قطعاً انگیزه اصلی از حضور در یک رویداد شبکهسازی آنلاین، آشنایی و ملاقات با افرادی است که زمینههای شغلی مشابه یا مرتبطی با شما دارند. بااینحال، علیرغم برگزاری رویدادهای مجازی متعدد در ایام کرونایی، هنوز هم بسیاری از شرکتکنندگان نمیدانند که چطور میتوانند به بهترین شکل ممکن برای خودشان یک شبکه منسجم بسازند. با اینکه بسیاری از عناصر تعاملات رودررو و حضوری مثل دست دادن یا قهوه نوشیدن با افراد دیگر در یک رویداد مجازی حذف میشوند اما هنوز هم فرصتهای خوبی برای برقراری ارتباط سازنده با دیگران وجود دارد. در این گفتار از تینت قصد داریم نکاتی کاربردی را درباره حضور در یک رویداد شبکهسازی مجازی یا آنلاین با شما در میان بگذاریم که دعوت میکنیم تا انتها با ما همراه باشید.
حضور در یک رویداد شبکهسازی آنلاین باید هدفمند باشد. باید بدانید چه میخواهید و از شرکت در آن رویداد درصدد دستیابی به چه اهدافی هستید؟ سؤالات زیر در کسب بینش واضحتر نسبت به اهدافتان، یاریرسان هستند:
پیشنهاد میکنیم که اهداف فوق را با اعضای دیگر تیم کاریتان هم در میان بگذارید. این کار به پاسخگویی بیشتر شما در قبال تحقق این اهداف کمک زیادی میکند و بهتر میتوانید میزان موفقیتتان را ارزیابی کنید.
ارائه اطلاعات کامل شخصی، یکی از مهمترین نکات حضور در یک رویداد شبکهسازی آنلاین است. بنابراین وقتی برگزارکنندگان رویداد، این اطلاعات را از شما مطالبه کردند، کاملترین پکیج ممکن از خودتان را در اختیارشان بگذارید. این پکیج باید شامل بیوگرافی، اطلاعات تماس و عکسی حرفهای باشد تا دیگر شرکتکنندگان بتوانند از طریق جستجو، شما را بهآسانی پیدا کنند. بهاینترتیب، موقعیت خود و کسبوکارتان را بهعنوان یک تارگت برجسته در تیررس نگاه دیگران قرار میدهید و این اقدام، شانس ایجاد شبکه دلخواهتان را به شکل چشمگیری افزایش میدهد.
سریعترین روش برای اینکه بتوانید در یک رویداد شبکهسازی آنلاین، خودی نشان دهید و در نگاه دیگران برجسته شوید، مشارکت در فعالیتهایی است که از سوی برگزارکنندگان رویداد، تنظیم و تعیین شدهاند. یک جمله یا سؤال حسابشده، مقدمهای برای آغاز مکالمهای جذاب با دیگران میشود. مکالمهای که بهنوبه خودش میتواند بستری برای همکاریهای تجاری با افراد دیگر یا تبدیل کردن آنها به مشتریان واقعی را فراهم کند. اینکه بتوانید در گفتگوها با ارائه اظهارات کارشناسانه، تخصص و صلاحیتتان را نشان دهید، اهمیت زیادی دارد.
بااینحال مراقب باشید که شبیه یک اسپمر به نظر نرسید! بهطورکلی قاعده بر این است که در هر جلسه، یک نظر یا یک سؤال هوشمندانه مطرح کنید تا همه بتوانند مشارکت مؤثری در بحث داشته باشند.
ایجاد جوامع کوچک یکی دیگر از نکات طلایی شرکت در یک رویداد شبکهسازی آنلاین است. مزیت بینظیر تعامل در بستر مجازی که تعاملات حضوری فاقد آن هستند، امکان مکالمه خصوصی با اعضای حاضر در جلسه است. مزیتی که شاید تا به حال به آن فکر نکرده باشید! بنابراین باید به بهترین شکل ممکن از این مزیت استفاده کنید. به لطف این قابلیت میتوانید همزمان با در جریان بودن جلسه، با سایر شرکتکنندگان در ارتباط باشید. پرسیدن نظر آنها درباره صحبتهای گوینده، یکی از ایدههای خوب برای آغاز مکالمات خصوصی و متعاقباً ایجاد یک جامعه کوچک است. این گفتگوهای جانبی میتوانند به ایجاد اعتماد بین شما و مخاطبانتان کمک کنند و نشان دهند که برای نظراتشان ارزش و اهمیت قائل هستید. در اینجا هم باز یادآوری میکنیم که در آغاز و مدیریت این مکالمات، حسابشده کار کنید تا خدایناکرده یک وقت، اَنگ مزاحمت یا القاب دیگر به پیشانی مبارکتان نچسبد!
یکی دیگر از ایدههای خوب برای حضور مؤثر در یک رویداد شبکهسازی آنلاین، اطلاعرسانی و به اشتراکگذاری حضورتان در آن رویداد، هم قبل و هم بعد از برگزاری آن است. این کار را میتوانید علاوه بر شبکههای اجتماعی در وبسایت شخصی یا از طریق ارسال خبرنامه نیز انجام دهید. حین انجام این کار، حتماً از هشتگهای مخصوص رویداد استفاده کنید تا بتوانید علاقه و توجه تعداد بیشتری از افراد را به آن جلب کنید.
هدف اصلی از به اشتراکگذاری رویداد این است که بتوانید افراد دیگری را که قرار است در همان رویداد شرکت کنند، پیدا کنید و با آنها تعاملی مثبت داشته باشید. اگر این تعامل اولیه شکل بگیرد، احتمالاً در جریان رویداد نیز خیلی سریع یکدیگر را پیدا میکنید و میتوانید روابطتان را توسعه دهید. یک ایده خوب دیگر درباره شبکههای اجتماعی این است که بعد از پایان جلسه، افراد جدیدی را که با آنها آشنا شدهاید در قالب یک پست، تگ نموده و از آنها بخواهید بیان کنند که از حضور در کنفرانس، چه نکاتی آموختهاند؟
تا اینجا نکات اصلی را درباره حضور در یک رویداد شبکهسازی آنلاین خدمتتان عرض کردیم و در این قسمت قصد داریم با اشاره به چند نکته تکمیلی، بحث را به پایان برسانیم. بنابراین برای کسب بهترین بازده و نتیجه از تلاشهایتان در راستای شبکهسازی مجازی، موارد ذیل را نیز به خاطر بسپارید:
شما باید بهعنوان یک فعال عرصه کسبوکار، از حضور در یک رویداد شبکهسازی آنلاین که بهواسطه پیشرفت فناوری امکانپذیر شده، به نحو احسن استفاده کنید. علیرغم اینکه ارتباط مجازی میتواند چالشهای خاص خودش را داشته باشد، اما با برنامهریزی، تلاش و کمی هم خلاقیت میتوانید از طریق حضور در یک رویداد شبکهسازی آنلاین، به افراد، ایدهها و فرصتهای جدیدی دسترسی پیدا کنید. امیدواریم محتوای این گفتار که در قالب توصیههای شبکهسازی بیان شد بتواند در این مسیر به شما مخاطبان گرامی کمک کند.