برخورداری از انواع مهارت کار تیمی برای استخدام ضرورت دارد. با کمک این قابلیت‌ها اعضاء تیم می‌توانند در مسیر روشنی گام برداشته و به سمت چشم‌انداز مشترکی حرکت کنند. دستیابی به اهداف بزرگ تنها از طریق کار گروهی و مشارکت و همکاری امکان‌پذیر خواهد بود.

برخورداری از مهارت کار تیمی برای استخدام از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اغلب کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که توانایی برقراری ارتباط را داشته و علاوه بر الهام‌بخشی و ایجاد انگیزه بتواند با سایر کارکنان مشارکت و همکاری کند. در اصل، صاحبان مشاغل در کلیه حوزه‌ها و صنایع همواره برای تیم خود در جستجوی بازیکنان ماهری هستند. این امر حتی درباره آن دسته از کارمندانی مصداق دارد که در زمینه‌های مستقل و بدون ارتباط با سایر کارکنان فعالیت می‌کنند. در واقع، این دسته از افراد هم باید از قابلیت‌هایی نظیر مشارکت، به اشتراک‌گذاری منابع و اطلاعات و ایجاد روابط دوستانه با سایرین برخوردار باشند.

 

مهارت کار تیمی برای استخدام

 

مهارت کار تیمی برای استخدام به چه معناست؟

مهارت کار تیمی برای استخدام به معنای بهره‌مندی از توانایی‌هایی نظیر کار گروهی، برقراری ارتباط موثر و نگرش مثبت است. برخورداری از این قابلیت‌ها به افزایش بهره‌وری، ارتقاء روحیه تیمی، تلطیف فضای کار، بالا بردن انگیزه و دستیابی به اهداف گروهی کمک می‌کند. بنابراین، واضح است که مدیران و صاحبان مشاغل در هنگام جذب نیرو به دنبال افرادی هستند که ویژگی‌های یاد شده را دارا باشند. در واقع، برخورداری از مهارت‌های تیمی را به اختصار می‌توان چنین تعریف کرد:

  • انتقادپذیری و بلوغ کافی برای دریافت بازخوردهای مثبت و منفی
  • تمرکز بر اهداف گروهی
  • در اولویت قرار دادن خواسته‌ها، نیازها و استراتژی‌های تیمی
  • چشم‌پوشی از ویژگی‌های خودخواهانه

مهم‌ترین نمونه‌های مهارت کار تیمی برای استخدام

مهم‌ترین نمونه‌های مهارت کار تیمی برای استخدام عبارتند از:

برقراری ارتباط موثر

برقراری ارتباط موثر مهم‌ترین مهارت کار تیمی برای استخدام بوده و به معنای توانایی انتقال و دریافت نقطه نظرها، افکار، ایده‌ها و به اشتراک‌گذاری اطلاعات با سایر افراد است. این امر، کلیه روش‌های ارتباط کلامی و غیر کلامی را شامل می‌شود. افراد تیم باید از طریق زبان بدن، تماس تلفنی، به صورت حضوری یا با استفاده از روش‌های نوشتاری بتوانند منظور خود را با لحنی قاطع و در عین حال، دوستانه انتقال دهند. در غیر این صورت، عملکرد تیمی با اختلال مواجه خواهد شد.

میانجی‌گری و مدیریت اختلافات

میانجی‌گری و توانایی حل اختلافات یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که کلیه افراد تیم باید از آن برخوردار باشند. این به معنای توانایی کنترل شرایط، مدیریت واکنش‌ها و قدرت مذاکره با اعضاء گروه و اطمینان از رضایت و خشنودی طرفین درگیر اختلاف است. برای دستیابی به این منظور، لازم است فرد از ویژگی‌هایی نظیر همدلی، منطق، تفکر انتقادی، تشریح مشکلات و انعطاف‌پذیری برخوردار باشد. در عین حال، فرد مورد نظر باید در شرایط پیچیده بتواند آرامش خود را حفظ کرده و با دقت و بدون قضاوت صحبت‌های طرفین را بشنود.

 

مهارتهای لازم برای کار تیمی

 

گوش دادن موثر و فعالانه

وقتی صحبت از مهارت کار تیمی برای استخدام به میان می‌آید، گوش دادن موثر و فعالانه از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که نظر کارفرمایان را به خود جلب می‌کند. افرادی که از چنین مهارتی برخوردارند به سادگی می‌توانند به نظرات، ایده‌ها و نگرانی‌های همکاران خود گوش فراداده و با استفاده از روش‌های غیر کلامی اطمینان دهند که برای آن‌ها اهمیت قائل هستند. برای این منظور، لازم است افراد از ویژگی‌هایی نظیر طرح پرسش، تفکر نقادانه، ارائه بازخورد، برقراری ارتباط چشمی و صبر و شکیبایی کافی برخوردار باشند.

قابل اعتماد بودن

قابل اعتماد بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فردی و از اصلی‌ترین مهارت‌های کار تیمی است. به این ترتیب، کارفرمایان به سادگی می‌توانند وظایف حساس را به اعضاء تیم واگذار کرده، اطلاعات محرمانه سازمان را با آن‌ها به اشتراک گذاشته و اطمینان داشته باشند که پروژه در زمان مقرر تحویل داده خواهد شد. برخورداری از این قابلیت نیازمند وجود ویژگی‌هایی نظیر تعهد، اعتماد به‌نفس، انعطاف‌پذیری، صداقت، مسئولیت و توانایی مدیریت است.

احترام به عقاید و نظرات سایرین

احترام به عقاید و نظرات سایر اعضاء تیم از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که به گسترش ارتباطات و ایجاد حس اعتماد کمک می‌کند. گوش دادن فعالانه و برقراری ارتباط چشمی از جمله اقداماتی است که می‌تواند نشان دهنده احترام به فرد مقابل باشد. از دیگر راه‌کارهای موثر در ایجاد ارتباطی محترمانه می‌توان به مواردی نظیر تصدیق ایده‌های سازنده دیگران، تشویق مهارت‌ها، ایجاد انگیزه، نگرش مثبت، تبادل نظر، درک احساسات و صبر و شکیبایی اشاره کرد.

انتقادپذیری

واقعیت این است که هیچ‌کس از شنیدن بازخوردهای منفی خشنود نمی‌شود. با این حال، انتقادپذیری و توانایی دریافت نظرات منتقدانه و اعمال تغییرات مورد نیاز از جمله ویژگی‌هایی است که به رشد فردی و توسعه گروهی کمک می‌کند.

صداقت

صداقت مهم‌ترین مهارت کار تیمی برای استخدام است. این ویژگی به شکل قابل توجهی در به‌وجود آوردن فضای اعتماد و افزایش شفافیت موثر خواهد بود.

نگرش مثبت

واقعیت این است که هم نگرش مثبت و هم نگرش منفی به شدت مسری بوده و در مدت کوتاهی می‌توانند همه افراد گروه را تحت تاثیر خود قرار دهند. فرد دارای ذهنیت مثبت، فارغ از شرایط موجود، افکار خود و وضعیت محیط را به شکل خوش‌بینانه‌ای مدیریت کرده و ناخودآگاه در کلیه اعضاء گروه ایجاد انگیزه می‌کند.

تصمیم‌گیری

در مواردی که همه اعضاء تیم در زمینه‌های گوناگون با یکدیگر توافق دارند، تصمیم‌گیری کار چندان دشواری به نظر نمی‌رسد. در اصل، این ویژگی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که افراد یک گروه از دیدگاه‌ها و ایده‌های مختلفی برخوردار بوده و درباره موضوعی با هم  اختلاف نظر داشته باشند. در چنین مواقعی، لازم است افراد خودخواهی را کنار گذاشته و در راستای هدفی مشترک تصمیم‌گیری کنند.

حل مسئله

حل مسئله اصلی‌ترین مهارت کار تیمی برای استخدام است. این به معنای توانایی بررسی مشکلات از زوایای گوناگون و به‌کارگیری تکنیک‌های مدیریت زمان در جهت برطرف کردن مسائل است. این قابلیت علاوه بر ایجاد انگیزه در موفقیت و بهبود عملکرد تیمی تاثیرگذار خواهد بود.

 

توانایی حل مسئله در کار تیمی

 

مهارت‌های سازمانی و برنامه‌ریزی

حل مسئله به شیوه‌ای موثر و کارآمد بیش از هر چیز نیازمند تدوین برنامه‌ای قابل درک است. در اصل، کلیه اعضاء تیم باید بتوانند طرح ارائه شده را درک کرده و با آن ارتباط برقرار کنند. به این ترتیب، آن‌ها می‌توانند به سمت هدف مشترکی گام بردارند. در نهایت، سازمان‌دهی امور و تهیه مقدمات لازم برای انجام کار در مهلت مقرر از جمله ویژگی‌های موثر در موفقیت یک برنامه است.

تاثیرگذاری

برخلاف تصور عموم، تاثیرگذاری یک ویژگی شخصیتی نبوده و می‌توان آن را یک مهارت قابل یادگیری دانست. از آن جا که مدیران و رهبران سازمان‌ها باید الهام‌بخش سایرین بوده و از قابلیت تاثیرگذاری برخوردار باشند، این مهارت بیش از همه برای آن‌ها لازم است.

صبر، شکیبایی و مدارا

 مدارا و احترام را می‌توان از جمله ویژگی‌هایی دانست که لازم و ملزوم یکدیگرند. برای دستیابی به چنین مهارت‌هایی لازم است ذهن خود را باز کرده و تا جای ممکن برای یادگیری و مواجهه با تجربیات جدید مشتاق باشید. به خاطر داشته باشید، تنوع ایده‌ها و نظرات و تفاوت‌های فردی مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که جهان و زندگی کنونی را شکل داده‌اند. بنابراین، باید در مقابل ایده‌ها و تفکرات مختلف صبر وشکیبایی نشان داده و برای درک آن‌ها تلاش کنید. این امر به شکل قابل توجهی در موفقیت تیمی و پیشبرد اهداف گروهی تاثیرگذار خواهد بود.

سخن آخر

در این مطلب، تلاش کردیم اهمیت مهارت کار تیمی برای استخدام را تشریح کرده و رایج‌ترین انواع آن را معرفی کنیم. در اصل، کار گروهی را می‌توان فرآیندی دانست که امکان دستیابی به نتایج شگفت‌انگیز را برای افراد معمولی امکان‌پذیر می‌کند. چنین شکلی از هم‌افزایی تنها زمانی ممکن خواهد بود که همه اعضاء با نقش‌های خویش آشنایی داشته و برای دستیابی به هدفی مشترک تلاش کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: