قالب یک تیم در راه رسیدن به اهداف مشترک تلاش می‌کنند، خواه‌ناخواه نوعی حس اتحاد و خودکنترلی در آن‌ها به وجود می‌آید. این پویاییِ تیمی، نگرانی مدیران را بابت نظارت بر عملکرد تیم تا حد زیادی کاهش می‌دهد. زیرا اعضای تیم، روی کار خودشان و افراد دیگر نظارت دارند و در صورت لزوم، از طریق حمایت و مشارکت، کار را پیش می‌برند. به‌این‌ترتیب مدیران نیز زمان کمتری را صرف نظارت و ساماندهی امور می‌کنند و توجه و انرژی‌شان را به موضوعات مهم‌تری اختصاص می‌دهند.

سخن آخر

واضح است که چالش کار تیمی در دورکاری می‌تواند روی کیفیت تعامل اعضای تیم با یکدیگر تأثیر بگذارد. بااین‌حال، اختصاص زمان برای برگزاری منظم جلسات آنلاین با هدف دیدار اعضای تیم، هماهنگ‌سازی امور، بیان نقطه‌نظرات و دریافت بازخوردها می‌تواند تا حد زیادی این تأثیر منفی را خنثی ساخته و به بهبود کیفیت کار و ارتقای عملکرد تیم کمک کند. درک اهمیت کار تیمی، تقویت تیم را به یک اولویت برای مدیران تبدیل می‌کند و وقتی یک تیم تقویت شود، اغلب به نتایجی بهتر از حالتی که اعضای آن به‌تنهایی کار می‌کنند، دست می‌یابد.

اهمیت کار تیمی، از آن دسته موضوعات مهم در حوزه مدیریت است که مدیران همواره باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. موضوعی که صدالبته در دوران همه‌گیری کرونا، توجه مضاعفی را می‌طلبد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: