اشتباه‌های برند کارفرمایی، می‌توانند هر آنچه را در راستای ایجاد یک پرستیژ حرفه‌ای برای شرکت یا کسب‌وکارتان رشته کرده‌اید، پنبه کنند. پرهیز از ارتکاب این اشتباهات، در وهله اول، مستلزم شناخت آن‌هاست.

اشتباه‌های برند کارفرمایی را می‌شناسید؟ آیا می‌دانید در مسیر ایجاد یک پرستیژ مناسب برای شرکتتان، چه دام‌هایی انتظارتان را می‌کشند؟

همه شرکت‌ها و سازمان‌ها، چه بدانند و چه نه، دارای یک پرستیژ حرفه‌ای در بازار کار هستند. پرستیژی که تعیین می‌کند کار کردن در آن مجموعه، برای نامزدهای شغلی چقدر مهم، جذاب و ارزشمند است؟ یک پرستیژ ایده‌آل هرگز خودبه‌خود ایجاد نمی‌شود و شما باید بدانید برای بهبود برند کارفرمایی خود، چه‌کارهایی انجام دهید اما در کنار این اقدامات، باید اشتباه‌های برند کارفرمایی را نیز به‌خوبی بشناسید. اشتباهاتی که اگر مرتکبشان شوید، بخش زیادی از زحماتتان هدر می‌رود.

تا انتهای این مطلب از تینت را بخوانید تا نگاهی به 5 مورد از مهم‌ترین اشتباه‌های برند کارفرمایی داشته باشیم.

 

اشتباه های برند کارفرمایی

 

اشتباه اول: برند کارفرمایی را به معنای استخدام بدانید!

اولین مورد از اشتباه‌های برند کارفرمایی، یکی دانستن این مفهوم با استخدام است! برند کارفرمایی مفهومی به‌مراتب گسترده‌تر از استخدام دارد و به معنای ارائه یک تجربه پایدار به کارکنان در مراحل مختلف سفرشان با مجموعه شماست.

این مفهوم، گستره‌ای وسیع را از جلب‌توجه و مصاحبه اولیه با فرد تا همسوسازی، آموزش، قدردانی، پاداش و حتی خروج او از سازمان در برمی‌گیرد. درواقع برند کارفرمایی را می‌توانیم به‌مثابه چسبی بدانیم که تمام این قطعات را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد. برند کارفرمایی باید تمام جزئیات معامله‌ای را که با کارکنانتان انجام می‌دهید، به آن‌ها نشان دهد. آن‌ها به‌واسطه همین برند باید بدانند که طی دوران حضورشان در شرکت، چه انتظاری از آن‌ها می‌رود و در ازای آنچه انجام می‌دهند، چه چیزی به دست می‌آورند؟

اشتباه دوم: نقشه سفر کارکنان را به‌طور کامل ترسیم نکنید!

جزئی‌نگری، از دیگر اشتباه‌های برند کارفرمایی است. لازمه اساسی برای ایجاد یک برند کارفرمایی قدرتمند این است که به نقشه سفر کارکنان، نگاه کامل و همه‌جانبه‌ای داشته باشید و همه نقاط تماس با آن‌ها را در مراحل مختلف، ترسیم کنید. نقشه‌ای که با جلب‌توجه اولیه هر کارمند، آغاز شده و با ترک سازمان از جانب او به پایان می‌رسد. یک نقشه سفر استاندارد باید شامل موارد زیر باشد:

  • آگاهی و جذابیت برند
  • ارائه درخواست و پیوستن به مجموعه
  • انتصاب و همسوسازی
  • پیشرفت، یادگیری و توسعه شغلی
  • شناخت و پاداش
  • بازنشستگی یا خروج از برند

پس از ترسیم یک نقشه کلی که موارد فوق در آن گنجانده باشد، می‌توانید هر یک از این موارد را به اجزای کوچک‌تری تجزیه کنید یا اصطلاحاً بشکنید و وضعیتتان را با در نظر گرفتن آن‌ها مورد ارزیابی قرار دهید. مثلاً می‌توانید بررسی کنید که:

  • در حال حاضر چه چیزهایی را ارائه می‌دهید؟
  • چه چیزهایی کم دارید؟
  • آیا نقصی وجود دارد که نیازمند اصلاح باشد؟
  • آیا پیام‌هایتان در مراحل مختلف نقشه سفر، سازگار هستند؟
  • آیا ارزش‌های اساسی مجموعه‌تان در همه مراحل، برجسته و محسوس هستند؟

به‌عنوان‌مثال، اگر برای مرحله جلب‌توجه و جذابیت برند برنامه‌ریزی می‌کنید، ارائه آگهی در وب‌سایت‌های شغلی، ایجاد قسمت مشاغل در وب‌سایت رسمی شرکتتان، فعالیت در کانال‌های اجتماعی مختلف مثل لینکدین، اجاره غرفه و حضور در نمایشگاه‌های شغلی، تدوین و پیاده‌سازی پلن‌های دهان‌به‌دهان و ... ازجمله مهم‌ترین مواردی هستند که باید آن‌ها را مدنظر قرار دهید.

 

راهکارهای ایجاد برند کارفرمایی

 

اشتباه سوم: روی تصویر برندتان نظارت ندارید!

عدم نظارت، نه‌فقط یکی از اشتباه‌های برند کارفرمایی، بلکه در هر حوزه دیگری، یک خطای بزرگ و استراتژیک است. گاهی ممکن است برندی که شما با زحمت و سختی زیاد، طی ماه‌ها برای کسب‌وکارتان ایجاد کرده‌اید، در عرض چند دقیقه و به‌واسطه برخی اظهارات مُخرب و منفی، مخدوش شود. برای جلوگیری از این اتفاق و مراقبت از برند کارفرمایی، باید یک استراتژی نظارتی داشته باشید تا بدانید کارجویان چه دیدگاهی درباره شرکت شما دارند و درباره آن، چه می‌گویند؟ به‌واسطه این آگاهی باید بتوانید فضا را مدیریت کنید.

خوشبختانه ابزارها یا نرم‌افزارهای آنلاینی در دسترس هستند که با کمک آن‌ها می‌توانید از کلیه برند منشن‌های مربوط به خودتان مطلع شوید. به‌این‌ترتیب اگر فردی در یکی از شبکه‌های اجتماعی، از برند شما اسم بُرد، نرم‌افزار به شما آلارم می‌دهد. شما باید افرادی را در شرکت داشته باشید که بلافاصله با این دسته از افراد ارتباط برقرار کنند و از طریق افزایش تعامل با آن‌ها، وجهه‌ی برند کارفرمایی را ارتقا دهند.

تجربه کارکنان فعلی‌تان نیز در این زمینه می‌تواند یاری‌رسان باشد. می‌توانید از آن‌ها بخواهید که نظرات و تجربیاتشان را درباره کار در شرکت شما بنویسند و نوشته‌هایشان را در وب‌سایت رسمی شرکت و شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر کنید.

اشتباه چهارم: کمیت را به کیفیت ترجیح دهید!

یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های برند کارفرمایی که شرکت‌های زیادی مرتکب آن می‌شوند این است که کمیت را به کیفیت ترجیح می‌دهند. این را بدانید که انتشار نامنظم حجم انبوهی از محتوا در رسانه‌های اجتماعی، الزاماً به معنای اثرگذاری نیست. شما باید با یک استراتژی رقابتی و برنامه‌ریزی هدفمند، نسبت به تولید و توزیع محتوا اقدام کنید. باید یک تیم ثابت، خبره و توانمند را برای تولید محتوا داشته باشید و بر مبنای یک تقویم محتوا، مطالب باکیفیتی تهیه کنید که استانداردهای برند کارفرمایی‌تان را بالا ببرند.

برای داشتن یک استراتژی موفق‌تر در خلق برند کارفرمایی، باید ضمن شناخت این مورد از اشتباه‌های برند کارفرمایی، کمیت محتوایتان را کاهش و کیفیت آن را افزایش دهید. این رویکرد علاوه بر جلب‌توجه و ایجاد درگیری در مخاطبان، باعث می‌شود که افراد بیشتری شما را دنبال کنند.

 

چطور برند کارفرمایی بسازیم؟

 

اشتباه پنجم: به Share شدن محتوایتان، توجهی نکنید!

یکی از اشتباه‌های برند کارفرمایی از این ناآگاهی نشئت می‌گیرد که بسیاری از افراد نمی‌دانند که وظیفه بخش منابع انسانی، به یافتن نامزدهای شغلی مناسب محدود نمی‌شود. شما باید برند کارفرمایی‌تان را تقویت کنید تا با گسترش دایره مخاطبان، شانس بیشتری برای جذب استعدادهای برتر داشته باشید.

هدف شما از تولید محتوا، صرفاً نباید جلب‌توجه نامزدهای شغلی بالقوه باشد. شما باید محتوایی تولید و منتشر کنید که علاوه بر جلب‌توجه، مخاطبان را به معنای حقیقی کلمه، با خودش درگیر کند. این درگیری باید خودش را در اَشکال مختلفی مثل لایک کردن، کامنت گذاشتن و از همه مهم‌تر، به اشتراک‌گذاری یا همان Share کردن نشان دهد. تعامل و درگیری بیشتر با محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی، احتمال دیده شدن پست‌هایتان را از سوی مخاطبان به‌شدت بالا می‌برد و وقتی چنین باشد، طبعاً می‌توانید استعدادهای بیشتری را به سمت خودتان بکشانید.

قبل از ارسال محتوا در شبکه‌های اجتماعی با هدف تقویت برند کارفرمایی، از خود بپرسید که آیا محتوایتان، واقعاً آن‌قدر جذاب هست که خودتان به‌عنوان مخاطب، مایل باشید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید؟ اگر پاسخ منفی بود، پیشنهاد می‌کنیم محتوا را مورد بازبینی قرار داده و با اِعمال اصلاحات لازم، آن را به یک محتوای قدرتمند و اثرگذار تبدیل کنید.

سخن آخر

پرداختن به Employer Branding در عمل به‌مراتب سخت‌تر از آن است که فکر می‌کنید. اما با شناخت رایج‌ترین اشتباه‌های برند کارفرمایی، می‌توانید استراتژی‌تان را برای این کار به شکل مستمر بهبود دهید.

موضوع این مقاله، بسیار گسترده است و طبیعتاً ورود به همه جنبه‌های آن در این مجال کوتاه، امکان‌پذیر نبود. بااین‌حال ما تلاش کردیم تا ضمن معرفی 5 مورد از "نبایدها" چکیده‌ای از نکات کاربردی دیگر را نیز در این خصوص با شما خوبان در میان بگذاریم. راستی شما مرتکب کدام‌یک از این اشتباه‌های برند کارفرمایی شده‌اید؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: