شبکه‌سازی مجازی به‌واسطه تبدیل شدن فاصله‌گذاری اجتماعی به یک هنجار ناخواسته، حالا بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت یافته که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

قرنطینه و در خانه ماندن، می‌تواند احساسات مختلفی را درونتان ایجاد کند. از یک طرف عدم ارتباط با بیرون و از طرف دیگر، نزدیکی و مراودت بیش‌ازحد با اعضای خانواده ممکن است برایتان مشکل‌ساز شود. با شیوع ویروس کرونا، فاصله‌گذاری اجتماعی به بخش ثابتی از زندگی تبدیل شده و البته که این اتفاق می‌تواند ناامیدکننده باشد؛ چون احتمالاً انسان‌های زیادی هستند که ارتباط با آن‌ها چه از نظر شخصی و چه از جنبه حرفه‌ای، برایتان اهمیت زیادی دارد.

 

شبکه سازی مجازی

 

شرایط فعلی را دقیقاً می‌توانیم همان شرایطی بدانیم که علی‌رغم الزام حضور در خانه، باید تا جایی که می‌توانیم برای برقراری و حفظ ارتباط با بیرون تلاش کنیم. این کار از طریق Virtual Networking صورت می‌گیرد. منظور از شبکه‌سازی مجازی، برقراری و گسترش تعامل و روابط انسانی به‌صورت از راه دور و با استفاده از فناوری است. ولی چطور باید این شبکه‌ها را تشکیل داد؟ شاید پاسخ آرمانی یا حتی ساده‌ای برای این سؤال وجود نداشته باشد اما همان‌طور که گفتیم، قطعاً ارزشش را دارد که برای دستیابی به این هدف، تلاش کنید. در این گفتار از تینت به روش‌های مختلفی که از طریق آن‌ها می‌توانید نسبت به شبکه‌سازی از راه دور اقدام کنید، نگاهی خواهیم داشت.

رویدادهای شبکه‌سازی مجازی

 شاید همیشه به حضور در رویدادها و مراسم اجتماعی علاقه زیادی داشته‌اید. اینکه بتوانید در مکانی خوشایند حاضر شوید و ضمن ملاقات و آشنایی با افراد جدید با برخی از صاحب‌نظران و متخصصان حرفه‌ای تعامل داشته باشید، واقعاً هم هیجان‌انگیز است. متأسفانه باید بپذیریم که کرونا شرایط را به‌کلی تغییر داده و بسیاری از اتفاقات گذشته تا مدتی، قابل تکرار نیستند. اما خوشبختانه شبکه‌سازی مجازی می‌تواند یک راهکار مناسب در شرایط فعلی باشد. راهکاری نه تماماً ایده‌آل اما کارگشا و ارزشمند!

با یک جستجوی ساده درباره رویداد شبکه‌سازی مجازی در گوگل می‌توانید به فهرست بلندبالایی از تقویم‌های رویدادها و همایش‌های آنلاین دسترسی پیدا کنید. برخی از این رویدادها دارای مضمون یا مخاطبان خاصی هستند و حضور در برخی از آن‌ها نیز ممکن است مستلزم پرداخت هزینه باشد. البته در این میان، برای افرادی که خواهان برقراری ارتباط‌های جدید هستند، گزینه‌های رایگان و همگانی زیادی در دسترس است. اگر دامنه یا زمینه محدودتری را برای شبکه‌سازی مجازی ترجیح می‌دهید، می‌توانید به‌سادگی و با افزودن اسم مکان یا صنعت مدنظرتان به انتهای کوئری یا همان متن عبارت جستجو، این فیلترها را اِعمال کنید. پس از یافتن رویداد دلخواه، باید مطمئن شوید که بیشتر از خودتان، کامپیوترتان برای حضور در آن آمادگی داشته باشد! در این صورت، لباس مناسبی بپوشید و بی‌آنکه نیاز به دست دادن باشد، خیلی راحت با افراد جدید آشنا شوید!

کاریابی‌های مجازی

کاریابی‌های مجازی درهرصورت می‌توانند مسیری عالی باشند که به شما در کشف فرصت‌های جدید کمک می‌کنند. مهم نیست که چقدر شغل فعلی‌تان را دوست دارید؛ باید این واقعیت را بپذیرید که همیشه فرصت‌های بهتری وجود دارد؛ بنابراین اگر به پیشرفت خودتان متعهد هستید، نباید دست از جستجو کردن بردارید. درست مثل رویدادهای شبکه‌سازی مجازی در اینجا هم می‌توانید با یک سرچ سریع و ساده در گوگل، به کاریابی‌های مجازی مختلف دسترسی پیدا کنید.

 

شبکه سازی از راه دور

 

بهتر است با آمادگی قبلی و داشتن یک پلن منسجم، این کار را انجام دهید و برای سؤالاتی مثل سؤالات زیر، پاسخ مشخصی داشته باشید:

  • در جستجوی چه نوع مشاغلی هستید؟
  • آیا رزومه مناسبی برای ارائه تهیه ‌کرده‌اید؟
  • آیا شرکت‌های خاصی وجود دارند که در آن‌ها به بیشتر از یک عنوان شغلی خاص علاقه داشته باشید؟

در صورت امکان، تحقیق کنید و ببینید که چه کسی به‌عنوان نماینده شرکت‌ها در کاریابی‌های مجازی حضور دارد؟ شاید آن فرد را بشناسید یا به‌طور بالقوه بتوانید با او ارتباط برقرار کنید. حتی اگر در حال حاضر، فرصت شغلی ایده‌آلی را در دسترس نمی‌بینید، اما کماکان می‌توانید روابط سازنده و مثبتی با نمایندگان شرکت‌های مختلف ایجاد کنید؛ روابطی که شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور، به دردتان بخورند!

اگر در این شکل از شبکه‌سازی مجازی به مرحله مصاحبه رسیدید، باز هم باید از آمادگی کامپیوترتان برای برگزاری یک رویداد مهم اطمینان حاصل کنید و البته خودتان هم باید طوری لباس بپوشید که انگار قرار است به‌طور فیزیکی در جلسه حاضر شوید. فراموش نکنید که ظاهر شما هنوز هم اهمیت زیادی دارد. در این میان، انتخاب یک پس‌زمینه دلپذیر هم مهم است؛ برای اینکه فردی حرفه‌ای به نظر برسید، لزومی ندارد که پس‌زمینه‌تان یک دفتر کار یا یک کتابخانه عظیم باشد؛ انتخاب یک بک‌گراند ساده و مرتب هم کفایت می‌کند.

شبکه‌سازی از طریق سوشیال مدیا

سوشیال مدیا یا همان رسانه‌های اجتماعی، فرایند شبکه‌سازی مجازی را به کاری بسیار آسان تبدیل کرده‌اند. اساساً می‌توان گفت که این رسانه‌ها بهترین روش را برای شبکه‌سازی از راه دور در اختیارتان می‌گذارند. به همین دلیل در اینجا نحوه ایجاد شبکه از راه دور را در رسانه اجتماعی لینکدین (LinkedIn) به شکلی مختصر، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

لینکدین یک سوشیال مدیای متمرکز بر حرفه و شغل است که اگر در آن حضور دارید، احتمالاً از قبل فهرست بلندی از پیوندها را در آن ایجاد کرده‌اید. اما چطور باید در این رسانه، شبکه‌سازی مجازی انجام دهید؟

این کار خیلی آسان است. در بین نفرات حاضر در فهرست پیوندها، در جستجوی افرادی باشید که برایشان احترام زیادی قائل هستید اما مدت زیادی از آخرین گفتگویتان با آن‌ها می‌گذرد. یک پیام صمیمانه و حاوی سلام و احوالپرسی ساده می‌تواند خون تازه‌ای را در رگ روابطتان با افراد مختلف جاری کند.

لینکدین بخشی دارد که فهرست افرادی را که ممکن است آن‌ها را بشناسید، در آن نمایش می‌دهد. حتماً به این بخش نگاهی بیندازید. بخش دیگری در لینکدین وجود دارد که در آن افرادی که زمینه شغلی آن‌ها مشابه یا مرتبط با زمینه شغلی شماست، نشان داده می‌شوند. شاید هم محل کار یا زندگی این افراد نزدیک به موقعیت جغرافیایی شما باشد. همه این موارد را با دقت بررسی کنید تا ببینید آیا کسی هست که هنوز او را به فهرست پیوندهایتان اضافه نکرده باشید؟ اگر چنین فردی را یافتید می‌توانید با ارسال درخواست پیوند به انضمام یک یادداشت شخصی، با او ارتباط برقرار کنید.

 

چطور شبکه سازی کنیم؟

 

از جستجو و دنبال کردن شرکت‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید یا عملکردشان را تحسین می‌کنید، غافل نشوید. دنبال کردن یا همان فالو کردن این شرکت‌ها، باعث می‌شود که مطالب آن‌ها در صفحه شخصی شما نمایش داده شود و از این طریق بتوانید ضمن آگاهی از اتفاقات و فعالیت‌های مختلف، شناخت بهتری از افراد تأثیرگذار در هر یک از این شرکت‌ها کسب کنید.

موفقیت در شبکه‌سازی مجازی از طریق رسانه‌های اجتماعی مثل لینکدین، اینستاگرام و ...، تا حد بسیار زیادی به حضور مقتدرانه خودتان در صحنه بستگی دارد. بنابراین فعال باشید و صفحه‌تان را به‌طور مستمر با ارسال پست‌های جدید، آپدیت کنید. اگر سایت یا وبلاگ اختصاصی داشته باشید، عالی می‌شود. در این صورت می‌توانید بخشی از مطالبتان را در لینکدین هم منتشر کنید تا تخصصتان را در زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید، بهتر نشان دهید. اگر هم سایت یا وبلاگ ندارید، مشکلی نیست. باز هم از تولید محتوای شخصی یا اشتراک‌گذاری مطالب موردعلاقه‌تان دست برندارید. لایک کردن و کامنت گذاشتن هم یادتان نرود! انجام این اقدامات باعث می‌شود که نام و چهره شما به‌طور مرتب در صفحه کاربران دیگر لینکدین ظاهر شود که همین امر به‌خودی‌خود، اهمیت زیادی دارد. همین رویکرد را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز پیاده کنید.

سخن آخر

فکرش را بکنید که اگر امکان شبکه‌سازی مجازی وجود نداشت، دوران قرنطینه ناشی از شیوع پاندمی، چقدر می‌توانست سخت‌تر و حتی سیاه‌تر از این باشد؟! پس باید قدردان فناوری باشیم که به ما در گذار از این شرایط سخت، کمک می‌کند. شبکه‌سازی مجازی، یک آلترناتیو عالی برای تعامل و برقراری روابط با افراد است. راهکاری که اجازه نمی‌دهد فواصل جغرافیایی، مانند گذشته، انسان‌ها را از یکدیگر دور کنند. امیدواریم نکاتی که در این مطلب به عرضتان رسید بتوانند در توسعه روابط انسانی‌تان در دوران محدودیت‌های کرونایی، مفید واقع شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: