برون‌سپاری خدمات منابع انسانی در مواقع لازم، اقدامی استراتژیک است که علاوه بر مزایایی مثل صرفه‌جویی‌های اقتصادی و زمانی، زمینه لازم را برای تمرکز بهتر صاحبان مشاغل و کارکنان روی جنبه‌های اصلی کسب‌وکار فراهم می‌آورد.

آیا تابه‌حال به برون‌سپاری خدمات منابع انسانی فکر کرده‌اید؟ شاید این ایده در ابتدا برایتان کمی عجیب باشد اما اگر به خواندن مطلب ادامه دهید، شاید شما نیز برای به عملی کردن آن، مصمم شوید.

بسیاری از صاحبان مشاغل، مخصوصاً در استارت‌آپ‌های نوپا، هم‌زمان که مسئولیت رهبری و هدایت کسب‌وکار را بر عهده می‌گیرند، رسیدگی به امور منابع انسانی را نیز عهده‌دار می‌شوند و برخی دیگر این وظیفه را به یک یا چند نفر از کارکنان دیگر مجموعه محول می‌کنند. مدیریت منابع انسانی، با جنبه بسیار مهمی از کسب‌وکارتان در ارتباط است. فرد یا افرادی که عهده‌دار مسئولیت مرتبط با منابع انسانی هستند، باید در حوزه‌هایی مثل کارمند یابی، گزینش، استخدام، آموزش، ارزیابی عملکرد و بعضاً حتی حقوق و دستمزد، دانش و مهارت کافی داشته باشند و وقتی این وظایف را در کنار هم قرار می‌دهیم، می‌بینیم که با حوزه بسیار وسیعی روبرو هستیم که پرداختن به آن می‌تواند خارج از توان و ظرفیت یک کسب‌وکار باشد.

 

برون سپاری خدمات منابع انسانی

 

نشانه‌هایی که از ضرورت برون‌سپاری خدمات منابع انسانی خبر می‌دهند

اگر شما هم به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار، خودتان عهده‌دار مدیریت امور منابع انسانی هستید یا این کار را به یکی دیگر از اعضای سازمان سپرده‌اید، باید بدانید که نشانه‌هایی وجود دارند که در صورت مشاهده آن‌ها، بهتر است به برون‌سپاری نیروی انسانی فکر کنید. بیایید این 5 نشانه را بشناسیم.

۱- زمان زیاد و ارزشمندی را صرف مدیریت مشکلات منابع انسانی می‌کنید

بر کسی پوشیده نیست که شما به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار، علاوه بر ارائه محصولات یا خدماتی که فلسفه وجودی شغلتان را شکل داده‌اند، باید مسئولیت‌های زیاد دیگری را نیز بر عهده بگیرید. اما مشکلات و مسائل مربوط به منابع انسانی می‌توانند بسیار پیچیده باشند و با گرفتن بخش زیادی از زمان و انرژی‌تان، مانع از آن شوند که روی درآمدزایی و موضوعات استراتژیک تجاری متمرکز شوید.

هر چقدر زمان بیشتری را برای اموری مثل یادگیری قوانین استخدام یا جستجوی یک نیروی تمام‌وقت که بتواند پاسخگوی نیازهایتان باشد، صرف کنید، فرصت کمتری را برای پرداختن به جنبه‌های مهم کسب‌وکار در اختیار خواهید داشت. از طریق برون‌سپاری خدمات منابع انسانی با صرف هزینه‌ای معقول، وظایف این حوزه‌ها را به فرد دیگری محول می‌کنید و در عوض با آزاد کردن زمانتان، با حداکثر تمرکز، سکان هدایت کسب‌وکار را در دست می‌گیرید.

۲- نگران الزامات و مشکلات قانونی هستید

کسی که مسئولیت پرداختن به امور منابع انسانی را متقبل می‌شود باید ضمن درک فرایندهای استخدام و آشنایی با الزامات قانونی، در زمینه‌هایی مثل چانه‌زنی جمعی، جذب استعدادهای برتر و آموزش، مهارت زیادی داشته باشد؛ علاوه بر این‌ها، گاهی نظارت بر حقوق و دستمزد نیز به وظایف مدیران منابع انسانی اضافه می‌شود. مدیران منابع انسانی باید زمینه‌های مستعد ایجاد مسائل قانونی در استخدام یا مدیریت کارکنان را بشناسند. با برون‌سپاری خدمات منابع انسانی، این مسئولیت خطیر را به فردی مطمئن محول می‌کنید که در جنبه‌های عملی و قانونیِ HR دانش و تجربه کافی دارد. به‌این‌ترتیب، نگرانی‌هایتان از بابت تخطی از قوانین و رویارویی با پرونده‌های حقوقی رفع می‌شود.

۳- نیاز به پس‌انداز دارید

ظاهر امر این است که شما بابت دریافت سرویس از یک شرکت خارجی، هزینه می‌کنید اما برون‌سپاری خدمات منابع انسانی می‌تواند از جهات زیادی، یک اقدام مقرون‌به‌صرفه باشد. وقتی این کار را انجام می‌دهید، تخصصی را کسب می‌کنید که دیگر مجبور به یادگیری آن نیستید. فرایندی که می‌تواند بسیار زمان‌بر و پرهزینه باشد. با برون‌سپاری منابع انسانی، از دریافت خدماتی بهره‌مند می‌شوید که اگر خودتان انجام آن‌ها را متقبل می‌شدید، کارایی و بهره‌وری عملکردتان دستخوش اُفت چشمگیری می‌شد.

همان‌طور که گفتیم، برون‌سپاری علاوه بر آزادسازی زمان و رفع نگرانی از بابت قرار گرفتن در معرض ریسک‌های قانونی، تأثیر مثبتی روی کسب‌وکارتان می‌گذارد و اگر بخواهیم هزینه برون‌سپاری خدمات منابع انسانی را با مزایای آن مقایسه کنیم، خواهیم دید که مزایای اقتصادی و غیراقتصادی انجام این کار، با قاطعیت بر هزینه‌ها می‌چربند.

 

برون سپاری منابع انسانی

 

۴- خطوط پاسخگویی در کسب‌وکارتان واضح نیست

اگر رتق‌وفتق امور انسانی را به مدیران و روسای بخش‌های مختلف بسپارید، شاید ظاهراً کار پیش برود اما ممکن است به‌طور هم‌زمان، خطوط پاسخگویی در مجموعه را مختل کنید. این بدان معناست که اگر مشکلی برای یکی از کارکنان پیش بیاید، نمی‌داند که باید آن را به چه کسی گزارش کند و مدیران نیز درباره پاسخ این سؤال که آیا اطلاعات درست و مرتبطی را دریافت می‌کنند، نامطمئن خواهند بود و در این میان احتمالاً انجام برخی وظایف مهم مربوط به منابع انسانی از نظر دور می‌مانَد. با برون‌سپاری خدمات منابع انسانی، مدیران می‌توانند با فراغت از مسئولیتی سنگین و غیرضروری و رهایی از نگرانی‌های برخاسته از آن، به مدیریت امور مربوط به بخش‌هایشان بپردازند و درعین‌حال، شما نیز از این بابت که به‌واسطه عدم مبادرت به یک اقدام پرریسک، هیچ مشکلی در انجام امور منابع انسانی پیش نمی‌آید، آسوده‌خاطر هستید.

۵- نمی‌توانید در مقابل تغییرات، واکنش سریعی نشان دهید

لازمه دوام و قوام مشاغل در قرن بیست و یکم، قابلیت انعطاف و پاسخگویی سریع به تغییرات است. هنگامی که فرصتی ایجاد می‌شود، برای بهره‌برداری از آن فرصت باید بتوانید خیلی سریع، نیروی انسانی مورد نیازتان را جذب نموده و هم‌زمان با رعایت تعهداتتان به کارکنان، کسب‌وکارتان را با سرعت بیشتری در مسیر رشد هدایت کنید.

با برون‌سپاری خدمات منابع انسانی، کسب‌وکارتان به کانال‌هایی وصل می‌شود که از طریق آن‌ها می‌توانید با حداکثر سرعت، به طیف گسترده‌ای از نامزدهای شغلیِ واجد شرایط دسترسی داشته باشید. درگیری بیش‌ازحد شما با برخی جنبه‌های امور منابع انسانی، حواستان را از بعضی جنبه‌های دیگر پرت می‌کند و این گاهی می‌تواند به از دست رفتن فرصتی طلایی برای استخدام یک فرد شایسته منجر شود. گاهی از دست دادن یک و فقط یک فرصت استخدام، شانس جذب استعدادهای برتر را دودستی تقدیم رقبایتان می‌کند و همین می‌تواند باعث ایجاد یک مزیت رقابتی چشمگیر برای آن‌ها شود. برون‌سپاری خدمات منابع انسانی، راهکاری عالی برای حفظ انعطاف‌پذیری و پاسخگویی فوری کسب‌وکار شما در رویارویی با فرصت‌های جدید است.

تینت؛ انتخابی مطمئن برای برون‌سپاری خدمات منابع انسانی

چنانچه در کسب‌وکارتان با هر یک از نشانه‌های پنج‌گانه‌ی مذکور مواجه شدید، بدانید وقت آن رسیده که با جدیّت، به گزینه برون‌سپاری خدمات منابع انسانی فکر کنید. همان‌قدر که تصمیم‌گیری در این باره مهم است، انتخاب شرکتی هم که امور انسانی کسب‌وکارتان را به آن محول می‌کنید، اهمیت دارد. یک انتخاب نادرست، علاوه بر اینکه از مزایای ارزشمند برون‌سپاری خدمات منابع انسانی محرومتان می‌کند، می‌تواند به منشأ ایجاد مشکلات عملیاتی و حتی قانونی تبدیل شود. دانش، تخصص و تجربه، سه مؤلفه‌ای هستند که در انتخاب یک مجموعه برای برون‌سپاری منابع انسانی حرف اول را می‌زنند و "شبکه فناوری و نوآوری ایران" یا همان تینت در این حوزه، نامی مطمئن است که در ارائه خدمات، رضایتمندی شما عزیزان را در رأس امور قرار می‌دهد.

 

خدمات تینت

 

تینت، بازار خدمات گسترده‌ای را در معرض انتخابتان می‌گذارد که شما صاحبان گرامی کسب‌وکار می‌توانید متناسب با نیازهایتان، از این خدمات بهره‌مند شوید. ناگفته نمانَد که بازار خدمات شبکه فناوری و نوآوری ایران، صرفاً به ارائه خدمات منابع انسانی محدود نمی‌شود و شما می‌توانید با مراجعه به بخش خدمات در وب‌سایت تینت، از سایر آپشن‌های این مجموعه در زمینه‌هایی مثل فناوری اطلاعات، تأمین مالی و ... آگاه شوید.

آیا می‌خواهید با برون‌سپاری خدمات منابع انسانی، ضمن صرفه‌جویی مالی و زمانی، روی زمینه‌های اصلی کسب‌وکارتان متمرکز شوید؟ با تکیه بر رویکرد نوین و کارآمد تینت، قطعاً به این هدف خواهید رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: