مهارت‌های نرم برای استخدام، رفته‌رفته به فهرست اولویت‌های اصلی کارفرمایان در ارزیابی و گزینش داوطلبان شغلی وارد می‌شود که تمایل به یادگیری، درک مشتریان، سازگاری با تغییر، مهارت‌های ارتباطی و سازمان‌یافتگی ازجمله مهم‌ترین این مهارت‌ها به شمار می‌روند.

مهارت‌های نرم برای استخدام، روزبه‌روز از نگاه کارفرمایان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و نقش محوری این مهارت‌ها در کسب‌وکارهای مختلف، به شکل فزاینده‌ای پررنگ می‌شود. پایگاهDeloitte Access Economics با استناد به یک پژوهش علمی ادعا می‌کند که تا سال 2030، دو سوم از کل مشاغل در دنیا را مشاغل مبتنی بر مهارت‌های نرم تشکیل خواهند داد.

 

مهارت های نرم مورد نیاز کارفرمایان

 

اما چه فلسفه‌ای در پس این روند قرار دارد و اساساً دلیل اهمیت مهارت‌های نرم برای استخدام چیست؟ دنیای کسب‌وکار با سرعت بالایی در حال تغییر است. نوآوری‌ها در حوزه دیجیتال، شیوه انجام عملیات را متحول می‌سازند و نوع مهارت‌های لازم برای انجام کارهایی که به‌واسطه این تغییرات پدید آمده‌اند، با سرعت مشابهی تغییر می‌کنند. به همین علت، عجیب نیست که کارفرمایان، کارکنانی را برای استخدام در شرکتشان انتخاب کنند که برای رویارویی با چالش‌های احتمالی که در آینده‌ای نزدیک با آن‌ها مواجه می‌شوند، از مهارت‌های جدید و کارآمد برخوردار باشند. اما منظور از این مهارت‌های جدید چیست؟! در ادامه شما مخاطبان ارجمند تینت را با پنج مورد از مهم‌ترین مهارت‌های نرم برای استخدام که از نگاه کارفرمایان، اهمیت ویژه‌ای دارند آشنا می‌کنیم.

۱- تمایل به یادگیری

تمایل به یادگیری، پرطرفدارترین آیتم در فهرست مهارت‌های نرم برای استخدام از نگاه کارفرمایان است. آن‌ها بر این باور هستند که یک کاندیدای شغلی ایده‌آل، فردی کُنشگر است که برای توسعه مستمر خودش و همین‌طور انتقال این خصوصیت به دیگران، پیش‌قدم می‌شود. چنین فردی معمولاً رفتارهای زیر را از خودش نشان می‌دهد:

  • گوش دادن به پادکست‌ها و وبینارها در مسیر رفت‌وآمد به محل کار
  • توجه به آنچه در صحنه رقابت می‌گذرد
  • توجه به بازخورد مشتریان
  • پیشنهاد خواندن مقالات خبری جذاب به همکاران
  • تنظیم آلارم برای ایمیل‌های مرتبط با موضوعات موردعلاقه

صرف‌نظر از صنعت، تمایل به همگامی با جدیدترین روندها و آگاهی از تغییرات مربوط به شغل، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم برای استخدام است که شرکت‌های کوچک و بزرگ آن را بسیار ارزشمند می‌دانند. ضمناً این ویژگی، از خودآگاهی فرد خبر می‌دهد. شرکتی که کارکنان یادگیرنده داشته باشد، به‌واسطه توجه مداوم به تغییرات صنعت، دانش لازم را برای کشف شکاف‌های جدید کسب می‌کند و با تلاش برای رفع این شکاف‌ها، خود را از شرکت‌های رقیب متمایز می‌سازد.

۲- درک مشتریان

باید پذیرفت که رشد فناوری، رفتار مصرف‌کنندگان را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و به همین سبب، یکی دیگر از اساسی‌ترین مهارت‌های نرم برای استخدام، درک رفتار مشتریان است. کسب‌وکارهای امروزی تمرکزشان را به تجربه مشتریان و الگوهای رفتاری مرتبط با چگونگی تعامل آن‌ها با محصولات و خدمات معطوف کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، طرفداران مسابقات ورزشی مختلف، حالا بلیت بازی‌ها را نه از گیشه استادیوم، بلکه از طریق اپلیکیشن می‌خرند یا مسافران قبل از رزرو بلیت هواپیما، برای انتخاب بهترین آپشن به وب‌سایت‌های مختلف می‌روند تا به مقایسه قیمت‌ها بپردازند. حتی کارجویان نیز به جای آگهی‌های استخدامی مندرج در مجلات و روزنامه‌ها به‌صورت آنلاین در جستجوی یافتن شغل دلخواهشان هستند.

با در نظر گرفتن تغییرات ایجادشده در رفتار مشتریان، شرکت‌های امروزی به کارکنانی نیاز دارند که ضمن درک تغییرات فناوری و توانایی همراهی با آن‌ها، قادر به ارائه پیشنهادهای سازنده درباره روش‌ها و فرایندهای جدید تجاری باشند.

۳- سازگاری با تغییر

انطباق یا سازگاری با تغییر یکی دیگر از مهم‌ترین مهارت‌های نرم برای استخدام است. شرکت‌های امروزی به کارکنانی نیاز دارند که بتوانند از حاشیه امنشان خارج شده و تغییر را فرصتی برای رشد و نوآوری تلقی کنند. پیچیدگی و پویایی فزاینده صنعت و محیط، اصلی‌ترین دلیل اهمیت انطباق با تغییر است.

امروز، تغییر به یکی از مفروضات حتمی کسب‌وکارهای مختلف تبدیل شده و شرکت‌ها باید بتوانند در مواجهه با تغییرات، انعطاف‌پذیری لازم را از خود نشان دهند. واضح است که تحقق این امر تا حد زیادی به برخورداری از کارکنانی بستگی دارد که از تغییر، نهراسیده و آن را پدیده‌ای نامطلوب ندانند. تغییرات می‌توانند ریشه‌های متفاوتی مثل ساختار سازمانی یا فناوری داشته باشند. از سوی دیگر، برخی تغییرات نیز به‌هیچ‌عنوان قابل پیش‌بینی نیستند که بحران کرونا بهترین مثال برای این دسته از تغییرات است. بااین‌حال، آنچه بیش از منشأ و دلیل تغییر اهمیت دارد، انعطاف‌پذیری کسب‌وکار و میزان کارایی آن در نحوه رویارویی با چالش‌های ایجادشده به‌واسطه تغییر است. همان خصوصیتی که مرز باریک بین بقا و فنا را در دوران کرونا ترسیم کرد و حالا یکی از ضروری‌ترین مهارت‌های نرم موردنیاز کارفرمایان محسوب می‌شود.

۴- مهارت‌های بین فردی و ارتباطی

یادگیری مفاهیم و تکنیک‌های جدید و یافتن راهکارهای هوشمندانه برای حل چالش‌ها، ازجمله لوازم اصلی پیشرفت و موفقیت در کسب‌وکار هستند اما اگر نتوانید دانشتان را به دیگران منتقل کنید، در استفاده از قابلیت‌های مذکور نیز ناکام خواهید ماند.

اهمیت توانایی برقراری ارتباط به‌عنوان یکی از مهارت‌های نرم برای استخدام را می‌توانیم در سخنان آلیستر کاکس، مدیرعامل شرکت معروف و چندملیتی Hays درک کنیم که می‌گوید: من به کارکنانی نیاز دارم که دید واضحی نسبت به دورنما و چشم‌انداز کلی شرکت داشته باشند. کسانی که بتوانند آینده کسب‌وکار و صنعتی را که در آن فعالیت می‌کنند، ببینند و درعین‌حال، این بینش را به هم‌تیمی‌ها و همکارانشان نیز منتقل کنند.

 

مهارت های نرم برای استخدام

 

ارائه ایده‌ها و انتقال اثربخش دیدگاه‌ها به دیگران، بسیار ارزشمند است اما آنچه در این میان، تفاوت را رقم می‌زند، نحوه برقراری ارتباط است. محیط‌های کاری که از تنوع فکری و مشارکت استقبال می‌کنند، باعث شکل‌گیری گفتگوهای سازنده بین کارکنان می‌شوند و از این طریق، افراد را به ارائه راهکارهای نوآورانه برای حل مسئله سوق می‌دهند. شرکت‌های امروزی کارکنانی می‌خواهند که:

  • بتوانند به شکل حرفه‌ای و نه شخصی، با همکارانشان بحث کنند
  • به آن‌ها برای ارائه دیدگاه‌هایشان، مجال دهند
  • به عقاید و دیدگاه‌های دیگران احترام بگذارند

به‌طور خلاصه شرکت‌های مدرن، استخدام کارکنانی را در اولویت قرار می‌دهند که قادر به برقراری ارتباط حرفه‌ای و صحبت کردن با افراد دیگر در همه سطوح سازمانی باشند.

۵- سازمان‌یافتگی

سازمان‌یافتگی، آخرین مورد از فهرست پنج‌گانه‌ی مهارت‌های نرم برای استخدام است. شرکت‌های امروزی به دنبال کارکنانی هستند که شخصیت و رویکردی سازمان‌یافته دارند و می‌توانند زمانشان را برای به حداکثر رساندن میزان بهره‌وری، رعایت ضرب‌الاجل‌ها و هماهنگی با سایر بخش‌های مجموعه به‌خوبی و بی‌آنکه مشکلی ایجاد شود، تنظیم کنند.

دنیای کسب‌وکار گاهی به‌شدت غیرقابل‌پیش‌بینی است. گاهی ممکن است بنا به ملاحظات اقتصادی، بودجه شرکت به‌طور ناگهانی کاهش یابد یا به‌واسطه بروز بحرانی مثل کرونا، ادامه فعالیت، مستلزم بازنگری اساسی در روش انجام عملیات باشد. در اینجا هم فرقی ندارد که چه مشکلی ایجاد می‌شود؛ مهم آن است که کارکنان، تحت هر شرایطی تمرکزشان را حفظ کنند و کماکان بتوانند با نظم و سازمان‌یافتگی کامل، تعهدشان را نسبت به وظایف محوله نشان دهند.

سخن آخر

شناخت مهم‌ترین مهارت‌های نرم برای استخدام به شما کارجویان گرامی کمک می‌کند تا از طریق ایجاد و تقویت این مهارت‌ها، شانستان را برای یافتن شغل مطلوبتان چه حالا و چه در آینده، به شکل قابل‌توجهی افزایش دهید. علاوه بر این، وقتی واجد این مهارت‌ها باشید، در مسیر شغلی‌تان نیز پیشرفت چشمگیری خواهید داشت و رضایت شغلی بیشتری را تجربه می‌کنید. مطمئن باشید که ترکیب این مهارت‌های نرم برای استخدام با سواد دیجیتالی و مهارت‌های فنی مرتبط، به یک داوطلب شغلی ایده‌آل تبدیلتان می‌کند که بعید است هیچ کارفرمایی بتواند به‌آسانی روی نامتان، خط قرمز بکشد!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: