تیم سازی برای تیم‌های دورکار به‌واسطه انجام برخی فعالیت‌های جذاب و سرگرم‌کننده به فرایند آسان‌تری تبدیل می‌شود؛ فعالیت‌هایی که به‌واسطه انجام و تکرار آن‌ها می‌توان تیم‌هایی کارآمد و منسجم‌ ساخت.

تیم سازی برای تیم‌های دورکار فرایندی است که از طریق آن ارتباط محکم‌تری بین اعضای تیم که به‌صورت آنلاین و از راه دور با مجموعه همکاری می‌کنند، ایجاد می‌شود. این فرایند، احساس عضویت و تعلق‌خاطر را در اعضای تیم تقویت می‌کند و درنهایت می‌تواند عملکرد آن‌ها را ارتقا دهد. علاوه بر این، چنین فرایندی در بهبود فرهنگ سازمانی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

اما چطور می‌توان بر موانع و چالش‌های ناشی از دوری فیزیکی اعضای تیم غلبه کرد؟ ما در اینجا 6 فعالیت مؤثر و سازنده را به‌عنوان تمرین‌های تیم سازی برای تیم‌های دورکار به شما معرفی می‌کنیم.

 

تیم سازی برای تیم های دورکار

 

۱- جزیره خالی از سکنه

جزیره خالی از سکنه یکی از فعالیت‌های مفید تیم سازی برای تیم‌های دورکار است که شاید انجام بازی‌های مشابه آن را در دوران  مدرسه تجربه کرده باشید.

در این بازی یک سناریو تعریف می‌شود که بر مبنای آن، اعضای تیم در یک جزیره دورافتاده و خالی از سکنه گیر افتاده‌اند و از بین هفت شیئی که همراه آن‌هاست فقط می‌توانند سه مورد را بردارند. شما باید تا جایی که می‌توانید این اشیا را به گزینه‌هایی چالش‌بر‌انگیز تبدیل کنید تا اعضای تیم مجبور شوند برای انتخاب آن‌ها از قدرت تحلیل، تفکر و همین‌طور برنامه‌ریزی انتقادی استفاده کنند. یک کیسه پُر از بذر میوه و سبزی، چاقوی جیبی، طناب، ملحفه، سطل، 2 لیتر نفت سفید، قلم و کاغذ و ... مثال‌های خوبی برای این منظور هستند.

پس از تعریف سناریو و تعیین اشیا، تیم را به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم کنید و به آن‌ها اجازه دهید تا در مورد وسایلی که قصد انتخاب آن‌ها را دارند، با یکدیگر همکاری کنند. پس از اتمام این مرحله، وارد کنفرانس ویدئویی شوید و درباره نتایج کار گفتگو کنید. انجام فعالیت‌ها و تمرین‌های این‌چنینی در راستای تیم سازی برای تیم‌های دورکار، اعضای تیم را وادار می‌کند که با وجود فاصله جغرافیایی، یکدیگر را به چشم یک هم‌تیمی واقعی ببینند و درعین‌حال باعث ایجاد هیجان و رقابت سالم در میان آن‌ها می‌شود.

۲- کدگشایی

در این شکل از فعالیت تیم سازی برای تیم‌های دورکار باید همراه با اعضای دیگر تیم به حل پازل‌ها و معماهای آنلاین مشغول شوید و با انتخاب مسائل ناشناخته به‌عنوان یک چالش مشترک، درصدد یافتن راهکار مؤثری برای حل‌وفصل آن‌ها برآیید. این دسته از فعالیت‌های پیچیده، تمرینی عالی برای آن دسته از تیم‌هایی محسوب می‌شوند که ترس و اکراهی از رقابت دوستانه نداشته و عاشق حل مسائل پیچیده هستند.

 

افزایش بهره وری تیم های دورکار

 

۳- اتاق فرار

حتی اگر دقیقاً ندانید که اتاق فرار چیست، احتمالاً اسمش به گوشتان خورده است! اتاق‌های فرار مجازی یک ماجراجویی جذاب، تمام‌عیار و چالش‌برانگیز را برای تیم‌های مختلف رقم می‌زنند و اعضای تیم در هر جایی که باشند، چه خانه و چه دفتر کار، می‌توانند در این ماجراجویی شرکت کنند. در این بازی، معماها و وظایفی برای اعضای تیم تعیین می‌شود و آن‌ها از طریق حل و انجام آن‌ها در راستای تحقق یک هدف مشترک تلاش می‌کنند: یعنی فرار از اتاق!

اعضای تیم با حل هر معما، یک قدم به فرار از اتاق نزدیک‌تر می‌شوند. البته واژه اتاق در اینجا یک واژه عام است. این اتاق می‌تواند واقعاً یک اتاق یا یک سلول زندان، یک کلبه متروکه و فضاهایی از این قبیل باشد. این بازی توسط مدیر یا میزبان اتاق، مدیریت می‌شود که بر عملکرد اعضای تیم نظارت داشته و در صورت لزوم، اعضای تیم را در حل معماها و درنهایت فرار از اتاق راهنمایی می‌کند تا آن‌ها بتوانند مأموریتشان را ظرف مدت حداکثر 60 دقیقه انجام دهند.

اتاق فرار با موضوعاتی مثل گریز، یافتن طلا و ... یکی از بهترین فعالیت‌های تیم سازی برای تیم‌های دورکار است که ضمن تقویت فرایندهای ارتباط و یادگیری، به شناخت بهتر شخصیت اعضای تیم نیز کمک می‌کند.

۴- حدس حقایق شخصی

یکی دیگر از فعالیت‌ها یا بازی‌های مفید و مرتبط با تیم سازی برای تیم‌های دورکار، حدس حقایق شخصی هر یک از اعضای تیم است. در این بازی:

  • ابتدا مدیر از اعضای تیم می‌خواهد که برخی حقایق شخصی را درباره خودشان به اشتراک بگذارند
  • در مرحله بعد همه این حقایق روی یک برگه نوشته شده و برگه در اختیار اعضای تیم قرار می‌گیرد
  • در مقابل ستون حقایق، یک ستون خالی وجود دارد که در آن هر یک از اعضای تیم باید حدس بزنند که آن حقیقت مربوط به کدام‌یک از هم‌تیمی‌هایشان است.
  • درنهایت حدس‌ها با کلید پاسخ‌ها مطابقت داده می‌شوند تا معلوم شود هر یک از اعضای تیم چقدر در حدس زدن حقایق مربوط به هم‌تیمی‌هایشان موفق عمل کرده‌اند؟

این بازی جذاب علاوه بر اینکه می‌تواند مفرح و خنده‌دار باشد، یخ بین اعضای تیم دورکار را آب می‌کند و روشی عالی برای بهبود رفاقت و انسجام بین اعضاست.

۵- شبیه‌سازی مشکلات

اگر می‌خواهید از طریق تقویت فرایند همفکری، تیم دور کارتان را برای مواجهه با چالش دشواری که احتمال رویارویی با آن در آینده وجود دارد، آماده کنید، می‌توانید روی این فعالیت سازنده‌ی تیم سازی برای تیم‌های دورکار مانور دهید.

برای انجام این کار یک سناریوی بغرنج و پیچیده را که به نقش اعضای تیم ارتباط دارد، برای آن‌ها تعیین کنید. به‌عنوان‌مثال اگر مدیر یک تیم روابط عمومی هستید، می‌توانید سناریویی بسازید که در آن شرکت گرفتار یک رسوایی بزرگ شده و نیاز مبرمی به ترمیم وجهه و حفظ اعتبار و جایگاه مخدوشش دارد. سپس از اعضای تیم بخواهید ضمن تهیه یک بیانیه مطبوعاتی، برای برگزاری چند کنفرانس، برنامه‌ریزی کنند. حین اجرای فعالیت از آن‌ها سؤالات چالشی بپرسید و وادارشان کنید که به این سؤالات پاسخ دهند. این سؤالات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • شرکت چطور باید اعتبارش را حفظ کند؟
  • آیا بابت آنچه رخ داده، عذرخواهی می‌کنید؟
  • اولویت‌های روابط عمومی یا برنامه‌های بازاریابی‌تان بعد از این اتفاق، چه تغییری می‌کنند؟

این فعالیت جذاب تیم سازی برای تیم‌های دورکار، علاوه بر اینکه اعضای تیم را به تفکر خارج از چارچوب ترغیب می‌کند، باعث بهبود مهارت تصمیم‌گیری آن‌ها می‌شود. به‌این‌ترتیب اعضای تیم می‌توانند ضمن حفظ همکاری در راستای افزایش کارایی، خود را برای مواجهه با شرایط پیش‌بینی‌نشده در آینده آماده کنند.

۶- دو حقیقت و یک دروغ

این فعالیت مرتبط با تیم سازی برای تیم‌های دورکار تا حدی به بازی حدس حقایق شخصی شباهت دارد. در اینجا هر یک از اعضای تیم سه گزاره را در مورد خودششان مطرح می‌کنند که دو تا از آن‌ها راست و دیگری دروغ است. سپس اعضای دیگر تیم باید دروغ را از حقایق تشخیص دهند. پس از اتمام حدس‌ها، هر عضو تیم، دروغ خود را فاش می‌کند. برای آنکه هیجان و رقابت حاکم بر این فعالیت را افزایش دهید، می‌توانید از طریق یک سیستم دستی یا دیجیتالی، به عملکرد اعضای تیم امتیاز دهید. فردی که بیشترین حدس درست را داشته باشد، امتیاز بیشتری کسب می‌کند و درنتیجه برنده بازی خواهد بود.

این تمرین علاوه بر ایجاد صمیمیت و نزدیکی بیشتر، به اعضای تیم کمک می‌کند تا از یکدیگر شناخت بهتری پیدا کنند.

 

مدیریت تیم دورکار

 

سخن آخر

تیم سازی برای تیم‌های دورکار، در کنار مزایای متعدد، چالش‌ها و مشکلات خاص خودش را دارد. به همین دلیل، به‌عنوان مدیر یک تیم باید در جستجوی راهکارهایی برای تسهیل همکاری بین اعضای تیم و بهبود سطح کارایی آن‌ها باشید. تمرین‌هایی که در این گفتار به آن‌ها اشاره کردیم تنها چند نمونه از بین ده‌ها فعالیت تیم سازی برای تیم‌های دورکار بودند که با انجام آن‌ها می‌توانید قابلیت یک تیم را از جنبه‌های مختلف ارتقا دهید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: