آشنایی با فرهنگ سازمانی از مهم‌ترین مراحلی است که شناسایی ارزش‌ها و الگوهای رفتاری و عملکردی کسب‌وکار را امکان‌پذیر کرده و میزان تعهد و مسئولیت‌پذیری افراد را افزایش می‌دهد. تحقق این امر مستلزم به‌کارگیری راهکارهای متنوعی است که به بالا بردن مشارکت، بهبود روابط و کاهش استرس کمک کند.

آشنایی با فرهنگ سازمانی یکی از اصلی‌ترین مراحل آغاز همکاری با هر کسب‌وکاری است. در یک سازمان، جذب نیرو و گسترش دایره همکاران همواره با حس‌وحال شیرینی همراه است. با این حال، آشنا کردن افراد جدید با قوانین و ضوابط حاکم بر سازمان از جمله چالش‌هایی است که ذهن مدیران را مشغول می‌کند. در این جا، قصد داریم نکات کاربردی و راهکارهای مناسب برای آشنایی همکاران تازه با فرهنگ سازمانی را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

آشنایی با فرهنگ سازمانی

 

فرهنگ سازمانی چیست؟

فرهنگ سازمانی، مجموعه‌ای از ارزش‌ها، قوانین، چشم‌اندازها، ضوابط و مقررات و الگوهایی است که تعاملات و عملکردهای سازمانی را جهت‌دهی می‌کند. این امر براساس باورها و آداب اجتماعی رایج شکل گرفته و تدریجا بر نوع نگرش و رفتارهای اعضاء مجموعه تاثیر می‌گذارد. آشنایی با فرهنگ سازمانی حاکم بر هر کسب‌وکاری به همکاران تازه‌نفس کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر عملکرد خود را با ارزش‌های تیمی مطابقت داده و در مسیر پیشبرد اهداف گروهی حرکت کنند.

به خاطر داشته باشید، فرهنگ سازمانی نیز درست مانند سایر شاخه‌ها و زیرمجموعه‌های فرهنگی از پویایی بسیار زیادی برخوردار بوده و ممکن است با گذشت زمان تغییر ‌کند. با این حال، اعمال تغییر و تحولات یاد شده و آشنا کردن افراد با نگرش فرهنگی جدید فرآیندی دشوار و زمان‌بر بوده و نیازمند به‌کارگیری ترفندهایی هوشمندانه است.

اقدامات موثر در آشنایی با فرهنگ سازمانی

آشنایی با فرهنگ سازمانی از نخستین اقداماتی است که پس از جذب نیرو باید مورد توجه قرار گیرد. هر یک از نیروهای تازه وارد و تازه نفس به واسطه برخورداری از دانش و مهارت‌های ویژه‌ای پذیرفته می‌شوند. با این حال، هر سازمانی درست مانند یک خانواده‌ پرجمعیت، پرتکاپو و پرماجرا است که از ساختار منحصر به فردی برخوردار بوده و اعضاء آن فارغ از توانایی‌های خود باید از اصول، ضوابط و پروتکل‌های خاصی پیروی کنند. موارد زیر از موثرترین اقداماتی به حساب می‌آیند که آشنایی همکاران جدید با فرهنگ سازمانی را امکان‌پذیر می‌کنند:

در نظر گرفتن احساسات، نقاط ضعف و قوت همکاران تازه

کارکنان جدید سازمان‌ها غالبا با توجه به برجسته‌ترین توانایی‌های فردی از میان طیف قابل توجهی از متقاضیان برگزیده می‌شوند. به خاطر داشته باشید، گسترش توانمندی‌ها، ایجاد محیطی سازنده و موثر در جهت ارتقاء عملکرد سازمانی و پیشبرد امور از مهم‌ترین اهداف جذب نیرو به حساب می‌آیند. شناسایی احساسات و نقاط صعف و قوت کارمندان جدید از اصلی‌ترین عواملی است که به ایجاد رابطه‌ای پایدار و معرفی الگوهای رفتاری ارزشمند در یک سازمان کمک می‌کند. سطح انرژی هر فرد تابع فعل‌وانفعالات درونی و بیرونی متنوعی است. افراد تازه وارد هم از این قاعده مستثنا نیستند. بنابراین، لازم است عوامل محیطی و سازمانی موثر در افزایش یا کاهش سطح انرژی افراد را شناسایی کرده و به آن‌ها کمک کنید تا در طول همکاری بهترین عملکرد خویش را ارائه دهند.

برقراری رابطه‌ای صمیمانه و مبتنی بر احترام

آشنایی با فرهنگ سازمانی مستلزم برقراری یک رابطه متقابل، صمیمانه و مبتنی بر احترام است. ایجاد چنین رابطه‌ای به باز کردن کانال‌های ذهنی و افزایش خلاقیت کمک کرده و پذیرش ساختارهای سازمانی جدید را برای افراد ممکن می‌کند. به همین منظور از همکاران جدید خود بخواهید خلاصه‌ای از خصوصیات فردی، سرگرمی‌ها و فعالیت‌های مورد علاقه و غذاها و مکان‌های محبوب خود را تهیه کرده و آن را به صورت آنلاین با سایر کارکنان به اشتراک بگذارند. انجام این کار به آشنایی افراد با یکدیگر و گسترش صمیمیت میان آن‌ها کمک می‌کند.

معرفی همکاران تازه  

آشنایی با فرهنگ سازمانی نیازمند درک متقابل افراد از موقعیت و شرایط است. به این منظور، لازم است همکاران تازه را به سایر اعضاء معرفی کرده و از آن‌ها بخواهید ضوابط و مقررات سازمانی را برای آن‌ها تشریح کرده و دانش و مهارت‌های لازم را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

 

آنبوردینگ نیروهای جدید در سازمان

 

مطالعه اصول و ارزش‌های سازمانی

مطالعه قوانین و مقررات شرکت به آشنایی با فرهنگ سازمانی کمک می‌کند. بنابراین، لازم است مهم‌ترین اصول و ارزش‌های سازمان را به صورت متنی آماده کرده و با همکاران تازه به اشتراک بگذارید. در نخستین هفته همکاری، از آن‌ها بخواهید این قوانین را به خوبی مطالعه کنند. بهتر است این افراد در طی جلسه‌ای، برداشت کلی خود را از ارزش‌های سازمانی به همراه مثال‌هایی کاربردی با مدیران و سایر همکاران مطرح کنند.

ایجاد پلت‌فرم‌های ارتباطی

آشنایی با فرهنگ سازمانی مستلزم برقراری ارتباط نزدیک میان اعضاء یک مجموعه است. برقراری چنین ارتباطی از طریق دسترسی به پلت‌فرم‌های مشترک امکان‌پذیر است. بنابراین، لازم است روش‌هایی را در نظر بگیرید که از طریق آن‌ها کارمندان و مدیران بتوانند از نزدیک با یکدیگر گفت‌وگو کرده و مسائل و چالش‌های خویش را با هم به اشتراک بگذارند.

واگذاری مسئولیت

واگذاری مسئولیت از مهم‌ترین عوامل موثر در آشنایی با فرهنگ سازمانی به حساب می‌آید. در واقع، گام نهادن در جریان اصلی کسب‌وکار تنها راهکاری است که شناسایی چالش‌های موجود در یک سازمان را برای همکاران تازه‌نفس امکان‌پذیر کرده و آن‌‌ها را با روش‌ها و الگوهای منحصر به فرد هر سازمانی آشنا می‌کند.

ایجاد فضای مشارکت

واگذاری مسئولیت به همکاران تازه نیازمند ایجاد فضای مشارکت با کارکنان باتجربه و قدیمی‌تر است. به این ترتیب، افراد در ضمن برقراری ارتباطی صمیمانه می‌توانند دانش و مهارت‌های خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و علاوه بر پیشبرد امور به آشنایی با فرهنگ سازمانی کمک کنند.

پاسخ‌گویی به پرسش‌ها

پرسش‌گری از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که آشنایی با فرهنگ سازمانی را برای همکاران تازه امکان‌پذیر می‌کند. لازم است این خصوصیت را در میان کارکنان تقویت کرده و با مناسب‌ترین شیوه ممکن به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهید.

فعالیت‌های گروهی سرگرم‌کننده

هیچ چیز به اندازه انجام فعالیت‌های گروهی سرگرم‌کننده نمی‌تواند در کاهش فشار و استرس ناشی از بالا بودن حجم کار و مواجهه با محیط و همکارانی جدید موثر باشد. این امر به ویژه به نیروهای تازه کمک می‌کند تا با اضطراب حضور در فضایی ناشناخته مقابله کنند.

 

انتقال فرهنگ سازمانی

 

برگزاری دوره‌های آموزشی درون سازمانی

برگزاری دوره‌های آموزشی به همکاران تازه وارد کمک می‌کند با روند کار  مجموعه و فرهنگ سازمانی آشنایی یابند. در عین حال، ارتقاء دانش و مهارت‌های فردی و گروهی تنها در سایه بهره‌گیری از آموزش کافی امکان‌پذیر خواهد بود.

شرکت در جلسات

از همکاران تازه خود دعوت کنید در جلسات دوره‌ای شرکت حضور یابند. به خاطر داشته باشید، لازم نیست این افراد در نخستین جلسات و گردهم‌آیی‌ها حضوری فعالانه داشته یا اظهار نظرهای کاربردی و راهکارهای موثری را ارائه دهند. این کار تنها به منظور آشنایی با فرهنگ سازمانی، روند ارائه گزارش و شناسایی نقطه‌نظرهای سایرین انجام می‌گیرد.

سخن آخر

آشنایی با فرهنگ سازمانی از مهم‌ترین اقداماتی است که فرآیند پذیرش همکاران تازه را در تیم ساده‌تر کرده و به افزایش بازدهی و ارتقاء دانش و مهارت‌های افراد می‌انجامد. تعهد کارکنان و میزان مسئولیت‌پذیری آن‌ها تا حد قابل توجهی به یادگیری اصول و ارزش‌های کسب‌وکار بستگی دارد. طبیعتا، مجموع عوامل یاد شده علاوه بر پیشبرد اهداف سازمانی در دستیابی به چشم‌اندازهای فردی نیز تاثیرگذار خواهد بود. در نهایت، فرهنگ سازمانی را می‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل شکل‌گیری رفتارها و عملکرد اعضاء تیم و متضمن دستیابی به موفقیت‌های اساسی دانست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: