برون سپاری در کسب‌وکارهای کوچک یکی از رایج‌ترین اموری است که به صرفه‌جویی در وقت و کاهش هزینه کمک می‌کند. شما می‌توانید فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی، تبلیغات، بهینه‌سازی موتور جستجو و سایر امور را با قیمت‌های رقابتی به متبحرترین کارشناسان واگذار کرده و موفقیت کسب‌وکار خود را تضمین کنید.

این روزها، برون سپاری در کسب و کارهای کوچک امری بسیار رایج است. واقعیت این است که صاحبان مشاغل کوچک و بزرگ با وظایف و مسئولیت‌های فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این میان، حتی با فرض برخورداری این افراد از مهارت کافی در همه زمینه‌ها، لزوم صرفه‌جویی در هزینه و وقت، رشد روزافزون برون‌سپاری مسئولیت‌ها را توجیه می‌کند. امروزه، بیش از یک سوم مشاغل کوچک، انجام برخی از فعالیت‌های خود را به نیروی کار خارج سازمان واگذار می‌کنند. در این مطلب، قصد داریم شما را با مفهوم برون‌سپاری آشنا کرده و فهرستی از مناسب‌ترین فعالیت‌ها برای برون‌سپاری را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

برون سپاری در کسب و کارهای کوچک

 

برون‌سپاری چیست؟

برون سپاری در کسب و کارهای کوچک از جمله اقداماتی است که به موفقیت این قبیل مشاغل کمک می‌کند. برون‌سپاری به معنای واگذار کردن بخشی از فرآیندها یا وظایف به نیروهای متخصصی است که در خارج از سازمان حضور داشته و به عنوان کارکنان رسمی شرکت شناخته نمی‌شوند. به این ترتیب، سازمان مربوطه با نیروهای زبده غیرسازمانی قراردادی منعقد می‌کند و شرح وظایف مورد نیاز و بازه زمانی مورد قبول برای انجام کار را به آن‌ها اعلام می‌کند.

این کار معمولا به دلایل گوناگونی نظیر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کمبود منابع، افزایش انعطاف‌پذیری سازمانی و بسیاری موارد دیگر انجام می‌گیرد. برون‌سپاری به شما کمک می‌کند وظایف گسترده‌تری را به انجام رسانده و برای این کار از نیروی کار متخصص استفاده کنید. مجموع عوامل یاد شده علاوه بر افزایش بهره‌وری و کارآیی شرکت در کنترل هزینه‌ها نیز تاثیرگذار است.

فعالیت‌های مناسب برای برون سپاری در کسب و کارهای کوچک

برخی از فعالیت‌های مناسب برای برون سپاری در کسب و کارهای کوچک عبارتند از:

حسابداری

حسابداری یکی از رایج‌ترین زمینه‌های برون سپاری در کسب و کارهای کوچک است. به عنوان یک کارآفرین، در صورت عدم برخورداری از تخصص مالی، یادگیری تمام فرآیندها و استانداردهای مربوطه یا استخدام یک حسابدار تمام وقت نیازمند صرف وقت و هزینه گزافی خواهد بود. با این حال، یک حسابدار ماهر می‌تواند مدیریت امور مالی چندین کسب‌وکار مختلف را به طور هم‌زمان برعهده گرفته و از این طریق، به افزایش کارایی و صرفه جویی در هزینه‌های شما کمک کند.

بازاریابی

با گسترش کسب‌وکار، برون‌سپاری فعالیت‌های بازاریابی می‌تواند در بالا بردن سرعت انجام کارها تاثیرگذار باشد. از این جمله می‌توان به برون‌سپاری طراحی تبلیغاتی، ایجاد محتوا یا مدیریت رسانه‌های اجتماعی اشاره کرد. به این ترتیب، شما به سادگی می‌توانید انرژی خود را بر روی مدیریت و انجام عملکردهای داخلی کسب‌وکار خود متمرکز کنید. به علاوه، انجام این کار در دستیابی به ایده‌های خلاقانه و استراتژی‌های مفید موثر خواهد بود.

فروش

فعالیت‌های مربوط به فروش را نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های برون سپاری در کسب و کارهای کوچک معرفی کرد. ممکن است سازمان شما از نیروی کار کافی یا تخصص لازم برای برقراری تماس‌ها یا مدیریت و راه‌اندازی کانال‌های فروش و فرآیندهای معاملاتی برخوردار نباشد. به این ترتیب، برون‌سپاری این قبیل فرآیندها برقراری ارتباط و همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه فروش و کارشناسان آن را امکان‌پذیر خواهد کرد. انجام این کار در افزایش نرخ فروش و میزان سودآوری تاثیرگذار خواهد بود.

 

فواید برون سپاری برای استارتاپها

 

مدیریت فناوری اطلاعات

مدیریت فناوری اطلاعات یکی از پرطرفدارترین حوزه‌های برون سپاری در کسب و کارهای کوچک است. براساس مطالعات، ارزش بازار جهانی برون‌سپاری خدمات IT در سال گذشته به رقمی معادل 85.6 میلیارد دلار رسیده است.

 امور اداری

برون سپاری در کسب و کارهای کوچک در زمینه امور اداری نیز امکان‌پذیر است. در سال‌های اخیر، این امر با استقبال روزافزونی مواجه بوده است. توجه داشته باشید، افراد متخصصی وجود دارند که از طریق دورکاری می‌توانند مدیریت ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی شما را برعهده گرفته و به سوالات و درخواست‌های مخاطبان پاسخ دهند.

خدمات مشتری

خدمات مشتری یکی از پرطرفدارترین حوزه‌های برون سپاری در کسب و کارهای کوچک به حساب می‌آید. بسیاری از مشاغل کوچک عمدتا با مشتریان خود به صورت آنلاین یا تلفنی در ارتباط هستند. بنابراین، به سادگی می‌توانند ارائه این‌گونه خدمات را به یک مرکز تماس یا سرویس خارج از سازمان واگذار کنند. انجام این کار، مستلزم ارائه دستورالعمل‌های روشنی است. به این ترتیب، شرکت یا فرد طرف قرارداد می‌تواند ارتباطات خود را با مشتریان براساس معیارها و استانداردهای کسب‌وکار شما سازمان‌دهی کند.

تولید

راه‌اندازی یک مرکز اختصاصی تولیدی برای مشاغل کوچک بسیار پرهزینه خواهد بود. بنابراین، بسیاری از فروشندگان، فرآیند تولید را برون‌سپاری می‌کنند. در حال حاضر، ایالات متحده چیزی در حدود 18 درصد سهم بازار تولید جهانی را در اختیار دارد. به این ترتیب، بسیاری از تجار و بازرگانان بین‌المللی با اتکا به چنین بازارهایی شرکای تجاری خود در زمینه تولید را انتخاب کرده و هزینه‌های جاری کسب‌وکار خویش را کاهش می‌دهند.

حمل‌ونقل و لجستیک

حمل‌ونقل و لجستیک نیز از دیگر حوزه‌های محبوب برای برون سپاری در کسب و کارهای کوچک به حساب می‌آید. برون‌سپاری خدمات حمل‌ونقل و لجستیک به شما کمک می‌کند، هر چه بیش‌تر بر روی فعالیت‌های آنلاین و بازاریابی کسب‌وکار خود تمرکز کنید.

امور پژوهشی و مطالعاتی

پژوهش و تحقیقات بازار از عمده‌ترین فعالیت‌هایی است که به موفقیت مشاغل کمک کرده و دستیابی به اهداف سازمانی را امکان‌پذیر می‌کند. انجام این قبیل فعالیت‌ها و نظرسنجی‌ها و همچنین، بررسی نتایج حاصل از آن‌ها مستلزم صرف وقت و دستیابی به منابع متنوعی است. بنابراین، مطالعات و تحقیقات بازار را هم می‌توان در فهرست پرمخاطب‌ترین زمینه‌های برون سپاری در کسب و کارهای کوچک گنجاند.

منابع انسانی

فعالیت‌های حوزه منابع انسانی شامل کلیه وظایفی است که به استخدام نیروهای جدید، پردازش یا مدیریت تیم‌های سازمانی ارتباط دارد. استفاده از سرویس‌های کارآمد برای معرفی و جذب نیرو، مدیریت دستمزدها، بیمه، مزایا و همچنین، آموزش کارکنان و بررسی وضعیت حضور و غیاب آن‌ها از متداول‌ترین انوع برون سپاری در کسب و کارهای کوچک به حساب می‌آید.

بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

فارغ از نوع و حوزه فعالیت، این روزها موفقیت کسب‌وکار شما به میزان قابل توجهی به بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) بستگی دارد. این یکی از مهم‌ترین عواملی است که شناسایی کسب‌وکار شما را از میان هزاران مورد مشابه برای مخاطبان و مشتریان بالقوه امکان‌پذیر می‌کند. در عین حال، بهینه‌سازی موتور جستجو امری بسیار تخصصی است که باید توسط کارشناسان زبده انجام گیرد.

گوگل و سایر موتورهای جستجو، پیوسته الگوریتم‌های خود را تغییر داده و ادامه کار را برای گروه‌های غیرمتخصص دشوار می‌کنند. استخدام یک نیروی ماهر و تمام وقت هزینه زیادی را به کسب‌وکار شما تحمیل خواهد کرد. بنابراین، برون‌سپاری این قبیل فعالیت‌ها می‌تواند در کاهش هزینه‌های سازمانی تاثیرگذار باشد.

 

چه کارهایی را میتوان برون سپاری کرد؟

 

تینت روند برون سپاری در کسب و کارهای کوچک را ساده‌تر می‌کند!

شبکه فناوری و نوآوری ایران (Iran Technology & Innovation Network) که به اختصار ایران تینت نامیده می‌شود برای حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و دانش‌بنیان و با هدف ایجاد بستری مناسب برای توسعه فناوری و گسترش دانش و همجنین، هم‌افزایی قابلیت‌های ایده تا اجرا راه‌اندازی شده است. این مجموعه می‌تواند در زمینه برون‌سپاری خدماتی نظیر بازاریابی، تبلیغات، بازرگانی، امور گمرکی، فناوری ارتباطات، امنیت اطلاعات، توسعه نرم‏ افزارها، تسهیلات مالی، مشارکت در مناقصه‌ها و کنسرسیوم‌ها و بسیاری موارد دیگر به شما کمک کند.

سخن آخر

از رایج‌ترین زمینه‌های برون سپاری در کسب و کارهای کوچک می‌توان به بازاریابی و تبلیغات، فروش، بهینه‌سازی موتور جستجو و منابع انسانی و امور اداری اشاره کرد. به خاطر داشته باشید، استخدام نیروهای متبحر سازمانی به شکل قابل توجهی هزینه‌های جاری شما را افزایش خواهد داد. با برون‌سپاری برخی امور علاوه بر دستیابی به نیروی متخصص می‌توانید هزینه‌های کسب‌وکار خود را کاهش داده و به منابع گسترده‌تری دسترسی یابید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: