تمرکز به معنای داشتن اشتیاق و دقت برای انجام کارهاست و افزایش آن موجب موفقیت و بالا رفتن بازده افراد می‌شود. استفاده از تکنیک‌های تمرکز به شما این توانایی را می‌دهد که مدت زمان زیادی روی یک کار تمرکز کرده و آن را به نحو احسن انجام دهید.

تمرکز به معنای داشتن اشتیاق، دقت و توجه لازم حین انجام کارهاست. اغلب ما زمان زیادی در طول روز را در محیط کار سپری می‌کنیم و داشتن تمرکز مهم‌ترین مساله‌ای است که ذهن ما را به خود مشغول می‌کند. افزایش تمرکز به نبوغ خاصی نیاز ندارد، فقط باید بدانید عامل اصلی عدم تمرکز شما چیست و در جهت رفع آن اقدام کنید.

توانایی افزایش تمرکز در محیط کار، منجر به بالا رفتن بازده شما و انجام وظایف روزانه به روشی کارآمد و دقیق می‌شود؛ بنابراین لازم است تکنیک‌هایی برای تقویت تمرکز ذهنی خود یاد بگیرید. در مقاله پیش‌رو روش‌هایی برای بهبود تمرکز به شما ارائه می‌شود.

 

افزایش تمرکز در محیط کار

 

اهمیت استفاده از تکنیک‌های تقویت تمرکز ذهنی

استفاده از تکنیک‌های تمرکز به شما این توانایی را می‌دهد که مدت زمان زیادی روی یک کار تمرکز کرده و آن را به نحو احسن انجام دهید. برای افزایش تمرکز در محیط کار ابتدا باید عوامل ایجاد حواس‌پرتی را کشف کنید؛ چک کردن گوشی تلفن همراه، گشت‌وگذار در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، خواندن ایمیل و اخبار از جمله عوامل مهم در کاهش تمرکز هستند.

تقویت تمرکز ذهنی، تکنیک‌های متفاوتی دارد و معمولا اغلب افراد با ترکیب چند روش، راهکار مناسب خود را پیدا می‌کنند. یادگیری روش‌های افزایش تمرکز ذهنی می‌تواند تأثیر زیادی در مقاطع مختلف زندگی افراد بگذارد و منجر به تصمیم‌گیری بهتر و کارایی بیشتر شود.

برای افزایش تمرکز در محیط کار، توجه به این نکته که مغز انسان فقط توانایی تمرکز روی یک کار پیچیده را دارد، بسیار مهم است. شاید بسیاری از ما هم‌زمان قادر به انجام چندین کار با هم باشیم اما وقتی مسأله‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است یا نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد، فقط روی آن تمرکز می‌کنیم تا بتوانیم بیشترین بازده را داشته باشیم.

تکنیک‌های افزایش تمرکز در محیط کار

ممکن است افزایش تمرکز در محیط کار و زندگی، مسأله چالش برانگیزی به نظر برسد اما با تمرین مداوم می‌توانید در بهبود تمرکز ذهنی و افزایش بازده کاری خود موفق شوید. همانطور که در بالا ذکر شد، روش‌های متعددی برای افزایش تمرکز و توجه وجود دارد و شما می‌توانید با تلفیق چند روش و همچنین ابداع راهکارهای خلاقانه به نتیجه مطلوب برسید.

  • وضعیت فعلی تمرکز ذهنی خود را بررسی کنید

قبل از اقدام به افزایش تمرکز، وضعیت فعلی تمرکز خود را بررسی کرده و عوامل مرتبط با تمرکز یا عدم تمرکز خود را شناسایی کنید. اگر به‌صورت مداوم حواس شما پرت می‌شود یا سررشته کار را گم می‌کنید، قطعا تمرکز شما کم است و باید برای بهبود آن بکوشید.

برای افزایش تمرکز در محیط کار می‌توانید قبل از انجام کار، یک تایمر تنظیم کنید و به‌محض اینکه دچار حواس‌پرتی شدید به تایمر نگاه کنید و ببینید چند دقیقه توانسته‌اید روی آن کار خاص تمرکز کنید. در طی زمان سعی کنید زمان تمرکز را افزایش دهید و هر بار آن را در دفترچه‌ای یادداشت کنید. با گذشت زمان متوجه می‌شوید که مدت زمان تمرکزتان افزایش یافته و بازده شما بالا رفته است.

  • عوامل تأثیرگذار در عدم تمرکز را حذف کنید

کاهش یا حذف عوامل مؤثر در عدم تمرکز، موجب افزایش تمرکز در محیط کار می‌شود. تلفن همراه و اعلان‌های مربوط به اپلیکیشن‌های مختلف یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تمرکز هستند؛ بنابراین حین انجام کار بهتر است صدای گوشی تلفن همراه خود را خاموش کنید.

اگر به چک کردن تلفن و گشت‌وگذار در اینترنت اعتیاد دارید، می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی برای محدود کردن دسترسی‌تان به وب‌سایت‌ها استفاده کرده و در زمان انجام کار آن را فعال کنید. همچنین زمان مشخصی را برای پاسخگویی به تماس‌ها و پیام‌ها مشخص کنید و به دوستانتان اطلاع دهید که خارج از زمان تعیین شده قادر به جوابگویی نیستید.

  • محیط کارتان را تمیز و مرتب کنید

یکی از مهم‌ترین عوامل در کاهش تمرکز، آشفتگی و بی‌نظمی محیط کار است. سعی کنید هر روز چند دقیقه را برای نظم دادن به وسایل و تمیز کردن محیط کار اختصاص دهید. قطعا شلوغی و بی‌نظمی کمتر موجب افزایش تمرکز در محیط کار می‌شود.

  • برای بهبود تمرکز، صبور باشید

افزایش تمرکز در محیط کار، مسأله چالش‌برانگیزی است و نمی‌توانید طی مدت کوتاهی به آن دست یابید؛ بنابراین برای بهبود تمرکز اهداف واقع‌بینانه‌ای برای خود تعریف کنید و گام‌به‌گام جلو بروید. به‌عنوان مثال اگر در حال حاضر فقط می‌توانید پنج دقیقه تمرکز کنید، این زمان را به هفت دقیقه و سپس ده دقیقه افزایش دهید. کسب کوچک‌ترین موفقیت در این زمینه می‌تواند به شما انگیزه دهد و ادامه مسیر را برایتان هموار کند.

 

چطور در محیط کار تمرکز داشته باشیم

 

  • روی انجام یک کار تمرکز کنید

انجام هم‌زمان چندین کار موجب کاهش تمرکز می‌شود، بنابراین روی یک کار تمرکز کرده و آن را به ثمر برسانید. تمرکز روی یک کار به شما کمک می‌کند که با دقت و کارایی بیشتری آن را انجام دهید.

  • حین کار استراحت کنید

برای افزایش تمرکز در محیط کار، می‌توانید زمان‌های کوتاهی را برای استراحت اختصاص دهید. انجام مستمر یک فعالیت موجب خستگی ذهنی و در نتیجه کاهش بهره‌وری می‌شود. به‌عنوان مثال می‌توانید بعد از یک ساعت کار مفید، پنج دقیقه حرکات کششی انجام دهید، آب بنوشید، چند نفس عمیق بکشید، چشمانتان را ببندید یا به موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید.

  • انگیزه خود را بالا ببرید

اگر موظفید کارهایی را انجام دهید که به نظرتان خسته‌کننده هستند، سعی کنید با خلق روش‌هایی انجام آنها را برای خود لذت‌بخش کنید. مثلا می‌توانید تایمر را تنظیم کنید و ببینید چند دقیقه توانسته‌اید آن کار را با تمرکز بالا انجام دهید و این روش را تا اتمام کار، مثل یک بازی سرگرم‌کننده تکرار کنید؛ علاوه‌براین می‌توانید حین انجام وظایف به موسیقی بی‌کلام و آرامش‌بخش گوش کنید.

  • برنامه‌ریزی هفتگی داشته باشید

یکی از روش‌های افزایش تمرکز در محیط کار، داشتن برنامه‌ریزی مفید و منطقی است. قبل از برنامه‌ریزی، توانایی‌های خود را بشناسید و سپس به‌صورت هفتگی برای کارها زمان‌بندی کنید؛ این روش موجب می‌شود که با تمرکز بیشتری کار کنید و برای رسیدن به نتیجه، تلاش کافی داشته باشید.

 

تکنیکهای موثر برای حفظ تمرکز

 

تکنیک‌های مفید برای افزایش تمرکز ذهنی

همانطور که می‌دانید تقویت تمرکز ذهنی رابطه مستقیمی با افزایش تمرکز در محیط کار دارد؛ بنابراین می‌توانید از روش‌های مختلفی برای بهبود تمرکز ذهنی استفاده کنید.

  • مدیتیشن: یکی از روش‌های مفید در افزایش تمرکز، انجام مدیتیشن روزانه است. در طول روز 5-15 دقیقه زمان برای مدیتیشن اختصاص دهید و تأثیر فوق‌العاده آن را در افزایش تمرکزتان مشاهده کنید.
  • ورزش: انجام ورزش صبحگاهی در تقویت انگیزه و افزایش انرژی شما نقش مهمی دارد. چند روز در هفته را برای ورزش‌هایی مثل نرمش صبح‌گاهی، شنا، کوهنوردی و پیاده‌روی برنامه‌ریزی کنید.
  • مطالعه کتاب: اغلب ما در طول روز مطالب کوتاه و پراکنده‌ای در مورد مسائل مختلف می‌خوانیم؛ این مطالب می‌توانند موجب حواس‌پرتی و عدم تمرکز شوند و ذهن ما را مدت زیادی به خود مشغول کنند. برای افزایش تمرکز در محیط کار و زندگی بهتر است روی خواندن مطالب طولانی مثل کتاب وقت بگذاریم.
  • تهیه لیستی از عوامل ایجاد حواس‌پرتی: تمام افراد به مسائلی که موجب حواس‌پرتی‌شان می‌شود، واقف هستند؛ یک لیست از چیزهایی که تمرکز شما را از بین می‌برند، تهیه کرده و در جهت اصلاح آن اقدام کنید.

سخن پایانی

تمرکز داشتن یکی از مهم‌ترین عواملی است که به افراد در جهت موفقیت در کارها و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند. برای افزایش تمرکز در محیط کار، اولین اقدام حذف مسائلی است که موجب حواس‌پرتی و عدم دقت شما می‏شوند. تمرین تنفس، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی، مطالعه و برنامه‌ریزی از جمله مواردی هستند که می‌توانند برای افزایش تمرکز به ما کمک کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: